فصل دوم: مبانی نظری پژوهش و مرور پیشینه­نگاشته­ها………………………………..8

 

2-1- تعاریف و مفاهیم…………………………………………………….8

 

2-1-1- تعریف روستا…………………………………………………………………………………8

 

2-1-2- تعریف توسعه…………………………………………………………………….8

 

2-1-3-توسعه روستایی و مفهوم آن……………………………………………………………10

 

2-1-4- توسعه همه جانبه روستایی……………………………………………………………11

 

         2-1-4-1- توسعه فرهنگی………………………………………………………. 12

 

         2-1-4-2- توسعه اجتماعی……………………………………………………..14

 

         2-1-4-3- توسعه اقتصادی ………………………………………………..14

 

         2-1-4-4- توسعه سیاسی…………………………………………………………….16

 

         2-1-4-5- توسعه انسانی…………………………………………………………………17

 

2-1-5-توسعه پایدار……………………………………………………………………………….17

 

2-1- 6-توسعه­نیافتگی………………………………………………………………………19

 

2-2- آثار و پیامدهای توسعه روستایی…………………………………………………………………..21

 

2-2-1- اشتغال………………………………………………………………………………………………………21

 

2-2-2- جلوگیری از مهاجرت……………………………………………………………………….22

 

2-3- تاریخچه توسعه روستایی در ایران……………………………………………………..22

 

2-4- موانع توسعه روستایی در ایران……………………………………………………………………..26

 

      2-4-1- موانع ساختی…………………………………………………………………………….26

 

   2-4-1-1-فقدان سیستم اصلاحات اراضی شایسته……………………………………………………….26

 

   2-4-1-2- مشکلات اداری اجرایی برنامه­های عمرانی…………………………………………………..27

 

2-4-2- موانع اجتماعی……………………………………………………………………………………………….27

 

     2-4-2-1 کاهش میزان روستانشینی و جمعیت روستاها………………………………………………….27

 

     2-4-2-2-کمبود فرصت­های شغلی در مناطق روستایی و پایین بودن سطح درآمد روستاییان……………………27

 

2-4-3- کشاورزی و اقتصاد……………………………………………………………………….28

 

  2-4-3-1-عدم گسترش بخش­نوین اقتصادی…………………………………………………28

 

2-4-4- تله محرومیت………………………………………………………………………………………….28

 

2-5- جایگاه توسعه روستایی در برنامه­های توسعه ایران……………………………………………………29

 

  2-5-1- جایگاه توسعه روستایی در برنامه­های توسعه پیش از انقلاب………………………………………..29

 

  2-5-2- توسعه روستایی در برنامه­های توسعه پس از انقلاب………………………………………………… 32

 

2-6- راهبردهای توسعه روستایی ………………………………………………………………………………34

 

   2-6-1- راهبرد نیازهای اساسی……………………………………………………………………………….34

 

   2-6-2- راهبرد روستا شهر…………………………………………………………………………………..35

 

   2-6-3- الگوی عبیدالله خان……………………………………………………………………36

 

2-7- نظریه­های توسعه نیافتگی……………………………………………………………………………………..36

 

   2-7-1- نظریه نوسازی……………………………………………………………………………………..36

 

       2-7-1-1-نظریه­پردازان نظریه نوسازی……………………………………………………………….37

 

       2-7-1-1-1-نظریه ساخت اجتماعی و رشد هوزلیتز……………………………………………….38

 

      2-7-1-1-2- نظریه لرنر…………………………………………………………………………………………….38

 

      2-7-1-1-3- نظریه مراحل رشد روستو…………………………………………………………………..38

 

      2-7-1-1-4-شومپیتر………………………………………………………………………………………..39

پایان نامه

 

 

      2-7-1-1-5- نظریه تفکیک ساختاری نیل اسملسر………………………………………………………………………………….40

 

      2-7-1-1-6- نظریه خرده فرهنگ راجرز…………………………………………………………………………………………………..40

 

