1-9)      قلمرو تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

فصل دوم : ادبیات تحقیق

 

2-1) بخش اول:عملکرد شرکت ها  ………………………………………………………………………………………………………………………

 

2-1-1) مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

2-1-2) تشریح مفهوم عملکرد……………………………………………………………………………………………………………………………………

 

2-1-3) تعریف ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

2-1-4) اهمیت ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………………………………………………………………………

 

2-1-5) فرایند ارزیابی عملکرد……………………………………………………………………………………………………………………………………

 

2-1-6) اندازه گیری عملکرد……………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

 

 

 

 

 

صفحه

 

 

1

 

 

 

3

 

5

 

7

 

8

 

9

 

9

 

17

 

17

 

21

 

 

 

24

 

25

 

25

 

26

 

27

 

27

 

27

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

 

 

 

 

صفحه

 

 

28

 

29

 

29

 

31

 

32

 

33

 

40

 

41

 

44

 

47

 

48

 

49

 

54

 

55

 

60

 

60

 

63

 

65

 

66

 

71

 

72

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عنوان

 

 

2-2-6) شرایط عاملی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

2-2-7) شرایط تقاضای داخلی……………………………………………………………………………………………………………………………………

 

2-2-8) صنایع حمایتی و مرتبط ……………………………………………………………………………………………………………………………….

 

2-2-9) ساختار و استراتژی شرکت و رقابت ……………………………………………………………………………………………………………..

 

2-2-10) الگوی جامع مدیریت استراتژیک ……………………………………………………………………………………………………………….

 

2-3) بخش سوم:استراتژی های بازاریابی……………………………………………………………………………………………………………

 

2-3-1) مفهوم بازاریابی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

2-3-2) تفاوت فروش با بازاریابی ……………………………………………………………………………………………………………………………….

 

2-3-3) وظایف مدیریت بازاریابی………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

2-3-4) بازاریابی دست آوردی …………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

2-3-5) آمیخته بازاریابی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

2-3-5-1) چهار سی (C4) ………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

2-3-5-2) عناصر تشکیل دهنده(P4) ……………………………………………………………………………………………………………………..

 

2-3-6) محصول………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

2-3-7) تصمیم گیری در باره صفات کالا ………………………………………………………………………………………………………………….

 

2-3-8) قیمت…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

2-3-9) عوامل موثرهنگام تعین قیمت………………………………………………………………………………………………………………………

 

2-3-10) توزیع ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

2-3-11) تبلیغ…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

2-4) بخش چهارم:منابع و قابلیت ها …………………………………………………………………………………………………………………..

 

2-4-1) تعریف و مفهوم منابع شرکت ……………………………………………………………………………………………………………………….

 

 

 

 

 

 

 

صفحه

 

 

73

 

74

 

76

 

76

 

77

 

78

 

79

 

79

 

80

 

82

 

83

 

84

 

85

 

86

 

89

 

94

 

95

 

98

 

103

 

107

 

108

 

 

 

 

 

 

 

عنوان

 

 

2-4-2) انواع منابع………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

2-4-3) رویکرد مبتنی بر منابع…………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

2-4-4) تحقیقات انجام شده در رویکرد مبتنی بر منابع……………………………………………………………………………………………

 

2-4-5) چند مدل نمونه از رویکرد مبتنی بر منبع …………………………………………………………………………………………………..

 

2-4-6) تعریف قابلیت های شرکت …………………………………………………………………………………………………………………………..

 

2-4-7) انواع قابلیت های شرکت ………………………………………………………………………………………………………………………………

 

2-4-8) نقش قابلیت های سازمانی در ایحاد مزیت رقابتی………………………………………………………………………………………..

 

2-5) بخش پنجم:پیشینه ……………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

2-5-1) تحقیقات انجام شده در مورد موضوع تحقیق ………………………………………………………………………………………………

 

                                                        فصل سوم : روش اجرای تحقیق

 

3-1) مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

3-2) فرایند اجرای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

3-3) روش اجرای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

3-4) جامعه و نمونه آماری………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

3-5) روش و ابزار جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………….

