1-2- بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………………………. 3

 

 

 

 

 

 

1-3 – ضرورت و کاربردپژوهش………………………………………………………………………………………………….. 5

 

 

 

 

 

 

1-4- اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….. 6

 

 

 

 

 

 

1-4-1- هدف کلی………………………………………………………………………………………………………………………..6

 

 

1-4-2- اهداف جزئی……………………………………………………………………………………………………………………6

 

1-5- فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………7

 

1-5-1- فرضیه کلی…………………………………………………………………………………………………………………….7

 

1-5-2- فرضیه های ویژه……………………………………………………………………………………………………………7

 

1-6- تعریف اصطلاحات………………………………………………………………………………………………………………7

 

1-6-1- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها……………………………………………………………………………….7

 

 

 

 

 

فصل دوم (پیشینه و ادبیات پژوهش) ………………………………………………………………….

 

 

 

 

 

 

 

 

2- 1- تعریف     مفاهیم…………………………………………………… 10  

 

 

 

 

 

2-1-1- فرسودگی زناشویی(دلزدگی زناشویی)……………………………………………………………………….10

 

 

2-1-1-1- تاریخچه وتعریف فرسودگی زناشویی…………………………………………………………………. 10

 

2-1-1-2- عوامل زمینه ساز فرسودگی زناشویی…………………………………………………………………..10

 

فهرست مطالب                                                     

 

2-1 -1-3- دلایل بروز و نشانه های دلزدگی زناشویی……………………………………………………………..12

 

 

 

 

 

2-1-1-4– حفظ روابط زناشویی………………………………………………………………………………………………..13

 

 

2-1-1-5- فرسودگی در زندگی  زناشویی………………………………………………………………………………..16

 

2-1-1-6- عناصر دلزدگی از زندگی زناشویی………………………………………………………………………….19

 

پایان نامه

 

2-1-1-7- را‌ههای مقابله با اختلالات فرسودگی در  زندگی زناشویی…………………………………..22

 

2-1-1-8- شروط دستیابی به رضایت زناشویی………………………………………………………………………24

 

2-1-1-9-فرسودگی در زندگی زناشویی ………………………………………………………………………………26

 

2-1-2- رویکرد ارتباطی ستیر…………………………………………………………………………………………………27

 

2-1-2-1- سیر تاریخی و مبانی موثر بر دیدگاه ارتباطی ستیر……………………………………………..32

 

2-1-2-2- نظریات ستیر درباره خانواده…………………………………………………………………………………32

 

2-1-2-3- نقش ها در نظریه ستیر………………………………………………………………………………………..32

 

2-1-2-4- مفاهیم پایه ای نظریه ارتباطی ستیر…………………………………………………………………..35

 

2-1-3……. 36

 

2-1-3-1-نگاهی به تاریخچه ی طلاق  در بین اقوام و دوران مختلف ……………………………. 37

 

2-1-3-2-شرایط احراز طلاق …………………………………………………………………………………………… 37

 

2-1-3-3-ویژگی های طلاق ………………………………………………………………………………………………37

 

2-1-3-4-علل طلاق ………………………………………………………………………………….. …………………….38

 

فهرست مطالب                                                 

 

2-1-3-5-میل به طلاق ……………………………………………………………………………………………………… 39

 

2-1-3-6-  دام های روانی طلاق………….. ……………………………………………………………………………..42

 

2-1-3-6-1- دام های شناختی…………. …………………………………………………………… …………………42

 

2-1-3-6-2- دام های رفتاری………………………………………………………………………………………………42

 

2-1-3-7- عوامل موثر بر میل به طلاق………………………………………………………….. ………………….43

 

2-1-3-8-اثرات طلاق…………………………………………………………………………………………………………..46

 

2-1-3-9- عواقب و پیامد های طلاق…………………………………………………………………………………..47

 

2-2- پیشینه نظری تحقیق…………………………………………………………………………………………………..47

 

