1-8-2-  تعاریف عملیاتی……………………………………………………………………………………………………………12

 

 

 

فصـــل دوم

 

ادبیات و پیشینه پژوهش

 

2-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………15

 

2-2- مبانی نظری پژوهش………………………………………………………………………………………………………………..15

 

2-2-1- دانش: تعاریف و دسته­بندی­ها…………………………………………………………………………………………..15

 

2-2-1-1- تعریف دانش……………………………………………………………………………………………………….17

 

2-2-1-2-  دسته­بندی دانش………………………………………………………………………………………………….19

 

2-2-2- مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………………..22

 

2-2-2-1- تعاریف مدیریت دانش………………………………………………………………………………………… 23

 

2-2-2-2- اهمیت مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………25

 

2-2-2-3- مدیریت دانش و یادگیری سازمانی………………………………………………………………………….26

 

2-2-2-4- مزایای مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………27

 

2-2-2-4- فرآیند مدیریت دانش …………………………………………………………………………………………..30

 

2-2-2-4-1- فرآیند کسب دانش……………………………………………………………………………………..32

 

2-2-2-4-2- فرآیند تبدیل دانش……………………………………………………………………………………..33

 

2-2-2-4-3- فرآیند محافظت از دانش……………………………………………………………………………..35

 

2-2-2-4-4- کاربرد دانش………………………………………………………………………………………………36

 

2-2-2-5- مدیریت دانش در صنعت بیمه………………………………………………………………………………..37

 

2-2-3- تکنولوژی اطلاعات……………………………………………………………………………………………………….38

 

2-2-3-1- تعریف تکنولوژی اطلاعات……………………………………………………………………………………39

 

2-2-3-2- اثرات بکارگیری تکنولوژی اطلاعات در سازمان­ها…………………………………………………….40

 

2-2-3-3- تکنولوژی اطلاعات در صنعت بیمه…………………………………………………………………………41

 

2-2-3-4- رابطه تکنولوژی اطلاعات و مدیریت دانش………………………………………………………………43

 

2-2-3-4-1- تشریح الگوی چرخه دانش به کمک فناوری اطلاعات…………………………………….46

 

2-2-3-4-2- فناوری­های پشتیبان مدیریت دانش……………………………………………………………….47

 

2-2-3-4-3- بخشی از مزایای بکارگیری فناوری اطلاعات در سیستم مدیریت دانش……………..48

 

2-2-4- مزیت رقابتی………………………………………………………………………………………………………………..48

 

2-2-4-1- مفهوم مزیت رقابتی پایدار……………………………………………………………………………………..50

 

2-2-4-2- دیدگاه منبع محور به شرکت…………………………………………………………………………………..51

 

2-2-4-3- دانش به عنوان منبع مزیت رقابتی……………………………………………………………………………54

 

2-2-5- جمع­بندی مبانی نظری…………………………………………………………………………………………………..54

 

2-2-6- صنعت بیمه………………………………………………………………………………………………………………….58

 

2-2-6-1- تاریخچه بیمه در ایران…………………………………………………………………………………………..59

 

2-3- پیشینه­ی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………….61

 

2-3-1- پژوهش­های انجام شده در داخل کشور……………………………………………………………………………61

 

2-3-2-پژوهش­های انجام شده در خارج از کشور………………………………………………………………………..64

 

 

 

فصــــل ســــوم

 

روش شناسی پژوهــــش

پایان نامه و مقاله

 

 

3-1-  مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………67

 

3-2-  روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………….67

 

3-3- جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………..68

 

3-4- روش نمونه­گیری…………………………………………………………………………………………………………………….68

 

3-5-  منابع و ابزار گردآوری داده­ها و اطلاعات…………………………………………………………………………………..70

 

3-5-1- تشریح پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………..70

 

3-5-1-1- روایی………………………………………………………………………………………………………………….72

 

3-5-1-2- پایایی………………………………………………………………………………………………………………….72

 

3-6- روش تجزیه و تحلیل داده­ها…………………………………………………………………………………………………….74

 

 

 

فصــــل چهــــارم

 

تحــلیل یافته­ها

 

