1-10- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات… 9

 

1-11- قلمرو تحقیق.. 9

 

1-12- تعریف اصطلاحات و مفاهیم کلیدی.. 9

 

1-13- مدل مفهومی تحقیق.. 11

 

خلاصه فصل.. 12

 

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

 

مقدمه. 14

 

2-1- سیر تحول و تاریخچه مدیریت دانش… 16

 

2-2- سه فاز مدیریت دانش… 18

 

2-3- روند تاریخی حرکت سازمانها به سوی سازمانهای دانش مدار  19

 

2-4- دانش چیست؟. 21

 

2-4-1- حوزه های تعریف دانش… 21

 

2-4-2- تعریف دانش در سیر زمان.. 22

 

2-5- سلسله مراتب دانش… 24

 

2-5-1- هرم دانش… 25

 

2-5-2- تفاوت دانش و اطلاعات… 25

 

2-6- انواع دانش… 26

 

2-7- عناصر دانش… 28

 

2-8- کارکردهای دانش… 29

 

2-9- مدیریت دانش… 30

 

2-9-1- اهمیت و ضرورت مدیریت دانش… 30

 

2-9-2- طیف تعاریف مدیریت دانش… 31

 

2-9-3- مفهوم مدیریت دانش… 32

 

2-9-4- تفاوت مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش… 35

 

2-9-5- مبانی نظری مدیریت دانش… 35

 

2-9-6- اصول مدیریت دانش… 36

 

2-9-7- مراحل مدیریت دانش… 37

 

2-9-8- گام‌های اصلی پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان‌ها 37

 

2-10- نقش ها و مهارت‌های مورد نیاز در پیاده سازی مدیریت دانش    39

 

2-11- مزایای مدیریت دانش… 40

 

2-12- انتقادات وارده بر مدیریت دانش… 42

 

2-13- عوامل شکست و موفقیت مدیریت دانش… 43

 

2-14- مفاهیم مرتبط با مدیریت دانش… 44

 

2-15- چرخه دانش (فرآیند مدیریت دانش). 45

 

2-16- مدیریت دانش در حوزه دولتی.. 46

 

2-16-1- اهمیت نیاز به مدیریت دانش در سازمانهای دولتی.. 46

 

2-16-2- عناصر و ابعاد مدیریت دانش در سازمانهای دولتی.. 48

 

2-16-3- موانع استقرار مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی.. 50

 

2-17- مدل های مدیریت دانش… 50

 

2-18- مبانی نظری تحلیل مفهوم مسیر شغلی (کارراهه). 57

 

2-18-1- تعریف مسیر شغلی.. 57

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

2-18-2- توسعه مسیر شغلی.. 58

 

2-18-3- توسعه مسیر شغلی در مقایسه با توسعه کارکنان.. 60

 

2-18-4- انواع مسیرهای شغلی.. 60

 

2-18-5- مراحل سنتی مسیر شغلی.. 61

 

2-18-6- مراحل برنامه ریزی مسیر شغلی.. 63

 

2-19- سوابق تحقیق.. 65

 

2-20- نگاهی مختصر به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان   70

 

خلاصه فصل.. 72

 

فصل سوم: روش (متدولوژی) تحقیق

 

مقدمه. 74

 

3-1- روش تحقیق.. 74

 

3-2- متغیرهای تحقیق.. 76

 

3-3- جامعه و نمونه آماری.. 78

 

3-4- ابزار جمع آوری داده ها 78

 

3-5- اعتبار (روایی) و اعتماد (پایایی) ابزار اندازه گیری.. 80

 

3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها 82

 

خلاصه فصل.. 84

 

فصل چهارم: تجزیه تحلیل داده ها

 

مقدمه. 86

 

4-1- تحلیل توصیفی.. 86

 

4-1-1- توصیف مشخصات عمومی نمونه مورد مطالعه. 86

 

4-1-2- توصیف عوامل پنج گانه. 89

 

4-2- تحلیل استنباطی.. 92

 

4-2-1- بررسی روابط بین ابعاد مفاهیم. 92

 

4-2-3- آزمون فرضیات مدل.. 116

 

4-2-3-1- ارتباط میان عناصر چرخه دانش و مسیرهای شغلی   119

 

4-2-4- مدل اندازه گیری متغیرهای برونزا(Y-MODEL). 123

 

فصل پنجم: نتایج و پیشنهادها

 

مقدمه. 126

 

5-1- نتایج توصیفی.. 126

 

5-2- نتایج تحلیل استنباطی.. 127

 

5-3- پیشنهادها 131

 

5-4- محدودیت‌های تحقیق.. 132

 

5-5- پیشنهاد به محققین آینده 133

 

