دانلود پایان نامه ارشد : بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دورهی قاجار |
1-5-روش تحقیق………………………………………………………………………………………….7
1-6-پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………..7
1-7-جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………15
1-8-محدودیتهای تحقیق……………………………………………………………………………….15
فصل دوم: مبانی نظری
2-1-تاریخچه بهره گیری از چوب در ایران………………………………………………………………17
2-2-نور و انواع نورگیرها در معماری ایران………………………………………………………………23
2-2-1-روزن…………………………………………………………………………………………….24
2-2-2-شباک……………………………………………………………………………………………………26
2-2-3-جامخانه………………………………………………………………………………………….26
2-2-4-هورنو………………………………………………………………………………………………..27
2-2-5-روشندان…………………………………………………………………………………………….28
2-2-6-در و پنجره………………………………………………………………………………………..29
2-2-7-فخرومدین…………………………………………………………………………………………30
2-2-8-بالکانه……………………………………………………………………………………………….31
2-2-9-فَریز و خُووَن……………………………………………………………………………………32
2-2-10-باجه…………………………………………………………………………………….33
2-2-11-پاچلاقی………………………………………………………………………………….33
2-2-12-گُلجام……………………………………………………………………………………33
2-2-13-پاچنگ……………………………………………………………………………………………….34
2-2-14-چشم گاوی……………………………………………………………………………………..34
2-2-15-اُرسی………………………………………………………………………………………………..34
2-3- تعریف ارسی…………………………………………………………………………………35
2-3-1-واژه شناسی ارسی در فرهنگ نامه ها…………………………………………………..35
2-3-2- تاریخچه ارسی در جهان و ایران………………………………………………………………..37
2-3-3- ساختار ارسی……………………………………………………………………43
2-3-3-1- چهارچوب…………………………………………………………………..43
2-3-3-2- وادار……………………………………………………………………………………………..44
2-3-3-3- روکوب…………………………………………………………………………………….44
2-3-3-4- پاخور یا آستانه………………………………………………………………………………………44
2-3-3-5- کتیبه یا پاتاق…………………………………………………………………..45
2-3-4- انواع کتیبه……………………………………………………………………………………45
2-3-4-.1-پاتاق بسته و غیر نورگیر…………………………………………………………..45
2-3-4-2- پاتاق جدا از چهارچوب درکها و نورگیر……………………………………………………….46
2-3-4-3- پاتاق نورگیر، مشبک و متصل به چهارچوب………………………………………………………46
2-3-5-لنگه یا دَرَک……………………………………………………………………………………….48
2-3-6-گل میخ……………………………………………………………………………………………49
2-3-7-چفته ریزه…………………………………………………………………………………………49
2-3-8-دستگیره…………………………………………………………………………………………..50
2-4-اهم تزئینات مورد استفاده در ارسی…………………………………………………………………..52
2-4-1-منبت………………………………………………………………………………………………….52
2-4-2- مشبک…………………………………………………………………………………….53
2-4-3-گره چینی…………………………………………………………………………………..54
2-4-4-پارچه بری………………………………………………………………………………………………..55
2-4-5-قواره بری و اسلیمی بری……………………………………………………………………………..56
2-4-6-معرق……………………………………………………………………………………………………..57
2-4-7- خاتم کاری…………………………………………………………………………………………….58
2-4-8-آینه کاری…………………………………………………………………………………………..58
2-4-9-نقاشی لاکی روغنی……………………………………………………………………………59
2-4-10-استفاده از شیشه های سفید و رنگی……………………………………………………61
2-4-11-نقاشی پشت شیشه……………………………………………………………………………63
2-4-12- خوشنویسی…………………………………………………………………………………….64
2-4-13-گچبری…………………………………………………………………………………………65
فصل سوم: ساختار و تزئینات ارسی در معماری دوره قاجار
3-1-تاریخچه ای پیرامون سلسله قاجار…………………………………………………………………68
3-1-1-هنر دوره قاجار………………………………………………………………………………………….71
3-1-2- معماری دوره قاجار……………………………………………………………………………………..72
3-2-ارسی در معماری دوره قاجار……………………………………………………………………………..75
3-3-بررسی ساختار عناصر سازنده ارسی در دوره قاجار……………………………………….83
3-3-1- چهارچوب …………………………………………………………………………………………83
3-3-2- وادار…………………………………………………………………………………………………85
3-3- 3-روکوب ……………………………………………………………………………………………87
3-3-4- گل میخ …………………………………………………………………………………………..89
3-3-5- خروسک……………………………………………………………………………………………….91