2-2-1- تئوری­های مظرح شده در زمینه فرسودگی……………………………………………………………47

 

2-2-1-1- تئوری تفاوت­های ادراکی…………………………………………………………………………………..47

 

2-2-1-2- تئوری­های رفتاری تعارض…………………………………………………………… …………………..47

 

2-2-1-3-تئوری برابری……………………………………………………………………………………………………….48

 

2-2-1-4- تئوری مبادله……………………………………………………………………………………………………..48

 

 

 

 

 

 

 

2-2-1-5- تئوری اسناد……………………………………………………………………………………………………….48

 

 

2-2-1-6- تئوری رشد………………………………………………………………………………………………………..48

 

2-2-1-7- تئوری گفتگو………………………………………………………………………. ………………………….48

 

2-2-2- نظریه­های مرتبط با طلاق……………………………………………………………………………………49

 

2-2-2-1- نظریه­ی تبادل اجتماعی………………………………………………………………………………….50

 

2-2-2-2- نظریه رفتاری……………………………………………………………………… …………………………50

 

 

 

فهرست مطالب                                                                                                                                                                        

 

2-2-2-3- نظریه بحران……………………………………………………………………………….50

 

 

 

 

 

2-2-3-رویکردهای مرتبط با زوجین در شرف طلاق………………………………………… ……………………..50

 

 

2-2-3-1- رویکرد روان­تحلیلی…………………………………………………………………………………………………..50

 

2-2-3-2- رویکردهای سیستم خانواده………………………………………………………………………………………51

 

2-2-3-3- نظریه­ی مرحله­ای…………………………………………………………………………..51

 

 

 

 

 

2-3- پیشینه تجربی تحقیق……………………………………………………………..52

 

 

2-3-1- تحقیقات انجام گرفته در داخل و خارج کشوردر مورد رویکرد ارتباطی ستیر…………….52

 

2-3-2- تحقیقات انجام گرفته در مورد فرسودگی زناشویی در داخل و خارج کشور……………….55

 

4-3-3-  تحقیقات انجام گرفته در مورد میل به طلاق در داخل و خارج کشور……………………….56

 

 فصل سوم( روش اجرای پژوهش)…………………………………62

 

3-1- مقدمه………………………………………..63

 

3-2- روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………….63

 

3-3- جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………..63

 

3-4-  نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………64

 

3-5- ابزار پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………….64

 

3-5-1- پرسشنامه­ی فرسودگی زناشویی(CBM)…………………………………………………………………64

 

3-5-2- مقیاس میل به طلاق…………………………………………………………………………………………………65

 

3-6- شیوه تجزیه و تحلیل داده­ها………………………………………………………………………………………….65

 

3-7- روش مداخله و اجرا ……………………………………………………………………………………………………..65

 

 

 

 

 

فهرست مطالب                                                                                                                                                                        

 

 

3-8- پروتکل جلسات مشاوره­ی گروهی مبتنی بر رویکرد ارتباطی ستیر……………………………………66

 

فصل چهارم(تجزیه و تحلیل داده­ها)………………………………………………………………………69

 

4-1- آمار توصیفی……………………………………………………………………………….70

 

4-2- توصیف یافته­های تحقیق……………………………………………………………………..77

 

4-3- بررسی نرمال بودن داده­های پژوهش……………………………………………79

 

 

 

 

 

4-4- تحلیل فرضیه­های پژوهش…………………………………………………..80

 

 

4-4-1- بررسی فرضیه اصلی پژوهش……………………………………………….80

 

فصل پنجم( بحث و نتیجه­گیری)………………………………………………………………………….90

 

5-1- خلاصه­ی طرح و نتایج پژوهش………………………………………………………………..91

 

5-2- بحث و جمع­بندی نتایج………………………………………………………………………………96

 

5-3- محدودیت­های پژوهش…………………………………………………………………67

 

5-4- پیشنهادات پژوهشی…………………………………………………………………………………98

 

5-5- پیشنهادات کاربردی………………………………………………………………………………….99

 

