1-7-  قلمرو تحقیق……………………………….. ..7

 

1-7-تعریف واژه­ها و اصطلاحات ………………………………………………………………………………………………………………………8

 

1-7-1-تعریف مفهومی …………………………………………………………………………………………………………………………………….8

 

1-7-2-تعریف عملیاتی مفاهیم و شاخص­ها……………………………………………………………………………………………………..9

 

1-8 محدودیت­های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………12

 

فصل دوم :                                            (ادبیات نظری تحقیق)

 

2-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………15

 

2-2-كارآفرینی  …………………………………………………………………………………………………………………………………………………16

 

2-3- سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی  ……………………………………………………………………………………………………………….18

 

2-4-دیدگاههای مختلف در مورد کارآفرینی …………………………………………………………………………………………………..20

 

2-4-1-كارآفرینی از دیدگاه اقتصاددانان  ……………………………………………………………………………………………………….20

 

2-4-2- كارآفرینی از دیدگاه دانشمندان علوم رفتاری  ………………………………………………………………………………….21

 

2-5-  انواع کارآفرینی ……………………………………………………………………………………………………………………………………….22

 

2-6- کارآفرینی شرکتی ……………………………………………………………………………………………………………………………………26

 

2-7 – کارآفرینی و گرایش کار افرینانه …………………………………………………………………………………………………………….29

 

2-8 – گرایش کارآفرینانه …………………………………………………………………………………………………………………………………30

 

2-9- ابعاد گرایش کارآفرینانه  …………………………………………………………………………………………………………………………32

 

2-9-1- نوآوری ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..33

 

2-9-2- استقلال­گرایی …………………………………………………………………………………………………………………………………….38

 

2-9-3- ریسک­پذیری ………………………………………………………………………………………………………………………………………41

 

2-9-4- پیش­گامی …………………………………………………………………………………………………………………………………………..44

 

2-9-5- رقابت تهاجمی ……………………………………………………………………………………………………………………………………46

 

2-10- گرایش کارآفرینانه در کسب و کارهای کوچک و متوسط …………………………………………………………………..48

 

2-11- عملکرد ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….49

 

2-11-1- عملکرد کسب و کار ……………………………………………………………………………………………………………………………….49

 

2-11-2- ارزیابی عملکرد در تحقیقات کارافرینی………………………………………………………………………………………………….52

 

2-11-3-رقابت پذیری …………………………………………………………………………………………………………………………………………..53

 

2-12- گرایش کارآفرینانه و تاثیر آن بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط  …………………………………………59

 

2-13- صنایع کوچک و متوسط در ایران ………………………………………………………………………………………………………………56

 

2-14- تحقیقات انجام گرفته مرتبط با موضوع تحقیق در داخل کشور ……………………………………………………………….61

 

2-15- تحقیقات انجام گرفته مرتبط با موضوع تحقیق در خارج از کشور  ………………………………………………………….62

 

فصل سوم :                                             (روش شناسی تحقیق)

 

3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….63

 

3-2- فرایند تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..63

 

3-3- چارچوب مفهومی و فرضیات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………..63

 

3-4- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..65

 

3-5- جامعۀ آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..66

 

3-6- تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری ………………………………………………………………………………………………………66

 

3-7- ابزار جمع­آوری داده­ها……………………………………………………………………………………………………………………………………68

 

3-8-  روایی و پایایی ابزار سنجش  ……………………………………………………………………………………………………………………….70

 

3-8-1-تعیین روایی تحقیق  …………………………………………………………………………………………………………………………………70

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

3-8-2-پایایی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..71

 

3-9- روش­های تجزیه و تحلیل داده­های تحقیق …………………………………………………………………………………………………..72

 

3-9-1- مدل یابی معادلات ساختاری(SEM) و معادلات ساختار یافته خطی (لیزرل)  ……………………………………73

 

3-9-2-مدل اندازه گیری (تحلیل عاملی تائیدی)……………………………………………………………………………………………………73

 

3-9-3-مدل ساختاری (تحلیل مسیر) ……………………………………………………………………………………………………………………74

 

فصل چهارم:                                 (تجزیه و تحلیل داده های آماری)

 

4-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………78

 

4-2- ویژگی­های جمعیت شناختی پاسخ­دهندگان…………………………………………………………………………………………………79

 

4-3- تحلیل استنباطی داده­ها ………………………………………………………………………………………………………………………………..81

 

4-3-1- نرمال بودن توزیع متغیرها………………………………………………………………………………………………………………………….81

 

4-3-2- مدل­های اندازه­گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………..82

 

4-3-3- بررسی همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته…………………………………………………………………………………..85

 

4-3-4- تائید مدل مفهومی تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری……………………………………………………………..88

 

4-3-5- آزمون فرضیه های تحقیق با استفاده از مدل نهایی روابط ساختاریافته خطی…………………………………………90

 

4-4- مدل تأیید شده تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………93

 

فصل پنجم:                                   (نتیجه گیری و پیشنهادت)

