دانلود پایان نامه ارشد با موضوع:راهبردهاى مطالعه ى دانش آموزان |
امروزه مطالعه راهى است بسیار ساده و عملى و دریچهاى است به سوى جهان علم و معرفت، راهى كه انسان را در مسیر رشد و كمال هدایت كرده و مناسبترین شیوه جهت انتقال پیام، عقاید، طرحها و اندیشهها است و مىتواند هدف هر دانشجو، دانشآموز … و افراد جامعه باشد.
ما در عصرى زندگى مىكنیم كه یكى از خصوصیات بارز آن، تغییرات و تحولات شگرف و مداومى است كه در تمامى زمینهها به ویژه اطلاعات و دانش نیروى انسانى رخ داده است، اما با این وجود تمامى كشورها و جوامع به طور مشترك از جامعهى مطالعه كنندگان خود راضى نیستند و ما هر ساله شاهد افت تحصیلى دانشآموزان در مقاطع مختلف و عدم مطالعهى مطلوب و كافى افراد جامعهى خود هستیم.و این بیشتر به دلایل عدم برنامهریزى صحیح، عدم فعالیتهای لازم در زمینهى مطالعه، آگاهى نداشتن از روشهاى صحیح مطالعه، روشهاى نامناسب مطالعه ندادن انگیزه و تشویقهاى لازم جهت مطالعه و عادت به آن، شیوههاى نامناسب تدریس، استفادهى بیشتر دانشآموزان از روشهاى یادگیرى سطحى ساده (تكرار و حفظ مطالب) و دیدگاههاى متفاوت در رابطهی با مطالعه عنوان كرد.
تنها راه بقا و دوام مطالعه، همگام نمودن اطلاعات با جهان امروز و پیشرفت در مسیر رشد و كمال و رعایت و انجام موارد مذكور و همّت به تحقیقات مستمر و متعدد بر تمام جوانب مختلف مطالعه، و كوشش در رفع نواقص و محدودیتهایى كه از تحقیقات پیش منتج شده و در دسترس مىباشد و همچنین از بین بردن عوامل مداخلهگر و مزاحم مانند:(ترس، اضطراب …) بویژه در دانشآموزان، كه در عملكرد تحصیلى آنان نقش عمدهاى دارد است و سعى و كوشش در ایجاد انگیزه[12]، تقویت مثبت[13] بویژه در انگیزههاى درونى، روشهاى یادگیرى عینى[14] و مشاهدهاى[15] و فراهم ساختن مكان و محلهایى[16] جهت مطالعهى عموم افراد بویژه دانشآموزان و تشویق صحیح تا حركت به سوى پلههاى پیشرفت مطالعه كه انشاءا… به صورت احساس وظیفه در آید و مطالعه به هدف نهایى برسد. در این پژوهش محقق قصد دارد به بررسى راهبردهاى مطالعهى دانشآموزان پایهى سوم مقطع متوسطه در رشتههاى علوم ریاضى، تجربى و انسانى آموزش و پرورش شهر قدس را مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار دهد و بر اساس نتایج حاصله پیشنهادات لازم را ارائه نماید.
هدف پژوهش
1ـ اهداف كلى
هدف از انجام این تحقیق عبارتست از، بررسى راهبردهاى مطالعهى دانشآموزان پسر و دختر پایهى سوم مقطع متوسطه[17]، در رشتههاى علوم ریاضى، تجربى و انسانى آموزش و پرورش منطقهى شهر قدس مىباشد.
2ـ اهداف جزئى
این تحقیق از مجموع اهداف خود ده هدف عمده را در بر دارد:
ـ بررسى راهبردهاى مطالهی دانشآموزان دختر و پسر رشتههاى مختلف تحصیلى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان پسر رشتهی ریاضى و تجربى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان پسر رشتهی ریاضى و انسانى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان پسر رشتهی تجربى و انسانى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهى دانشآموزان دختر رشتهی ریاضى و تجربى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر رشتهی ریاضى و انسانى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر رشتهی تجربى و انسانى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر و پسر رشتهی ریاضى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر و پسر رشتهی تجربى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر و پسر رشتهاى انسانى.
اهمیت موضوع پژوهش
در دنیاى امروز آدمى، تحت هر شرایطى بینیاز از مطالعه، آگاهى و غنى سازى روح و روان خود نیست. و بدون شك هر كس به تقویت اندیشه، آگاهى و یا تجدید نظر نسبت به دانش و اطلاعات خود نپردازد و بصورت فنى و باآگاهى از روشهاى مطالعه و یادگیرى مطالعه ننماید زیان خواهد دید.
در دنیاى در حال تغییر كنونى، ضرورت آموزش و مطالعه به دلایل فراوان پذیرفته شده است.
تغییرات سریع و عمیق علمى سبب شده است كه هر از گاه، مطالب و نظریههاى جدیدى وارد میدان زندگى شود كه براى ادامه حیات، به ناچار باید علوم و معارف جدید را مطالعه كرد و آموخت و برخى از نظریههاى قدیمى را را كه كارآیى ندارند، كنار گذاشت و باید باور داشت دانشآموزان پایه و زیربناى اصلى هر جامعه بویژه مطالعه كنندگان جامعهى امروز و فردا خواهند بود، تغییرات فن آورى سبب دگرگونى در همهى زمینهها و كسب مهارت دانش و همچنین مطالعه شده است و جهان به دهكدهى كوچك تبدیل شده است و میزان كمّى و كیفى این تغییرات آن قدر زیاد است كه گاهى اوقات برنامه ریزان امر مطالعه، محققان و پژوهشگران را در این زمینه دچار مشكل كرده است و ما باید اصول و روشها، فرصتها، و توان سازگارى [18]رابه نیروى انسانى[19] خصوصاً دانشآموزان ایجاد و منتقل كرده تا به ضریب و درجهاى از اطمینان براى جامعهى مطالعه كنندگان امروز و فردا برسیم.
سازمان آموزش و پرورش به عنوان مهمترین سازمان هر كشورى در واقع سنگ بناى تمامى جامعه است وبدین جهت باید بدنهى خود یعنى دانشآموزان را براى همگام و همنوایى با پدیدهها و تازههاى علمى منطبق با نیازهاى فرهنگى، اجتماعى، اقتصادى و سیاسى از طریق اصول و روشهاى صحیح مطالعه و عادت به جریان و تداوم آن آگاه ساخته و به آموزش صحیح آن بپردازد و از این طریق به، به سازى نیروى انسانى خود نیز كمك كرده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-08] [ 01:08:00 ب.ظ ]
|