پایان نامه : بررسی پوچی هم از نظر ساختار و هم مضمون در دو نمایشنامه ی «کالیگولا» … |
1-2-2 میلاد مسیح………………………………………………………………………………………………………….23
1-2-2-1 ویلیام شکسپیر ………………………………………………………………………………………………..25
1-2-3 ادبیات پوچی ………………………………………………………………………………………………………29
1-2-3-1 ساموئل بکت ………………………………………………………………………………………………….30
1-2-3-1-1 درانتظار گودو.………………………………………………………………………………………………30
1-2-3-2 اوژن یونسکو ………………………………………………………………………………………………….31
1-3 بخش سوم: نمایشنامه در جهان عرب ………………………………………………………………………………….34
1-3-1 نمایشنامه در مصر…………………………………………………………………………………………………36
1-3-2 نمایش مدرن در یمن ……………………………………………………………………………………………37
1-3-3 چند تن از نمایشنامه نویسان عرب …………………………………………………………………………..38
1-3-3-1 احمد شوقی ……………………………………………………………………………………………………38
1-3-3-2 محمد تیمور ……………………………………………………………………………………………………41
1-4 جدول معروف ترین نمایشنامه نویسان جهان …………………………………………………………………..46
فصل دوم : معرفی مکاتب نیهیلیسم، ابزوردیسم و اگزیستانسیالیسم
2-1 بخش اول : نیهیلیسم ………………………………………………………………………………………………….53
2-1-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………53
2-1-2 معنای لغوی نیهیلیسم ……………………………………………………………………………………………..54
2-1-3 معنای اصطلاحی نیهیلیسم ……………………………………………………………………………………….54
2-1-4 اقسام نیهیلیسم ………………………………………………………………………………………………………54
2-1-5 نسبت غرب با نیهیلیسم …………………………………………………………………………………………..55
2-1-5-1 نیست انگاری کاسموسانتریک یونانی- رومی ……………………………………………………………..56
2-1-5-2 نیست انگاری مستتر و شبه شریعت مآبانه قرون وسطایی ……………………………………………….57
2-1-5-3 نیست انگاری مضاعف و اومانیستی مدرن ……………………………………………………………….59
2-1-5-4 مشترکات نیهیلیسم ……………………………………………………………………………………………59
2-1-6 نسبت بین نیهیلیسم و الحاد……………………………………………………………………………………….61
2-1-7 تفکرات شکل گیرنده نیهیلیستی و غیر نیهیلیستی……………………………………………………………61
2-1-7-1 فلسفه خوش بینی ………………………………………………………………………………………………62
2-1-7-2 فلسفه بدبینی …………………………………………………………………………………………………….63
2-1-7-3 گروه میانه ………………………………………………………………………………………………………..64
2-1-8 فلسفه پوچی و علل گرایش به آن ………………………………………………………………………………64
2-1-8-1معمّای آفرینش ………………………………………………………………………………………………….65
2-1-8-2 راز مرگ ………………………………………………………………………………………………………….66
2-1-8-3 شک ………………………………………………………………………………………………………………67
2-1-8-4 ماده گرایی ……………………………………………………………………………………………………….68
2-1-8-5 شکست در هدف گیری ها …………………………………………………………………………………..69
2-2 بخش دوم : ابزوردیسم …………………………………………………………………………………………………70
2-2-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………70
2-2-2 معنای لغوی و اصطلاحی ابزورد ……………………………………………………………………………….72
2-2-3 تئاتر آخرالزمانی …………………………………………………………………………………………………….73
2-2-4 عناصرموجود در تئاتر ابزورد …………………………………………………………………………………….74
2-2-5 سبک تئاتر ابزورد …………………………………………………………………………………………………..75
2-3 بخش سوم : اگزیستانسیالیسم ………………………………………………………………………………………..79
2-3-1مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………..79
2-3-2 معنای لغوی و اصطلاحی اگزیستانسیالیسم …………………………………………………………………..80
2-3-3 سرآغاز اگزیستانسیالیسم ………………………………………………………………………………………….80
2-3-4 دیدگاه های اگزیستانسیالیستی …………………………………………………………………………………..81