 

5-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..95

 

5-2- مروری مختصر بر هدف، مسئله و چگونگی كار……………………………………………………………………………………………….96

 

5-3- نتایج آزمون­ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….96

 

5-3-3 تائید یا عدم تائید فرضیه ها با استفاده از مدل معادلات ساختاریافته خطی………………………………………………..96

 

5-4- نتیجه­گیری و پیشنهادات کاربردی………………………………………………………… …………………………………………………….100

 

5-5 پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده…………………………………………………………. …………………………………………………………106

 

فهرست منایع

 

منابع فارسی…………………………………….. ……….108

 

منابع لاتین……………………………………… ……….109

 

ضمیمه………………………………………….. ……….115

 

 

 

     فهرست جداول:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عنوان صفحه
سجدول 2-1  ابعاد گرایش کارآفرینانه 32
جدول 2-3 مروری بر تحقیقاتی كه از داده های ذهنی مدیران برای ارزیابی عملكرد استفاده كرده اند 51
جدول شماره(3-1): سوالات مربوط به متغیرهای تحقیق 69
جدول (3-2): نتیجه محاسبه ضریب آلفا 72
جدول شماره(3-3): شاخص های ارزیابی مدل معادلات ساختاری 74
جدول (3-4) آزمون­های مورد استفاده 76
جدول (4-1): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر جنسیت 79
جدول (4-2): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر سن 79
جدول (4-3): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر تحصیلات 79
جدول (4-4): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر تجربه شغلی 80
جدول (4-5): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر نوع صنعت 80
جدول (4-6): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر تعداد کارکنان 80
جدول (4-7): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر مدت زمان فعالیت شرکت 80
جدول (4-8):آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای متغیرهای گرایش کارافرینانه 81
جدول (4-9):آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای متغیر عملکرد 82
جدول(4-10): شاخص های برازندگی مدل اندازه­گیری 84
جدول شماره(4-11): آزمون همبستگی بین نوآوری و عملکرد سازمانی 85
جدول شماره(4-12): آزمون همبستگی بین استقلال­گرایی و عملکرد سازمانی 86
جدول شماره(4- 13): آزمون همبستگی بین ریسک­پذیری و عملکرد سازمانی 86
جدول شماره(4- 14): آزمون همبستگی بین پیش­گامی و عملکرد سازمانی 87
جدول شماره(4- 15): آزمون همبستگی بین رقابت تهاجمی و عملکرد سازمانی 87
جدول شماره(4- 16): آزمون همبستگی بین گرایش کارافرینانه و عملکرد سازمانی 88
جدول شماره(4-17): شاخص­های برازندگی مدل نهائی تحقیق 89

 

 

 

 

 

فهرست اشکال :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عنوان صفحه
شگل 2-1 چارچوب مفهومی تحقیق 61
شگل 3-1 چارچوب مفهومی تحقیق 64
شکل(4-1): مدل اندازه­گیری در حالت تخمین استاندارد 83
شکل(4-2)، ضرایب معنی­داری(t-values) مدل اندازه­گیری 84
شکل(4-3)، مدل نهائی روابط ساختار یافته خطی در حالت استاندارد 88
شکل(4-4)، مقادیر معناداریT-value))  ضرایب در مدل نهایی روابط ساختار یافته خطی 89
شکل(4-5)، مقادیر معناداریT-value))  مدل اصلی 92
شکل(4-6): تخمین استاندارد مدل اصلی 92
شکل(4-7): مدل تأیید شده تحقیق 93

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-1- مقدمه

 

