1-2-2 میلاد مسیح………………………………………………………………………………………………………….23

 

1-2-2-1 ویلیام شکسپیر ………………………………………………………………………………………………..25

 

1-2-3 ادبیات پوچی ………………………………………………………………………………………………………29

 

1-2-3-1 ساموئل بکت ………………………………………………………………………………………………….30

 

1-2-3-1-1 درانتظار گودو.………………………………………………………………………………………………30

 

1-2-3-2 اوژن یونسکو ………………………………………………………………………………………………….31

 

1-3 بخش سوم: نمایشنامه در جهان عرب ………………………………………………………………………………….34

 

1-3-1 نمایشنامه در مصر…………………………………………………………………………………………………36

 

1-3-2 نمایش مدرن در یمن ……………………………………………………………………………………………37

 

1-3-3 چند تن از نمایشنامه نویسان عرب …………………………………………………………………………..38

 

1-3-3-1 احمد شوقی ……………………………………………………………………………………………………38

 

1-3-3-2 محمد تیمور ……………………………………………………………………………………………………41

 

1-4 جدول معروف ترین نمایشنامه نویسان جهان …………………………………………………………………..46

 

فصل دوم : معرفی مکاتب نیهیلیسم، ابزوردیسم و اگزیستانسیالیسم

 

2-1 بخش اول : نیهیلیسم ………………………………………………………………………………………………….53

 

2-1-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………53

 

2-1-2 معنای لغوی نیهیلیسم ……………………………………………………………………………………………..54

 

2-1-3 معنای اصطلاحی نیهیلیسم ……………………………………………………………………………………….54

 

2-1-4 اقسام نیهیلیسم ………………………………………………………………………………………………………54

 

2-1-5 نسبت غرب با نیهیلیسم …………………………………………………………………………………………..55

 

2-1-5-1 نیست انگاری کاسموسانتریک یونانی- رومی ……………………………………………………………..56

 

2-1-5-2 نیست انگاری مستتر و شبه شریعت مآبانه قرون وسطایی ……………………………………………….57

 

2-1-5-3 نیست انگاری مضاعف و اومانیستی مدرن ……………………………………………………………….59

 

2-1-5-4 مشترکات نیهیلیسم ……………………………………………………………………………………………59

 

2-1-6 نسبت بین نیهیلیسم و الحاد……………………………………………………………………………………….61

 

2-1-7 تفکرات شکل گیرنده نیهیلیستی و غیر نیهیلیستی……………………………………………………………61

 

2-1-7-1 فلسفه خوش بینی ………………………………………………………………………………………………62

 

2-1-7-2 فلسفه بدبینی …………………………………………………………………………………………………….63

 

2-1-7-3 گروه میانه ………………………………………………………………………………………………………..64

 

2-1-8 فلسفه پوچی و علل گرایش به آن ………………………………………………………………………………64

 

2-1-8-1معمّای آفرینش ………………………………………………………………………………………………….65

 

2-1-8-2 راز مرگ ………………………………………………………………………………………………………….66

 

2-1-8-3 شک ………………………………………………………………………………………………………………67

 

2-1-8-4 ماده گرایی ……………………………………………………………………………………………………….68

 

2-1-8-5 شکست در هدف گیری ها …………………………………………………………………………………..69

 

2-2 بخش دوم : ابزوردیسم …………………………………………………………………………………………………70

 

2-2-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………70

 

2-2-2 معنای لغوی و اصطلاحی ابزورد ……………………………………………………………………………….72

 

2-2-3 تئاتر آخرالزمانی …………………………………………………………………………………………………….73

 

2-2-4 عناصرموجود در تئاتر ابزورد …………………………………………………………………………………….74

 

2-2-5 سبک تئاتر ابزورد …………………………………………………………………………………………………..75

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

2-3 بخش سوم : اگزیستانسیالیسم ………………………………………………………………………………………..79

 

2-3-1مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………..79

 

2-3-2 معنای لغوی و اصطلاحی اگزیستانسیالیسم …………………………………………………………………..80

 

2-3-3 سرآغاز اگزیستانسیالیسم ………………………………………………………………………………………….80

 