      2-7-1-1-7- نظریه روانشناختی هوزلیتز و دیگران………………………………………………………………………………….40

 

2-7-2- نظریه وابستگی…………………………………………………………………………………………..41

 

     2-7-2-1- نظریه­­پردازان وابستگی…………………………………………………………………………..42

 

     2-7-2-1-1- فرانک………………………………………………………………………………..42

 

     2-7-2-1-2- پل باران……………………………………………………………………………..43

 

     2-7-2-1-3- کاردوزو……………………………………………………………………………………43

 

     2-7-2-1- 4- نظریه دوسانتوس……………………………………………………………………………….44

 

2-8- نظریه انگیزه به پیشرفت …………………………………………………………………………………………………..44

 

2-9- مطالعات تجربی پیرامون علل توسعه­نیافتگی روستاهای ایران………………………………..45

 

2-10- جمع بندی از مرور پیشینه نگاشته­ها………………………………………………………………48

 

فصل سوم: مواد و روش­ها…………………………………………………………………………49

 

3-1- معرفی منطقه مورد مطالعه………………………………………………………………………………………..49

 

3-1-1- پیشینه­ی تاریخی………………………………………………………………………………….49

 

3-1-2- جغرافیای طبیعی………………………………………………………………………………………….50

 

      3-1-2-1- موقعیت جغرافیایی استان کهگیلویه و بویراحمد ………………………………………..50

 

      3 -1-2-2- شهرستان بویراحمد………………………………………………………………………………..50

 

      3 -1-2-3- منطقه مارگون………………………………………………………………………….51

 

3-2- روش تحقیق………………………………………………………………………………………………52

 

3-2-1- روش مورد استفاده در مرحله اول پژوهش: تعیین و تفکیک روستاهای توسعه­یافته و توسعه­نیافته منطقه مورد مطالعه (بخش مارگون)…………………………………………….52

 

3-2-1-1 روش­شناسی………………………………………………………………………………………..52

 

3-2-1-2 جامعه و نمونه مرحله اول پژوهش……………………………………………………………53

 

3-2-1-3- روش گردآوری داده­ها در مرحله اول پژوهش…………………………………………………………..55

 

3-2-2- روش­های مورد استفاده در مرحله دوم پژوهش: بررسی علل توسعه­نیافتگی مناطق روستایی منطقه مورد مطالعه (بخش مارگون)………………………………………………………………………………………………………..55

 

3-2-2-1- تحلیل عاملی……………………………………………………………………………………………55

 

3-2-2-1-1- جامعه و نمونه………………………………………………………………………………..56

 

3-2-2-1-2- ابزار گردآوری دادها……………………………………………………………………………………………………………………..56

 

3-2-2-1-3- پایایی و روایی پرسش­نامه……………………………………………………………………………………………………………56

 

3-2-2-1-3-1- اعتبار (روایی)………………………………………………………………………………………………………………………….56

 

3-2-2-1-3- 2-  اعتماد (پایایی)…………………………………………………………………………………………………………………….57

 

3-2-2-2- روش کیفی تئوری بنیادی……………………………………………………………………………………………………………………58

 

3-2-2-2-1- جامعه و نمونه………………………………………………………………………………………………………………………………….62

 

3-2-2-2-1-1- انواع نمونه­گیری در تحقیقات کیفی……………………………………………………………………………………….62

 

3-2-2-2-2- ابزار گردآوری دادها…………………………………………………………………………………………………………………….63

 

3-2-2-2-3- اعتبار و پایایی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………63

 

3-3- نحوه تجزیه و تحلیل داده­ها در کل مراحل پژوهش……………………………………………………………………………………………..64

 

3-4- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………..64

 

3-4-1- روستا…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………64

 

3-4-2- خانوار معمولی…………………………………………………………………………………………………………………………………………..65

 

       3-4-3- سرپرست خانوار………………………………………………………………………………………………………………………………………..65

 

3-4-4- ویژگی­های فردی……………………………………………………………………………………………………………………………………….65

 

3-4-4- 1- جنس……………………………………………………………………………………………………………………………………………….65

 