3-3-6- ساختار پاشنه یا آستانه…………………………………………………………………92
3-3-7- ساختار لنگه یا دَرَک………………………………………………………………………………………..95
3-3-7-1- ابعاد لنگه ها……………………………………………………………………………………….123
3-3-7-2-ایمنی درک ها در ارسی……………………………………………………………………….126
3-3-8- ساختار کتیبه یا پاتاق…………………………………………………………………………128
3-3-8-1-پاتاق بسته و غیر نورگیر…………………………………………………………………………129
3-3-8-2-پاتاق جدا از چهارچوب درک ها و نورگیر………………………………………………….131
3-3-8-3-پاتاق نورگیر و متصل به چهارچوب………………………………………………………………………..134
3-3-8-3-1-کتیبه های صاف…………………………………………………………………………139
3-3-8-3-2-کتیبه های قوس دار………………………………………………………………………146
الف)کتیبه های قوس دار با دور دایره……………………………………………………………….149
ب)کتیبه های قوس دار با دور بیضی یا گهواره ای………………………………………………..151
ج)کتیبه های قوسی تیزه دار یا جناغی…………………………………………………………………… 151
چ)کتیبه های با قوس کلیل……………………………………………………………………………….153
3-4-بررسی تزئینات(طرح و نقش) در ارسیهای دوره قاجار……………………………………….155
3-4-1-طرح هندسی…………………………………………………………………………………………….157
3-4-2-طرح غیر هندسی…………………………………………………………………………………..159
3-4-3-طرح نوشتاری یا خوشنویسی………………………………………………………………….160
3-4-4-طرح های تلفیقی…………………………………………………………………………………160
3-5-تزئینات آستانه(پاشنه) در ارسیهای دوره قاجار:……………………………………………………………………..165
3-6-تزئینات لنگه ها در ارسیهای دوره قاجار………………………………………………………………………………..171
3-7-تزئینات کتیبه در ارسیهای دوره قاجار ………………………………………………………………………………….190
3-7-1-تزئینات در ارسی با کتیبه چهارگوش(مستطیل شکل)……………………………………………………….193
3-7-2-تزئینات در ارسی با کتیبه قوس دار…………………………………………………………………………………….202
3-7-3-تزئینات در ارسی با کتیبه جناغی……………………………………………………………………………………… 209
3- 7-4-تزئینات درکتیبه ارسی، با قوس کلیل………………………………………………………………………………..212
فصل چهارم:بررسی تحلیلی ساختار و تزئینات ارسی های دوره قاجار در مقایسه با ارسی های( دوره های زند، افشار و صفوی)
4-1- ویژگیهای ساختاری و تزئینی ارسیها در دوره قاجار……………………………………………………………217
4-2- ویژگیهای هنر و معماری در دوره های صفویه، افشار و زندیه …………………………………………….227
4-2-1-نقوش هندسی…………………………………………………………………………………………..236
4-2-2- نقوش غیرهندسی………………………………………………………………………………..239
4-2-2-1-نقوش گیاهی……………………………………………………………………………………239
4-2-2-2-نقوش حیوانی……………………………………………………………………………………239
4-2-2-3-نقوش انسانی، افسانه ای، نمادین و خوشنویسی………………………………………….240
4-3-علت ادامه نیافتن ارسی سازی در بناها…………………………………………………………………241
نتیجه گیری……………………………………………………………..243
فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………..248
فهرست منابع تصویر……………………………………………………………………………………….253
چکیده انگلیسی
مقدمه
با شروع سلطنت قاجار و هم زمان با گسترش روابط اروپاییان با ایران و وقوع مناقشات ایران با کشورهای روس و انگلیس، شکستهای پی در پیِ نظامی، سبب عقد قراردادهایی جهت جبران این ناکامیها شد که، در نهایت شکستهای سیاسی را نیز بدنبال داشت. جهت چارهجویی این امر مهم و در پی فراگیری علم و تکنولوژی غرب، شاهد نفوذ اجتماعی و فرهنگی اروپائیان و ایجاد تحولات گسترده در ارکان نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در ایران هستیم. تحولاتی که با تغییر نحوه نگرش به فرهنگ گذشته و هم چنین جهان پیش رو، بنیانهای هنری را نیز در ایران متأثر ساخت. وجوه دوگانه فرهنگ در جامعه، سبب دوگانگی درونی هنرمند و در نتیجه، دوگانگی هنر ایران گردید. چرا که وی از یک سو، هنوز به هنر گذشته تمایل داشته و پایبند هنجارها و معیارهای سنتی خویش بوده و از سوی دیگر، دنیای مدرن، جذابیت بسیاری را، برای وی در برداشت که ثمره آن برای هنرمند دوره قاجار، دیدی دو سویه است که منجر به تجربه، هنری نو میشود که در همه زمینهها از جمله معماری، هنری سنتی که فنون و دستآوردهای آن تا قبل از آن دوره، از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و به بیان دیگر، میراث معماری گذشتگان بود، تأثیر گذارد.
