۱۰‌ـ‌ ید مالکانه:

 

از آنجا که در قرارداد مالکیت زمانی، خریدار مالک عین معین یا مالی با وصف کلی در معین می‌شود، ید خریدار ید مالکانه است نه امانی. ‌بنابرین‏ هر گونه مسئولیت نسبت به بروز عیب و نقص در مال خریداری شده از عهده یا ضمان خریدار ساقط است، مگر آنکه برخلاف شرایط مقرره در قرارداد عمل کرده باشد.

 

۲-۱-۸نکاتی که خریداران احتمالی باید به آن توجه کنند:

 

  1. توانایی مدیریت پروژه مالکیت زمانی:

خرید یک پروژه مالکیت زمانی یک معامله لحظه ای و زودگذر نیست. خریداران احتمالی باید توانایی مدیریت را در اداره بلندمدت پروژه مشاهده کنند تا رغبت خرید پروژه را داشته باشند.[۹۱]

 

۲-نحوه تعویض مالکیت زمانی:

 

امکان جابجا کردن و تعویض کردن پروژه های مالکیت زمانی در نظر خریداران بسیار مهم است. میزان احتمالی که خریداران برای وجود چنین امتیازی در پروژه در نظر می گیرند و یافتن افرادی که مایل به چنین کاری باشند بسیار مهم است.

 

۳-نوع نگاه به مالکیت زمانی:

 

به برنامه های مالکیت زمانی منحصراًً به عنوان یک نوع سرمایه گذاری نگاه نکنید، بلکه در واقع رزرو جا برای تعطیلات است و باید به عنوان هزینه تعطیلات به آن نگاه کرد.

 

۴-مراجعه حضوری:

 

تلاش کنید آن ملک را از نزدیک ببنیند، اگر نمی توانید و برای شما مقدور نیست با افرادی که با آن منطقه آشنا هستید مشورت کنید. ‌در مورد قرارداد نیز دقت کنید.

 

۵-نوع مالکیت:

 

توجه کنید که ملکی که ارائه شده است نوع اول یا نوع دوم مالکیت زمانی است. نوع اول گرانتر است. و در عین حال مزیت های مالیاتی دارد. نوع دوم ارزان تر است اما امکان فروش مجدد آن محدودتر است.[۹۲]

 

۶-هزینه نگهداری:

 

مالکان پروژه های مالکیت زمانی با خطر افزایش سالانه هزینه های نگهداری روبرو هستند. ممکن است هزینه های پرداختی جوابگوی استهلاک معمول دارایی نباشد.

 

۷-برآورد هزینه ها:

 

همه هزینه های مرتبط با خرید یک پروژه مالکیت زمانی را در نظر بگیرید.[۹۳]

 

۲-۲مالکیت زمانی در قالب عقود معین

 

عقود معین به گروهی از قراردادها گفته می شود که در قانون نام خاص دارد و قانون‌گذار شرایط ویژه و آثار آن ها را معین ‌کرده‌است : مانند عقد بیع ، اجاره ، قرض ، ضمان ، صلح و … در این گونه قراردادها که به دلیل اهیمت اجتماعی و اقتصادی خود از دیرباز مورد توجه قانون‌گذار بوده است ، قالب اراده از پیش فراهم شده و همه امور به حاکمیت اراده دو طرف واگذار نشده است . آنان نیازی به پیش‌بینی تمامی حقوق ‌و تکالیف ناشی از پیمان را ندارند زیرا قانون این امور مهم را به گردن گرفته[۹۴] و در واقع عقود معین دارای مجموعه ایی از قواعد امره و تکمیلی هستند که افراد مکلفند هنگام قرارداد عقد بیع آن ها را در نظر بگیرند . اما عقود نامعین ، عقودی می‌باشند که در قانون عنوان و صورت ویژه ای ندارند و شمار آن ها نامحدود می‌باشد و شرایط و آثار هر پیمان بر طبق قواعد عمومی قراردادها و اصل حاکمیت اراده معین می شود مانند قرارداد مربوط به نشر و طبع کتاب و انتقال سرقفلی و اقامت در مهمانخانه و بازکردن حساب جاری و بستری شدن در بیمارستان .

 

عقود معین را از جهات گوناگون می توان تقسیم کرد : از جمله عقود تملیکی و عهدی –معوض و رایگان – لازم و جایز[۹۵].

 

یک سری از عقود و قراردادها با توجه به نتیجه و اثر عقد به دو گروه عهدی و تملیکی تقسیم می‌شوند در عقود تملیکی ، اثر مستقیم عقد ، انتقال مالکیت یا سایر حقوق عینی است مانند بیع ، اجاره ، رقبی ، عمری.