2-3-5 از خود بیگانگی و خود فریبی …………………………………………………………………………………..85
فصل سوم : آلبر کامو و توفیق الحکیم
3-1 بخش اول : آلبرکامو ……………………………………………………………………………………………………87
3-1-1 زندگی نامه و آثار……………………………………………………………………………………………………87
3-1-2 جایزه ادبی نوبل …………………………………………………………………………………………………….92
3-1-3 آثار کامو ……………………………………………………………………………………………………………..95
3-2 بخش دوم : توفیق الحکیم ……………………………………………………………………………………………97
3-2-1 زندگی نامه ………………………………………………………………………………………………………….97
3-2-2 توفیق الحکیم و نمایشنامه……………………………………………………………………………………….100
3-2-3 آثار توفیق الحکیم ………………………………………………………………………………………………..110
فصل چهارم : بررسی مصادیق نیهیلیسم و ابزوردیسم در نمایشنامه ی کالیگولا و قطار
4-1مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………….114
4-2 خلاصه نمایشنامه ی کالیگولا ……………………………………………………………………………………..116
4-3 خلاصه نمایشنامه ی قطار .…………………………………………………………………………………………120
4-4 بررسی ساختاری نمایشنامه های کالیگولا و قطار……………………………………………………………..122
4-4-1 پیرنگ در نمایشنامه ی کالیگولا ………………………………………………………………………………122
4-4-2 پیرنگ در نمایشنامه ی قطار …………………………………………………………………………………..131
4-4-3 زبان دردونمایشنامه ………………………………………………………………………………………………136
4-4-4 شخصیت …………………………………………………………………………………………………………..137
4-4-4-1تعریف شخصیت……………………………………………………………………………………………...137
4-4-4-2 شخصیت های نمایشنامه کالیگولا ……………………………………………………………………….140
4-4-4-3 شخصیت های نمایشنامه قطار………………………………………………………………………………141
4-4-4-4 اصلی، مخالف، فرعی ومقابل در نمایشنامه ی «کالیگولا»………………………………………………142
4-4-4-5 شخصیت اصلی، مخالف، فرعی ومقابل در نمایشنامه ی «قطار»………………………………………142
4-4-5 زمان و مکان در دو نمایشنامه ………………………………………………………………………………..144
4-4-6 درون مایه یا مضمون …………………………………………………………………………………………..145
4-4-6-1 معنای درون مایه …………………………………………………………………………………………….145
4-4-6-2 درون مایه و نتیجه اخلاقی ………………………………………………………………………………..145
4-4-6-3 نمایشنامه کالیگولا و مضمون نیهیلیسم ………………………………………………………………….146
4-4-6-4 نمایشنامه قطار و مضمون ابزوردیسم ……………………………………………………………………153
4-5 بیگانگی ……………………………………………………………………………………………………………..158
4-6 نمادها ………………………………………………………………………………………………………………..159
4-7 پرداخت اشخاص بازی …………………………………………………………………………………………..159
4-8 تقابل جهان ماده و معنا …………………………………………………………………………………………..161
4-9 حرفه و جنسیت ……………………………………………………………………………………………………161
4- 10تبدیل انسان به اشیا ……………………………………………………………………………………………..163
4- 11آشنایی زدایی، گامی در رسیدن به ازرودیسم………………………………………………………………..163
نتایج ………………………………………………………………………………………………………………………..168
الملخّص……………………………………………………………………………………………………………………172
چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………..173
فهرست منابع و مآخذ ……………………………………………………………………………………………………175
مقدمه
بیان مسئله
پوچگرایی یا نیهیلیسم (برگرفته از nihil لاتین به معنای هیچ) یک دکترین فلسفی است که زندگی را بدون معنا و هدف خارجی یا ارزشهای اخلاقی درونی میداند .نیهیلیسم نخستینبار در قرن ۱۹ روسیه و در اوایل دوران حکومت الکساندر دوم به وجود آمد و گسترش یافت. اولین بار ایوان تورگینف بود که در رمان مشهور پدران و پسران این واژه را از طریق شخصیت بازاروفِ نیهلیست مشهور کرد. این تفکّر در نتیجه ویرانیهای حاصل از دو جنگ جهانی اروپا رشد گستردهای کرد.
