پایان نامه ارشد: تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملكرد كاركنان در صنعت بیمه |
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
بخش اول : هوش هیجانی
2-1-1) مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………….12
2-1-2) مفهوم هوش و تعاریف آن ……………………………………………………………………………………………..13
2-1-3) انواع هوش……………………………………………………………………………………………………………………15
2-1-3-1) هوش اجتماعی……………………………. ……………………………………………………………………….17
2-1-3-2) هوش عملی…………………………….. ……………………………………………………18
2-1-3-3) هوش فرهنگی…………………………….. ………………………………………………………………………18
2-1-3-4) هوش سازمانی…………………………….. ……………………………………………………………………….19
2-1-3-5) هوش معنوی…………………………….. …………………………………………………………………………19
2-1-4) هوش هیجانی و هوش شناختی………………………………………………………………………………………..20
2-1-5) هیجان…………………………………………………………………………………………………………………………..21
2-1-6) هوش هیجانی………………………………………………………………………………………………………23
2-1-7) اهمیت هوش هیجانی…………………………………………………………………………………………….25
2-1-8) مدلها و دیدگاههای مختلف در زمینه هوش هیجانی……………………………………………………27
2-1-8-1) مدل شبکه شایستگیهای عاطفی………………………………………………………………………………27
2-1-8-2) مدل هوش هیجانی بار-آن (مدل چندعاملی)……………………………………………………………..31
2-1-8-3) مدل توانایی هوش هیجانی………………………………………………………………………………………32
2-1-9) مؤلفههای هوش هیجانی………………………………………………………………………………………….33
2-1-10) فرآیند رشد و توسعه هوش هیجانی…………………………………………………………………………35
2-1-11) ویژگی کارکنان و افراد با هوش هیجانی بالا………………………………………………………………37
2-1-12) هوش هیجانی در مدیریت و کاربردهای آن……………………………………………………………….37
بخش دوم: اعتماد سازمانی
2-2-1) مقدمه …………………41
2-2-2) اعتماد …………………42
2-2-3) اهمیت و ضرورت اعتماد …………………43
2-2-4) ابعاد اعتماد …………………44
2-2-4-1) ابعاد اعتماد از دیدگاه توماس و اسچیندلر………………………………………………………………….45
2-2-4-2) ابعاد اعتماد از دیدگاه مایر و همکاران……………………………………………………………………….45
2-2-5) انواع اعتماد……………………………………………………………………………………………………………………47
2-2-5-1) اعتماد اعتباری……………………………………………………………………………………………………….47
2-2-5-2) اعتماد متقابل…………………………………………………………………………………………………………47
2-2-5-3) اعتماد اجتماعی……………………………………………………………………………………………………..48
2-2-6) مزایای فردی و گروهی اعتماد …………………49
بخش سوم: عملکرد کارکنان
2-3-1) مقدمه …………………52
2-3-2) عملکرد …………………52
2-3-3) عملکرد شغلی …………………54
2-3-4) بهبود عملکرد …………………55
2-3-5) عوامل موثر بر عملکرد کارکنان …………………56
2-3-6) مدیریت عملکرد …………………58
2-3-7) اهمیت مدیریت عملکرد …………………60
2-3-8) اهداف مدیریت عملکرد …………………63
2-3-9) مؤلفههای مدیریت عملکرد …………………64
2-3-10) فرآیند و مراحل مدیریت عملکرد در سازمانها …………………66
2-3-11) چالشهای مدیریت عملکرد …………………69
2-3-12) مزایا و معایب مدیریت عملکرد …………………72
2-3-13) ارزیابی عملکرد …………………73
2-3-14) اهداف ارزیابی عملکرد …………………75
2-3-15) ابعاد ارزیابی عملکرد …………………77
2-3-16) منابع ارزیابی عملکرد …………………78
2-3-17) موانع و خطاهای ارزیابی عملکرد کارکنان …………………79
بخش چهارم: پیشینه پژوهش
هوش هیجانی، اعتماد و عملکرد کارکنان …………………82
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه …………………86
3-2) روش تحقیق …………………86
3-3) جامعه آماری …………………87
3-4) نمونه آماری …………………87
3-5) روش و ابزار جمعآوری دادهها …………………87
3-5-1) پرسشنامه …………………88
3-6) روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات …………………90
3-6-1) روایی …………………90
3-6-2) پایایی …………………91
3-7) روش تجزیه و تحلیل دادهها …………………92
|
فصل چهارم: تحلیلیافتههای تحقیق
