پایان نامه ارشد: بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی مصرفكننده بر شخصیت برند و وفاداری به برند |
1-7-3-1) هیجان. 12
1-7-3-2) صلاحیت. 13
1-7-3-3) دلفریب. 13
1-7-4) پنج عامل بزرگ شخصیتی مشتری. 13
1-7-5) تعاریف پنج عامل بزرگ شخصیت. 14
1-7-5-1) دلپذیر بودن. 14
1-7-5-2) با وجدان بودن. 14
1-7-5-3) برونگرایی. 14
1-7-5-4) انعطاف پذیری. 15
1-7-5-5)روان رنجوری. 15
1-8) اهداف تحقیق. 15
1-8-1) هدف اصلی. 15
1-8-2) اهداف علمی. 16
1-9) روش انجام تحقیق. 16
1-10) قلمرو تحقیق. 16
1-10-1) قلمرو موضوعی. 16
1-10-2) قلمرو مكانی. 16
1-10-3) قلمرو زمانی. 16
فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع تحقیق (بررسی متون)
2-1) بخش اول: ادبیات تحقیق. 18
2-1-1) وفاداری. 18
2-1-2) تاریخچه وفاداری. 19
2-1-3) رفتار مصرف كننده. 19
2-1-4) برند. 20
2-1-5) وفاداری به برند. 22
2-1-6) وفاداری به برند رویكرد نگرشی، رفتاری، وابستگی، تركیبی؟ 26
2-1-6-1) رویكرد نگرشی وفاداری به برند. 26
2-1-6-2) رویکردهای رفتاری وفاداری به برند. 27
2-1-6-2-1) رویكرد الماس وفاداری (واكر و ناكس، 1995). 28
2-1-6-2-2) رویكرد چهارc 29
2-1-6-3) رویكرد وابستگی وفاداری به برند. 29
2-1-6-4) رویكرد تركیبی وفاداری به برند. 29
2-1-7) انواع و حالت وفاداری به برند. 30
2-1-8) سطوح وفاداری از دیدگاه آكر. 31
2-1-9) مزایای وفاداری به برند. 33
2-1-10) چرا وفاداری مهم است؟. 35
2-1-11) شناسایی برند. 35
2-1-12) ویژگی وفاداری به برند. 36
2-1-13) کارکردهای برند. 36
2-1-13-1) متمایز سازی. 36
2-1-13-2) اطمینان بخشی. 36
2-1-13-3) بخش بندی بازار. 37
2-1-13-4) تشخیص خوب از بد. 37
2-1-13-5) خلق مزیت رقابتی. 37
2-1-13-6) کمک در انتخاب. 38
2-1-13-7) ارائه دهنده دوستی و رضایت. 38
2-1-13-8) بهبود عملکرد کسب و کار. 38
2-1-14) شخصیت برند. 39
2-1-14-1) منابع شخصیت برند. 43
2-1-14-2) نقش شخصیت برند. 43
2-1-14-3) مزایای شخصیت برند. 43
2-1-14-4) اهداف استراتژیك شخصیت برند. 44
2-1-14-5) چگونه شخصیت برند ساخته میشود؟. 44
2-1-15) فواید برند. 45
2-1-16) مفهوم شخصیت برند. 45
2-1-16-1) انتقادات به مدل شخصیت برند. 47
2-1-16-2) از شخصیت انسان به شخصیت برند. 48
2-1-17) هویت برند. 48
2-1-18) تصویر برند. 50
2-1-19) مدیریت برند. 52
2-1-20) شخصیت چیست؟. 53
2-1-21) ویژگی شخصیتی. 53
2-1-22) روابط متغیرها. 56
2-1-22-1) مفهوم شخصیت مصرفکننده یا خود انگاره (خویشتن بینی) 56
2-1-22-2) روابط بین شخصیت مصرفکننده و شخصیت برند. 58
2-1-22-3) رابطه شخصیت برند و وفاداری برند. 58
2-2) بخش دوم: پیشینه تحقیق. 59
فصل سوم: روش اجرای تحقیق.
