2

 

 

 

مقدمه

 

 

3

 

 

 

بیان مسأله

 

 

4

 

 

 

اهمیت وضرورت

 

 

5

 

 

 

اهداف کلی

 

 

7

 

 

 

اهداف جزئی

 

 

7

 

 

 

سؤالات پژوهش

 

 

7

 

 

 

فرضیات

 

 

7

 

 

 

تعاریف مفهومی و عملیاتی پژوهش

 

 

8

 

 

 

فصل دوم : ادبیات  و پیشینه تحقیق

 

 

11

 

 

 

مقدمه

 

 

12

 

 

 

طراحی آموزشی

 

 

13

 

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

رویکرد ساختن گرایی

 

 

15

 

 

 

رویکرد ساختن گرایی و طراحی آموزشی

 

 

16

 

 

 

خود نظم دهی

 

 

19

 

 

 

راهبردهای خود نظم دهی

 

 

20

 

 

 

روش های نوین تدریس

 

 

21

 

 

 

تقسیم بندی روش تدریس

 

 

21

 

 

 

طراحی نظام آموزش

 

 

37

 

 

 

راهبرد های حافظه

 

 

37

 

 

 

راهبرد مرور ذهنی

 

 

37

 

 

 

راهبرد سازمان دهی

 

 

41

 

 

 

سازماندهی طبقه ای

 

 

42

 

 

 

راهبرد بسط

 

 

44

 

 

 

فنون یاد یار

 

 

46

 

 

 

اصول اسرار آمیزنهفته در یک حافظه

 

 

47

 

 

 

اصول حافظه

 

 

48

 

 

 

اختلالات یادگیری

 

 

50

 

 

 

تشخیص افتراقی

 

 

54

 

 

 

روشهای ارزشیابی اختلال های نوشتن

 

 

54

 

 

 

روش ادراکی ـ حرکتی

 

 

55

 

 

 

الگوی تفکر استقرایی

 

 

58

 

 

 

مراحل الگو

 

 

59

 

 

 

چگونگی شکل گیری فرایند استقرایی

 

 

60

 

 

 

یاد گیری خواندن و نوشتن با الگوی استقرایی تصویر – واژه

 

 

64

 

 

 

فرایند یادگیری خواندن و نوشتن

 

 

65

 

 

 

اتصال خواندن / نوشتن

 

 

66

 

 

 

ساختار

 

 

66

 

 

 

حرکات (گامهای ) ا لگو

 

 

66

 

 

 

مراحل الگوی استقرایی تصویر – واژه برای خواندن و نوشتن

 

 

67

 

 

 

تفکر استقرایی

 

 

68

 

 

 

تفکر استقرایی (تابا) تکوین مفهوم

 

 

69

 

 

 

تصویر ـ واژه چیست ؟

 

 

71

 

 

 

نگاره – کلمه

 

 

77

 

 

 

 محور عمده در روش نگاره کلمه

 

 

77

 

 

 

منطق روش نگاره کلمه

 

 

77

 

 

 

توالی روش نگاره کلمه

 

 

78

 

 

 

مزایای روش نگاره کلمه استقرایی

 

 

78

 

 

 

انتخاب تصویر

 

 

79

 

 

 

پیشینه تحقیق

 

 

80

 

 

 

 

 

 

 

فصل سوم: روش تحقیق

 

 

84

 

 

 

 مقدمه

 

 

85

 

 

 

روش تحقیق

 

 

86

 

 

 

روش تجزیه و تحلیل داده ها

 

 

86

 

 

 

جامعه آماری

 

 

86

 

 

 

روش نمونه گیری

 

 

86

 

 

 

ابزار گرد آوری داده ها

 

 

86

 

 

 

روایی وپایایی

 

 

87

 

 

 

متغیر وابسته

 

 

87

 

 

 

متغیر مستغل

 

 

87

 

 

 

متغیر های مزاحم

 

 

87

 

 

 

جنسیت

 

 

87

 

 

 

مراحل اجرای طرح

 

 

87

 

 

 

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها

 

 

95

 

 

 

مقدمه

 

 

96

 

 

 

فصل پنجم: بحث،نتیجه گیری و پیشنهاد ها

 

 

128

 

 

 

 مقدمه

 

 

129

 

 

 

خلاصه تحقیق

 

 

131

 

 

 

بحث و تفسیر نتایج

 

 

133

 

 

 

محدودیت های تحقیق

 

 

137

 

 

 

پیشنهاد ها

 

 

137

 

 

 

منابع

 

 

138

 

 

 

ضمائم

 

 

143

 

 

 

 

نقش تصویر واژه بر کاهش اشکالات املایی دانش آموزان پایه چهارم

 

 

 

چکیده:

 

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از تصویر-واژه بر کاهش اشکالات املایی دانش آموزان پایه چهارم مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1391-1390 انجام شده و براساس دیدگاه شناختی است. در این پژوهش از روش شبه تجربی و استفاده از گروه کنترل وگروه شاهد انجام گرفت . جامعه آماری دانش آموزان پایه چهارم مقطع ابتدایی در آموزش و پرورش ناحیه سه کرمانشاه می باشد، که تعداد کل آن ها 284 نفر است. 162نفر از آن ها به صورت تصادفی انتخاب شد، از آن جا که دانش آموزان پایه چهارم در مدرسه شهدای فرهنگی بیشترین شباهت را به طرح مذکور داشتند، لذا تحقیق بر روی این گروه انجام گرفت. پس از این که افراد انتخاب شدند، به دو گروه شاهدو کنترل با تعداد هر کدام 81نفر طبق فرمول کوکران تبدیل شده و مدت یک سال تحصیلی طی ده جلسه با استفاده ازآزمون توانایی های روانی–ایلی نویز(آی.تی.پی.ا.) بارویکردشناختی و تمرکز برخانواده پردازش اطلاعات مانند تفکر استقرایی توسط معلم تحت آموزش قرار گرفتند. پس از اجرای آموزش در دو گروه، فرضیه های پژوهش مورد آزمون قرار گرفت و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس، نرم افزار (spss) ،جداول و نمودار برای بررسی توزیع فراوانی و درصد نمره توانایی، میانگین، میانه، انحراف معیار، مینیمم و ماکزیمم استفاده شده است. توزیع مشاهدات را با فرض نرمال بودن مشاهدات پذیرفته شده آزمون نموده و نتایج حاکی از تاثیر مثبت آموزش مبتنی بر تصویرواژه برکاهش اشکالات املایی دانش آموزان دارد.

