2-4 مفهوم آموزش ضمن خدمت

 

2-5 آموزش ضمن خدمت کارکنان

 

2-6 تاریخچه آموزش ضمن خدمت

 

2-7 سیمای آموزش ضمن خدمت بعد از انقلاب اسلامی

 

2-8 اهداف آموزش ضمن خدمت

 

2-9 دلایل و ضرورت آموزش ضمن خدمت

 

2-10 اصول آموزش ضمن خدمت

 

2-11 فرایند آموزش کارکنان

 

2-11-1 تعیین نیازهای آموزشی

 

2-11-2  تعیین اهداف آموزشی

 

2-12 مدلهای گوناگون از مراحل و فرایندهای آموزش

 

2-13 انتخاب روش های آموزشی    

 

2-14 شیوه های آموزش ضمن خدمت

 

2-15  یادگیری

 

2-16  اصول یادگیری

 

2-16-1 راهنمایی

 

2-16-2 بازخورد

 

2-16-3 پاداش

 

2-16-4 انگیزش

 

2-16-5 انتقال

 

2-17  تاریخچه آموزشهای ضمن خدمت در آموزش و پرورش

 

بخش دوم: بهره وری نیروی انسانی

 

2-18 مقدمه      

 

2-19 تعاریف مختلف بهره وری

 

2-19-1 دائره المعارف بریتانیا

 

2-19-2  فرهنگ آکسفورد

 

2-19-3 فرهنگ مدیریت نوشته ء هدرک فرنچ

 

2-19-4 سازمان بین امللی کار

 

2-14-5 OECD

 

2-14-6 EPA (آژانس حفاظت از محیط زیست)  

 

2-14-7 JPC (خدمات كاهش هزینه)

 

2-15 موسس مرکز بهره وری ژاپن

 

2-16 بهره وری به یكی از طرق زیر تجلی می یابد

 

2-17 تعریف بهره وری از دیدگاه های مختلف

 

2-18 اثر بخشی چیست و به چه كار آید ؟

 

2-19 مفاهیم مرتبط با بهره وری

 

2-19-1  كارآیی

 

2-19-2 اثربخشی

 

2-19-3 بهره وری

 

2-19-4  سودآوری

 

2-20 چرا باید بحث بهره‌وری را جدی تلقی كرد؟

پایان نامه و مقاله

 

 

2-21 انواع بهره وری

 

2-21-1  بهره وری جزیی

 

2-21-2 بهره وری كلی

 

2-21 سطوح بهره وری

 

2-22 عوامل مؤثر بر بهره وری ملی

 

2-22-1 نیروی انسانی

 

2-22-2  تكنولوژی و سرمایه گذاری مالی

 

2-22-3 قوانین و مقررات دولت

 

2-23 بهره وری ، رضایتمندی و وفاداری مشتری

 

2-24 ارتباط بین بهره وری و كاهش قیمت

 

2-25 ارتباط بین بهره وری و كیفیت محصول

 

2-26 ارتباط بین بهره وری و احساس تعلق نسبت به سازمان

 

بخش سوم: پیشینه تحقیق

 

تحقیقات داخلی

 

تحقیقات خارجی

 

3-1 روش پژوهش

 

3-2 جامعه پژوهش

 

3-2-1 محیط پژوهش

 

3-2-2 نمونه پژوهش

 

3-3-3 حجم نمونه و روش محاسبه آن

 

3-4 ابزار گردآوری اطلاعات

 

3-5 روایی و پایایی ابزار

 

3-6 روش گردآوری اطلاعات

 

3-7 روش تجزیه و تحلیل داده­ها

 

3-9 محدودیت­های پژوهش

 

4-1 مقدمه

 

4-2  تجزیه و تحلیل داده ها با شاخص های آمار توصیفی

 

4-2-1 توصیف ویژگی های فردی

 

4-2-1-1 جنسیت

 

4-4-1-2 سن افراد

 

4-2-1-3 سطح تحصیلات

 

4-3 تجزیه و تحلیل آماری

 

5-1مقدمه

 

5-2 نتایج تحقیق

 

5-3 پیشنهادات

 

5-4 محدودیتها

 

5-4-1محدودیت تحقیق

 

5-5 پیشنهادات قابل تعمیم

 

5-6 نتایج

 

مقدمه

 

یکی از بارزترین خصوصیات عصر حاضر تغییرات و تحولات شگرف و مداومی است که در طرز تفکر ، ایدئولوژی، ارزشهای اجتماعی و بسیاری از پدیده های اجتماعی به چشم می خورد. تکنولوژی بطور مداوم با شتابی بی مانند در حال تحول و پیشرفت است. از این رو برای مدیران امروزی که در محیطی پویا و متحول کار می کنند بهره گیری از اندیشه های نوین در روشهای اثربخشی مدیریت برای سازمان و جامعه ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد. به همین لحاظ مدیریت به مفهوم واقعی، نیازمند آگاهی، دانش، هوشیاری، قابلیت در حل و فصل مسائل پیچیده تکنولوژی ، فرهنگی و سنتها و قراردادهای اجتماعی مرتبط با سازمان است.(قنبری،1:1382)

 

در نیم قرن اخیر، شیوه های مدیریت و رهبری در نظام های آموزشی ، دستخوش تغییرات قابل ملاحظه ای شده است ، طرح نظرات و اندیشه های جدید و متفاوت ، از سوی صاحب نظران رشته های مدیریت  و آموزش از یک سو ، نیاز به بهبود عملکرد و نتایج آموزش و پرورش از سوی دیگر ، ضرورت و اهمیت تحول و دگرگونی تکنولوژی و مدیریت آموزشی را به مرور بر گردانندگان نظام های آموزشی، آشکار کرده است (علاقه بند ،1:1380).