4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………….79

 

4-2- یافته­های توصیفی متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………………….79

 

4-3- تحلیل استنباطی داده­ها……………………………………………………………………………………………………………..81

 

4-3-1- آزمون نرمال­بودن متغیرها…………………………………………………………………………………………………81

 

4-3-2- آزمون فرضیه­ها ونتایج آن………………………………………………………………………………………………..82

 

4-3-2-1- آزمون فرضیه­ی فرعی اول……………………………………………………………………………………..82

 

4-3-2-2- آزمون فرضیه­­ی فرعی دوم……………………………………………………………………………………..83

 

4-3-2-3- آزمون فرضیه­ی فرعی سوم…………………………………………………………………………………….84

 

4-3-2-4- آزمون فرضیه­ی فرعی چهارم………………………………………………………………………………….85

 

4-3-2-5-آزمون فرضیه­ی اصلی دوم و فرعی پنجم………………………………………………………………….86

 

4-4- آزمون رگرسیون……………………………………………………………………………………………………………………..87

 

4-4-1- آزمون معنادار بودن رگرسیون…………………………………………………………………………………………..88

 

4-4-2- آزمون هم­خطی………………………………………………………………………………………………………………88

 

4-4-3- آزمون عدم خود همبستگی………………………………………………………………………………………………89

 

4-4-4-آزمون F لیمر و هاسمن……………………………………………………………………………………………………89

 

4-5- خلاصه‌ یافته­ها………………………………………………………………………………………………………………………..93

 

 

 

فصــــل پنجــــم

 

نتیجه­گیــری و پیشنهـادها

 

5-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………95

 

5-2- جمع­بندی پژوهش………………………………………………………………………………………………………95

 

5-3- نتیجه­گیری آزمون فرضیه­ها…………………………………………………………………………………………….96

 

5-4- پیشنهادها………………………………………………………………………………………………………………….99

 

5-5- پیشنهادهایی برای پژوهش­های آتی……………………………………………………………………………….100

 

5-6- محدودیت­های پژوهش…………………………………………………………………………………………….. 101

 

فهرست منابع………………………………………………………………………………………………………………………………..102

 

جداول پیوست……………………………………………………………………………………………………………………………….113 چکیده لاتین………………………………………………………………………………………………………………………………………I

 

 

 

فهـــرست جداول

 

عنوان                                                                                                صفحه

 

جدول (2-1) ویژگی­های دانش صریح و ضمنی…………………………………………………………………………………..21

 

جدول (2-2) دیدگاه­های مختلف راجع به فرآیند مدیریت دانش……………………………………………………………31

 

جدول (2-3) مراحل الگوی چرخه دانش به کمک فناوری اطلاعات………………………………………………………46

 

جدول (3-1) تشریح پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………….71

 

جدول (3-2) ضریب آلفای کرومباخ…………………………………………………………………………………………………..73

 

جدول (3-3) میزان پایایی کل سوالات……………………………………………………………………………………………….74

 

جدول (4-1) مشخصات دموگرافی…………………………………………………………………………………………………….80

 

جدول (4-2) آزمون نرمال بودن متغیرها……………………………………………………………………………………………..82

 

جدول (4-3) نتایج حاصل از آزمون پیرسون برای فرضیه اول………………………………………………………………..83

 

جدول (4-4) نتایج حاصل از آزمون پیرسون برای فرضیه دوم……………………………………………………………….84

 

جدول (4-5) نتایج حاصل از آزمون پیرسون برای فرضیه سوم………………………………………………………………85

 

جدول (4-6) نتایج حاصل از آزمون پیرسون برای فرضیه چهارم……………………………………………………………86

 

جدول (4-7) نتایج حاصل از آزمون پیرسون برای فرضیه پنجم……………………………………………………………..87

 

جدول (4-8) آزمون هم­خطی…………………………………………………………………………………………………………….88

 

جدول (4-9) آزمون F لیمر (همسانی عرض از مبدا مقاطع)…………………………………………………………………………..90

 

جدول (4-10) نتایج آزمون هاسمن (انتخاب بین اثرات ثابت و تصادفی)……………………………………………………………90