4-1) مقدمه …………………94
4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی …………………95
4-2-1) جنسیت پاسخدهندگان …………………95
4-2-2) سن پاسخدهندگان …………………96
4-2-3) تحصیلات پاسخدهندگان …………………97
4-2-4) وضعیت تاهل پاسخدهندگان …………………98
4-2-5) میزان درآمد پاسخدهندگان …………………99
4-3) توصیف متغیرهای تحقیق …………………100
4-3-1) توصیف متغیر هوش هیجانی …………………100
4-3-2) توصیف ابعاد هوش هیجانی …………………101
4-3-3) توصیف متغیر اعتماد …………………102
4-3-4) توصیف ابعاد اعتماد …………………103
4-3-5) توصیف متغیر عملکرد …………………104
4-4) بررسی مدل تحقیق …………………105
4-4-1) بررسی مدل تحقیق در حالت استاندارد …………………105
4-4-2) بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد معناداری …………………106
4-4-3) بررسی شاخصهای معناداری و برازش مدل کلی تحقیق …………………107
4-5) آزمون فرضیهها …………………107
4-5-1) آزمون فرضیه اصلی …………………108
4-5-2) آزمون فرضیه فرعی اول …………………108
4-5-3) آزمون فرضیه فرعی دوم …………………109
4-5-4) آزمون فرضیه فرعی سوم …………………110
4-5-5) آزمون فرضیه فرعی چهارم …………………110
4-5-6) آزمون فرضیه فرعی پنجم …………………111
4-5-7) آزمون فرضیه فرعی ششم …………………112
4-5-8) آزمون فرضیه فرعی هفتم …………………113
4-5-9) آزمون فرضیه فرعی هشتم …………………114
4-5-10) آزمون فرضیه فرعی نهم …………………115
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه …………………117
5-2) نتایج آمار توصیفی …………………117
5-2-1) توصیف متغیر هوش هیجانی …………………117
5-2-2) توصیف متغیر مؤلفه درون فردی …………………117
5-2-3) توصیف متغیر مؤلفه بیرون فردی …………………118
5-2-4) توصیف متغیر سازگاری …………………118
5-2-5) توصیف متغیر مدیریت استرس …………………118
5-2-6) توصیف متغیر خلقوخوی عمومی …………………119
5-2-7) توصیف متغیر اعتماد …………………119
5-2-8) توصیف متغیر عملکرد …………………119
5-3) نتایج آمار استنباطی …………………120
5-3-1) نتایج آزمون فرضیه اصلی …………………120
5-3-2) نتایج آزمون فرضیه فرعی اول …………………120
5-3-3) نتایج آزمون فرضیه فرعی دوم …………………120
5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی سوم …………………120
5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی چهارم …………………121
5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی پنجم …………………121
5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی ششم …………………121
5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی هفتم …………………121
5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی هشتم …………………122
5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی نهم …………………122
5-4) نتیجهگیری در زمینه مطابقت بین یافتههای تحقیق حاضر و تحقیقات قبلی …………………122
5-5) پیشنهادات بر اساس سوالهای تحقیق …………………124
5-6) محدودیتها و پیشنهاداتی برای ادامه تحقیقات در این زمینه …………………126
منابع و ماخذ …………………128
پیوست …………………137
فهرست جداول
جدول 2-1) ظهور و مفهوم هوش هیجانی …………………23
جدول 2-2) اهداف ارزیابی عملکرد …………………76
جدول 2-3) ابعاد ارزیابی عملکرد و نمونهی شاخصهای قابل احصای آنها …………………77
جدول 3-1) متغیرها، ابعاد و تعداد سوالهای پرسشنامه …………………89
جدول 3-2) محاسبهی آلفای كرونباخ …………………91
جدول 4-1) توصیف جنسیت پاسخ دهندگان …………………95
جدول 4-2) توصیف سن پاسخ دهندگان …………………96
جدول 4-3) توصیف تحصیلات پاسخ دهندگان …………………97
جدول 4-4) توصیف وضعیت تاهل پاسخ دهندگان …………………98
جدول 4-5) توصیف میزان درآمد پاسخ دهندگان …………………99
جدول 4-6) نمره متغیر هوش هیجانی …………………100
جدول 4-7) نمره ابعاد هوش هیجانی …………………101
جدول 4-8) نمره متغیر اعتماد …………………102
جدول 4-9) نمره ابعاد اعتماد …………………103
جدول 4-10) نمره متغیر عملکرد …………………104
جدول 4-11) شاخصهای معنیداری و برازش مدل …………………107