3-1) مقدمه. 65
3-2) روش اجرای تحقیق. 65
3-3) روش و ابزار گردآوری دادههای تحقیق. 65
3-4) معرفی پرسشنامهها و سوالات آن. 66
3-5) جامعه و نمونه آماری. 67
3-6) روش نمونه گیری و محاسبه حجم نمونه. 68
3-7) روایی و پایایی پرسشنامه تحقیق. 69
3-7-1) پایایی و روایی در pls 70
3-7-2) بررسی برازش مدل اندازه گیری………………………………………………………………70
3-7-3) پایایی و روایی مدل اندازه گیری……………………………………………………………..71
3-7-4) پایایی سازگاری درونی …………………………………………………………………….. 71
3-7-5) پایایی مرکب………………………………………………………………………………… 72
3-7-6)پایایی معرفها…………………………………………………………………………………. 72
3-7-7)تجزیه و تحلیل روایی ابزار اندازه گیری …………………………………………………….. 74
3-7-7-1) روایی همگرا……………………………………………………………………………. 74
3-7-7-2) روایی واگرا ……………………………………………………………………………..74
3-8) روشهای تجزیه و تحلیل دادهها. 75
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات
4-1) مقدمه. 77
4-2) آمار توصیفی. 77
4-2-1) جنسیت پاسخگویان. 77
4-2-2) سن پاسخگویان. 78
4-2-3) میزان تحصیلات پاسخگویان. 79
4-2-4) میزان درآمد پاسخگویان. 80
4-3) توصیف متغیرهای تحقیق. 81
4-3-1) توصیف متغیر وفاداری مشتری. 82
4-3-2) توصیف متغیر های مربوط به ابعاد شخصیتی برند. 82
4-3-2-1) توصیف متغیر هیجان درک شده برند. 82
4-3-2-2) توصیف متغیرصلاحیت درک شده برند. 83
4-3-2- 3) توصیف متغیر دلفریبی درک شده برند. 84
4-3-3) توصیف متغیرهای مربوط به پنج عامل بزرگ شخصیتی. 85
4-3-3-1) توصیف متغیر روان رنجوری. 85
4-3-3-2) توصیف متغیر برونگرایی. 86
4-3-3-3) توصیف متغیر انعطاف پذیری. 87
4-3-3-4) توصیف متغیر دلپذیری. 88
4-3-3-5) توصیف متغیر با وجدان بودن. 89
آزمون مدل ساختاری. 91
4-4) آمار استنباطی. 95
4-4-1) بررسی فرضیات تحقیق. 95
4-4-1-1) آزمون فرضیات مربوط به تأثیر سه بعد شخصیت برند درک شده بر وفاداری مشتری. 95
4-4-1-2) آزمون فرضیات مربوط به بررسی تأثیر پنج عامل بزرگ شخصیتی بر دلفریبی درک شده برند. 96
4-4-1-3) آزمون فرضیات مربوط به برررسی تأثیر پنج عامل بزرگ شخصیتی بر هیجان درک شده برند. 97
4-4-1-4) آزمون فرضیات مربوط به برررسی تأثیر پنج عامل بزرگ شخصیتی بر صلاحیت درک شده برند. 98
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه. 100
5-2) نتایج آمار توصیفی. 100
5-3) نتایج آمار استنباطی. 101
5-4) پیشنهادات تحقیق. 104
5-5) محدودیتهای تحقیق. 107
5-6) پیشنهادات برای تحقیقات آینده. 108
منابع. 109
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول3-1) توزیع سؤالات مربوط به عوامل شخصیتی. 67
جدول 3-2) مقادیر آلفای کرونباخ. 71
جدول 3-3) مقادیر ضرایب دیلون- گلدشتاین. 72
جدول 3-4) وزن بارهای عاملی. 73
جدول 3-5) مقادیر متوسط واریانسAVE استخراج شده. 74
جدول 3-6) محاسبه جذر مقادیر متوسط واریانس استخراج شده. 75
جدول 3-7) بررسی روایی واگرا. 75
جدول 4-1) توزیع فراوانی و درصد جنسیت پاسخگویان. 77
