دانلود پایان نامه ارشد: تحلیل ادراک محیطی جوانان از اکوتوریسم |
2-2-تعریف گردشگر و اکو توریست…………………………….. 23
2-2-1-طبیعت گردهای تنها…………………………… 24
2-2-2-طبیعت گردهای شركت كننده در تور ……………….. 24
2-2-3-گروه های مدرسه ای یا علمی…………………………… 24
2-3-گونه های اکوتوریسم……………………………. 25
2-4- اثرات گردشگری و اکوتوریسم……………………………. 27
2-4- 1-پیامد های زیست محیطی…………………………….. 27
2-4-2-اثرات اقتصادی…………………………….. 28
2-4-3-اثرات اجتماعی و فرهنگی…………………………….. 29
2-5 – مبانی نظری پژوهش……………………………… 30
2-5-1-مفهوم ادراك…………………………….. 31
2-5-1-1-ادراك در فرهنگ فارسی…………………………….. 31
2-5-1-2-تعاریف ادراك و شناخت…………………………….. 31
2-5-1-3-رویکرد های ادراک و شناخت………………………… 33
2-5-2-عوامل موثر در ادراك……………………………. 33
2-5-2-1-نقش عوامل فرهنگی در ادراک……………………….. 34
2-5-2-2-نقش تفاوتهای فردی در ادراک………………………… 35
2-6 -ادراك محیطی…………………………….. 36
2-6-1-عوامل موثر در ادراک محیط…………………………….. 36
2-6-2-نظریه های ادرك محیط ……………………………37
2-6-2-1-کنش گرایان احتمالاتی (برو نسویك )……………… 37
2-6-2-2-نظریه ی ویژگی جلب كننده (برلاین )………………… 37
2-6-2-3-نظریه بوم شناختی بروفنبرنر……………………………37
2-6-2-4 -نظریه روانشناسی بوم شناختی گیبسون…………… 38
2-6-2-5-مکتب گشتالت…………………………….. 38
2-6-2-6-نظریه جغرافیدانان رفتاری…………………………….. 38
2-7-مدل تحلیلی پژوهش…………………………….. 41
2-8-نتیجه……………………………42
فصل سوم: روش شناسایی و معرفی عرصه پژوهش
مقدمه……………………………. 44
3-1-روش شناسی…………………………….. 44
3–1-1-روش تحقیق…………………………….. 44
3-1-2-تكنیك گرد آوری داده ها…………………………… 44
3-1-3-جامعه آماری…………………………….. 44
3-1-4- حجم نمونه……………………………. 45
3- 1-5-روش نمونه گیری…………………………….. 45
3-1-6-پایایی و اعتبار پرسشنامه……………………………. 45
3-1-7-روش های تجزیه و تحلیل داده ها……………………… 46
3-2 -تعریف مفاهیم و سنجش متغیرها………………………. 47
3-2-1-مفهوم نظری ادراك زیستی…………………………….. 47
3-2-2-مفهوم عملیاتی ادراك زیستی………………………… 47
3-2-3-مفهوم نظری ادراك اقتصادی………………………….. 47
3-2-4 -مفهوم عملی ادراك اقتصادی…………………………… 47
3-2-5 -مفهوم نظری ادراك فرهنگی و اجتماعی……………….. 48
3-2-6-مفهوم عملیاتی ادراك اجتماعی و فرهنگی…………… 48
3-2-7-ادراك اکوتوریسم……………………………. 49
3-3-معرفی عرصه پژوهش……………………………… 49
3-3- 1-موقعیت جغرافیایی ،ویژگی های طبیعی و انسانی مورد مطالعه……..49
3-3-2- ویژگی های جمعیتی…………………………….. 52
3-3-3وضعیت اشتغال……………………………. 53
3-4-ظرفیت های گردشگری و اکوتوریسم شهرستان میاندرود……… 54
3-4-1-پناهگاه حیات وحش دشت ناز…………………………… 54
3-4-2 – ساحل گهر باران……………………………. 55
3-4-3-مناطق ییلاقی و جنگلی…………………………….. 58
3-4-3-1-كوهدشت غربی (محدوده جنگل روستای دارابکلا)………. 58
3-4-3-2-كوهدشت شرقی (محدوده ی روستای جامخانه و اسرم)……59
3-4-4-ظرفیت های فرهنگی اجتماعی…………………………….. 60
3-5-تسهیلات رفاهی و اقامتی و حمل ونقل……………………….. 60
3-6-ظرفیت های اکوتوریسم شهرستان میاندرود به عنوان یك سیستم……61
3-7-خلاصه ونتیجه گیری…………………………….. 62
فصل چهارم: یافته های پژوهش
مقدمه……………………………. 64