 

جدول (4-11) نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره……………………………………………………………………………91

 

جدول (4-12) خلاصه یافته­ها…………………………………………………………………………………………………………..93

 

 

 

 

 

فهـــرست نمودارها

 

عنوان                                                                                                صفحه

 

نمودار (1-1) مدل مفهومی………………………………………………………………………………………………………………….9

 

شکل (2-1) نقش تکنولوژی اطلاعات در مدیریت دانش………………………………………………………………………45

 

 

 

فهـــرست شکل­ها

 

عنوان                                                                                                صفحه

 

شکل (2-1) انواع دانش……………………………………………………………………………………………………………………20

 

شکل (2-2) قابلیت فرآیند مدیریت دانش گنجانده شده در مدل پژوهش……………………………………………….32

 

 

 

 

 

چکیده:

 

سازمان­ها برای حفظ بقای خود در دنیای رقابتی امروز راهی جز کسب مزیت رقابتی ندارند. از طرفی امروزه که عصر ارتباطات و اطلاعات است، تغییرات به قدری شدید شده که طول عمر فناوری­ها و محصولات را به حداقل رسانده است، در چنین شریطی خلق و حفظ پایدار مزیت رقابتی با تکیه بر قابلیت­ها و شایستگی­های سنتی و قدیمی برای حضور موفق بنگاه در محیط و بازارهای رقابتی کافی نیست. این امر مستلزم تدابیری نو و روی­­آوری به شایستگی­های جدیدی است که مبتنی بر فناوری اطلاعات و مدیریت دانش است.بنابراین در دنیای امروز، مدیریت دانش و فناوری ارتباطات و اطلاعات از نقشی محوری در ایجاد و پایدارسازی مزیت رقابتی برای شرکت­ها برخوردار است.هدف اصلی این پژوهش «مطالعه تاثیرتکنولوژی اطلاعات واجرای فرآیند مدیریت دانش بر کسب مزیت رقابتی در بیمه­های خصوصی شهر کرمانشاه از ابتدای خرداد 1392 تا انتهای شهریور 1392» بوده است که در این راستا مدیریت دانش از 4 جنبه کلی مورد بررسی قرار گرفت که شامل؛ فرایند کسب دانش، کاربرد دانش، تبدیل دانش و محافظت از دانش بوده است.برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران (برای جامعه محدود) استفاده شده است، که تعداد 130 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع­آوری اطلاعات مورد نیاز بخش ادبیات پژوهش و مبانی نظری ازروش کتابخانه­ای و داده­های مورد نیاز برای آزمون فرضیه­های پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است.نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای کسب دانش، تبدیل دانش، کاربرد دانش، محافظت از دانش و تکنولوژی اطلاعات تأثیر مستقیم، قوی و معناداری بر کسب مزیت رقابتی بیمه­های خصوصی شهر کرمانشاه دارند و تأثیر تکنولوژی اطلاعات بر کسب مزیت رقابتی از بقیه متغیرها بیشتر است.

 

واژگان کلیدی:تکنولوژی اطلاعات، مدیریت دانش، مزیت رقابتی، بیمه­های خصوصی

 

 

 

 

 

فصل اول:

 

کلیات پژوهش

 

 

 

 

 

1-1 مقدمه:

 

در عصر اطلاعات و ارتباطات،دیدگاه­ها و رویکردهای سنتی مربوط به مزیت رقابتی جوابگوی سازمان­ها در ایجاد و پایدارسازی مزیت رقابتی در راستای رقابت­پذیری و پاسخ مناسب به الزامات محیط و بازار رقابتی نمی­باشند. از این روی لازم است تا دیدگاه و رویکردی جدید مطابق با شرایط عصر حاضر در این زمینه توسعه داده شود (آقازاده واسفیدانی، 1386). از طرفی همزمان با روند فزاینده­ی تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که تمام ابعاد سازمان را تحت تاثیر قرار داده و انتظارات جدیدی را پدید آورده است، نقش وظایف مدیران و رهبران نیز به شدت دگرگون شده است. طی دهه­های اخیر تحولات بنیادی در سازمان­ها به وجود آمده است و این تحولات موجب پیدایش اصول، روش­ها و مهارت­های نوینی شده که یکی از مهم­ترین آنها مدیریت دانش است (عباس­زاده شهری و رجبلو، 1388).