منابع فارسی…………………………………………………………………….. 100

 

منابع انگلیسی………………………………………………………………………………. 106

 

 

 

 

 

پیوست ها………………………………………………………………………112

 

 

پیوست 1: چارچوب جلسات ستیر درمانی………………………………………………. 113

 

 

 

 

 

پیوست 2:میل به طلاق …………………………………………………………………….. 115

 

 

پیوست 3 آزمون فرسودگی زناشویی…………………………………………………… 120

 

 

 

مقدمه

 

طلاق یکی از معضلات زندگی زناشویی است افزایش روز افزون آمار طلاق در جهان، پژوهشگران حوزه­ی خانواده و ازدواج را بر آن داشته، تا درمورد عوامل تأثیر­گذار بر آن به بررسی و تحقیق بپردازند. طلاق پدیده­ی پیچیده­ای است و عوامل مختلف فردی و اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بر آن تأثیر­گذار است. در بین عوامل تأثیرگذار بر طلاق، عوامل فردی شامل عوامل ارثی و فیزیولوژیکی، ویژگی­های شخصیتی و روانی بیشتر مورد توجه متخصصان حوزه­ی خانواده و روانشناسان قرار گرفته است (یوسفی، 1389). از سوی دیگر عوامل جمعیت شناسی مانند سن، جنسیت، تحصیلات، طبقه اقتصادی- اجتماعی، مدت ازدواج، تعداد فرزندان، وضعیت اشتغال و عواملی مانند آن تاثیری گسترده بر روابط زناشویی دارند و تاثیرات چند جانبه این عوامل به پیچیدگی بیشتر پدیده طلاق منجر می­شود (فاتحی زاده،  بهجتی اردكانی و نصراصفهانی، 1384).

 

    همچنین در ایران هم میزان طلاق در حال افزایش است در سال 92 میزان طلاق نسبت به  5سال گذشته %37 افزایش یافته است همچنین در سال 92 ایران رتبه چهارم آمار طلاق در دنیا را داشت (به­نقل از پایگاه اطلاعات سلامت ایران، سازمان ثبت و احوال کشور، 1392). والر اولین محققی است که پیشنهاد داد طلاق ممکن است ریشه در سرخوردگی زوجین داشته باشد فرسودگی زناشویی کاهش عشق  و علاقه و افزایش رفتارهای خصمانه را به دنبال دارد می­تواند به نارضایتی زناشویی منجر شده و بنیان خانواده را متزلزل سازد (هاستون، به نقل از گراوند، 1389). سرخوردگی و فرسودگی زناشویی، کاهش تدریجی دلبستگی عاطفی به همسر است که با احساس بیگانگی، بی­علاقگی و بی­تفاوتی زوجین  به یکدیگر و جایگزینی عواطف منفی به­جای عواطف مثبت همراه است. در یک ازدواج سرخورده یکی یا هر دو زوج ضمن تجربه­ی احساس گسستگی از همسر وکاهش علایق و ارتباطات متقابل، نگرانی­های قابل توجهی در خصوص تخریب فزاینده رابطه و پیشروی به سمت جدایی و طلاق دارند(شریفی، کارسولی، بشلیده، 1390).

 

فصل اول: مقدمات و کلیات

 

     با تحلیل ارتباط زناشویی یک زوج می­توان احتمال به بن بست رسیدن ازدواج و رسیدن به طلاق را پیش بینی کرد گاتمن و همکاران (2000). بنابراین باتوجه به این که رویکرد ارتباطی ستیر یک رویکرد آموزشی است که ضمن آموزش الگو­های ارتباطی همخوان بر هیجانات و عواطف، ادراکات، انتظارات، آرزوها و نیازها تأثیر گذاشته و خانواده­ی پایه را مورد توجه قرار می­دهد (بانمن، 2013). سال های اول ازدواج از مقاطع مهم چرخه­ی زندگی است که در آن سطح اختلافات افزایش می­یابد. (چانگ، 2008) طرفداران نظریه­های رشدی و ساخت نگر معتقدند افزایش بروز اختلافات زناشویی در این مقطع از زندگی از آن روست که زوجین جوان مهارت تغییر الگوهای ارتباطی، رفتاری و قواعد و انتظارات بر گرفته از روابط قبلی خصوصا خانواده­ی هسته­ای  و تشکیل یک واحد زناشویی مستقل را ندارند(کار،2000). به همین دلیل در پژوهش حاضر به دنبال آن بودیم تا اثربخشی مشاوره­ی گروهی رویکرد ارتباطی ستیر را بر فرسودگی زناشویی و میل به طلاق زوجین را بررسی کنیم.