با ایجاد تحول و تغییر در زمینه ساخت و ساز بناها به لحاظ کالبدی و ظاهری، تزئینات وابسته به معماری دوره قاجار نیز دستخوش تغییراتی فراوان گشت. در این بین، تحول در شکل و ساختار پنجره ها و نورگیرها، از جمله ارسیها که جنبه تزئینی و کاربردی آنها، بطور همزمان در بناهای این دوره منظورنظر معماران بوده، امری اجتناب ناپذیر مینمود.
ارسیها در معماری دوره قاجار، هم به لحاظ ساختاری و هم به لحاظ تزئینی با ارسیها در دوره های قبل یعنی دورههای صفویه و زندیه متفاوت بوده اند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی این تغییرات و هم چنین تعیین گستره آن در زمینه ساخت ارسی میباشد. چرا که میراث امروز ما در حوزه هنر، در ارتباط با تحولات آن دوره بوده و این که شناخت تاریخ و گذشته خود، چراغ راه آینده است. اولین قدم جهت انجام این پژوهش، بررسی پیشینه تحقیق بود که با گردآوری و مطالعه آثار انجام شده در این زمینه، این موضوع روشن شد که تزئینات و ساختار ارسی در این دوره، بصورتی کلی بررسی شده و اغلب در این حوزه اشاراتی گذرا به تأثیرات غرب انجام گرفته است. شایان ذکر است که همه این آثار پژوهشی، به نوبه خود قابل تقدیر بوده و هر یک تلاشی در جهت روشن نمودن زاویهای از این امر مهم بوده است. با انجام این پژوهش سعی شده تا تأثیرات غرب در ساختار و تزئینات ارسیها در این دوره بررسی و شناسانده شود، هرچند قدمی ناچیز در این مسیر بوده باشد.
این پایان نامه در چهار فصل تنظیم شده است:
در فصل اول به کلیّات تحقیق پرداخته شده است که در واقع مسیر پژوهش را روشن و با بیان روش و مراحل کار، رسیدن به هدف را امکان پذیر ساخته است. در فصل دوم، به مبانی نظری پژوهش و بررسی تاریخچه استفاده از چوب و هم چنین جایگاه نور و تاریخچه استفاده از نورگیرها در معماری ایران پرداخته شده است. در فصل سوم که بدنه اصلی این پژوهش میباشد، در دو بخش اصلی به بررسی ساختار و تزئینات ارسیها در دوره قاجار پرداخته گردیده و جهت درک بهتر مطلب و هم چنین سندیت بخشیدن به مباحث ارائه شده، از تصاویر آثار به جای مانده، نمونههایی آورده شده است. و در نهایت در فصل چهارم به جمع بندی مطالب و نتیجهگیری و تحلیل فرضیهها پرداخته شده است.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که آنچه در این پژوهش آمده، حاصل تلاش چند ماههای است که تحت نظر راهنمایی و مشاوره و مصاحبه با اساتید ارجمند و فرهیخته، مراجعه به کتابها، پایان نامهها، مقالات، اسناد مختلف و مراجعه حضوری و عکسبرداری از ارسیها در اماکن تاریخی، در نقاط مختلف در ایران، جمع آوری شده است. اما علیرغم همه کوششهایی که انجام شده، نگارنده این پژوهش را خالی از لغزش و نارسایی نمیبیند و در نتیجه خود را از نقد، راهنمایی و آموختن بینیاز نمیداند.
1-1-بیان مسئله:
ارسی از جمله آرایههای چوبی است که میتوان آن را در زمره شاخصترین جلوههای هنر سنتی ایران به شمار آورد که با توجه به جایگاه ویژه نور و نورگیرها در بناهای ایران، در دورههایی خاص، از مهمترین عناصر اصلیِ کاربردی و تزئینی معماری محسوب شده و بنا بر محل استفاده در بنا، کاربردهای مختلف داشته و دارای ساختار و تزئینات متنوع و متفاوت بوده است. بررسی آثار چوبی متعدد باقی مانده از دوره قاجار، حاکی از استفاده فراوان و خاص ارسی، در بناهای مختلف از جمله: مساجد، کاخها، زیارتگاهها و خانهها نسبت به معماری دورههای قبل در ایران میباشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-09] [ 04:20:00 ق.ظ ]
|