 

نیاز به مدیریت دانش براساس رشد ادراک جامعه تجاری، از این واقعیت سرچشمه می­گیرد که دانش در عملکرد سازمانی، دسترسی به مزیت رقابتی پایدار و تحقق استراتژی­های رقابتی عنصر مهمی تلقی می­شود (رحیم­نیا و همکاران، 1390).اکنونبحث مدیریت دانش بهیکیازموضوعاتاصلیدرپژوهش­هایمدیریت درسراسردنیا تبدیل شده است (وانکورگ و نوناکا[1]، 2000) وآنرابهعنوانابزاریکلیدیبرایمدیریت کردناطلاعاتوابزاریاستراتژیکبرایمدیریت (مارتینسون[2]، 2000) و راهی موثر برای کسب مزیت رقابتی پایدار (بونچن و پیو[3]، 2002) می­دانند.مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمان­ها کمک می­کند تا اطلاعات و مهارت­های مهم را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب می­شود و به­طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند، شناسایی، انتخاب، سازماندهی و منتشر نمایند. این امر مدیریت سازمان­ها را برای حل مسائل یادگیری، برنامه­ریزی راهبردی و تصمیم­گیری­های پویا به­صورت کارا و مؤثر قادر می­سازد. به­طور­کلی سازمان­ها به دو دسته دارایی­ها (سرمایه) تکیه می­کنند: دارایی­های ملموس و ناملموس. آنچه تا چندی پیش مورد توجه سازمان­ها بود دارایی­های ملموس مانند ماشین­آلات و تجهیزات بود. اما امروزه سازمان­ها دریافته­اند که دارایی­های ناملموس مانند دانش سازمانی و اطلاعات موجب موفقیت و بقای آنها می­شود (احمدی، 1390).جوامع علمی و تجاری هر دو بر این باورند که سازمان­های دارای قدرت دانش می­توانند برتری­های بلندمدت خود را در عرصه­های رقابتی حفظ کنند و به همین دلیل در سال­های اخیر مدیریت دانش به یک موضوع مهم و حیاتی

 

در سازمان­­ها تبدیل شده است (بات[4]، 2001).

 

بنابراین در دنیای امروز، مدیریت دانش و فناوری ارتباطات و اطلاعات از نقشی محوری در ایجاد و پایدارسازی مزیت رقابتی برای شرکت­ها برخوردار است. با توجه به اینکه نقطه تمرکز مزیت رقابتی بر دانستن چگونگی انجام کارها قرار دارد تا در دسترسی به منابع و بازارهای خاص، لذا دانش و اطلاعات به عنوان مبنای اولیه دستیابی به شایستگی­های اصلی و کلید عملکرد برتر سازمان مطرح می­شوند. به عبارت دیگر توانایی یک شرکت در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی به دانش آن شرکت بستگی دارد (آقازاده واسفیدانی، 1386).

 

 

 

1-2 تعریف و بیان مساله پژوهش

 