پیوست ها 134

 

منابع و مأخذ. 138

 

منابع فارسی.. 139

 

منابع غیر فارسی.. 144

 

چکیده انگلیسی.. 147

 

 

 

فهرست جداول

 

 

 

جدول2-1 : گاهشمار مدیریت دانش… 16

 

جدول2-2 : تاریخچه تکوین مدیریت دانش… 18

 

جدول 2-3 : تفاوت اطلاعات و دانش… 26

 

جدول2-4 : مفهوم مدیریت دانش… 34

 

جدول 2-5 : تفاوت مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش… 35

 

جدول 3-1: مقیاس لیکرت پرسشنامه. 80

 

جدول 3-2 : پایایی پرسشنامه. 81

 

جدول 3-3 : آزمون KMO.. 82

 

جدول 4-1: توزیع فراوانی نمونه به تفکیک جنسیت… 86

 

جدول 4-2: توزیع فراوانی نمونه به تفکیک سنی.. 87

 

جدول 4-3: میزان تحصیلات پاسخ دهندگان.. 87

 

جدول 4-4: سمت سازمانی پاسخ دهندگان.. 88

 

جدول 4-5: سابقه خدمت پاسخگویان.. 89

 

جدول 4-6: آمار توصیفی مؤلفه های جذب دانش… 90

 

جدول 4-7: آمار توصیفی مؤلفه های ذخیره دانش… 90

 

جدول 4-8: آمار توصیفی مؤلفه های اشتراک دانش… 91

 

جدول 4-9: آمار توصیفی مؤلفه های بکارگیری دانش… 91

 

جدول 4-10: آمار توصیفی مؤلفه های مسیر شغلی.. 92

 

جدول 4-11: آزمون همبستگی پیرسون بین منبع انسانی و غیرانسانی دریافت دانش    93

 

جدول 4-12: آزمون همبستگی پیرسون بین منبع انسانی دریافت دانش و امکانا‌ت‌ جذب ‌دانش   94

 

جدول 4-13: آزمون همبستگی پیرسون بین منبع غیرانسانی دریافت دانش و امکانات جذب دانش   94

 

جدول 4-14: آزمون همبستگی پیرسون بین پایگاه داده و دسترسی به پایگاه داده 95

 

جدول 4-15: آزمون همبستگی پیرسون بین پایگاه داده و سامانه ذخیره دانش    96

 

جدول 4-16: آزمون همبستگی پیرسون بین دسترسی به پایگاه داده و سامانه ذخیره دانش    96

 

جدول 4-17: آزمون همبستگی پیرسون بین آموخته‌های کارکنان و مشوق‌های سازمانی   97

 

جدول 4-18: آزمون همبستگی پیرسون بین بکارگیری مهارت و وظیفه سازمانی   98

 

جدول 4-19: آزمون همبستگی پیرسون بین بکارگیری مهارت و توانایی کسب شده 98

 

جدول 4-20: آزمون همبستگی پیرسون بین توانایی کسب شده و وظیفه سازمانی   99

 

جدول 4-21: آزمون همبستگی پیرسون بین ارتقایی (عمودی) و چرخشی   99

 

جدول 4-22: آزمون همبستگی پیرسون بین ارتقایی (عمودی) و انتقالی   100

 

جدول 4-23: آزمون همبستگی پیرسون بین ارتقایی (عمودی) و افقی   100

 

جدول 4-24: آزمون همبستگی پیرسون بین چرخشی و انتقالی   101

 

جدول 4-25: آزمون همبستگی پیرسون بین چرخشی وثابت (افقی)  101

 

جدول 4-26: آزمون همبستگی پیرسون بین انتقالی و ثابت (افقی)  102

 

 

 

فهرست نموداها

 

نمودار 4-1: نمودار دایره‌ای تحصیلات پاسخ دهندگان.. 87

 

نمودار 4-2: سمت سازمانی پاسخ دهندگان.. 88

 

نمودار 4-3: سابقه خدمت پاسخگویان.. 89

 

 

 

 

 

فهرست اشكال

 

شکل 1-1: مدل مفهومی تحقیق.. 11

 

شکل2-1: دو بخش متفاوت دانش… 22

 

شکل2-2 : هرم دانش… 25

 

شکل 2-3: چهار كاركرد اساسی دانش… 30

 

شکل2-4 : عناصر تشکیل دهنده فرآیند دانش… 46

 

شکل 2-5: مدل مفهومی مدیریت دانش در سازمانهای دولتی.. 49

 

شکل2-6 : مدل نوناکا و تاکیوچی.. 51

 

شکل 2-7: فرآیند چرخه دانش (متغیرهای مستقل تحقیق). 56

 