 

3-6) روایی و پایایی پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………………

 

3-6-1)روایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

3-6-2) پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

3-7) روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

 

 

 

 

 

صفحه

 

 

108

 

111

 

119

 

123

 

125

 

126

 

127

 

129

 

130

 

 

 

140

 

140

 

141

 

141

 

142

 

143

 

143

 

143

 

144

 

 

 

 

 

 

 

عنوان

 

 

                                فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق

 

4-1) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

4-2) توصیف نمونه آماری …………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

4-3) توصیف متغیر های تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………….

 

4-3-1) منابع شرکت …………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

4-3-2) قابلیت های شرکت ……………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

4-3-3) استراتژی های بازاریابی ………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

4-3-4) مزیت رقابتی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

4-3-5) عملکرد مالی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

4-3-6) عملکرد بازار……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

4-4) آماراستنباطی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

4-5) برآورد و آزمون مدل ساختاری تحقیق …………………………………………………………………………………………………………….

 

4-6) سنجش مدل اندازه گیری هریک از متغیرها …………………………………………………………………………………………………..

 

4-7) آزمون فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

فصل پنجم: بحث ،‌ نتیجه گیری و پیشنهادات

 

5-1) مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

5-2) نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

5-2-1) نتایج آمار توصیفی ……………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

5-2-2) نتایج آماراستنباطی……………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

5-3) پیشنهاد بر اساس یافته های تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………….

 

5-4) محدودیت های تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

 

 

 

 

 

 

صفحه

 

 

 

 

148

 

148

 

153

 

153

 

154

 

155

 

156

 

157

 

158

 

159

 

161

 

166

 

178

 

 

 

180

 

180

 

180

 

183

 

186

 

187

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عنوان

 

 

5-5) پیشنهاد برای تحقیقات آینده …………………………………………………………………………………………………………………………..

 

منابع

 

منابع فارسی  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

منابع انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

پیوست ها

 

پیوست الف : پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

پیوست ب: خروجی LISREL برای مدل تحقیق ………………………………………………………………………………………………………..

 

پیوست پ : پایایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

پیوست ت : جدول آزمون همبستگی بین متغیر ها……………………………………………………………………………………………………

 

 

 

 

 

 

 

 

 

صفحه

 

 

187

 

 

 

189

 

193

 

 

 

199

 

203

 

214

 

222

 

 

 

 

 

 

 

عنوان

 

 

فهرست جداول

 

جدول2-1) انواع تقاضا و وظایف مدیریت بازاریابی ……………………………………………………………………………………………………

 

جدول2-2) اجزای ترفیع وتشویق ……………………………………………………………………………………………………………………………..

 

جدول2-3) مقایسه بین نظریه سازمان صنعتی، نظریه پورتر و رویکرد مبتنی بر منابع …………………………………………..

 

جدول3-1) صفات طیف پاسخی پرسشنامه محیطی ………………………………………………………………………………………………..

 

جدول3-2) توزیع سوالات پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………………………………..

 

جدول3-3) پایایی مربوط به سوالات پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………….

 

جدول4-1) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر اساس جنسیت …………………………………………………………………………………..

 

جدول4-2) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر اساس وضعیت تاهل …………………………………………………………………………..

 

جدول4-3) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر اساس رده سنی…………………………………………………………………………………..

 

جدول4-4) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر اساس میزان تحصیلات ………………………………………………………………………

 

جدول4-5) توصیف متغیر منابع شرکت ……………………………………………………………………………………………………………………

 

جدول4-6) توصیف متغیر قابلیت های شرکت ………………………………………………………………………………………………………….

 

جدول4-7) توصیف متغیر استراتژی های بازاریابی …………………………………………………………………………………………………..

 

جدول4-8) توصیف متغیر مزیت رقابتی ……………………………………………………………………………………………………………………

 

جدول4-9) توصیف متغیر عملکرد مالی …………………………………………………………………………………………………………………..

 

جدول4-10) توصیف متغیر عملکرد بازار ………………………………………………………………………………………………………………….

 

جدول4-11) شاخص های معنا داری و برازش مدل کامل ………………………………………………………………………………………

 

جدول4-12) شاخص برازش مدل اندازه گیری منابع شرکت ……………………………………………………………………………………

 

جدول 4-13) شاخص برازش مدل اندازه گیری قابلیت های شرکت ……………………………………………………………………….

