89

 

 

کشمش

 

 

911

 

 

27783436

 

 

55566872

 

 

 

90

 

 

کشمش

 

 

900

 

 

27195300

 

 

54530600

 

 

جدول 1-1 مقایسه میزان تولید، حجم و ارزش صادرات در سالهای 90-89 (اداره استانداری شهرستان ملایر)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

 

 

 

 

 

سال وزن ارزش ریالی ارزش دلاری قیمت هر کیلوگرم کالا به دلار سهم از کل صادرات استان همدان
1388 16336850 333045811400 33556275 205 %24/17
1389 15911010 329665369130 31894660 200 %46/23
1390 16819007 354566870486 33933580 202 %00/37

 

جدول 1-2 مقایسه حجم و ارزش صادرات در سال های 1388 و 1389 و 1390 استان همدان (دسترس اداره صنعت و معدن و تجارت استان)

 

ضرورت انجام تحقیق

 

به منظور نیل به توسعه صادرات که همواره به عنوان یکی از مهمترین اهداف اقتصادی کشور محسوب می شود، مطالعه و تحقیق در مورد تمامی محصولاتی که مزیت نسبی دارند ضروری است. به خصوص اینکه صادرات محصول مورد نظر با مشکلاتی هم توام باشد. نوسانات صادرات کشمش در چند سال اخیر با عنایت به افزایش تولید این محصول نقطه مبهمی است که صادرکنندگان این محصول و وزارت جهاد کشاورزی با آن مواجه شده اند البته شایان ذکر است که در بحث تولید هم این شهرستان با مشکلات و موانعی رو به رو بوده است از جمله روش سنتی تولید انگور و همچنین در سیستم کارخانه می باشد. بنابراین بررسی علل و ارائه راه حلهایی در جهت رفع مشکلات صادرات این محصول از نظر محقق به عنوان یک ضرورت تلقی می شود.

 

سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته

 

با بررسی اجمالی مدارک مستند در پایگاه مرکز اسناد و اطلاعات علمی ایران و پایان نامه های  تحصیلی دانشگاه های  سطح شهرستان ملایر معلوم شد که تا کنون تحقیق  مشابهی در زمینه کشمش  انجام نشده است. تنها مطالعه ی انجام شده در این زمینه حاصل همایش ملی انگور که همه ساله در 29 مهر در سطح استان انجام می شود که به صورت چکیده مقالات بیشتر به فعل و انفعالات شیمیایی در هنگام تولید و مسائل انبارداری و دادن جوایز به صادرکنندگان نمونه استانی می پردازند و صادرات دلایل بازاریابی جایگاه چندان در این مقالات نداشته اند.

 

البته شایان ذکر است که در خشکبار به طور کلی و بعضی از اقلام آن مانند گردو و بادام تحقیقاتی انجام شده است که به چند مورد آن اشاره شده است.

 

وضعیت صادرات میوه و خشکبار خراسان به ترکمنستان/ علی محمد زاده

 

دانشگاه شهید بهشتی تهران – سال 1374

 

در ای پژوهش به مشکلات صادرتا میوه و خشکبار استان خراسان به ترکمنستان به عنوان موضوع تحقیق پرداخته شده است. فرضیاتی که پژوهش برای آن صورت گرفته است عبارت است از:

 

الف)یکی ازدلایل پایین آمدن صادرات میوه و خشکبار خراسان به ترکمنستان صنعت سیستم بسته بندی محصول است.

 

ب) یکی از دلایل پایین آمدن صادرات میوه و خشکبار استان خراسان به ترکمنستان عدم وجود سرمایه گذرای ثابت در کشور ترکمنستان از سوی کشور ایران است.

 

بررسی زمینه صادرات خشکبار ایران(گردو) در استان همدان است. / یوسف کزازی- دانشگاه تهران سال 1374

 

این تحقیق برنامه ریزی در تولید را از  مهمترین عوامل دانسته است. لذا در تولید خشکبار تفرایی طولانی بردن بهره برداری و سرمایه گذاری را ملاک تحقیق قرار داده اند.

 

بیشتر به انتخاب نهال از زمین مناسب و روشهای صحیح برداشت و آموزش کارکنان پرداخته است و مسائل بازاریابی جایگاه چندانی در آن نداشته است.

 

3) بررسی عوامل موثر بر صادرات پسته ایران/  رضا رضایی صومعه- دانشگاه تربیت مدرس سال 1379

 

در این تحقیق توابع عرضه و تقاضا صادرات مورد مطالعه قرار گرفته است و کشمکشهای عرضه و تقاضای صادرات نسبت به عوامل موثر محاسبه شده است.