جدول 4-2) توزیع فراوانی و درصد سن پاسخگویان. 78
جدول 4-3) توزیع فراوانی و درصد میزان تحصیلات پاسخگویان. 79
جدول 4-4) توزیع فراوانی و درصد میزان درآمد پاسخگویان (بر حسب تومان). 80
جدول4-5) توصیف متغیر وفاداری مشتری. 82
جدول 4-6) توصیف متغیر هیجان درک شده برند. 82
جدول 4-7)توصیف متغیرصلاحیت درک شده برند. 83
جدول 4-8) توصیف متغیر دلفریبی درک شده برند. 84
جدول 4-9) توصیف متغیر روان رنجوری. 85
جدول 4-10) توصیف متغیر برونگرایی. 86
جدول 4-11) توصیف متغیر انعطاف پذیری. 87
جدول 4-12) توصیف متغیر دلپذیری. 88
جدول 4-13) توصیف متغیر با وجدان بودن. 89
) و برازش کلی مدل (GOF). 94
جدول1-15) ضرایب مسیر و بررسی فرضیات مربوط به تأثیر ابعاد شخصیتیدرکشده از برند بر وفاداری مشتریان (برند). 95
جدول 4-16) ضرایب مسیر و بررسی فرضیات مربوط به تأثیر شخصیتی مشتری بر دلفریبی درک شده برند. 96
جدول 4-17) ضرایب مسیر و بررسی فرضیات مربوط به تأثیرگذاری پنج عامل بزرگ شخصیتی بر هیجان درک شده از برند. 97
جدول 4-18) ضرایب مسیر و بررسی فرضیات مربوط تأثیر ویژگیهای شخصیتی مشتری بر صلاحیت درک شده از برند. 98
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1) نمودار توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان. 78
نمودار 4-2) هیستوگرام سن پاسخگویان. 79
نمودار 4-3) هیستوگرام میزان تحصیلات پاسخگویان. 80
نمودار 4-4) هیستوگرام توزیع فراوانی و درصد میزان درآمد پاسخگویان (بر حسب تومان). 81
نمودار 4-5) هیستوگرام متغیر وفاداری مشتری. 82
نمودار 4-6) هیستوگرام متغیر هیجان درک شده برند. 83
نمودار 4-7) هیستوگرام متغیرصلاحیت درک شده برند. 84
نمودار 4-8) هیستوگرام متغیر دلفریبی درک شده برند. 85
نمودار 4-9) هیستوگرام متغیر روان رنجوری. 86
شکل 4-10) هیستوگرام متغیر برونگرایی. 87
شکل 4-11) هیستوگرام متغیر انعطاف پذیری. 88
نمودار 4-12) هیستوگرام متغیر دلپذیری. 89
نمودار 4-13) هیستوگرام متغیر با وجدان بودن. 90
نمودار 4-14) مدل مورد بررسی در تحقیق. 91
92
نمودار 4- 16) مقادیر آماره t به جهت بررسی معنی دار بودن یا نبودن فرضیات. 93
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل 2-1) هرم وفاداری آكر1991. 31
شکل 3-1) مدل مورد آزمون. 70
پیوست ها
الف- پرسشنامه . 117
ب) خروجی نرم افزار. 120
چکیده:
موضوع وفاداری مشتری به یک محصول یا علامت تجاری خاص حائز اهمیت فراوانی است، چرا که میتوان گفت با اهمیت ترین دارایی بسیاری از شرکتها مشتریان وفادار آنها می باشند. از طرفی شخصیت برند مقوله بسیار مهمی در مدیریت برند است كه در ایران توجهی به آن نشده است با تمام تلاش های انجام شده در شركتهای بیمه بر اساس یافته مشتری وفاداری وجود ندارد در حال حاضر صنعت بیمه ایران با خلاء وفاداری فعال مشتری مواجه است بدین معنی كه تحقیقات كافی در این زمینه صورت نگرفته و نه تنها مشتریان بلكه شركت های بیمه گذار نیز در این زمینه بصورت منفعلانه حركت می كنند. سوال اصلی تحقیق:آیا مدل تأثیرگذاری پنج عامل بزرگ شخصیتی و شخصیت درک شده از برند از قابلیت پیش بینی مناسب وفاداری برند برخوردار میباشد؟ هدف تحقیق حاضر شناسایی ارتباط میان ویژگی های شخصیتی مشتریان و شخصیت برند و شناسایی ارتباط میان شخصیت برند بر روی وفاداری به برند فرضیه اصلی تحقیق: مدل تأثیرگذاری پنج عامل بزرگ شخصیتی و شخصیت درک شده از برند از قابلیت پیشبینی مناسب وفاداری برند برخوردار میباشد.. جامعه آماری پژوهش حاضر مشتریان شرکتهای بیمه در استان گیلان می باشد تعداد 250 عدد پرسشنامه به روش نمونه گیری در دسترس توزیع و در پایان 243 عدد در تحلیل آماری مورد استفاده قرار گرفت. همچنین لازم به ذکر است که آزمون فرضیات تحقیق با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی و با بهره گیری از نرم افزار تحلیل آماری PLS انجام شده است. نتایج نشان میدهد که هر یک از ابعاد پنجگانه ویژگیهای شخصیتی مشتریان (انعطافپذیری، با وجدان بودن، برون گرایی، دلپذیر بودن و روان رنجور) حداقل بر یکی از ابعاد شخصیت درک شده برند (دلفریبی، صلاحیت و هیجان) تأثیر معنی داری دارد و نیز هر یک از این ابعاد شخصیت درک شده برند بر وفاداری به برند تأثیر معنی داری دارند.
واژگان کلیدی: پنج عامل بزرگ شخصیت، شخصیت برند، وفاداری به برند، شرکتهای بیمه استان گیلان
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1) مقدمه
امروزه برند[1] و نام تجاری یكی از مهمترین مباحث بازاریابی است كه پیش روی تمامی شركتها، من جمله شركتها ی تجاری قرار دارد. این اهمیت تا حدی است كه مدیریت برند به رشته مستقلی در محافل علمی تبدیل شده است. برندها از لحاظ اقتصادی و استراتژیك جزء داراییهای با ارزش شركتها و حتی بدون اغراق از با ارزشترین داراییهای آنها محسوب میشوند. در سال های اخیر محققان به این نتیجه رسیدهاند كه ارزش واقعی محصولات و خدمات برای شركتها در درون محصولات و خدمات نیست، بلكه این ارزش در ذهن مشتریان واقعی و بالقوه وجود دارد و این برند است كه ارزش واقعی را در ذهن مشتریان پدید میآورد (دهدشتی شاهرخ و همكاران، 1391).
با توجه به اینكه رقابت در بازار روز به روز شدیدتر میگردد پاسخ گویی به نیازهای مشتریان با هدف جلب و رضایت و ایجاد وفاداری در آن اهمیت بیشتری مییابد و شركتها باید برای حفظ و نگهداری مشتریان فعلی و ایجاد رابطه بلند مدت و سودآور با آنها تاكید نمایند. این نكته قابل ذكر است كه در كسب و كار امروز، دیگر رضایت مندی مشتریان كافی نیست و نباید تنها به رضایت مندی مشتریان اكتفا كرد بلكه باید علاوه بر رضایت مندی، به وفاداری مشتریان توجه كرد (حسن زاده و قدیری، 1389).
شخصیت برند [2]مقوله مهمی است كه در صنعت بیمه كمتر به آن توجه شده است. علیرغم تحقیقات انجام گرفته در حوزه برند و بیمه، پژوهشی در ارتباط با شخصیت برند و تأثیر آن برقصد خرید مجدد از طریق پیامدهای شخصیت برند، یعنی ارزش ادراك شده و وفاداری به برند در شركتهای بیمه صورت نگرفته است وخلاء مطالعاتی شگرفی در این زمینه احساس میشود و در این تحقیق به این مقوله پرداختهایم.