 

جدول 4-14) شاخص برازش مدل اندازه گیری استراتژی های بازاریابی …………………………………………………………………

 

جدول 4-15) شاخص برازش مدل اندازه گیری مزیت رقابتی ………………………………………………………………………………….

 

 

 

 

 

 

 

صفحه

 

 

 

 

80

 

106

 

122

 

142

 

142

 

144

 

149

 

150

 

151

 

152

 

153

 

154

 

155

 

156

 

157

 

158

 

165

 

166

 

168

 

170

 

173

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عنوان

 

 

جدول 4-16) شاخص برازش مدل اندازه گیری عملکرد بازرگانی …………………………………………………………………………….

 

جدول4-17) نتایج تحلیل مسیر ………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

جدول4-18) محاسبه اثرات مستقیم متغیرهای مدل بر یکدیگر……………………………………………………………………………….

 

جدول4-19) نتایج آزمون فرضیه های تحقیق ………………………………………………………………………………………………………….

 

فهرست نمودارها

 

نمودار4-1) درصد فراوانی برحسب جنسیت ……………………………………………………………………………………………………………..

 

نمودار4-2) درصد فراوانی برحسب وضعیت تاهل………………………………………………………………………………………………………

 

نمودار4-3) درصد فراوانی برحسب رده سنی……………………………………………………………………………………………………………..

 

نمودار4-4) درصد فراوانی برحسب میزان تحصیلات………………………………………………………………………………………………….

 

نمودار4-5) نمودار هیستوگرام منابع شرکت……………………………………………………………………………………………………………..

 

نمودار4-6) نمودار هیستوگرام قابلیت های شرکت……………………………………………………………………………………………………

 

نمودار4-7) نمودار هیستوگرام استراتژی های بازاریابی……………………………………………………………………………………………..

 

نمودار4-8) نمودار هیستوگرام مزیت رقابتی………………………………………………………………………………………………………………

 

نمودار4-9) نمودار هیستوگرام عملکرد مالی………………………………………………………………………………………………………………

 

نمودار4-10) نمودار هیستوگرام عملکرد بازار……………………………………………………………………………………………………………..

 

 

 

 

 

 

 

صفحه

 

 

174

 

177

 

177

 

178

 

 

 

149

 

150

 

151

 

152

 

153

 

154

 

155

 

156

 

157

 

158

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عنوان

 

 

فهرست اشکال

 

شکل1-1) مدل علّی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

شکل2-1) چهار چوب روشAMITE ……………………………………………………………………………………………………………………….

 

شکل2-2) چشم انداز واستراتژی:چهار وجه کارت امتیازی متوازن…………………………………………………………………………..

 

شکل2-3) وجه مشتری معیار های اساسی………………………………………………………………………………………………………………..

 

شکل2-4) وجه مشتری: پیوند ارزش پیشنهادی با معیار های کلیدی نتیجه ………………………………………………………….

 

شکل2-5) شمای کلّی مدل مالکوم بالدریج ……………………………………………………………………………………………………………..

 

شکل2-6) جریان های عملکرد شرکت………………………………………………………………………………………………………………………

 

شکل2-7) زنجیره ی ارزش پورتر………………………………………………………………………………………………………………………………

 

شکل2-8) الگوی رقابت مبتنی بر پنج نیروی مایکل پورتر ………………………………………………………………………………………

 

شکل2-9) استراتژی های عمومی پورتر ……………………………………………………………………………………………………………………

 

شکل2-10) عوامل مزیت رقابتی یک کشور……………………………………………………………………………………………………………….

 

شکل2-11) ویژگی های موثر تقاضای ملّی در مزیّت رقابتی ……………………………………………………………………………………

 

شکل2-12) الگوی جامع مدیریت استراتژیک ……………………………………………………………………………………………………………

 

شکل2-13) مقایسه مفاهیم فروش وبازاریابی…………………………………………………………………………………………………………….

 

شکل2-14) ابعاد کالا ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

شکل2-15) طبقه بندی کالا های مصرفی ……………………………………………………………………………………………………………….

 

شکل2-16) عوامل موثر بر تصمیمات قیمت گذاری ……………………………………………………………………………………………….

 

شکل2-17)کانال های بازاریابی مصرفی…………………………………………………………………………………………………………………….

