1-2- بیان مساله……………………………………………………………………………………………………… 4

 

1-3- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………… 5

 

1-4- مفاهیم و اصطلاحات کلیدی……………………………………………………………………………………………….. 7

 

1-5- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش………………………………………………………………………………………….. 8

 

1-6- سوالات پژوهش……………………………………………………………………………………………………………….. 8

 

1-7- فرضیه­های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………. 8

 

1-8- اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………… 9

 

1-9- کاربرد نتایج و کاربران پژوهش…………………………………………………………………………………………… 9

 

    1- 10- محدودیّت­های پژوهش…………………………………………………………………………………………………… 9

 

فصل دوم: مبانی نظری……………………………………………………………………………….10

 

   2-1- فرهنگ……………………………………………………………………………………………………… 10

 

1-2-1-تغییر فرهنگ و سبک­های هنری……………………………………………………………………………. 10

 

   2-2 – مفهوم و کارکرد آیین………………………………………………………………………… 12

 

   2-3-آیین دینی…………………………………………………………………………………… 16

 

   2-4- آیینی کردن………………………………………………………………………………………… 18

 

   2-5-هنر و جامعه………………………………………………………………………………………………… 18

 

   2-6-هنر و نوآوری………………………………………………………………………………………………. 19

 

   2-7-سبک……………………………………………………………………………………………………………. 20

 

                2-7-1-مهارت فنی……………………………………………………………………………………………. 21

 

                2-7-2-نظم……………………………………………………………………………………………. 22

 

                2-7-3-عناصر نقش­ها……………………………………………………………………….. 22

 

     2-8-نمایش و معنای نمادین……………………………………………………………………………………….. 24

 

      2-9-معنا و تفسیر……………………………………………………………………………………………. 26

 

     2-10-جذابیت احساسی در مضمون جلوه­های هنری……………………………………………………….. 26

 

فصل سوم: معرفی بندرعبّاس و تاریخ حنا ……………………………………………………….29

 

   3-1- معرفی شهر بندرعباس……………………………………………………………………………….. 29

 

3-1-1-موقعیت جغرافیایی……………………………………………………………………………………………………… 29

 

3-1-2-نام‌ و تاریخ شهر بندرعبّاس………………………………………………………………………………………….. 30

 

3-1-3-جمعیت……………………………………………………………………………………………………………………… 32

 

3-1-4-ویژگی­های فرهنگی……………………………………………………………………………………………………. 33

 

3-1-5-مذهب و زبان……………………………………………………………………………………………………………… 34

 

3-1-6-آب و هوا…………………………………………………………………………………………………………………… 35

 

3 -1-7- پیشینه تاریخی حنا در بندرعبّاس و پیرامون آن………………………………………………………………. 36

 

      3-1-7-1-کشت حنا در بندرعبّاس……………………………………………………………………………………… 37

 

    3-1-7-2-تجارت حنا در بندرعبّاس………………………………………………………………………………..40…..

 

3 -2- تاریخ حنا و حنابندان……………………………………………………………………………………….. 41

 

3-2-1- سیر تاریخ حنا در جهان……………………………………………………………………………………………….. 41

 

3-2-2- حنا در اسلام……………………………………………………………………………………………………………….. 44

 

3-2-3- حنا و حنابندان درایران………………………………………………………………………………………………. . 46

 

فصل چهارم: آیین­های حنابندان در بندرعبّاس…………………………………………………..54

 

4-1- آیین­های مذهبی……………………………………………………………………………………………………………………54

پایان نامه و مقاله

 

 

          4-1-1- حنابندان در شب عاشورا…………………………………………………………………………………………….54

 

4-1-1-1-محرم در استان هرمزگان…………………………………………………………………………… 54

 

4-1-1-2-تعزیه حضرت قاسم………………………………………………………………………………….. 54

 

4-1-1-3-حنابندان در تعزیه حضرت قاسم……………………………………………………………….. 55

 

        4-1-2-حنابندان در اعیاد………………………………………………………………………………… 59

 

4-1-2-1-واژه عید………………………………………………………………………………………………….. 59

 

4-1-2-2- همراهی قربانی کردن و حنا در تاریخ……………………………………………………….. 59

 

4-1-2-3-عید قربان در میان مسلمانان……………………………………………………………………….. 61

 

4-1-2-3-1-حنابندان عید قربان در بندرعبّاس……………………………………………. 62

 

4-1-2-4- عید فطر…………………………………………………………………………………………………. 64

 

4-1-2-4-1-حنابندان عید فطر در بندرعبّاس……………………………………………… 65

 

4-2- آیین­های نیمه مذهبی……………………………………………………………………………………. 66

 

4-2-1-حنابندان عروسی………………………………………………………………………………………………………… 66

 

4-2-1-1-حنابندان ازدواج در بندرعبّاس………………………………………………………………….. 68

 

          4-2-2-حنا، باروری و زایمان…………………………………………………………………………… 75

 

4-2-2-1-کاربرد حنا در جنبه­های بهداشت و سلامت باروری……………………………………. 75

 

4-2-2-2-عملکرد سنت­های حنا هنگام وضع حمل و پس از زایمان……………………………. 75

 

4-2-2-2-1- حنا، سلامت باروری و زایمان در بندرعبّاس…………………………… 79

 

4-3- تکنیک­ها و الگوهای حناریزی……………………………………………………………………….. 81

 

       4-3-1- تکنیک­ها و الگوهای حناریزی در بندرعبّاس……………………………………………. 83

 

                    4-3-1-1- نقوش…………………………………………………………………………….. 84

 

                                 4-3-1-1-1- نقوش سنتی بندری…………………………………………….. 84

 

                                 4-3-1-1-2-نقوش هندی……………………………………………………… 87

 

                                 4-3-1-1-3-اصول زیبایی شناسی در نقوش حنا بندرعبّاسی……………. 90

 

                  4-3-1-2- تکنیک……………………………………………………………………………. 91

 

                                4-3-1-2-1- تکنیک­های تیرگی لکه رنگ حنا…………………………… 91

 

                                4-3-1-2-2- تکنیک­های حناریزی………………………………………….. 94

 

فصل پنجم: نتیجه­گیری………………………………………………………………………………….96

 

    5-1 – خلاصه پژوهش و نتیجه­گیری……………………………………………………………………… 96

 

   5-2-پیشنهادات……………………………………………………………………………………….. ..101

 

منابع…………………………………………………………………………………………………….102

 

چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………..  109

 

مقدمه

 

در حال حاضر بسیاری از رسم‌ها و سنت‌های دیرپا و در واقع هویت­های ملّی ایرانیان به خاطر بی‌توجهی مردم و شوق “پیشرفت” و “امروزی شدن” یا “نوین شدگی” در حال فراموشی و نابودی است. اکنون که این هویت­های ملّی خود به خود و ناخواسته در حال تضعیف هستند، حفظ هویت بسیار الزامی است.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...