همچنین شخصیت یکی از عوامل تعیین کنندهی سازگاری افراد با شغل است زیرا هر ویژگی شخصیتی دارای شرایطی است که متناسب با شغل خاصی است. با دانستن این که کدام ویژگی متناسب با کدام شغل است کمک بسیاری به سازمانها میشود تا با انتخاب مناسب نیروها، بهرهوری سازمان شان را بالا برده، باعث افزایش رضایت شغلی نیروهایشان شوند. همچنین از زیان های احتمالی انتخاب نا مناسب بدین وسیله اجتناب شده و در هزینههای بسیار زیاد اقتصادی که به واسطه انتخاب نامناسب بر آنها تحمیل میگردد نیز صرفه جویی میشود (کریمی، 1388).
لذا این تحقیق متمركز بر این است كه چه رابطهای بین بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی مصرف كننده بر شخصیت برند و وفاداری به برند در شركتهای بیمه استان گیلان وجود دارد.
1-2) بیان مسئله
هدف اصلی هر سازمان علاوه بر فروش محصول خود، ایجاد نوعی رابطه و پیوند پایدار بین محصول و گروه خاصی از مشتریان میباشد، عصاره این رابطه پایدار، نوعی تعهد و وفاداری مشتری نسبت به محصول را به دنبال دارد. ایجاد چنین تعهدی نسبت به یك محصول با نام تجاری خاص فرایندی شامل مراحل آشنا شدن مشتری با محصول، شناخت پیدا كردن نسبت به آن و سپس ترجیح محصول با نام تجاری خاص را در بر میگیرد. امروزه مشتریان كالاها و خدمات در كشورهای مختلف به ویژه كشور توسعه یافته هزینه بیشتری را برای كالاهای دارای برند معروف میپردازند، زیرا برند بخش قابل توجهی از اطمینانی كه مشتری به دنبال آن است را اعطا میكند(غفاری آشتیانی و میر،1390).
منظور از شخصیت برند، جنبه احساسی تصویر برند [3]در ذهن انسان است، این تصویر از تمام تجربیاتی كه مصرف كننده از یك برند دارد شكل گرفته است. مصرفكنندگان معمولا نام تجاری را از جنبههایی كه بطور عمده از شخصیت فرد اقتباس شده است درك میكنند و آن را به برند تعمیم میدهند. بعد شخصیتی برند را میتوان توسعه و تعمیم داد و ابعاد شخصیتی انسان را در قلمرو نام تجاری تعریف كرد. در شخصیت نام تجاری دو عنصر اصلی وجود دارد كه عبارتند از: نوعی منفعتی كه از طریق نام تجاری نصیب فرد میشود و نوع مصرفكنندهای كه آن (برند) را ترجیح میدهد (غفاری آشتیانی و میر،1390).
مصرفكنندگان محصولات مانند سخنگویانی برای برند خواهند بود و اساس و پایهای را برای عرضه كنندگان ایجاد خواهند كرد كه هویت و خصوصیت برند را بسازند (لین[4]،2010).
با خصوصیات خاص یك برند، مصرفكنندگانی كه این ویژگی شخصیتی را تایید میكنند جذب خواهند شد و اولویت و ترجیح به آن برند به تدریج افزایش خواهد كرد. علاوه بر این شركت میتواند روابط خوب و مطلوب خود را با مشتریان خود از طریق شخصیت و خصوصیت برند خود ارتقا ببخشد، چون هر برندی دارای خصوصیت ویژه خود است و مشتریان ممكن است به مانند یك انسان واقعی با برند رفتار كنند (لین،2010).