3-4-4-2- سن……………………………………………………………………………………………………………………………………………………65

 

3-4-4- 3- وضعیت تأهل………………………………………………………………………………………………………………………………….65

 

3-4-4- 4- سطح سواد………………………………………………………………………………………………………………………………………65

 

3-4-4-5- شغل………………………………………………………………………………………………………………………………………………….66

 

3-4-3- توسعه……………………………………………………………………………………………………………………..66

 

3-4-4- توسعه نیافتگی……………………………………………………………………………………………..66

 

فصل چهارم: یافته­ها و بحث………………………………………………………………………………………67

 

4-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………67

 

4-2- یافته­های مربوط به مرحله اول پژوهش: رتبه­بندی و سطح­بندی مناطق روستایی منطقه مورد مطالعه……………..67

 

 4-2-1- یافته­های حاصل از اسکالوگرام …………………………………………………………………………………………………………..67

 

4-2-1-1- رتبه­بندی روستاهای بخش مارگون…………………………………………………………………………………………………68

 

4-2-1-2- سطح­بندی و سلسله مراتب سکونتگاه­های روستایی منطقه مورد مطالعه………………………………………69

 

4-3- بخش دوم پژوهش: تعیین علل توسعه­نیافتگی روستاهای بخش مارگون…………………………………………………………….70

 

4-3-1- یافته­های توصیفی…………………………………………………………………………………………………………………………………….70

 

4-3-1-1- ویژگی­های سن و جنس افراد………………………………………………………………………………………………………….70

 

4-3-1-2- سطح تحصیلات……………………………………………………………………………………………………………………………….71

 

4-3-1-3- شغل افراد مورد مطالعه……………………………………………………………………………………………………………………72

 

4-3-1-4- ویژگی­های فردی در روستاهای توسعه­نیافته…………………………………………………………………………………..72

 

4-3-1-5- ویژگی­های فردی در روستاهای توسعه­یافته……………………………………………………………………………………73

 

4-3-2- تحلیل عاملی علل توسعه­نیافتگی مناطق روستایی………………………………………………………………………………….74

 

4-3-3-2- مقایسه میانگین بین دو گروه توسعه یافته و توسعه نیافته…………………………………………………………………77

 

4-2-3-2-1- عامل اجتماعی……………………………………………………………………………………………………………………………..77

 

4-2-3-2-2- مالی و اعتباری…………………………………………………………………………………………………………………………….77

 

4-2-3 -2-3- فردی (شخصیتی)………………………………………………………………………………………………………………………78

 

4-2-3 -2-4- مشارکتی…………………………………………………………………………………………………………………………………….79

 

4-2-3 -2-5-زیربنایی………………………………………………………………………………………………………………………………………79

 

4-2-3 -2-6-نگرشی (ایستاری) ……………………………………………………………………………………………………………………..80

 

4-2-3 -2-7- اخلاقی……………………………………………………………………………………………………………………………………….80

 

4-2-3 -2-8- رضایتی……………………………………………………………………………………………………………………………………….81

 

4-2-3 -2-9- مدیریتی……………………………………………………………………………………………………………………………………..81

 

4-2-3-2-10- اقتصادی…………………………………………………………………………………………………………………………………….82

 

4-2-3 -2- 11- مقایسه عوامل کلی توسعه­نیافتگی…………………………………………………………………………………………82

 

4-2-3- یافته­های حاصل از تابع تشخیص: تعیین مدل پیش­بینی کننده توسعه…………………………………………………84

 

4-2-4-  یافته­های حاصل از روش کیفی نظریه بنیادی………………………………………………………………………………………..86

 

4-2-4- 1- کدگذاری باز……………………………………………………………………………………………………86

 

4-2-4- 1- کدگذاری محوری…………………………………………………………………………………….87

 

4-2-4-3- کدگذاری انتخابی و طراحی مدل…………………………………………………………………..89

 

4-2-4- 4- خط سیر داستانی………………………………………………………………………………………91

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...