 

شکل2-18) سیستم بازاریابی عمودی ……………………………………………………………………………………………………………………….

 

شکل2-19) سیستم ارتباطات بازاریابی ……………………………………………………………………………………………………………………

 

شکل2-20) رویکرد مبتنی بر منابع در گذر زمان …………………………………………………………………………………………………….

 

 

 

 

 

 

 

صفحه

 

 

 

 

13

 

30

 

35

 

36

 

38

 

41

 

45

 

62

 

66

 

69

 

73

 

75

 

77

 

79

 

86

 

88

 

95

 

101

 

102

 

103

 

116

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عنوان

 

 

شکل2-21) مدل از درون به بیرونRBV ………………………………………………………………………………………………………………….

 

شکل2-22) تحلیل استراتژی با استفاده از رویکرد مبتنی بر منابع ………………………………………………………………………….

 

شکل2-23) مدل مبتنی بر منابع از مزیّت رقابتی پایدار……………………………………………………………………………………………

 

شکل2-24) مدل یکپارچه از رویکرد مبتنی بر منابع و استراتژی رقابتی………………………………………………………………….

 

شکل2-25) اجزای تجزیه و تحلیل درون سازمانی که منجر به کسب مزیّت رقابتی می گردد ……………………………….

 

شکل2-26) مدل مفهومی اله وردی……………………………………………………………………………………………………………………………

 

شکل2-27) مدل مفهومی کرمپور و همکاران ……………………………………………………………………………………………………………

 

شکل2-28) مدل مفهومی پور جهانی ………………………………………………………………………………………………………………………..

 

شکل2-29) مدل مفهومی رابطه بین بازار گرایی و مزیّت رقابتی و عملکرد ……………………………………………………………

 

شکل4-1) مدل پایه تحقیق در حالت استاندارد………………………………………………………………………………………………………..

 

شکل 4-2) مدل پایه تحقیق در حالت معنا داری …………………………………………………………………………………………………….

 

شکل 4-3) تحلیل عاملی تاییدی عامل منابع شرکت در حالت استاندارد ……………………………………………………………….

 

شکل4-4) تحلیل عاملی تاییدی عامل منابع شرکت در حالت معناداری………………………………………………………………….

 

شکل4-5) تحلیل عاملی تاییدی عامل قابلیت های شرکت در حالت استاندارد……………………………………………………….

 

شکل4-6) تحلیل عاملی تاییدی عامل قابلیت های شرکت در حالت معناداری………………………………………………………..

 

شکل4-7) تحلیل عاملی تاییدی استراتژی های بازاریابی در حالت استاندارد…………………………………………………………..

 

شکل4-8) تحلیل عاملی تاییدی استراتژی های بازاریابی در حالت معناداری…………………………………………………………..

 

شکل4-9) تحلیل عاملی تاییدی مزیت رقابتی در حالت استاندارد……………………………………………………………………………

 

شکل4-10) تحلیل عاملی تاییدی مزیت رقابتی در حالت معناداری…………………………………………………………………………

 

شکل4-11) تحلیل عاملی تاییدی عملکردبازرگانی در حالت استاندارد…………………………………………………………………….

 

شکل4-12) تحلیل عاملی تاییدی عملکرد بازرگانی در حالت معناداری……………………………………………………………………

 

 

 

 

 

 

 

 

 

صفحه

 

 

117

 

118

 

123

 

124

 

126

 

132

 

133

 

135

 

136

 

163

 

164

 

167

 

168

 

169

 

170

 

171

 

172

 

173

 

174

 

175

 

176

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چــکـیــده

 