4–1- بخش اول: سیمای نمونه آماری، ویژگی های جمعیت شناختی……. 64
4-1-1-جنسیت…………………………….. 64
4-1-2 -سواد سرپرست خانوار ……………………………64
4-1-3-شغل سر پرست خانوار ……………………………65
4-1-4- محل اقامت…………………………….. 65
4-1-5-فاصله از جنگل و حیات وحش……………………. 66
4-1-6-درآمد سر پرست خانوار…………………………… 66
4-1-7- معدل درسی دانش آموز…………………………. 67
4-1-8-رشته تحصیلی…………………………….. 67
4-1-9-تجربه ی سفر……………………………. 68
4-1-10-نوع مدرسه……………………………. 68
4-2-بخش دوم توصیف آمار ه ها مربوط به ادراك زیست محیطی ،اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان از اکوتوریسم……68
4-2-1- ادراك زیست محیطی دانش آموزان……….. 68
4-2-2-ادراك اقتصادی دانش آموزان…………………. 69
4-2-3- ادراک اجتماعی فرهنگی دانش آموزان………… 69
4-3-تحلیل نتایج آزمون تی برای درک مولفه زیست محیطی،اقتصادی واجتماعی و فرهنگی………73
4-3-1-درک تنوع زیستی…………………………….. 73
4-3-2-ادراک ازآلودگی…………………………….. 73
4-3-3– ادراک ازاساس منابع محلی………………… 74
4-3-4-ادراک زیست محیطی…………………………….. 75
4-3-5-درک اشتغال زایی…………………………….. 75
4-3-6-درک درآمد زایی……………………………. 76
4-3-7-درك اقتصادی…………………………….. 77
4-3-8-درک فرهنگی…………………………….. 78
4-3-9-درک اجتماعی……………………………. 78
4-3-10- درك اجتماعی و فرهنگی…………………..79
4-3-11- درك اكوتوریسم……………………………. 79
4-4 -نتایج آمار استنباطی برای متغیرهای با دوگروه وبیش از دوگروه مستقل با متغیر های وابسته……..80
4-4-1-درک مولفه های اکوتوریسم با دو گروه مستقل………….80
4-4-1-1درک جنسیتی از مولفه ی زیستی اکوتوریسم…………..80
4-4-1-2-درک جنسیتی از مولفه های اقتصادی اکوتوریسم……………83
4-4-1-3 –درک جنسیتی از مولفه های اجتماعی و فرهنگی اکوتوریسم……..84
4-4-1 –4-درک مولفه زیستی اکوتوریسم برحسب محل اقامت…………85
4-4-1-5- درک مولفه اقتصادی اکوتوریسم برحسب محل اقامت…………86
4-4-1-6 درک مولفه اجتماعی و فرهنگی اکوتوریسم برحسب محل اقامت…………….87
4-4-1- 7-درک مولفه زیستی اکوتوریسم برحسب نوع مدرسه دانش آموزان……………88
4-4-1 -8- درک مولفه اقتصادی اکوتوریسم برحسب نوع مدرسه دانش آموزان……………89
4-4-1-9- درک مولفه اجتماعی و فرهنگی اکوتوریسم برحسب نوع مدرسه دانش آموزان………90
4-4-2-درک مولفه های اکوتوریسم با بیش از دو گروه مستقل………….91
4-4-2-1-درک مولفه های اکوتوریسم برحسب درآمد سرپرست خانوار……91
4-4-2-2- درک مولفه های اکوتوریسم برحسب شغل سرپرست خانوار…….92
4-4-2-3- درک مولفه های اکوتوریسم برحسب سواد سرپرست خانوار……..93
4-4-2–4-درک مولفه های اکوتوریسم برحسب تجربه سفر دانش آموزان……..94
4-4-2-5–درک مولفه های اکوتوریسم برحسب رشته تحصیلی دانش آموزان…………95
4-4-2-6–درک مولفه های اکوتوریسم برحسب فاصله محل اقامت جوانان باجنگل و حیات وحش………96
4-4-3-ادراک اکوتوریسم جوانان برحسب محیط ادراکی…………….97
4-4-3-1–ادراک اکوتوریسم جوانان برحسب محیط شخصی………..97
4-4-3-2-ا دراک اکوتوریسم جوانان برحسب محیط زمینه ساز……….98
4-4-4- تفاوت ادراک اکوتوریسم جوانان………………………. 98
4-4-4-1- تفاوت ادراک اکوتوریسم جوانان برحسب تجربه سفر…………98
4-4-4-2- تفاوت ادراک اکوتوریسم جوانان برحسب رشته تحصیلی………99
4-4-4-3- تفاوت ادراک اکوتوریسم جوانان برحسب معدل درسی…………..99