2-3-4 دیدگاه های اگزیستانسیالیستی …………………………………………………………………………………..81

 

2-3-5 از خود بیگانگی و خود فریبی …………………………………………………………………………………..85

 

فصل سوم : آلبر کامو و توفیق الحکیم

 

3-1 بخش اول : آلبرکامو ……………………………………………………………………………………………………87

 

3-1-1 زندگی نامه و آثار……………………………………………………………………………………………………87

 

3-1-2 جایزه ادبی نوبل …………………………………………………………………………………………………….92

 

3-1-3 آثار کامو ……………………………………………………………………………………………………………..95

 

3-2 بخش دوم : توفیق الحکیم ……………………………………………………………………………………………97

 

3-2-1 زندگی نامه ………………………………………………………………………………………………………….97

 

3-2-2 توفیق الحکیم و نمایشنامه……………………………………………………………………………………….100

 

3-2-3 آثار توفیق الحکیم ………………………………………………………………………………………………..110

 

فصل چهارم : بررسی مصادیق نیهیلیسم و ابزوردیسم در نمایشنامه ی کالیگولا و قطار

 

4-1مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………….114

 

4-2 خلاصه نمایشنامه ی کالیگولا ……………………………………………………………………………………..116

 

4-3 خلاصه نمایشنامه ی قطار .…………………………………………………………………………………………120

 

4-4 بررسی ساختاری نمایشنامه های کالیگولا و قطار……………………………………………………………..122

 

4-4-1 پیرنگ در نمایشنامه ی کالیگولا ………………………………………………………………………………122

 

4-4-2 پیرنگ در نمایشنامه ی قطار …………………………………………………………………………………..131

 

4-4-3 زبان دردونمایشنامه ………………………………………………………………………………………………136

 

4-4-4 شخصیت …………………………………………………………………………………………………………..137

 

4-4-4-1تعریف شخصیت……………………………………………………………………………………………...137

 

4-4-4-2 شخصیت های نمایشنامه کالیگولا ……………………………………………………………………….140

 

4-4-4-3 شخصیت های نمایشنامه قطار………………………………………………………………………………141

 

4-4-4-4 اصلی، مخالف، فرعی ومقابل در نمایشنامه ی «کالیگولا»………………………………………………142

 

4-4-4-5 شخصیت اصلی، مخالف، فرعی ومقابل در نمایشنامه ی «قطار»………………………………………142

 

4-4-5 زمان و مکان در دو نمایشنامه ………………………………………………………………………………..144

 

4-4-6 درون مایه یا مضمون …………………………………………………………………………………………..145

 

4-4-6-1 معنای درون مایه …………………………………………………………………………………………….145

 

4-4-6-2 درون مایه و نتیجه اخلاقی ………………………………………………………………………………..145

 

4-4-6-3 نمایشنامه کالیگولا و مضمون نیهیلیسم ………………………………………………………………….146

 

4-4-6-4 نمایشنامه قطار و مضمون ابزوردیسم ……………………………………………………………………153

 

4-5 بیگانگی ……………………………………………………………………………………………………………..158

 

4-6 نمادها ………………………………………………………………………………………………………………..159

 

4-7 پرداخت اشخاص بازی …………………………………………………………………………………………..159

 

4-8 تقابل جهان ماده و معنا …………………………………………………………………………………………..161

 

4-9 حرفه و جنسیت ……………………………………………………………………………………………………161

 

4- 10تبدیل انسان به اشیا ……………………………………………………………………………………………..163

 

4- 11آشنایی زدایی، گامی در رسیدن به ازرودیسم………………………………………………………………..163

 

نتایج ………………………………………………………………………………………………………………………..168

 

الملخّص……………………………………………………………………………………………………………………172

 

چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………..173

 

فهرست منابع و مآخذ ……………………………………………………………………………………………………175

 

مقدمه

 

بیان مسئله

 

 

 

پوچ‌گرایی یا نیهیلیسم (برگرفته از nihil لاتین به معنای هیچ) یک دکترین فلسفی است که زندگی را بدون معنا و هدف خارجی یا ارزش‌های اخلاقی درونی می‌داند .نیهیلیسم نخستین‌بار در قرن ۱۹ روسیه و در اوایل دوران حکومت الکساندر دوم به وجود آمد و گسترش یافت. اولین بار ایوان تورگینف بود که در رمان مشهور پدران و پسران این واژه را از طریق شخصیت بازاروفِ نیهلیست مشهور کرد. این تفکّر در نتیجه ویرانی‌های حاصل از دو جنگ جهانی اروپا رشد گسترده‌ای کرد.

