دانلود پایان نامه ارشد : طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران |
2-4-1- رویکرد طراحی برای تغییر رفتار کاربر………………………………………. صفحه 19
2-4-1-1- لنز معماری……………………………………………………………. صفحه 20
2-4-1-2- لنز تصحیح خطا………………………………………… صفحه 20
2-4-1-3- لنز تشویقی……………………………………………………….. صفحه 21
2-4-1-4- لنز دیداری……………………………………………… صفحه 22
2-4-1-5- لنز شناختی………………………………………… صفحه 22
2-4-1-6- لنز امنیت……………………………………….. صفحه 23
2- 5- رویکرد طراحی تشویقی ……………………………………………………………. صفحه 23
2-5-1- انگیزش……………………………………………………………. صفحه 24
2-5-2- توانایی……………………………………………………………… صفحه 25
2-5-3- ماشه…………………………………………………………………………… صفحه 26
2-6- رویکرد طراحی مفرح ……………………………………………… صفحه 26
2-7- جمع بندی بررسی متون………………………………………………. صفحه 28
3- روش تحقیق……………………………………………………………………… صفحه 31
3-1- فاز اول؛ مشاهده و عکس برداری……………………………………………. صفحه 33
3-1-1- متریال …………………………………………………………….. صفحه 33
3-1-2- محتوا ……………………………………………………………………. صفحه 34
3-1-3- نتیجه گیری فاز مشاهده و عکس برداری……………………………… صفحه 37
3-1-4- جمع بندی فاز مشاهده و عکس برداری…………………………………… صفحه 38
3-2- پرسشنامه…………………………………………………………………….. صفحه 39
3-2-1- ساختار پرسشنامه ………………………………………. صفحه 39
3-2-2- نتایج بخش اول پرسشنامه………………………………………….. صفحه 40
3-2-3- نتایج قسمت الف بخش دوم پرسشنامه………………………… صفحه 41
3-2-4- نتایج قسمت ب بخش دوم پرسشنامه ……………………………. صفحه 43
3-3- جمع بندی روش تحقیق ……………………………………………….. صفحه 49
4- طراحی و توسعه……………………………………………………. صفحه 53
4-1- فاز شرایط ابهام……………………………………………………….. صفحه 55
4-2- فاز شرایط وضوح ……………………………………… صفحه 69
4-2-1- طرح نهایی …………………………………………………….. صفحه 83
4-2-2- سناریو طرح نهایی…………………………………………….. صفحه 91
4-2-3- متریال و روش تولید………………………………………………… صفحه 93
4-2-4- نقشه های فنی………………………………………………………………….. صفحه 95
5- جمع بندی …………………………………………………….. صفحه 99
فهرست منابع ……………………………………………………………. صفحه 103
پیوست ها……………………………………………………………….. صفحه 109
مقدمه
ماندن و دیده شدن احساسی است که همواره مردم عادی، گردشگران و باستانشناسان را در دورههای مختلف تاریخی برای ثبت نام، نشان و تاریخ بازدیدشان از اثر وسوسه کرده است (اخلاقی، 1382). به نقل از مدیر دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی کشور، حکاکی روی آثار و ابنیه واجد ارزشهای فرهنگی و تاریخی جرم محسوب شده و مجرمان علاوه بر جبران خسارت، به حبس از یک تا 10 سال محکوم میشوند. این در حالی است که برخورد قانونی با تمام مجرمانی که بناهای تاریخی و فرهنگی را با نوشتن یادگاریها و حکاکی تخریب میکنند از توان سازمان میراث فرهنگی و یا هر سازمان دیگری خارج است و البته بسیاری از آسیبهای وارده قابل جبران نمیباشد (لالمی، 1392).
از نظر شدت تخریب و آسیب و رفتار پرخاشگرانه، یادگارنویسی به معنای پایینترین سطح وندالیسم شناخته میشود (Berk & Aldrich, 1972). با گسترش امکان گردشگری در سالهای اخیر پدیده ثبت یادگاریهای گردشگران بر روی آثار تاریخی و ملی افزایش یافته و بیش از پیش زمینه تخریب این آثار پدید آمده است (نوبخت، 1391). از نظر کارشناسان آثار باستانی، فقدان فرهنگسازی و آموزش در زمینه پاسداشت آثار تاریخی و ملی، مهمترین عامل بروز این پدیده است (مودی، 1384). از سوی دیگر وندالیسم علیه آثار باستانی میتواند بر اثر عدم درونی شدن ایدهی اهمیت دادن به اثر تاریخی به عنوان نماد هویت ملی باشد؛ میراثی که با درونی شدن ارزشهای فرهنگی و هنری میتواند به عنوان یک میراث زیباییشناسانهی جهانی برای تمامی گردشگران محترم باشد (زندچی، 1392).