در دنیای شدیداً رقابتی امروزی، افزایش وابستگی­های متقابل، توسعه سریع تکنولوژی، محیط ناپایدار و بی ثبات و بسیاری عوامل دیگر باعث شده است تا سازمانها جهت موفقیت خود، کارآفرین شوند(دس، لامپکین و مک گی[1]، 1999). به طور همزمان، برای دستیابی به موفقیت بازاری و مزیت رقابتی پایدار، شرکت­ها نیاز دارند تا فرصت­های جدید را به کار گرفته و محصولات و خدمات جدید را به بازار عرضه کنند(تاجدینی[2]،2010). به همین دلیل کارآفرینی به عنوان یک ضرورت در عصر جدید مطرح شده است. علاوه بر این، کارآفرینی به طور قابل توجهی جهت رشد و بقاء اقتصاد کشورها مهم می­باشد­. برای مثال امروزه کارآفرینی مهمترین سلاح پیشرفت اقتصادی کشور ایالات متحده می­باشد. به همین دلیل است که رشد و توسعه شرکت­های کارآفرین در این کشور زیاد است(زالی، 1385). کارآفرینی به طورکلی به عنوان شناسایی و به کارگیری فرصت­ها تعریف می­شود. شومپیتر[3](1934) بر این حقیقت تاکید می­کند که کارآفرینی باید با ایجاد فرایند­ها و محصولات جدید و ترکیب منابع به شیوه­های جدید مرتبط گردد(کروگر[4]، 2007). مفهوم کارآفرینی در سطوح متفاوتی از افراد گرفته تا گروهها و سازمانها به کار برده شده است. کارآفرینی درابتدا تصور می­شود که توسط افراد به کار گرفته شود، زیرا با معرفی و تکامل محصول یا خدمت ارتباط دارد. همچنین بسیاری از نظریه پردازان می­گویند که کارآفرینی توسط کسب و کارهای کوچک به کار گرفته شود زیرا آنها مسئول رشد اقتصادی و ایجاد شغل­ها در بازار هستند. اخیراً مفهوم کارآفرینی بیشتر در سطح شرکت به کار برده شده است(گروز و پانسکو[5]، 2008). محققان کارآفرینی مطالعات بسیاری را برای توصیف نگرش­های مختلف کارآفرینی انجام داده اند و تفاوت­هایی را در کارآفرینی با در نظر گرفتن سطوح متفاوت تجزیه و تحلیل آن نشان داده­اند. میلر[6](1983) یک شرکت کارآفرین را اینگونه تعریف می­کند: “شرکتی که دارای نوآوری محصول- بازار می­باشد، سرمایه­گذاری­های همراه با ریسک را انجام می­دهد، و اولین کسی است که با نوآوری­های پیش­تازانه حرکت می­کند و رقبا را تا سرحد شکست تحت فشار قرار می­دهد”. بر خلاف آن یک شرکت غیرکارآفرین” شرکتی است که نوآوری کمی دارد، ریسک پذیر نیست و به جای اینکه رهبر باشد، اجازه حرکت پیش­تازانه را به رقبا می­دهد”(میلر، 1983). بنابراین میلر از سه بعد برای مشخص کردن کارآفرینی استفاده کرد: نوآوری، ریسک­پذیری و پیش­گامی.

 

کوین و اسلوین[7](1989) وضعیت استراتژیک کارآفرینانه  را به عنوان ” وضعیتی که به وسیله نوآوری محصول وتکنولوژیکی گسترده، گرایش به رقابت تهاجمی داشتن و گرایش قوی ریسک­پذیری به وسیله مدیریت” تعریف می­کنند. آنها از همین سه بعد برای ارزیابی کارآفرینی استفاده کردند. لامپکین و دس[8](1996) اهمیت تفاوت بین مفهوم کارآفرینی و گرایش به کارآفرینی را روشن کرده­اند. بر اساس مفهوم لامپکین و دس(1996) فعالیت اساسی کارآفرینی وارد شدن به بازار جدید با محصول جدید یا موجود می­باشد. گرایش کارآفرینانه در مرکز کارآفرینی شرکتی قرار دارد(باسو و دیگران[9]، 2008). گرایش کارآفرینانه به فرآیندها، فعالیت­ها و رویه­های تصمیم­گیری اشاره دارد که به شرکت کمک می­کند تا نسبت به فرصت­های بازار و نسبت به رقبا واکنش نشان داده،که این امر منجر به ورودی جدید می­گردد. ساختار گرایش کارآفرینانه که از طریق ابعادی همانند نوآوری، ریسک­پذیری، پیش­گامی، استقلال و تهاجم رقابتی ارزیابی شده­اند(میلر، 1983؛ کوین و اسلوین[10]، 1989؛ لامپکین و دس[11]،1996) به عنوان ابزار مفیدی برای ارزیابی رفتار کارآفرینانه در سطح شرکت و تأثیر آن بر روی عملکرد شرکت پدیدار شده­اند(باسو و دیگران، 2008). گرایش کارآفرینانه  تأثیر معنی داری بر روی رشد و عملکرد شرکت­ها دارد(لامپکین و دس، 1996؛ فریرا و آزویدو[12]، 2007). در این تحقیق گرایش کارآفرینانه بر روی فرایندهای سازمانی تاکید دارد که منجر به بهبود عملکرد شرکت می­شود. به همین دلیل هدف پژوهش حاضر بررسی گرایش کارآفرینانه بر روی عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط در شهرک­های صنعتی در شرق استان مازندران است. به ویژه بررسی می­شود که چگونه ابعاد گرایش کارآفرینانه به طور مجزا بر روی عملکرد آنها  می­گذارند. بر اساس تئوری و تحقیقات قبلی مدل مفهومی گرایش کارآفرینانه در این تحقیق بر اساس کار لامپکین و دس(1996) می­باشد و شامل ابعاد نوآوری، ریسک­پذیری، استقلال، رقابت تهاجمی و پیشتازی می­باشد. در این فصل بعد از بیان مقدمه، بیان مساله و ضرورت و اهمیت موضوع به بیان اهداف، فرضیات و قلمرو تحقیق خواهیم پرداخت. سپس به تعریف متغیرهای مفهومی و عملیاتی خواهیم پرداخت و در نهایت نیز محدودیت­های تحقیق آورده می­شود.

 

 

 

1-2- بیان مسأله

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...