 

تئاتر ابزورد یك شیوه تئاتری است كه ریشه در اواخر دهه 1940فرانسه دارد. این سبك به شدت بر فلسفه وجودی تكیه دارد و عمدتاً خاص نمایشنامه­هایی است كه نمایشنامه­نویسان اواخر دهه 1940 تا 1960 می­نوشته­اند .این شیوه تئاتری بیانگر این باور است كه در یك جهان بدون وجود خداوند، وجود انسان بی­مفهوم و بی­هدف بوده و همه ارتباطات منجر به شكست می­شود و نتیجه اجتناب­ناپذیرآن سكوت است. تئاتر پوچی با ارائه مستقیم یافته­های وجودی، خود با فلسفه وجود ارتباط دارد. هدف این شیوه تئاتری نشان دادن دنیایی است كه بشر فقط با خود و نه چیز دیگر بدنیا می­آید و باید جایگاه خود را در جهان متافیزیك پیدا كند. اغلب آثار ابزورد از عرف تئاتری بهره می­گیرند اما محدود به آن نیستند. این كارها عموماً سطوح بالایی از مغایرت و بیگانگی دارند مثل صحنه تشییع جنازه كه در آن بازیگران خوشحالند و یا جشن تولد كه با افسردگی اجرا می­شود. اصطلاح «تئاتر پوچی» توسط مارتین اسلین منتقد در مقاله وی به سال 1960 و بعداً در كتابی به همین نام ابداع شده است. او این نمایشنامه­ها را بر مبنای یك تم اصلی پوچی مشابه آنچه آلبر كامو در مقاله سال 1942 خود با عنوان «افسانه سیسیفوس» استفاده می­كند، بكار می­گیرد. پوچی در این نمایشنامه­ها شكل واكنش انسان را نسبت به جهان بی­مفهوم در برمی­گیرد، انسان مانند عروسك خیمه­شب­بازی در كنترل نیرویی خارجی است. این اصطلاح برای طیف وسیعی از نمایشنامه­ها بكار برده می­شود و بسیاری از این خصوصیات در نمایشنامه­های این سبك یكسان است. كمدی كه با تصاویر تراژیك آمیخته شده، شخصیت­هایی كه با ناامیدی مجبورند كارهای تكراری و بی­مفهوم انجام دهند، دیالوگ­های پر از كلیشه، بازی كلمات و بیهوده­گی، و موضوعات تكراری و گسترش دهنده پوچی. از نمایشنامه­نویسان تئاتر ابزورد می­توان به ساموئل بكت، اوژن یونسكو، ژان ژنه، هارولد پینتر و ادوارد آلبی اشاره كرد.و از جمله ابزوردیسم های عرب میتوان از پدر نمایشنامه نویسی عربی ، توفیق الحكیم یاد كرد.

 

طرح سوال­های اصلی تحقیق (فرعی و اصلی) :

 

 

    1. : اندیشه ی پوچی در نمایشنامه کالیگولا به چه صورت نمایان است؟

 

    1. : زندگی و جهان در اندیشه ی کالیگولای کامو چه جلوه ای دارد؟

 

    1. : عقیده ی کامو نسبت به کالیگولا به چه صورت است؟

 

    1. : رابطه ی تئاتر ابزورد با پوچ گرایی چگونه است؟

 

    1. جایگاه تماشاگر در نمایشنامه قطار به چه شکل وشخصیت ها چگونه هستند؟

 

  1. دیدگاه توفیق الحکیم نسبت به جهان مادی و معنوی به چه شکل است ؟

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...