مهداد، دهقان، گل پرور، شجاع (۱۳۹۱)، در تحقیقی به بررسی رابطه مؤلفه‌ های سلامت روان شناختی محیط کار با تعهد سازمانی و اعتماد سازمانی پرداختند. نوع پژوهش توصیفی – همبستگی و جامعه آماری شامل همه کارکنان شرکت پالایش گاز سرخون و قشم بودند که از میان آن ها ۲۷۸ نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش پرسشنامه های سلامت روان شناختی محیط کار (مهداد، ۱۳۸۹) اعتماد سازمانی (مورمن و همکاران، ۱۹۹۸) و تعهد سازمانی (آلن و میر، ۱۹۹۱) مورد استفاده قرار گرفت. داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نشان داد که تعهد عاطفی مستمر و هنجاری به ترتیب از طریق مقام و جایگاه اجتماعی ارزشمند، اهداف بیرونی ایجاد شده و امنیت جسمانی (P<0.01)؛ مقام و جایگاه اجتماعی ارزشمند، دسترسی به پول و اهداف بیرونی ایجاد شده (P<0.01)؛ ، گوناگونی محیط، مقام و جایگاه اجتماعی ارزشمند و امنیت جسمانی (P<0.01)؛ همچنین اعتماد سازمانی به ترتیب از طریق وضوح محیطی، مقام و جایگاه اجتماعی ارزشمند، گوناگونی محیط و فرصت کنترل قابل پیش‌بینی است (P<0.01). در نتیجه می توان از طریق بهبود مؤلفه‌ های سلامت روان شناختی محیط کار، تعهد سازمانی و اعتماد سازمانی را افزایش داد.

 

شفیع، جعفری، یارمحمدیان،دلاور،(۹۰)، به تعیین رابطه بین اعتماد سازمانی با عدالت سازمانی ادراک شده دبیران آموزش و پرورش پرداختند. روش پژوهش همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش را کلیه دبیران دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی ۸۹-۱۳۸۸ تشکیل دادند. شیوه نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای بود که در نهایت ۳۶۳ نفر به طور تصادفی برای پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه عدالت سازمانی (etal, 1998 Moorman) و اعتماد سازمانی (۲۰۰۳ ,Ruder) است که روایی آن ها به لحاظ محتوا تامین شده و ضریب اعتبار آن ها به روش آلفای کرونباخ به ترتیب معادل ۰٫۹۵ و ۰٫۸۹ به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. به طور کلی یافته های پژوهش نشان می‌دهد که اعتماد به سازمان، به تنهائی ۵% واریانس عدالت تعاملی را تبیین می‌کند. با ورود اعتماد به مدیر، میزان واریانس تبیین شده به ۱۳% و با ورود اعتماد به همکاران به ۰٫۱۸% افزایش می‌یابد. روابط بین اعتماد به سازمان، اعتماد به مدیر و اعتماد به همکاران با عدالت معنی دار بوده است. به طور کلی نتایج پژوهش نشان می‌دهد که شاخص GFI برابر با ۰٫۹۵ و شاخص AGFI برابر با ۰٫۸ بود که حاکی از برازندگی مطلوب مدل تجربی پژوهش می‌باشد.

 

۲-۳-۲ تجارب پژوهشی بین‌المللی

 

ماریا واکولا و همکارانش (۲۰۰۴) در تحقیقی با عنوان “نقش هوش هیجانی و متغیرهای شخصیتی بر نگرش نسبت به اعتماد سازمانی” که در بین ۱۳۷ متخصص سازمانی و از طریق پرسشنامه های محقق ساخته صورت گرفت، ‌به این نتیجه رسیدند که ابعاد ۵ گانۀ شخصیتی می ‏توانند تسهیل کنندۀ توسعۀ اعتماد سازمانی در سطح فردی باشند. یافته های ایشان نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین ویژگی های شخصیتی افراد و نگرش آن ها نسبت به اعتماد سازمانی وجود دارد. همچنین ارتباط بین هوش هیجانی با نگرش نسبت به اعتماد سازمانی نیز مثبت و معنی دار بود.