 

4- بررسی تاثیر سیاست های ارزی  و تجاری بر تولید و صادرات پسته ایران/ محمدرضا حسینی پور- دانشگاه تربیت مدرس سال 1380

 

5- ارائه مقاله ای در مورد تولید انگور و مقایسه آن با سایر استانهای دیگر از کاشت تا برداشت/ محمدرضا کولیوند- اداره جهاد کشاورزی 

 

این تحقیق درخصوص افزایش  عملکرد با روشهای اصلاح و احیاء باغات، تغذیه آموزش باغداری اشاره شده است در سال 1387

 

6-  ارائه مقاله ای دیگر در مورد صادرات  کشمش شهرستان ملایر که به بررسی مشکلات، نقاط قوت و ضعف صادرات اشاره شده است/ اداره بازرگانی شهرستان ملایر سال 1388

 

7- بررسی  دلایل کاهش صادرات پسته ایران/ مریم تلاوتی- دانشگاه اراک– سال 1387

 

8- بررسی موانع کاهش صادرات خشکبار/ حسین خلیلی- سال 1382

 

مدل تحلیلی تحقیق

 

از نظر بازاریابی فروش یک محصول هنگامی با موفقیت رو به رو خواهد شد که این محصول به درستی بتواند نیازها و خواسته های مشتریان بازار هدف را برآورده سازد. برای تحقق اهداف سازمان در قالب فلسفه بازاریابی، سازمان نیازمند برنامه جامع بازاریابی است که این برنامه از طریق بکارگیری صحیح ابزارهای بازاریابی تحقق پذیر می باشد (کاتلر، فیلیپ، آرمسترانگ-گری 1379 )

 

1-5-1 مدل تحلیلی تحقیق

 

      متغیر مستقل                                                                                                                                               متغیر وابسته

 

 

 

 

 

قیمت گذاری نامناسب مناسب

 

    

 

 

 

 

 

کاهش صادرات کشمش کشمش کشمش

 

 

 

 

 

عدم استفاده از تبلیغات

 

   

 

 

 

 

 

ضعف در بسته بندی

 

                                                                                                   

 

 

 

 

 

عدم توجه به کیفیت یکنواخت یکنواختیکنواخت

 

  

 

 

 

 

 

عدم عرضه محصول از طریق نمایندگی های فروشی

 

 

 

 

 

 

 

 

عدم حمایت صادر کنندگان توسط نمایندگی های تجاری خارج از کشور

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                          (خلیلی، 1380، ص5)

 

1-5-1 مدل تحلیلی تحقیق

 

 

 

فرضیه های تحقیق

 

عوامل متعددی میزان صادرات یک محصول را تحت تاثیر قرار می دهد که بررسی تک تک آنها در این تحقیق امکان پذیر نیست. اما در این تحقیق سعی شده عوامل موثر بر میزان صادرات از دیدگاه صادرکنندگان با توجه به امیخته بازاریابی مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد. بنابراین، با توجه به مدل تحلیلی، مطالعات و مصاحبه های انجام شده با تولیدکنندگان فرضیات زیر مورد آزمون قرار می گیرد.

 

 

    • قیمت گذاری نامناسب کشمش با کاهش صادرات آن رابطه دارد.

 

    • عدم حمایت صادرکنندگان توسط نمایندگی های تجاری خارج از کشور با کاهش صادرات کشمش رابطه دارد.

 

    • عدم استفاده از تبلیغات برون مرزی برای کشمش با کاهش صادرات رابطه دارد.

 

    • ضعف در بسته بندی با توجه به نوع مصرف(کالای مصرفی، کالای صنعتی) با کاهش صادرات کشمش رابطه دارد.

 

    • عدم توجه به کیفیت یکنواخت و مستمر محصول با کاهش صادرات رابطه دارد.

 

  • عدم عرضه کشمش ازطریق نمایندگی های فروش محصولات مشابه در کشورهای وارد کننده با کاهش صادرات آن رابطه دارد.

 

متغیرهای مستقل

 

 

    • قیمت

 

    • تبلیغات

 

    • بسته بندی

 

    • کیفیت یکنواخت

 

    • نمایندگی های فروش

 

  • حمایت صادرکنندگان توسط نمایندگی های خارج از کشور

 

متغیرهای وابسته

 

دلایل کاهش صادرات

 

اهداف اساسی از انجام تحقیق

 

هدف از انجام این تحقیق همچنان که از عنوان واضح است، در وهله ی اول بررسی علل کاهش صادرات کشمش در سال 1388 و ادامه این روند در سال 1390 با توجه به آمیخته بازاریابی می باشد.

 

اهداف بعدی تحقیق

 

 

    • شناخت مشکلات و دلایل کاهش صادرات

 

    • ارائه راهکارهای رفع این مشکلات و موانع

 

  • ارائه چهارچوبی مناسب برای برنامه ریزی های بازاریابی و صادات کشمش

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...