1-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………

 

 

1-2 بیان مسأله……………………………………………………………………………………………..

 

1-3 اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………….

 

1-3-1 هدف کلی…………………………………………………………………………………………

 

1-3-2 اهداف جزئی……………………………………………………………………………………..

 

1-4 ضرورت تحقیق …………………………………………………………………………………….

 

1-5 پرسش های تحقیق………………………………………………………………………………….

 

1-6 فرضیات تحقیق………………………………………………………………………………………

 

1-7 روش تحقیق………………………………………………………………………………………….

 

1-8 پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………

 

3

 

 

4

 

6

 

6

 

6

 

6

 

6

 

7

 

7

 

7

 

 

فصل دوم: بنیاد نظری ، هرمنوتیك و اندیشه های شلایرماخر ………………………………

 

 

8

 

 

 

2-1  شلایر ماخر…………………………………………………………………………………………..

 

 

2-1-1  زندگینامه شلایرماخر………………………………………………………………………….

 

2-1-2  معرفی آثار شلایرماخر………………………………………………………………………..

 

2-1-3  آراء و اندیشه های شلایرماخر……………………………………………………………..

 

2-2 هرمنوتیک……………………………………………………………………………………………..

 

2-2-1 تعریف لغوی هرمنوتیک ……………………………………………………………………..

 

2-2-2 مفهوم هرمنوتیک………………………………………………………………………………..

 

2-2-3 طبقه بندی هرمنوتیک…………………………………………………………………………..

 

2-2-3-1 هرمنوتیک از دیدگاه کاربرد آن…………………………………………………………

 

2-2-3-2 هرمنوتیک از دیدگاه دوره تاریخی…………………………………………………….

 

2-2-3-2-1 هرمنوتیک کلاسیک ……………………………………………………………………

 

2-2-3-2-2 هرمنوتیک مدرن یا فلسفی……………………………………………………………

 

2-2-3-2-3 هرمنوتیك پسامدرن…………………………………………………………………….

 

2-2-4 هرمنوتیک شلایر ماخر…………………………………………………………………………

 

پایان نامه

 

2-2-5 نظریات هرمنوتیکی شلایرماخر……………………………………………………………..

 

2-2-5-1 عمومیت سوء فهم…………………………………………………………………………..

 

2-2-5-2 زبان و هرمنوتیک……………………………………………………………………………

 

2-2-5-3  قواعد هرمنوتیکی…………………………………………………………………………..

 

2-2-5-4 دیالکتیک فهم…………………………………………………………………………………

 

2-2-5-5 چرخه هرمنوتیکی……………………………………………………………………………

 

2-2-6 میراث هایدگر…………………………………………………………………………………….

 

2-2-7 نقد هایدگر………………………………………………………………………………………..

 

2-2-8 هرمنوتیک گادامر………………………………………………………………………………..

 

2-2-9 هرمنوتیک نسبی گرای گادامر……………………………………………………………….

 

2-2-10 نقد گادامر……………………………………………………………………………………….

 

2-3  تاویل …………………………………………………………………………………………………

 

2-3-1 معنای اصطلاحی و لغوی تأویل…………………………………………………………….

 

2-3-2  پیشینه تاویل ……………………………………………………………………………………

 

2-3-3  شرایط تأویل…………………………………………………………………………………….

 

2-3-4 انواع تأویل ………………………………………………………………………………………

 

9

 

 

9

 

10

 

10

 

12

 

12

 

12

 

13

 

13

 

15

 

15

 

16

 

17

 

18

 

20

 

20

 

21

 

23

 

23

 

24

 

26

 

27

 

27

 

30

 

31

 

32

 

32

 

33

 

35

 

36

 

 

فصل سوم: حافظ و دیوان ……………………………………………………………………………..

 

 

37

 

 

 

3-1  حافظ………………………………………………………………………………………………….

 

 

3-1-1  نیاكان حافظ ……………………………………………………………………………………

 

3-1-2  زندگینامه حافظ…………………………………………………………………………………

 

3-1-2-1  نوجوانی و جوانی حافظ ………………………………………………………………..

 

3-1-2-2  فراگیری دانش حافظ…………………………………………………………………….. 

 

3-1-2-3  عصر تولد حافظ ………………………………………………………………………….