 

1-2- بیان مسأله

 

ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ روﻧﺪ رو ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻃﻼق در ﺟﻬﺎن دردﻫـﺔ  اﺧﻴﺮ انجام ﮔﺮﻓﺖ. آمار طلاق در ایران در سال­های 1385 تا 1391 به طور پیوسته در حال افزایش بوده و از 94هزار طلاق در سال 1385به 110 هزار در سال87، 137هزار در سال 89 و150هزار در سال 91 رسیده است ﻃﺒﻖ آﻣﺎر رﺳﻤﻲ در اﻳـﺮان در سال1392 در مقابل هر 5 ازدواج ثبت شده یک طلاق ثبت شده است و اﻳﺮان ﭼﻬـﺎرﻣﻴﻦﻛﺸـﻮرﺟﻬـﺎن از ﻧﻈـﺮ ﻣﻴﺰان ﻧﺴﺒﺖ ﻣﻌﺮﻓﻲ  ﻃﻼق ﺑﻪ ازدواج  ﺷﺪه اﺳﺖ(پایگاه سلامت ایران، سازمان ثبت واحوال کشور، 1392). ﻃﺒـﻖ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻃﻼق ﻓﺮاﻳﻨﺪی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﺠﺮﺑه ﺑﺤﺮان ﻋﺎﻃﻔﻲ ﻫﺮ دو زوج ﺷﺮوع ﻣﻲ­ﺷﻮد و ﺑـﺎ ﺗـﻼش ﺑـﺮای ﺣـﻞ ﺗﻌـﺎرض از ﻃﺮﻳﻖ ورود ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺎ ﻧﻘـﺶ­ﻫـﺎ و ﺳـﺒﻚ زﻧـﺪﮔﻲ ﺟﺪﻳﺪ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﻣﻲ­ﻳﺎﺑﺪ. ﻣﻘﺼﻮد از ﻣﻔﻬﻮم ﻣﻴﻞ ﺑﻪ ﻃﻼق ﻣﻴـﺰان ﺗﻤﺎﻳﻞ و ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪی زوﺟﻴﻦ ﺑﻪ ﺟﺪاﺷﺪن و  ﮔﺴﺴﺘﻦ رواﺑﻂ زﻧﺎﺷﻮﻳﻲ ﻃﻲ ﻣﺮاﺣﻞ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ اﺳﺖ، اﻳﻦ ﻣﻔﻬﻮم دارای ﺳﻪ ﺑﻌﺪ ﺷــﻨﺎﺧﺘﻲ، ﻋــﺎﻃﻔﻲ و  رﻓﺘــﺎری اﺳــﺖ، ﻛــﻪ در ﺑﻌــﺪ ﺷــﻨﺎﺧﺘﻲ ﺗﺼﻮرات ﻓﺮد در ﻣﻮرد ﻃـﻼق را در ﺑـﺮ ﻣـﻲ­ﮔﻴـﺮد و در ﺑﻌـﺪ ﻋﺎﻃﻔﻲ ﺷﺎﻣﻞ اﺣﺴﺎﺳﺎت و ﻋﻮاﻃﻒ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﻲ ﻓﺮد ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻃﻼق اﺳﺖ، ﺳﺮاﻧﺠﺎم

 

فصل اول: مقدمات و کلیات

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...