سازمان­ها برای حفظ بقای خود در دنیای رقابتی امروز راهی جز کسب مزیت رقابتی ندارند (بارنی[5]، 1986). به دلیل اهمیت مزیت رقابتی در موفقیت بلندمدت شرکت، بسیاری از پژوهش­گران به­طور مستقیم و یا غیرمستقیم به تلاش برای درک منشاء مزیت رقابتی پرداخته­اند (پریم و باتلر[6]، 2001). از طرفی امروزه که عصر ارتباطات و اطلاعات است، سازمان­ها، محصولات، روابط و به­طور­کلی کسب­وکار آنها حالت مجازی و الکترونیکی به خود گرفته و تغییرات به قدری شدید شده که طول عمر فناوری­ها و محصولات را به حداقل رسانده است، در چنین شرایطی خلق و حفظ پایدار مزیت رقابتی با تکیه بر قابلت­ها و شایستگی­های سنتی و قدیمی برای حضور موفق بنگاه در محیط و بازارهای رقابتی کافی نیست. این امر مستلزم تدابیری نو و روی­­آوری به شایستگی­های جدیدی است که مبتنی بر فناوری اطلاعات و مدیریت دانش است. بنابراین در دنیای امروز، مدیریت دانش و فناوری ارتباطات و اطلاعات از نقشی محوری در ایجاد و پایدارسازی مزیت رقابتی برای شرکت­ها برخوردار است. با توجه به اینکه نقطه تمرکز مزیت رقابتی بر دانستن چگونگی انجام کارها قرار دارد تا در دسترسی به منابع و بازارهای خاص، لذا دانش و اطلاعات به عنوان مبنای اولیه دستیابی به شایستگی­های اصلی و کلید عملکرد برتر سازمان مطرح می­شوند. به عبارت دیگر توانایی یک شرکت در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی به دانش آن شرکت بستگی دارد (آقازاده واسفیدانی، 1386).

 

در اقتصادهای دانش محور امروزی، دانش به عنوان منبع کلیدی محسوب می­شود که باید همانند جریان نقدینگی، منابع انسانی و یا مواد اولیه مدیریت شود. در چنین شرایطی تنها سازمان­هایی می­توانند عملکرد موفقیت­آمیزی داشته باشند که بتوانند از دانش به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار بهره گیرند. از این رو مدیریت دانش به یکی از مهم­ترین وظایف سازمان­هایی تبدیل شده است که تلاش می­کنند به سازمان یادگیرنده تبدیل شوند. سازمان­هایی که به طور موثر اقدام به کسب، خلق، انتقال دانش و استفاده از دانش برای اصلاح و بهبود فعالیت­ها و عملکرد خود می­کنند (جعفری و همکاران، 1390). در واقع دانش می­تواند مزیت رقابتی سازمان­ها تلقی شود و به آنها توانایی حیات، رقابت و پیشی گرفتن از سایرین را اعطا کند(موغلی، 1385). به نحوی که پیتر دراکر راز موفقیت سازمان­ها در قرن21 را مدیریت دانش می­داند. اهمیت مدیریت دانش در قرن حاضر به حدی است که تیلور آن را حرکت و جنبشی می­داند که عصر آینده را مسخر خود خواهد ساخت (عسگری، 1390).

 

عصر حاضر، عصر تغییر و تحول سریع دانش است هر پنج سال و نیم حجم دانش دو برابر می­شود، در حالی که عمر متوسط آن کمتر از چهار سال است. در چنین شرایطی دانش به عنوان یک منبع ارزشمند استراتژیک و دارایی مطرح می­شود که نیازمند مدیریت است. اگر به شرایط فوق، رقابت شدید موجود در بازار را نیز اضافه کنیم، اهمیت مدیریت کردن دانش موجود در شرکت­های بیمه­ای در اقتصاد دانش محور کنونی دو چندان می­شود (جلالی و همکاران، 1386).

 

در دنیای امروز بیمه از صنایع بسیار با ارزش جامعه است و به چنان جایگاهی رسیده است که می­تواند با ایجاد اطمینان در مجموعه فعالیت­های اقتصادی کشورها، نقش کلیدی را در توسعه اجتماعی و اقتصادی ایفا کند. به عبارت دیگر امروزه تمامی جوامع توسعه­گرا، بیمه را عامل مهمی در توسعه کشور می­دانند زیرا که معتقدند بیمه در رشد بخش­های مختلف اقتصادی نقش برجسته­ای ایفا می­کند (یوسفی، 1390). صنعت بیمه از صنایع خدماتی است که همواره رقابت­پذیری در آن معنادار بوده است. ایجاد سیستم مدیریت دانش موثر از عوامل کلیدی در بهبود فرآیندهای کسب­وکار در شرکت­های بیمه است، بنابراین این شرکت­ها برای بقا در بازار به شدت رقابتی کنونی، ناگزیر به سرمایه­گذاری در این حیطه هستند(زعفریان و میرزایی­رابر، 1390).