 

ولی درعقود عهدی ، نتیجه قرارداد عبارت است از : ایجاد ، انتقال یا سقوط تعهدات مانند : حواله ، ضمان ، کفالت و …[۹۶]

 

از سوی دیگر عقود و قراردادها را با توجه به موضوع و هدف اقتصادی آن ها به دو دسته معوض و مجانی تقسیم کرده‌اند . بر اساس این تقسیم عقود معوضه ، عقودی هستند که در آن ها دو تعهد یا تملیک متقابل باشد مانند عقد بیع ، اجاره و قرض . در مقابل عقود مجانی ، تنها در بردارنده ی یک تعهد یا تملیک می‌باشد مانند هبه و عاریه.[۹۷]

 

عقود تملیکی معوض نیز به دو گروه تقسیم می شود : عقودی که در آن ها مالکیت عین انتقال می‌یابد مثل بیع و قرض و دیگر عقودی که در آن منفعت یا حق مورد انتقال قرار می‌گیرد مانند عقد اجاره ، عُمری .

 

در مالکیت زمانی ، مالکیت یک عین به صورت زمان بندی شده و در مقابل عوض به چند نفر منتقل می شود .چنین قراردادهایی از نظر ماهیت و آثار به عقود تملیکی و معوض عین ، شباهت دارند پس برای یافتن جایگاه مالکیت زمانی در میان عقود معین ، عقود تملیکی و معوض باید مورد بررسی قرار گیرد .

 

۲-۲-۱مقایسه مالکیت زمانی با عقد قرض

 

۲-۲-۱-۱تعریف عقد قرض :

 

ماده ۴۶۸ قانون مدنی مقرر می‌دارد : « قرض عقدی است که به موجب آن امر ، طرفین مقدار معینی از مال خود را به طرف دیگر تملیک می‌کند که طرف مذبور مثل آن را از حیث مقدار و جنس و وصف ردّ نماید و در صورت تعذر ردّ مثل قیمت یوم الرّد را بدهد » قرض وسیله ای برای تعاون اجتماعی می‌باشد چون باعث می شود کسی که نیاز به مالی دارد آن را از دیگران بگیرد و در فرصت مناسب مثل آنچه را به وام گرفته است پس بدهد .

 

۲-۲-۱-۲اوصاف عقد قرض:

 

    1. قرض عقدی است تملیکی ، زیرا پس از توافق دو طرف موضوع آن به ملکیت وام گیرنده در می‌آید.

 

    1. قرض عقدی است رضایی ، بدین معنی که بر خلاف قانونی مدنی فرانسه و فقه ، قبض موضوع قرض از شرایط تملیک نیست .

 

    1. قرض عقدی است معوض ، منتها نه به صورت سایر معاوضات ، بدین معنی که بر طبق مفاد توافق تلف موضوع قرض زیان آور است و وام گیرنده باید مثل یا قیمت آن را به وام دهنده بدهد .

 

  1. قرض عقدی است که در حدود مفاد خود لازم است ، یعنی وام دهنده نمی تواند عقد را فسخ کند و آنچه را تملیک ‌کرده‌است پس بگیرد ، ولی چون تعهد وام گیرنده در پرداختن مثل یا قیمت مال تملیک شده تعهد حال می‌باشد ، بسیاری از نویسندگان قرض را ‌به این اعتبار جایز دانسته اند .[۹۸]

نتیجه :

 

تردیدی نیست که مالکیت زمانی با توجه به ماهیت آن در قالب عقد قرض نمی گنجد زیرا که عقد قرض عبارت است از تملیک مال در مقابل رد مثل یا رد قیمت در صورت تعذر ردّ مثل یعنی مقترض، مال را استفاده می‌کند وملزم به رد مثل آن از حیث مقدار،جنس ووصف می‌باشد. ولی در مالکیت زمانی ، مالکیت یک عین در مقابل ثمن به چند نفر منتقل می شود .

 

۲-۲-۲مقایسه مالکیت زمانی با عقد معاوضه

 

۲-۲-۲-۱تعریف معاوضه :

 

در فقه معاوضه در زمره ی عقود معین نیست[۹۹]. ولی قانون مدنی معاوضه را به تقلید از حقوق اروپایی در شمار عقود معین آورده ولی در تعریف آن از فقه پیروی کرده . ماده ۴۶۴ قانون مدنی در تعریف معاوضه مقرر می‌دارد : « معاوضه عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین مالی می‌دهد به عوض مالی دیگر که از طرف دیگر اخذ می‌کند ، بدون ملاحظه ی اینکه یکی از عوضین مبیع و دیگری ثمن باشد » .

 

۲-۲-۲-۲اوصاف معاوضه :

 

    1. معاوضه از عقود معوض است زیرا در آن دو موضوع متقابل وجود دارد که با هم مبادله می‌شوند و هر یک از آن دو عوض دیگری قرار می‌گیرد .

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...