در راستای کاهش احتمال تخریب این آثار ارزشمند میتوان از دانش طراحی محصول به منظور تغییر رفتار کاربر با به کارگیری اصول تئوری طراحی مفرح، طراحی تشویقی، طراحی به منظور تغییر رفتار کاربر به عنوان برخی تئوریهای رفتار پایدار بهره گرفت(Montazeri, 2013) . طراحی مبلمان به منظور ثبت یادگاری، علاوه بر کاهش تخریبهایی که در آینده ممکن است به علت گسترش صنعت گردشگری رخ دهد؛ میتواند آثار مثبتی نظیر گسترش روابط اجتماعی، تقویت پیوستگیهای احساسی میان افراد، آموختن مسائل تازه و ایجاد اعتماد به نفس به واسطه آن، مدیریت احساسات (به واسطه تفکیکپذیری و تحلیل احساسات)، رها شدن احساسات هیجانی ( منجر به آرامشبخشی)، تحریك حافظه (به واسطه فرایندهای خلاقه)، مرور خاطرات، بهرهگیری از خرد و دانش دیگران، و پیدا کردن اهداف در زندگی را به همراه داشته باشد (فرخی، 1386).
در پژوهش حاضر سعی بر آن است تا با شناسایی علل بروز پدیده یادگارنویسی بر دیوار تئاتر شهر تهران، محصولی در حیطه مبلمان شهری طراحی شود که از سویی راهکاری برای پاسخ به این نیاز باشد و از سوی دیگر به کاهش تخریب این اثر ارزشمند ملی و فرهنگی منجر گردد.
2- بررسی متون
در بخش بررسی متون با توجه به ابعاد و اهداف تحقیق، متون مرتبط با وندالیسم، یادگارنویسی، مبلمان شهری و رویکرد طراحی مورد بررسی قرار می گیرند.
2-1- وندالیسم
وندالسیم مشتقی از واژه وندال، نام قومی از اقوام ژرمن و اسلاو است که در قرن 5 میلادی زندگی می کردند. آنها مردمی جنگجو و مهاجم بودند که در پی حمله به کشورهای مختلف در پی تخریب و ویرانی بودند. لذا در بحث های آسیب شناسی به رفتار تخریب گرانه، وندالیسم اطلاق می شود(محسنی تبریزی، 1383). در این عمل تخریب داوطلبانه است و منفعتی برای عامل ندارد(Moser, 1992). رفتاری که ضمن دارا بودن جنبه های خشونت و تخریب دارای یکی از این عناصر می باشد: 1- صدمه به چیزهایی که متعلق به دیگران است. 2- صدمه به اموال عمومی. 3- در کل هر خسارتی که دیگران باید جبران کنند(;Bessette,1996;Cooper&Carolyn,1997 ;Yavuz&Kuloglu,2011 طهماسبی،1387). جرمی که جزء جرائم خرد محسوب شده و به راحتی قابل مطالعه نیست و در آن اموال بیشتر هدف هستند تا افراد(Buck et al., 2003).
بسیاری تحقیقات نشانگر تأثیرات عوامل مختلف بر وندالیسم است. برخی معتقدند وندالیسم ناشی از ناسازگاری روابط فرد و جامعه است. ناسازگاری که برگرفته از احساس اجحاف و ستم، ناکامی، اختلال در روابط و شرایط خانوادگی است. (صدیق اورعی، 1387; محسنی تبریزی، 1379). برخی دیگر آن را ماحصل شکاف نسل ها می دانند. شکافی ناشی از تفاوت در نگرش ها، ایده ها، باورها و رفتارها و الگوهای نسل های مختلف که می بایست دلایلش را در جنبه های فیزیکی و اجتماعی محیط و ترغیب کننده وندال جستجو کرد. ( ;Goldstein, 1997احمدی علیآبادی، 1387; شربتیان و پرورش، 1392) در پژوهشی عوامل مؤثر بر وندالیسم را اینگونه یافته اند: یادگیری رفتار پرخاشگرانه، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، فرآیند جامعه پذیری، محیط های تربیتی و تجارب زندگی، امنیت شهری، تأثیر گروه بر فرد، بحران ها و وقایع زندگی. این عوامل در انتخاب رویکرد طراحی توسط پژوهشگر بسیار یاری دهنده هستند. روانشناس اجتماعی، فیلیپ زیمباردو نویسنده ی کتاب «اثر شیطان» در مورد این که چه چیزی باعث می شود که افراد اعمال غلط انجام داده و چگونه افراد عادی می توانند مرتکب جرم شوند تجربه های خود را بیان می کند. او اعتقاد دارد که تمامی کسانی که افراد عادی و درستکار جامعه هستند اگر در شرایط خاصی قرار بگیرند و برای مقابله با آن آموزش ندیده باشند مرتکب جرم خواهند شد و صد البته همه ی آن ها از یک جرم کوچک شروع می کنند که به نظر قابل اغماض است (Zimbardo, 2007).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-09] [ 03:53:00 ق.ظ ]
|