آگاهی از اینكه مشتریان یك شركت نسبت به برند در چه سطحی از وفاداری قرار دارند، كمك میكند تا برنامه بازاریابی كه شامل حفظ مشتری و جذب مشتریان جدید میباشد به گونهای موثرتر تدوین شود از آنجاكه یك توافق كلی بر سر این موضوع كه مشتریان وفادار سود آورترند وجود دارد، سازمانها علاقهمند هستند تا روابط بلند مدت با مشتریان وفادار به برند برقرار كنند (كی فرزندی اصل، 1391).
تمام فعالیتهای بازاریابی هدفشان باور دادن و شناساندن شخصیت و خصوصیت برند خود به مصرفكنندگان است و اینكه بتوانند ارتباط میان برند و مصرف كننده را تقویت كنند تا بدین وسیله وفاداری و عدالت برند را ارتقاء دهند (لین،2010).
شخصیت برندكه به عنوان ارتباط حسی بین برند و مصرف كننده میتواند درك شود و نقش مهم زیادی را ایفا میكند در خلق، گسترش و حفظ برندهای بزرگ و مهم، دانشمندان ثابت كردهاند كه احساسات در لایه زیرین، رفتار انسانها را هدایت میكند بنابراین ویژگی برند باید با عنوان یك عنصر مهم در موفقیت برند درك شود.
در سالهای اخیر اگر چه در مورد شخصیت برند تحقیقاتی در حوزه برندها ی مربوط به محصولاتی همچون كالاهای بادوام، كالاهای مصرفی، سرگرمی، وكالاهای لوكس[5] صورت گرفته است (لین،2010).
شخصیت مفهومی است که هم به صورت عامیانه و هم به صورت کاربردی مورد استفاده قرار میگیرد. اصولاً هر کسی خصوصیات، منش، تواناییها و ویژگیهای منحصر به فردی دارد که الگو های رفتاری، شیوههای پاسخ دهی، و واکنشهای وی را به محیط درونی و بیرونی نشان میدهد که این خصوصیات شخصیت وی را شکل میدهند. شخصیت انسانها همیشه مورد توجه بوده و توجه محققان و صاحب نظران بسیاری را به خود جلب کرده است. ریشه کلمه شخصیت معادل کلمهPersonality انگلیسی یاPersonalit’eفرانسه است ودرحقیقت از ریشه لاتینPersonaگرفته شده است که به معنی نقاب یا ماسکی بودهاست که در یونان و روم قدیم بازیگران تئاتر بر چهره میگذاشتند(كریمی،1386).
مصرفكنندگان صرفاً به دنبال خرید یك كالا نیستند . آنها در عین حال میخواهند نیازهای خود را ارضا یا مسا ئل و مشكلاتشان را نیز حل كنند (هاوكینز،1385)، سه مجموعه مشخص از موضوعات تحقیق رفتار مصرف كننده از گذشته مورد توجه واقع شده است:
1) تحقیقات در زمینه قضاوت و انتخاب مصرف كننده .
2) بررسی پاسخ های مصرف كننده به محرك های ایجادشده توسط بازار (مثل تبلیغات، بسته بندی، قیمت).
۳ ) تحقیقات توصیفی در زمینه الگوهای رفتار مصرف، مثل ارزیابی مصرفكنندگان از نتایج مصرف (محمودی میمند،1391).
اگر چه شخصیت افرد به عنوان یک عامل موثرمی تواند در رفتار آنها موثر باشد. اگر چه بر اساس نظر متخصصان بازاریابی و برند، شخصیت برند به عنوان یک عامل تأثیرگذار میتواند در جذب مشتریان موثر باشد اما در کشورما ایران تعداد كمی از پژوهشها، تأثیر شخصیت مشتریان را بر علاقه آنها به خرید کالا یا خدمت و همینطور تأثیر شخصیت برند را بر عمل خرید و وفاداری مشتریان مورد بررسی قرار داده است، که این تحقیقات محدود نیز تنها برای تعداد بسیار ناچیزی از برندها صورت گرفته است بنابراین پوشاندن این شكاف تحقیقاتی و مطالعاتی اولین انگیزه این پژوهش است.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-09] [ 01:49:00 ب.ظ ]
|