 

3-1-3  دانش و هنر حافظ ……………………………………………………………………………

 

3-1-3-1 حافظ از مدرسه تا درسگاه ……………………………………………………………..

 

3-1-3-2 حفظ قرآن حافظ …………………………………………………………………………..

 

3-1-4 وضع عمومی شعر در عصر حافظ ……………………………………………………….

 

3-1-5  درباره عرفان و مقام عرفانی حافظ ………………………………………………………

 

3-1-6  ویژگی های شعر حافظ………………………………………………………………………

 

3-1-6-1  رمز پردازی و حضور سمبولیسم غنی در شعر حافظ……………………………

 

3-1-6-2  عشق انسانی حافظ………………………………………………………………………..

 

3-1-6-3  طنز …………………………………………………………………………………………….

 

3-1-6-2  ایهام و ابهام ………………………………………………………………………………..

 

3-1-6-3  جهان بینی حافظ ………………………………………………………………………….

 

3-1-6-4  راز موفقیت حافظ………………………………………………………………………….

 

3-1-7  تاویل پذیری شعر حافظ……………………………………………………………………..

 

38

 

 

38

 

38

 

39

 

44

 

44

 

45

 

45

 

46

 

46

 

47

 

49

 

49

 

50

 

51

 

51

 

52

 

54

 

54

 

 

فصل چهارم: تطبیق اندیشه های حافظ و شلایرماخر ………………………………………….

 

 

4-1 تأویل از دیدگاه حافظ…………………………………………………………………………….

 

4-2 دلایل و شواهد انطباق اشعار و ابیات حافظ بر قرآن مجید ……………………………

 

4-3 تاثیر قرآن در اشعار حافظ………………………………………………………………………..

 

4-3-1 ترجمه الآیات بالابیات…………………………………………………………………………

 

4-3-2  تضمین شعری آیات…………………………………………………………………………..

 

4-3-3  استفاده از تلمیحات قرآنی…………………………………………………………………..

 

4-4 انطباق شعر حافظ بر آیات قرآن………………………………………………………………..

 

4-5 چگونگی اقتباس حافظ از قرآن………………………………………………………………..

 

4-5-1 اقتباس مستقیم……………………………………………………………………………………

 

4-5-2 اقتباس غیر مستقیم………………………………………………………………………………

 

4-6 تداعی معانی………………………………………………………………………………………….

 

4-7 اندیشه ها و افكار قرآنی حافظ…………………………………………………………………

 

56

 

 

57

 

58

 

59

 

59

 

62

 

62

 

62

 

64

 

64

 

66

 

67

 

 

 

67

 

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد ………………………………………………………………….

 

 

103

 

 

 

5-1 نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………

 

 

104

 

 

 

5-2پیشنهادهای پژوهش………………………………………………………………………………..

 

 

105

 

 

 

منابع ………………………………………………………………………………………………………….

 

 

106

 

 

 

 

چكیده

 

هرمنوتیک دانشی است که به فهم یک اثر می پردازد و با نقد فهم روش شناختی می کوشد تا راهی برای فهم بهتر اثر ارایه کند . شلایرماخر ، پدر الهیات مدرن پروتستان ، شکل نوینی از تفسیر شهودی بر پایه تجربیات دینی از عهدین را در غرب پایه گذاری کرد. به دلیل عمق اندیشه ، گستردگی مضامین بلند عرفانی دیوان حافظ و تأثیرپذیری فراوانش از آیات قرآن کریم و با هدف رسیدن وجوه نقاط مشترک این دو اندیشمند مسیحی و مسلمان – در غرب و شرق – به بررسی تطبیقی ابیات دیوان حافظ که قسمت اعظمی از آنها متأثر و مأخوذ از آیات قرآن مجید است با استفاده از روش تحقیقی- تحلیلی پرداخته ایم . در این پژوهش نشان داده شده بین دیدگاه حافظ و شلایرماخر وجه مشترك وجود دارد چون هردو اندیشمند از طریق استنباط تاویلی (هرمنوتیكی) به كتاب آسمانی ، عهدین و قرآن ،توجه داشته اند و حافظ در اشعارش هم به مباحث عمده هرمنوتیك فلسفی توجه داشته و هم عملاً دست به تأویل زده است ، در نظر شخصی و شهودی او آنچه تأویل می پذیرد متشابهات است و محكمات قرآن تأویل نمی پذیرد و شلایرماخر نیز برای نخستین بار هرمنوتیك غرب را در كتب مقدس وارد ساخته است .