4-4-4-4- تفاوت ادراک اکوتوریسم جوانان برحسب فاصله محل اقامت…………..101
4-4-4-5- تفاوت ادراک اکوتوریسم جوانان برحسب شغل سرپرست خانوار……….102
4-4-4-6- تفاوت ادراک اکوتوریسم جوانان برحسب درآمد سرپرست خانوار………103
4-4-4-7- تفاوت ادراک اکوتوریسم جوانان برحسب سواد سرپرست خانوار……….104
4-5-خلاصه نتیجه:…………………………… 105
فصل پنجم: آزمون فرضیه ها و نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1-مقدمه…………………………… 107
5-2-تحلیل فرضیه ها ……………………………107
5-2-1-فرضیه اول …………………………… 107
5-2-2فرضیه دوم ……………………………108
5-2-3 فرضیه سوم …………………………… 109
5- 3 – خلاصه و نتیجه گیری…………………………….. 110
5-4-پیشنهادات…………………………….. 112
منابع و مآخذ……………………………115
چکیده:
از دهه 1990 رویكردهای سنتی توسعه گردشگری به چالش كشیده و با تاكید همزمان بر پیامدهای مطلوب و نامطلوب گردشگری، حركت از گردشگری انبوه به سوی رویكرد توسعه پایدار گردشگری آغازشد. رویکرد به اکوتوریسم، به عنوان الگوی فضایی گردشگری در طبیعت، امروزه مورد توجه فراوان قرار گرفته است .علّت این توجه نه فقط به خاطر گردشگری و لذّت بردن از آن بوده، بلکه به عنوان یک وسیله ی حفاظت محیط و توسعه ی اقتصادی نیز محسوب شده است.در این دیدگاه اکوتوریسم در وهله نخست ناظر بر ملاحظات زیست محیطی و مفهوم توسعه پایدار است ودر آن طبیعت گردی در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد. فعالیتهای اکوتوریستی درجامعه میزبان منجر به آثار مثبت و منفی زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می شود . گردشگری پیش از آنکه یک فعالیت اقتصادی باشد،گویای یک ارتباط فرهنگی متشکل از عناصر: گردشگر، جامعه میزبان یا مواجهه شوندگان و بستر می باشد. گردشگری و اکوتوریسم به صورت چشمگیری به حسن نیت جامعه ی میزبان بستگی دارد و حمایت آن در توسعه وعملكرد موفقیت آمیز گردشگری و اکوتوریسم ،امری ضروری محسوب می شود. یكی از قدیمی ترین موضوعات جغرافیا در ارتباط باروابط انسان درمحیط، درك واكنش بشر نسبت به تغییرات محیط است. در همه فرهنگ ها ،ادراكات محیطی ،در تصمیم گیریهای شخصی ،نقش اساسی دارد. استان مازندران با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی در بخش طبیعت گردی جزء استانهای برتر کشور محسوب می گردد. با توجه به ویژگی های جغرافیایی و طبیعت گردی شهرستان میاندرود، این پژوهش، با هدف تحلیل ادراک و تصورات جوانان از اکوتوریسم انجام شد. مورد مطالعه دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان میاندروددر استان مازندران می باشد که بر اساس فرمول کوکران 275 نفر به صورت تصادفی در رشته های مختلف انتخاب شدند .در این پژوهش با روش پیمایشی با ابزار پرسشنامه از دانش آموزان نظر خواهی شد.بااستفاده از آزمون رگرسیون و ضریب همبستگی وبا نرم افزار آماریspss ،تحلیل فرضیه های پژوهش انجام شد. نتایج آزمون های آماره استنباطی، حاکی از وجودرابطه ی معنادار بین محیط های شخصی و پدیداری در ادراک جوانان از اکوتوریسم است.همچنین تاثیر محیط پدیداری در ادراک جوانان از اکوتوریسم را هم نشان می دهد.
مقدمه:
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-09] [ 03:00:00 ب.ظ ]
|