 

در باب اهمیت و لزوم آموزش کارکنان صاحب نظران امر، نظرات بسیاری را ارائه داده اند . از جمله اینکه تیلور (بنیانگذار مکتب مدیریت علمی ) می گوید : کارکنان را باید بر اساس روشهای علمی انتخاب کرد و بر همین اساس آموزش داد تا برای انجام وظایفی که به عهده آنان محول شده است ، آماده شوند . نه اینکه خود مسئول انتخاب شغل و پرورش استعدادشان باشند. (طوسی ،43:1381).

 

ادوین فلیپو، در زمینه اهمیت و لزوم آموزش معتقد است که: علاوه بر سرعت جریان تغییرات علمی و فنی و استفاده صحیح از نیروی انسانی ، بهبود کمی و کیفی محصولات و خدمات ، جلوگیری از بروز حوادث ضمن کار، ایجاد ثبات سازمان و رعایت انعطاف در مسائل ضروری ، کاهش در نظارت و تقویت کارکنان و ایجاد غرور و حیثیت در آنان نیز از مواردی هستند که اهمیت و ضرورت آموزش را هرچه بیشتر تایید می کنند.

 

باید پذیرفت که بدون برخورداری از نظام مدیریت کارآمد ، جامعه نمی توان حتی مشکلات مربوط به زندگی روزمره مردم را حل نماید ، چه رسد به اینکه خواهد برای آینده دور برنامه ریزی کند (ساعتچی، 244:1380).

 

با توجه به تغییراتی که در جهان رخ می دهد و در راستای تطبیق با این تغییرات صاحبنظران به این فکر افتادند که به “آموزش و بهسازی منابع انسانی” بپردازند . در حقیقت آموزش ضمن خدمت در این دوران بهترین ابزار مدیران برای مقابله با این تغییرات به شمار می رفت . به همین منظور تصمیم بر این شد که،  به سرمایه گذاری های کلان روی انسانها بپردازند. این سرمایه گذاری ها به منظور آموزش نیروی انسانی بود . آموزش، با هدف ارتقاء كیفی سطح مهارت ، دانش و نگرش موجب توانمندی افراد در ایفای وظایف خود و كامیابی سازمان ، مورد استفاده قرار می گیرد. (خراسانی وهمکارانش، 40:1386)

 

در اینجا سازمانی موفق می شود که نیازهای آموزشی را شناسایی، وسایل مورد نیاز آموزش را فراهم، و در نهایت به ارزیابی تغییرات بپردازد.و این امر به منظور آگاهی و اطمینان از کیفیت نتایج و شایستگی افراد منتخب جهت آموزش حاصل می شود.( قلیچ لی، 52:1386)

 

 با توجه به این واقعیت كه دانش بشری به سرعت در حال دگرگونی است ، می توان اینگونه نتیجه گرفت كه همه چیز به شدت در حال تغییر و تحول است . سازمانها بعنوان یك سیستم باز با محیط خود در تعامل قرار دارند و برای تداوم بقاء خود نیازمند پاسخگوئی به تغییرات محیطی هستند . سازمانهایی كه از مدیران آگاه و موفق بهره می گیرند ، ضرورت آموزش در سازمانها را بدرستی درك كرده اند و بهبود و توسعه منابع انسانی را یكی از الزامات سازمانی قلمداد می كنند توسعه و بهبود منابع انسانی سازمان مستلزم شناسایی نیازهای آموزشی متناسب با هر شغل برای كاركنان آن شغل می باشد . تبیین نیازهای آموزشی در واقع سنگ زیرین برنامه ریزی آموزشی متناسب با هر شغل برای كاركنان آن شغل می باشد . بی تردید خواسته هر نظام آموزشی فراگیری سریع و درك و فهم هر چه بهتر فراگیران از مطالب آموخته شده است . بطوریكه اگر فراگیران در پایان دوره آموزشی مطلب جدیدی نیاموخته باشند و یا در آموخته های آنها سازماندهی صورت نگرفته باشد در این صورت باید در سودمندی آن شك كرد.

 

بهبود بهره وری موضوعی بوده است که از ابتدای تاریخ بشر و در کلیه نظامهای سیاسی و اقتصادی مطرح بوده است. اما تحقیق در مورد چگونگی افزایش بهره وری بطور سیستماتیک و در چهارچوب مباحث علمی تحلیلی از حدود 230 سال پیش به این طرف بطور جدی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...