 

كلید واژگان :  قرآن ، كتاب مقدس ،تأویل ، دیوان حافظ ، شلایرماخر ، هرمنوتیك

 

-1 مقدمه :

 

تردیدی نیست که هر نوع دانش و اندوخته‏ی ذهنی شاعر خواه ناخواه در شعرش انعکاس‏ می‏یابد،زیرا در واقع آنچه شخصیت معنوی او را شکل می‏دهد.همان دانشها و تجربه‏ها و آموخته‏هائی است که به مرور زمان و در طول زندگی به دست می‏آورد.این معارف و دانش‏ها، هنگام سرودن شعر،از نو جان گرفته،مجال بروز و ظهور پیدا می كند.شاید بتوان گفت که شعر، علاوه بر بیان عواطف و احساسات،ترجمانی است از : دانش ها و آموخته‏های شاعر،بویژه‏ وقتی که این دانش ها و آموخته‏ها با اعتقادات استوار مذهبی و مسائلی که شاعر آنها را از صمیم قلب پیوند داده باشد ،پذیرفته و بدان ها مؤمن و معتقد گردیده است،که در آن صورت‏ شعر او تصویری روشن از آرا و عقاید مذهبی او نیز خواهد بود.

 

بخش وسیعی از ادبیات غنی و بارور کهن پارسی از این نوع است و به جرأت می‏توان گفت: اگر کسی از مباحث دینی و اخبار و احادیث مذهبی و تفاسیر قرآن بیگانه باشد،نمی‏تواند از خوان گسترده و پر نعمت ادب فارسی به صورت کامل بهره گیرد و از چشمه ی فیاض آن متمتع شود. زیرا بدون وقوف و آگاهی بر اینگونه مسائل و مباحث،فهم و درک بسیاری از سروده‏ها و اشعار شاعران بزرگ،ناممکن می‏گردد.  این حکم تنها در مورد ادب فارسی مصداق ندارد.بسیاری از آثار شاعران اروپائی نیز تحت تأثیر موضوعات و مسائل مذهبی به وجود آمده است و خواننده این آثار را گریزی نیست، جز آگاهی و وقوف بر مباحث و مسائل مذهبی خاصی که شاعر یا نویسنده،متأثر از آن بوده‏ است.کمدی الهی دانته و بهشت گمشده جان میلتون از این نوع است و خواننده این دو اثر بدون اطلاع کامل به محتویات انجیل بویژه مباحث و مسائلی که در مورد خلقت و معاد،در این‏ کتاب آمده است.نمی‏تواند به مقصود و منظور نویسنده راه یابد.            اما این موضوع در شعر و ادب پارسی نمایان‏تر است.دیوان سخن‏سرایان بزرگ ما چون‏ خاقانی و نظامی و ناصر خسرو و سعدی و نظایر آنان گواه صادقی است بر درستی سخن،زیرا بازتاب آیات قرآنی و اخبار و احادیث نبوی به روشنی در آنها مشهود است.مولوی و حافظ از این جهت چهره ی روشن‏تری دارند.مولوی در سرودن مثنوی معروف خود به شدت،تحت تأثیر اخبار و احادیث مذهبی است و حافظ در بهره‏یابی و اخذ و اقتباس از آیات قرآن،استادی چیره‏ دست است.او با این کتاب مقدس آسمانی انس و الفتی خاص دارد و آنگونه که خود در غزل شماره 94 اشاره کرده‏ آن را با چهارده روایت در حفظ داشته است :

 

«عشقت رسد به فریاد ار خود بسان حافظ            قرآن ز بر بخوانی با چهارده روایت»

 

آنچه گرد آمده کوشش و پژوهشی است درباره ی باز نمایی جلوه هایی از قرآن و حدیث در اشعار  دیوان حافظ و مقایسه تطبیقی آن با مفاهیم هرمنوتیكی خصوصاً هرمنوتیك شلایرماخر انتخاب این موضوع بیان کننده ی مهم ترین اصل در زندگی ما یعنی قرآن و احادیث است كه یادگیری آن برای حل مشکلات مسلمانان  بسیار مفید است .

 

1-2 بیان مسأله :

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...