شکل 2-8 : مدل توسعه مسیر شغلی.. 59

 

شکل 4-1: مدل مفهومی مسیر شغلی.. 103

 

شکل 4-2: مدل تخمین غیر استاندارد مسیر شغلی.. 104

 

شکل 4-3: مدل تخمین استاندارد مسیر شغلی.. 105

 

شکل 4-4: مدل اعداد معنی داری مسیر شغلی.. 105

 

شکل 4-5: مدل مفهومی جذب دانش… 106

 

شکل 4-6: مدل تخمین غیر استاندارد جذب دانش… 107

 

شکل 4-7: مدل تخمین استاندارد جذب دانش… 107

 

شکل 4-8: مدل اعداد معنی‌داری جذب دانش… 108

 

شکل 4-9: مدل مفهومی ذخیره دانش… 109

 

شکل 4-10: مدل تخمین غیراستاندارد ذخیره دانش… 109

 

شکل 4-11: مدل تخمین استاندارد ذخیره دانش… 110

 

شکل 4-12: مدل اعداد معنی داری ذخیره دانش… 110

 

شکل 4-13: مدل مفهومی اشتراک دانش… 111

 

شکل 4-14: مدل تخمین غیراستاندارد اشتراک دانش… 111

 

شکل 4-15: مدل تخمین استاندارد اشتراک دانش… 112

 

شکل 4-16: مدل اعداد معنی‌داری اشتراک دانش… 112

 

شکل 4-17: مدل مفهومی بکارگیری دانش… 113

 

شکل 4-18: مدل تخمین غیراستاندارد بکارگیری دانش… 113

 

شکل 4-19: مدل تخمین استاندارد بکارگیری دانش… 114

 

شکل 4- 20: مدل اعداد معنی‌داری بکارگیری دانش… 116

 

شکل 4-21: مدل مفهومی تحقیق.. 116

 

شکل 4-22: مدل تخمین غیراستاندارد تحقیق.. 117

 

شکل 4-23: مدل تخمین استاندارد تحقیق.. 117

 

شکل 4-24: مدل اعداد معنی‌داری تحقیق.. 118

 

شکل 4-25: مدل تخمین استاندارد مسیرشغلی عمودی (ارتقایی)  119

 

شکل 4-26: مدل تخمین استاندارد مسیرشغلی چرخشی.. 120

 

شکل 4-27: مدل تخمین استاندارد مسیرشغلی انتقالی.. 121

 

شکل 4-28: مدل تخمین استاندارد مسیرشغلی ثابت (افقی). 122

 

شکل 4-29: مدل تخمین استاندارد متغیرهای برونزا 123

 

شکل 4-30: مدل اعداد معنی داری متغیرهای برونزا 124

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

 

سازمان‌ها برای مقابله با تهدیدات محیطی و استفاده فرصت‌های احتمالی، ناچارند ظرفیت‌ها و توانمندی درونی خود را بشناسند، نقاط ضعف را بیابند و به تقویت نقاط قوت بپردازند. در چنین شرایطی سازمان‌هایی موفق و کامیاب هستند که ضمن کسب دانش و آگاهی وسیع از عوامل محیطی برای حفظ حیات خود، بتوانند زمینه رشد و پویایی و افزایش عملکرد سازمان را بهبود بخشند. یکی از راههای تحقق این امر مقوله مدیریت دانش است و امروزه مدیریت دانش به عنوان منبعی مهم درجهت مزیت رقابتی و ارزش آفرینی شناخته شده است. تغییرات سریع و رشد روزافزون دانش و اطلاعات، هر سازمانی را بر آن می دارد تا برای بقاء، تمام تلاش خود را در مدیریت دانش به کار گیرد.

 

حوزه مدیریت دانش هر روز گسترده تر می شود و سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان درصدد آشنا کردن کارکنان خود با دانش روز است. در این میان فرآیند چرخه دانش در سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان امری ضروری برای افزایش علم و دانش کارکنان و انجام صحیح وظایف می باشد.

 

در این پژوهش به بررسی ارتباط میان چرخه دانش از حوزه مدیریت دانش و مسیر شغلی از حوزه مدیریت سرمایه انسانی پرداخته ایم. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان می‌باشد. در ضمن داده‌های جمع‌آوری شده از طریق پرسشنامه با روش مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند.

 

نتایج حاصل از فرضیه‌ها بیانگر این مطلب می‌باشد که بین جذب، ذخیره، اشتراک و بکارگیری دانش با مسیر شغلی ارتباطی معنی‌دار و مثبت وجود دارد.

 


 

 

 

 

فصل اول

 

 

 

کلیات تحقیق

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...