در دنیای رقابتی امروز شرکت هایی موفق هستند که به توانند ارزش های بیشتری برای مشتریان به وجود آورند و بنا به گفته سرجیو زیمن[1] دلایل  بیشتری به مشتریان ارائه کنند تا آن ها را به خرید و ایجاد رابطه بلندمدت با شرکت ترغیب سازند.خلق ارزش برتر برای مشتری در سایه مولفه­های گوناگون اساس بهبود عملکرد بازرگانی شرکت ها را فراهم می سازد. این درحالی است که صاحب نظران پتانسیل شرکت های حاضر در بازار سرمایه­ای ایران را از لحاظ عملکرد بهتر ، بیشتر از این می دانند. بنابراین هدف این تحقیق شناسایی عواملی است که بر عملکرد بازرگانی شرکت ها مؤثرند.مطالعات مختلف بیانگر این مطلب است که چهار دسته متغیرهای مزیّت رقابتی، استراتژی­های  بازاریابی، منابع و قابلیت­های شرکت می توانند بر عملکرد بازرگانی شرکت ها اثر بگذارند که در این بررسی به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده­اند. تحقیق حاضر از لحاظ نوآوری می خواهد برای اولین بار در استان گیلان مزیّت­ها منابع و قابلیت ها را برای تبیین عملکرد بازرگانی شرکت ها در کنار استراتژی های بازاریابی در قالب یک مدل علّی بررسی نماید. این تحقیق از طریق یک مدل علّی سعی در تبیین تعیین کننده­های عملکرد بازرگانی شرکت­ها را دارد. مزیّت رقابتی شامل سازه­های بهبود کیفیت محصولات و خدمات و میزان ورود به بازارهای پر منفعت می باشد. هم چنین استراتژی های بازاریابی نیز بر عملکرد بازرگانی شرکت ها تاثیر گذار است که این عامل دارای سازه­های توسعه محصولات  و خدمات ، کاهش  هزینه و قیمت و شفافیت تبلیغات می باشد. منابع شرکت نیز در این تحقیق  شامل : منابع فیزیکی که دارای سازه­های فن آوری تجهیزات و ظرفیت خدمات است. منابع مالی شامل سازه­های نقدینگی و توانایی به دست آوردن منابع مالی و منابع تجربی شامل    سازه های دانش ، تخصص و سنجش عملکرد گذشته  می باشد. و در نهایت آخرین متغیر تاثیر گذار بر عملکرد بازرگانی شرکت ها قابلیت­های شرکت می باشد و متشکل شده است از : دیدگاه تسهیمی دارای زیرسازه­های عقیده مشترک و توسعه توانایی­های شرکت. ساختار ارتباطی شامل زیر سازه­های روابط نزدیک با عرضه کنندگان،شناخت نیازهای مشتریان و سهام داران  و درک/پاسخ به فن آوری که شامل زیرسازه­های فراگرفتن پیشرفت های فن آوری و پاسخ سریع به تغییرات فن آوری می باشد. هدف کلی  این تحقیق طراحی و آزمون مدل علّی جهت تبیین  عملکرد بازرگانی شرکت­های تولیدی  استان گیلان می باشد.

 

جامعه آماری در این تحقیق شرکت­های تولیدی استان گیلان می­باشد. در تحقیق حاضر با استفاده از  شاخص­های آمار توصیفی،هر یک از متغیرها تشریح و سپس با استفاده از مدل علّی نسبت به آزمون آن اقدام گردید. نتایج تجزیه و تحلیل ها نشان داد که به طور کلی بین منابع شرکت ها و استراتژی های بازاریابی و قابلیت شرکت ها و   استراتژی های بازار یابی رابطه وجود دارد. هم چنین بین استراتژی های بازار یابی و مزیّت رقابتی رابطه ی مثبتی حاکم است. از سوی دیگر، مزیّت رقابتی با عملکرد بازار و عملکرد مالی رابطه دارد. و در نهایت بین عملکرد بازار و عملکرد مالی رابطه ی مثبت و مستقیمی وجود دارد.

 

واژگان کلیدی: عملکرد بازار، عملکرد مالی، مزیّت رقابتی، استراتژی­های بازاریابی،منابع شرکت، قابلیت­های شرکت

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول

 

کلیّات تحقیق
1-1) مقــدمــه

 