تئاتر ابزورد یك شیوه تئاتری است كه ریشه در اواخر دهه 1940فرانسه دارد. این سبك به شدت بر فلسفه وجودی تكیه دارد و عمدتاً خاص نمایشنامههایی است كه نمایشنامهنویسان اواخر دهه 1940 تا 1960 مینوشتهاند .این شیوه تئاتری بیانگر این باور است كه در یك جهان بدون وجود خداوند، وجود انسان بیمفهوم و بیهدف بوده و همه ارتباطات منجر به شكست میشود و نتیجه اجتنابناپذیرآن سكوت است. تئاتر پوچی با ارائه مستقیم یافتههای وجودی، خود با فلسفه وجود ارتباط دارد. هدف این شیوه تئاتری نشان دادن دنیایی است كه بشر فقط با خود و نه چیز دیگر بدنیا میآید و باید جایگاه خود را در جهان متافیزیك پیدا كند. اغلب آثار ابزورد از عرف تئاتری بهره میگیرند اما محدود به آن نیستند. این كارها عموماً سطوح بالایی از مغایرت و بیگانگی دارند مثل صحنه تشییع جنازه كه در آن بازیگران خوشحالند و یا جشن تولد كه با افسردگی اجرا میشود. اصطلاح «تئاتر پوچی» توسط مارتین اسلین منتقد در مقاله وی به سال 1960 و بعداً در كتابی به همین نام ابداع شده است. او این نمایشنامهها را بر مبنای یك تم اصلی پوچی مشابه آنچه آلبر كامو در مقاله سال 1942 خود با عنوان «افسانه سیسیفوس» استفاده میكند، بكار میگیرد. پوچی در این نمایشنامهها شكل واكنش انسان را نسبت به جهان بیمفهوم در برمیگیرد، انسان مانند عروسك خیمهشببازی در كنترل نیرویی خارجی است. این اصطلاح برای طیف وسیعی از نمایشنامهها بكار برده میشود و بسیاری از این خصوصیات در نمایشنامههای این سبك یكسان است. كمدی كه با تصاویر تراژیك آمیخته شده، شخصیتهایی كه با ناامیدی مجبورند كارهای تكراری و بیمفهوم انجام دهند، دیالوگهای پر از كلیشه، بازی كلمات و بیهودهگی، و موضوعات تكراری و گسترش دهنده پوچی. از نمایشنامهنویسان تئاتر ابزورد میتوان به ساموئل بكت، اوژن یونسكو، ژان ژنه، هارولد پینتر و ادوارد آلبی اشاره كرد.و از جمله ابزوردیسم های عرب میتوان از پدر نمایشنامه نویسی عربی ، توفیق الحكیم یاد كرد.
طرح سوالهای اصلی تحقیق (فرعی و اصلی) :
- : اندیشه ی پوچی در نمایشنامه کالیگولا به چه صورت نمایان است؟
- : زندگی و جهان در اندیشه ی کالیگولای کامو چه جلوه ای دارد؟
- : عقیده ی کامو نسبت به کالیگولا به چه صورت است؟
- : رابطه ی تئاتر ابزورد با پوچ گرایی چگونه است؟
- جایگاه تماشاگر در نمایشنامه قطار به چه شکل وشخصیت ها چگونه هستند؟
- دیدگاه توفیق الحکیم نسبت به جهان مادی و معنوی به چه شکل است ؟
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-09] [ 11:03:00 ق.ظ ]
|