2-2-3- مطالعه عدالت در سازمان ها 12

 

13

 

13

 

18

 

20

 

2-2-8- علل عدم تحقق عدالت در سازمانها 21

 

25

 

25

 

29

 

30

 

31

 

32

 

33

 

37

 

39

 

43

 

45

 

47

 

2-4-8- پیامدهای رفتار شهروندی اجباری…………………………………………………….62

 

50

 

50

 

52

 

55

 

57

 

2-6- مدل مفهومی پژوهش: 66

 

فصل سوم : روش پژوهش

 

3-1- مقدمه 69

 

69

 

69

 

3-4- برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری ( در صورت نمونه گیری ) 70

 

70

 

3-5-1-روایی و پایایی پرسش نامه 71

 

72

 

3-6-1-آزمون کولموگروف- اسمیرنوف : 72

 

استیودنت : 73

 

75

 

76

 

76

 

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات

 

4-1- مقدمه 82

 

4-2- توصیف نمونه 82

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

4-3- بررسی روایی و پایایی پرسشنامه 86

 

4-3-1-روایی پرسش نامه 86

 

4-3-2-پایایی پرسش نامه 86

 

86

 

87

 

87

 

88

 

4-5-3-آزمون تی-استیودنت جهت بررسی سطح مطلوبیت عدالت سازمانی و رفتارشهروندی در سازمان تامین اجتماعی: 91

 

91

 

92

 

92

 

92

 

4-6-3-بررسی صحت مدل اندازه گیری شده 93

 

94

 

95

 

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

 

5-1- مقدمه 97

 

97

 

97

 

98

 

98

 

100

 

5-3-1-پیشنهاد جهت ارتقاء عدالت توزیعی: 100

 

5-3-2-پیشنهاد جهت ارتقاءعدالت رویه ای: 101

 

5-3-3-پیشنهاد جهت ارتقاء عدالت مراوده ای: 101

 

5-3-4-پیشنهاد به مدیران و سرپرستان: 101

 

102

 

102

 

منابع……………………………………………………………………………………………………………………………… 130

 

 

 

 

 

فهرست جداول

 

عنوان                                                                                                           صفحه

 

18

 

جدول‏2‑2: اهمیت و پیامد ابعاد ادراک عدالت سازمانی (الماس عدالت) 19

 

جدول‏2‑3 : عواملی که باعث ارتقای رفتار شهروندی کارکنان می شوند. 28

 

55

 

جدول‏4‑1 : فراوانی و درصد فراوانی سن افراد نمونه 82

 

جدول‏4‑2: فراوانی و درصد فراوانی تحصیلات افراد نمونه 83

 

جدول‏4‑3: فراوانی و درصد فراوانی وضعیت تاهل افراد نمونه 84

 

جدول‏4‑4:فراوانی و درصد فراوانی جنسیت افراد نمونه 85

 

86

 

86

 

86

 

87

 

88

 

89

 

90

 

91

 

91

 

91

 

93

 

93

 

94

 

جدول4‑18:ضرایب همبستگی فاکتورهای اصلی………………………………………………………………….121

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست نمودارها

 

عنوان                                                                                                       صفحه

 

29

 

33

 

57

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست اشکال

 

عنوان                                                                                                        صفحه

 

67

 

83

 

84

 

85

 

85

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده:

 

 

 

مطالعات اخیر در زمینه عدالت سازمانی، بر تئوری عدالت و نتایج عدالت تأکید داشته اند. امروزه با توجه به نقش فراگیر و همه جانبه سازمانها در زندگی اجتماعی انسانها نقش عدالت در ســازمانها بیش از پیش، آشکارتر شده است. سازمانهای امروزی در واقع مینیاتوری از جامعه بوده و تحقق عدالت در آنها به منزله تحقق عدالت در سطح جامعه است. عدالت سازمانی به علت ارتباط آن با فرآیندهای سازمانی مانند: تعهد سازمانی، شهروندمداری، رضایت شغلی و عملكرد؛ اهمیت زیادی پیدا كرده است تحقیقات نشان داده اند که فرآیندهای عدالت، نقش مهمی را در سازمان ایفا می کنند و اینکه چطور و چگونه برخورد با افراد در سازمانها ممکن است باورها، احساسات، نگرشها و رفتار کارکنان را تحت تاثیر قرار دهد

 

اهداف پژوهش

 

  هدف کلی:هدف کلی این پژوهش ” بررسی رابطه عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تأمین اجتماعی” میباشد.

 

اهداف فرعی  :الف – توصیف و تشریح متغیرهای عدالت سازمانی و رفتار شهروندی در سازمان تأمین اجتماعی.

 

ب –  تبیین و تحلیل رابطه متغیرهای عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تأمین اجتماعی.

 

ج –  تعیین سهم و تأثیر هر یک از متغیرهای عدالت توزیعی، عدالت رویه ای، عدالت مراوده ای بر متغیر رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تأمین اجتماعی.

 

د – ارائه راهکارها و پیشنهادهای کاربردی به منظور عملیاتی نمودنِ عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تأمین اجتماعی.

 

روشهای اجرا: روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی، می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از روش های آمار توصیفی وآمار استنباطی استفاده شده است. در مطالعه حاضر جهت آزمون فرضیات تحقیق و دستیابی به اهداف تحقیق، پس از جمع‌آوری داده‏ها و تكمیل پرسشنامه‏ها، جهت بررسی نرمال بودن توزیع داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها از آزمون آماری کلموگروف اسمیرنوف و برای بررسی فرضیه های تحقیق در صورت نرمال بودن داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و در صورت نرمال نبودن توزیع داده ها از آزمون ضریب همبستگی اسپرمن استفاده شده است و برای تعیین سطح عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی از آزمون تی-استیودنت (تی-تست) استفاده گردید. در نهایت برای رتبه بندی متغیرها از آزمون فریدمن استفاده شده است.

 

نتایج :  پژوهش حاضر نشان داد که بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی، همچنین بین عدالت مراوده ای و رفتار شهروندی سازمانی، رابطه معنی داری وجود دارد.

 

– بین عدالت رویه ای و رفتار شهروندی سازمانی، همچنین بین عدالت توزیعی و رفتار شهروندی سازمانی، رابطه معنی داری وجود داردکه درنهایت نتایج آماری نشان داد که عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی در سطح مطلوبی قرار دارد.

 

 

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...