دانلود پایان نامه:بررسی رابطه سکوت سازمانی و سلامت سازمانی (مطالعه موردی : شرکت آب منطقه ای … |
3-1- اهمیت و ضرورت تحقیق
امروزه یکی ازمشکلات سازمانها عدم رضایت سازمانی مدیران وکارکنان ازشغل وسازمانهایشان ورویارویی آنان با مساله ای بنام سکوت سازمانی می باشدکه دراین خصوص سازمانها باید بتوانند عوامل موثربر سکوت کارکنان در برابر مشکلات را کاهش دهند و با رفع عوامل آن سبب ارتقای سلامت سازمانی کارکنان خود گردند. (علیمرادی ،1379) از نظر مایلز (1969) سلامت سازمانی به وضعی فراتر از اثربخشی كوتاه مدت سازمانی دلالت داشته به مجموعهای از خصایص نسبتاً پر دوام اشاره میكند و عبارت است از دوام و بقای سازمان در محیط خود، سازگاری با آن و ارتقاء و گسترش توانایی سازمان برای سازگاری بیشتر (جاهد، 1384). مفهوم سلامت سازمانی مفهوم بی نظیری است كه به ما اجازه می دهد که تصویر بزرگی از سلامت سازمان داشته باشیم. در سازمانهای سالم، كارمندان متعهد، وظیفه شناس و سودمند هستند و از روحیه و عملكرد بالایی برخوردارند. سازمان سالم جایی است كه افراد با علاقه به محل كارشان می آیند و به كاركردن در این محل افتخار میكنند. درحقیقت سلامتی سازمان از لحاظ فیزیكی، روانی، امنیت، تعلق، شایسته سالاری و ارزش گذاری به دانایی، تخصص، شخصیت ذی نفعان، رشد دادن به قابلیتهای آنها و انجام وظایف محول شده از سوی فراسیستم های خود در اثربخشی رفتار هر سیستمی تاثیر بسزایی دارد. سوال اصلی در این تحقیق این است که تا چه حد سکوت سازمانی بر سلامت سازمانی در آب و فاضلاب تاثیر می گذارد؟
- اهداف تحقیق
هدف اصلی تحقیق:
بررسی رابطه سکوت سازمانی بر سلامت سازمانی در آب و فاضلاب شهر همدان
اهداف فرعی تحقیق:
شناسائی ابعاد و مولفه های سکوت سازمانی
شناسایی رابطه بین سکوت سازمانی با سلامت سازمانی
5-1 چارچوب نظری
در سازمانهای نوظهور استفاده از تكنولوژی نوین ، افزایش آگاهی مصرف كننده، روند جهانی سازی و سرمایه گذاری بر اثر فشارهای ناشی از رقابت در حال افزایش هستند. همزمان با شروع این استراتژیها تحقیقات دیگری به اهمیت مساله سلامتی كاركنان در نتیجه این اقدامات سازمانی توجه نشان دادند. درگذشته توجه تحقیقات سلامت سازمانی به محیط فیزیكی كار معطوف بود اما تحقیقات جدید مولفه های روانی محیط كار را بیشتر مورد تاکید قرار دادند.محققان دریافتند كه اینچنین اقدامات سازمانی بوجود آورنده مفاهیم: كنترل شغل، الزامات روانی كار، حمایت اجتماعی، امنیت شغلی كه به ترتیب اثرگذار بر جسم و روان كاركنان می باشند، هستند. بنابراین امروزه این امكان وجود دارد كه استراتژیهای كاهش هزینه و افزایش بهره وری تاثیرات منفی بر سلامتی كاركنان در كشورهای صنعتی بگذارد.از طرفی دیگر مساله سکوت سازمانی نیز می تواند سبب کاهش سلامت کل سازمان گردد که مدیران ارشد باید برای این امر فکری بنماینمد.اتخاذ تصمیمات مرتبط با كاهش هزینه و افزایش بهره وری ممكن است در كوتاه مدت منجر به افزایش هزینه های مالی و انسانی گردد.بنابراین میبایست محققان عواقب ناشی از این گونه تصمیمات را به آگاهی گروهها و تصمیم گیرندگان در كار برسانند, تا آنها ضرورت تعیین فعالیتها و فرآیندهای دراز مدت مرتبط با موضوع سلامت و بهره وری هستند احساس كنند.
6-1 مدل تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-08] [ 12:29:00 ب.ظ ]
|