 

هِفرمن و همکاران (۲۰۰۸) نیز در پژوهش خود با عنوان “بررسی تأثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد سازمان” از رویکردی پیمایشی استفاده کردند.در این تحقیق از پاسخگویان خواسته شد تا یک آزمون مربوط به هوش هیجانی را تکمیل کرده و به پرسش‌های مربوط به رفتار پاسخ دهند. این داده ها با داده های مربوط به عملکرد سازمانی تطبیق داده شد و از آزمون تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی پیوند این مؤلفه ها با هم استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که آگاهی بیشتر مدیران نسبت به احساسات خود و همچنین ادراکات و اَعمال آن ها در قبال احساسات دیگران، تأثیر مثبتی بر عملکرد سازمان دارد.

 

ییلماز ( ۲۰۰۸)، به منظور بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی و تعهد سازمانی پژوهشی را در مدارس ابتدایی کشور ترکیه بر روی ۱۲۰ معلم در مرکز شهر “کتاهایا” انجام داد. داده های مورد استفاده در این تحقیق از طریق طیف لیکرت و بر مبنای مقیاس پنج درجه‌ای، به دست آمده است. این تحقیق متغیرهای اعتماد و تعهد را به طور کلی اندازه‌گیری می‌کند و ابعاد آن را مشخص نکرده است. پژوهش نشان داد که میان اعتماد معلمان به سازمان و تعهد کاری آنان رابطه وجود دارد ، میان اعتماد معلمان به مسئولین مدرسه و تعهد کاری آنان رابطه وجود دارد. میان اعتماد معلمان به همکاران و تعهد کاری آنان رابطه وجود دارد.

 

جِین و آرویند (۲۰۰۵) در پژوهش خود به بررسی سلامت کلی در سازمان‌ها و ارتباط نسبی آن با هوش هیجانی، اعتماد و حمایت سازمانی پرداختند. نتایج این پژوهش که در بین ۲۵۰ مدیر اجرایی رده میانی صورت گرفت نشان داد که ابعاد هوش هیجانی نگرش مثبتی را در خصوص هر دو عامل سلامت کلی یعنی احساس موفقیت و وجود بدون مشکل را ایجاد می‌کند.

 

پیترایدز و فرنهام (۲۰۰۶) در تحقیق خود که به بررسی نقش هوش هیجانی در مدل متغیرهای سازمانی مختص جنسیت در یک نمونه ۱۶۷ نفری (۸۷ زن و ۸۰ مرد) می‏پرداختند ‌به این نتیجه رسیدند که استرس تأثیری منفی بر رضایت دارد که خود بر تعهد به شکلی مثبت اثرگذار است. همچنین در این مدل تفاوت‌های جنسیتی بسیاری مشاهده شد که مربوط به سن نیز می شدند و این امر رابطه ای منفی با کنترل و تعهد نمونه زنان داشت.

 

فصل سوم

 

روش شناسیپژوهش

 

۳-۱ مقدمه

 

در این فصل، علاوه بر اینکه روشپژوهش مورد استفاده، جامعه، نمونه و روش نمونه‌گیری معرفی می شود، روش های به کار گرفته شده در تجزیه و تحلیل داده ها و همچنین ابزار جمع‌ آوری اطلاعات، اعتبار و روایی آن ها نیز بیان شده است.

 

۳-۲ نوع مطالعه

 

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ کنترل متغیر ها، غیر آزمایشی است، همچنین با توجه ‌به این که هدف پژوهش، تعیین رابطه بین هوش هیجانی با اعتماد سازمانی در میان مدیران مدارس می‌باشد، پژوهش حاضر از نوع همبستگی است.

 

۳-۳ جامعه‌ آماری

 

جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه مدیران مرد و زن مدارس مقطع متوسطه شهر کرمانشاه می باشدکه شامل ۴۰ مدرسه پسرانه و ۳۷ مدرسه دخترانه است پس تعداد آن ها ۷۷ نفر می‌باشد. جهت تعیین حجم نمونه به دلیل کم بودن جامعه آماری تمام مدیران به عنوان حجم نمونه انتخاب خواهد شد.

 

۳-۴ نمونه و روش نمونه گیری

 

با توجه به اینکه جامعه آماری شامل ۷۷ مدیر زن ومرد مدارس متوسطه می‌باشد جهت تعیین حجم نمونه به دلیل کم بودن جامعه آماری تمام مدیران به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. ‌بنابرین‏ نمونه گیری با روش سرشماری انجام گرفته است.

 

۳-۵ مراحل اجرای پژوهش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...