 

این پژوهش با توجه به اهمیت مدیریت دانش و تکنولوژی اطلاعات در صنعت بیمه در پی دستیابی به شناخت تاثیر فرآیند مدیریت دانش و تکنولوژی اطلاعات بر کسب مزیت رقابتی است. در همین راستا پژوهش­گر تلاش می­کند تا چگونگی ارتباط میان مدیریت دانش و مزیت رقابتی را با چهار فرآیند مدیریت دانش، شامل کسب دانش، تبدیل دانش، محافظت از دانش و کاربرد دانش جستجو کند و میزان اثرپذیری مدیریت دانش بر کسب مزیت رقابتی را مورد آزمون قرار دهد.از طرفی ادبیات منبع محور اشاره دارد که مزیت­های رقابتی، با استفاده از دانش ایجاد شود و پایدار بماند. بنابراین دیدگاه منبع محور یک تئوری مناسب برای بیان ماهیت روابط بین مدیریت دانش و مزیت رقابتی است. از این رو در این پژوهش رابطه بین مدیریت دانش و مزیت رقابتی را از دیدگاه منبع محور مورد بررسی قرار می­دهیم.

 

 

 

1-3 اهمیت موضوع پژوهش:

 

در عصر اطلاعات و ارتباطات، دیدگاه­ها و رویکردهای سنتی مربوط به مزیت رقابتی جوابگوی سازمان­ها در ایجاد و پایدارسازی مزیت رقابتی در راستای رقابت­پذیری و پاسخ مناسب به الزامات محیط و بازار رقابتی نمی­باشند. از این روی لازم است تا دیدگاه و رویکردی جدید مطابق با شرایط عصر حاضر در این زمینه توسعه داده شود (آقازاده واسفیدانی، 1386). از طرفی همزمان با روند فزاینده­ی تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که تمام ابعاد سازمان را تحت تاثیر قرار داده و انتظارات جدیدی را پدید آورده است، نقش وظایف مدیران و رهبران نیز به شدت دگرگون شده است. طی دهه­های اخیر تحولات بنیادی در سازمان­ها به وجود آمده است و این تحولات موجب پیدایش اصول، روش­ها و مهارت­های نوینی شده که یکی از مهم­ترین آنها مدیریت دانش است. مدیریت دانش به فرآیند شناسایی، انتخاب، سازماندهی، تلخیص و دسته­بندی اطلاعات ضروری برای کسب­و­کار شرکت اشاره دارد به گونه­ای که عملکرد کارکنان و مزیت رقابتی را بهبود بخشد (عباس­زاده شهری و رجبلو، 1388).

 

به عقیده مارتین افزایش سرعت جهانی شدن و تقابل تکنولوژی وتغییرات سازمانی از دلایل اهمیت یافتن مقوله دانش است (مارتین[7]، 2000). بدیهی است در عصری که دانش به عنوان مهم­ترین عامل ایجاد کننده ارزش و مزیت رقابتی شرکت­ها به شمار می­آید مدیریت دانش نیز از ضروری­ترین فعالیت­های مدیریت نوین است. به طوری که پیتر دراکر راز موفقیت سازمان­ها در قرن 21 را مدیریت دانش می­داند. اهمیت مدیریت دانش در قرن حاظر به حدی است که تیلور آن را حرکت و جنبشی می­داند که عصر آینده را مسخر خود خواهد ساخت (عسگری، 1390). یکی دیگر از موضوعات مهم که بر مدیریت دانش سازمانی هم اثرگذار است تکنولوژی اطلاعات است که پیشرفت­های شگرف و خیره­کننده­ای داشته است. این امر باعث توجه و سرمایه­گذاری قابل توجه سازمان­ها گردیده است. تغییرات فناوری، دانشی است که کلید منابع رقابت­­های صنعتی و رشد اقتصادی را تشکیل می­دهد. فن­آوری اطلاعات شاهراهی است که به قلمرو جدیدی از توانایی­ها و نوآوری­های فن­آوری می­انجامد و ما را وارد اقتصاد فراصنعتی و جامعه اطلاعات محور می­کند (کاظمی و همکاران، 1387).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...