به نظر می رسد که موفقیت شرکت ها و مؤسسات امروزی  در گرو شناخت هرچه بیشتر از مشتریان ،رقبا و سایر عوامل تاثیر گذار بر بازار است. نیازها و خواسته های مشتریان  همواره در حال تغییر هستند و تنها در صورت شناخت این تغییرات است که شرکت می تواند موفق شود. از سویی رقبا نیز به دنبال جذب مشتریان بیشتر برای خود هستند و در این راه از هیچ کوششی چشم پوشی نخواهند کرد. شناخت و      پیش بینی این عوامل و ارائه راه کار مناسب در برخورد با آن ها نقش کلیدی در موفقیت شرکت در بازار هدف  بازی خواهد کرد. از این رو گرایش به بازار و نیازهای مشتریان اولین ویژگی بازاریابی  جدید است و در این شرایط  مدیران  کامیاب کسانی هستند که سازمان خود را با شرایط روز همگام سازند و این زمانی امکان پذیر است که کارمندان و مدیران شرکت گرایش به عملکرد بازار  را به عنوان یک فرهنگ و بینش بپذیرند. (نوری نیا،1386،ص32) یک شرکت یا سازمان با تفکر بازارگرا به طور مستمر برخواسته های مشتریان نظارت دارد و تلاش می کند که به وسیله پاسخگویی ، عملکرد بازارگانی خود را ارتقاء دهد.(چیرانی و همکاران،1391،ص2) کارشناسان معتقدند که مزیّت رقابتی می تواند نقش به سزایی را در بهبود عملکرد بازرگانی شرکت ها  ایفا کند. مزیّت رقابتی ، وضعیتی است که یک بنگاه  را قادر  می سازد که با کارایی بالاتر و به کارگیری  روش های برتر، محصولات را با کیفیت بالاتر عرضه نماید و در رقابت سود بیشتری را برای بنگاه فراهم آورد. یک واحد اقتصادی زمانی دارای مزیّت رقابتی است که به تواند  به دلایل خاص که ناشی از ویژگی های آن واحد است( مانند وضعیت مکانی، فن آورانه، پرسنلی و….)به طور مداوم تولیدات خود را نسبت به رقبایش با هزینه ای پایین تر و کیفیت بالاتر عرضه کند.               (P108 ،2008،Yilmaz) امروزه مشتریان در کانون اصلی توجه شرکت ها قرار دارند و رضایت مندی    آن ها، عامل کسب مزیّت رقابتی برای سازمان ها است. لازمه جلب رضایت مشتری، برآورده ساختن کامل نیازهای آنان و شناسایی دقیق خواسته ها، انتظارات، تمایلات، توانایی ها و  محدودیت های آن ها در خرید محصولات است. با دست یابی به چنین اطلاعاتی می توان عوامل تاثیر گذار بر رفتار مصرف کنندگان را به خوبی تشخیص داد و در اتخاذ استراتژی های بازاریابی  شرکت ها (محصول،قیمت،توزیع،تبلیغ) از آن ها استفاده نمود. بنابراین محصولات شرکت ها باید مطابق با مزایایی مورد انتظار مشتریان باشد تا در نهایت بهبود عملکرد بازرگانی شرکت هارا منجر شود.(زرگریان،1391،ص2) دو عامل تاثیرگذار بر استراتژی های بازاریابی شرکت ها منابع و قابلیت های شرکت می باشند. منابع عبارتند از عوامل تولید که یک شرکت به وسیله آن ها کالا و خدمات با ارزشی برای مشتریانش تولید می نماید.برای نیل به این هدف آن ها از منابعی استفاده می کنند و تا اندازه ای که این منابع نسبت به رقبا برتر باشد،این شرکت ها موفق تر خواهند بود. (پور جهانی،1388،ص2) و قابلیت های شرکت ترکیبی از مهارت ها ، دانش و رفتارهایی که در سرتاسر شرکت  یا سازمان وجود دارد و در افراد ، سیستم ها ، فرایند ها و ساختارها منعکس می شود. در یک تعریف دیگر ، مهارت هایی که شرکت برای تبدیل  داده ها به ستاده ها به کار می گیرد تا در قالب فرایندهای سازمانی از ترکیب منابع محسوس  و نامحسوس  برای به دست آوردن اهداف مورد نظر مانند خدمت به مشتری ، توانمندی های توسعه محصول برتر، نوآوربودن کالاها و خدمات استفاده نماید.(غلامین،1390،ص12) بنابراین شرکت ها برای رسیدن به عملکرد بازرگانی  بالاتر از میانگین صنعت خود، باید سرمایه گذاری سازگاری در منابع و قابلیت هایشان بکنند، پس هر چقدر رقابت شدیدتر می شود اهمیت شناسایی منابع  و قابلیت ها ، خود را بیشتر هویدا می سازد. (پورجهانی،1388،ص3)

 

 

 

 

 

 

1-2) بیان مساله

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...