جدول 4-12) تبیین تاثیر مؤلفه درون فردی بر عملکرد …………………108
جدول 4-13) تبیین تاثیر مؤلفه بیرون فردی بر عملکرد …………………109
جدول 4-14) تبیین تاثیر مؤلفه سازگاری بر عملکرد …………………110
جدول 4-15) تبیین تاثیر مؤلفه مدیریت استرس بر عملکرد …………………111
جدول 4-16) تبیین تاثیر مؤلفه خلقوخوی عمومی بر عملکرد …………………112
جدول 4-17) تبیین تاثیر مؤلفه توانایی بر عملکرد …………………113
جدول 4-18) تبیین تاثیر مؤلفه اعتبار بر عملکرد …………………113
جدول 4-19) تبیین تاثیر مؤلفه خیرخواهی بر عملکرد …………………114
جدول 5-1) خلاصه نتایج آماری …………………122
فهرست اَشكال
شكل 1-1) مدل پژوهش …………………6
شكل 2-1) مدل شبکهی شایستگیهای عاطفی گلمن و بویاتزیس …………………31
شكل 2-2) مدل هوش هیجانی بار-آن …………………32
شكل 2-3) فرآیند شکلگیری و حفظ اعتماد …………………44
شكل 2-4) مفاهیم اعتماد سازمانی …………………47
شكل 2-5) چرخهی عملکرد …………………56
شكل 2-6) مدیریت عملکرد از طریق ارزیابی فردی، واحدی و سازمانی …………………60
شكل 2-7) اهمیت مدیریت عملکرد …………………61
شكل 2-8) ابعاد چهارگانه مدیریت عملکرد …………………64
شكل 2-9) چالشهای مدیریت عملکرد …………………69
فهرست نمودارها
نمودار 4-1) توصیف جنسیت پاسخ دهندگان …………………95
نمودار 4-2) توصیف سن پاسخ دهندگان …………………96
نمودار 4-3) توصیف تحصیلات پاسخ دهندگان …………………97
نمودار 4-3) توصیف وضعیت تاهل پاسخ دهندگان …………………98
نمودار 4-3) توصیف میزن درآمد پاسخ دهندگان …………………99
نمودار 4-4) نمره متغیر هوش هیجانی …………………100
نمودار 4-5) نمره ابعاد هوش هیجانی …………………101
نمودار 4-6) نمره متغیر اعتماد …………………102
نمودار 4-7) نمره ابعاد اعتماد …………………103
نمودار 4-8) نمره متغیر عملکرد …………………104
نمودار 4-9) میزان رابطه متغیرهای تحقیق …………………105
نمودار 4-10) آزمون مدل تحقیق در حالت اعداد معنیداری …………………106
چكیده
مهمترین عامل در نیل به اهداف هر سازمان، منابع انسانی است و بیشك موفقیت و پیشرفت هر سازمان نیز به منابع انسانی آن بستگی دارد. عوامل متعددی كارآیی افراد را در سازمان تحت تاثیر قرار میدهد. مطابق با مبانی نظری، از جمله عواملی كه میتوانند رفتار سازمانی هر فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهند هوش هیجانی و اعتماد سازمانی کارکنان است. از این روی هدف این پژوهش آن است تا تاثیر هوش هیجانی و اعتماد سازمانی را بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه استان گیلان مورد مطالعه قرار گیرد. لذا تحقیق از نظر هدف «كاربردی» و از نظر تكنیك اجرا «توصیفی» است. برای جمع آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیهها، از پرسشنامه استاندارد استفاده گردیده است. جامعهی آماری این پژوهش، تمامی کارکنان صنعت بیمه در استان گیلان بوده و حجم نمونه به كمك روش آماری جامعه محدود تعیین گردیده است. بر اساس فرمول نمونه گیری در این پژوهش برای بررسی آزمون ها از جامعه ی آماری که حجم آن N=521 نفر یک نمونه تصادفی به اندازه ی n=179 نفر را انتخاب و داده ها را بر اساس نرم افزار spssتحلیل نموده ایم؛ در نهایت فرضیههای پژوهش با استفاده از دادههای جمعآوری شده مورد آزمون قرار گرفتند كه مشخص گردید هوش هیجانی و اعتماد سازمانی بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه استان گیلان تاثیرگذار است. بدین معنا که بین تمامی مؤلفههای هوش هیجانی (مؤلفه درون فردی، مؤلفه بین فردی، مؤلفه سازگاری، مؤلفه مدیریت استرس، مؤلفه خلق و خوی عمومی) و اعتماد سازمانی (مؤلفه توانایی، مؤلفه اعتبار، مؤلفه خیرخواهی) با عملکرد کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، بین هوش هیجانی و اعتماد سازمانی نیز رابطه مشاهده گردید.
واژگان كلیدی: هوش هیجانی، اعتماد سازمانی، عملکرد، صنعت بیمه.
|
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-09] [ 11:48:00 ق.ظ ]
|