 

واژه های کلیدی: تصویر _ واژه، یادگیری، دید گاه شناختی، تفکر استقرایی

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول:

 

 

 

کلیات تحقیق

 

 

 

 

 

مقدمه :

 

ازسال 1950به بعد توجه مربیان، روانشناسان و پزشکان  به گروه خاصی از کودکان وآموزش آن ها معطوف گشت که ازنظر جسمی و مغزی دارای هیچ گونه عارضه ی مشخصی نیستند،ولی دچار نارسایی های ویژه ی یادگیری وگاهی اوقات نابهنجاریهای رفتاری می باشند ودرمان آن ها باروش  های متداول امکان پذیر نیست .

 

برای کسانی که شغل معلمی را انتخاب نموده اند، گهگاه دانش آموزانی درکلاس وجود دارند، با توجه به اینکه روش تدریس برای همه یکسان بوده، اما  عده ای از آن ها در یک یا چند درس از کلاس عقب افتاده اند. آیا این کودکان عقب مانده ی ذهنی هستند؟ غالباَ عقب مانده ی ذهنی نخستین تصوری است که به ذهن اکثر معلمان خطور می کند. البته چنین تصوری سال ها بر جََو آموزش و پرورش حاکم بوده است. به تدریج صاحبنظران و دست اندرکاران تفاوت هایی را بین عقب ماندگان ذهنی وعقب افتادگان درسی مشاهده کرده اند و نتیجه ی این مشاهدات به پیدایش گروه دیگری از این نوع دانش آموزان انجامید که مشکل  آن ها را اختلالات یادگیر ی نامیدند. این تعریف و تشخیص به کمک دانش آموزانی آمده  که به طور مداوم در کارهای درسی خود با شکست مواجه بوده اند.  نارسایی های این ها با واژه های مختلف در کتاب های روانشناسی و علوم تربیتی نام گذاری شده اند. متداول ترین این واژه ها عبارتند از: ضایعات مغزی[1]، ضایعات خفیف مغزی[2]، آسیب های عصبی[3]. این اصطلاحات که درآن ها ریشه اصلی نارسایی های یادگیری، عوامل بدنی شمرده شده است با اعتراضات و انتقادات زیادی مواجه شده است(نادری، 1388).

 

متخصصین آموزشی با بسیاری از این کودکان روبرو می شوند که دچار اختلالات یادگیری هستند ولی علم پزشکی هیچ گونه علامتی ازنابهنجاری های عصبی یا ضایعات مغزی درآن ها نمی یابند، درحالی که کودکان دیگری هستند که دچار ضایعات مشخص شده مغزی اند ولی هیچ گونه اشکالی در یادگیری ندارند. بنابراین به تدریج اصطلاحات فوق الذکر اعتبار خود را از دست داده است. اکنون لقب نارسایی های ویژه یادگیری را برای این گونه کودکان که با وجود هوش بهنجار در یک یا چند زمینه مانند: خواندن، نوشتن، سخن گفتن، فهم ریاضی و… دچار ناتوانی و اشکالات یادگیری هستند به کار می برند، چون این کودکان دچار ضایعه مشخص شده مغزی یاعصبی نیستند، نظریه ی اشکالات مغزی وعصبی نتوانسته است متخصصین این رشته را قانع کند. بنابراین فرضیه ها و سپس نظریه های مختلفی دراین زمینه پدید آمده است. تاریخچه این تخصص ویژگی هایی از روانشناسی وآموزش وپرورش رانمایان می کند. شایان ذکر است که در تمام نظریه ها سعی شده است که پدیده نارسایی های ویژه یادگیری را در کودکانی که از هوش معمولی برخوردارند توضیح داده شود. از دانش آموزان توسط آزمون دکتر آلفرد مانزرت (پیوست پایان نامه) تست هوش به عمل آمده که بهره هوشی دانش آموزان مذکور از90 بیشتر بوده و رقم به دست آمده نشان دهنده وضعیت بهره هوشی طبیعی در دانش آموزان است و از این لحاظ فراگیران مشکلی ندارند. اما با توجه به طیف وسیعی از مهارت ها که از آن ها خواسته می شود وهم زمان با آمدن به مدرسه این انتظارات از آن ها افزایش یافته است،که یکی از آن خواسته ها نوشتن زیبا بدون غلط، نوشتن و ارائه نوشته هابا خطی زیبا و جمله بندی که نشان از توانایی بالای دانش آموز باشد، تا حدی که از روی متنی که نوشته در مورد شخصیت و توانایی حافظه او قضاوت می شود. لذا به علت مشکلاتی که در خلال مقاله بحث خواهد شد نه تنها از عهده آن بر نمی آیند بلکه به مرور زمان احساس می کنند که توانایی پیشرفت مانند دیگر همسالان خود را ندارند

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...