2-3- ارائه الگویی مطلوب از خانواده…………………………………………………………………………………………….14

 

2-4- ویژگی های سنت ازدواج…………………………………………………………………………………………………….14

 

   2-4-1- تقدس سنت ازدواج………………………………………………………………………………………………….15

 

   2-4-2- انتخاب آگاهانه……………………………………………………………………………………………………….16

 

  2-4-3-همسان همسری………………………………………………………………………………………………………..17

 

2-5- ویژگی های ساختاری نهاد خانواده……………………………………………………………………………………18

 

   2-5-1- سرپرستی مرد……………………………………………………………………………………………….18

 

   2-5-2-آگاهی پذیرش نقش ها…………………………………………………………………………………………….19

 

    2-5-3- نقش عاطفی همسران………………………………………………………………………………………………20

 

         2-5-3-1- نقش عاطفی زن…………………………………………………………………………………………..20

 

         2-5-3-2- نقش عاطفی شوهر……………………………………………………………………………………….21

 

الف-نیکو سخن گفتن…………………………………………………………………………………………………21

 

     ب-احترام………………………………………………………………………………………………………………….21

 

   2  -5 -4- نقش جنسی همسران…………………………………………………………………………………………..22

 

     2-5-4-1-نقش جنسی زن…………………………………………………………………………………………………22

 

     2-5-4-2- نقش جنسی شوهر………………………………………………………………………………………….22

 

-25-5- نقش پدری و مادری…………………………………………………………………………………………………….23

 

2-6- وظایف والدین در قالب فرزندان………………………………………………………………………………………..23

 

   2-6-1- اظهار محبت………………………………………………………………………………………………….23

 

   2-6-2- حمایت………………………………………………………………………………………………………..24

 

      2-6-2-1- نقش فرزندی…………………………………………………………………………………………………..24

 

     2-6-2-2- نقش خویشاوندی……………………………………………………………………………………………..25

 

2-7- ویژگی های کارکردی نهاد خانواده……………………………………………………………………………………..25

 

   2-2-1- مشروعیت بخشی به فرزندان………………………………………………………………………………………..25

 

   2-7-2- جلوگیری از انحرافات اجتماعی……………………………………………………………………………………26

 

2-8- راهکارهای تحقق خانواده مطلوب………………………………………………………………………………………..27

 

    2-8-1- تقویت ایمان……………………………………………………………………………………………………………..27

 

       2-8-1-1- معنا بخشیدن به زندگی و ایجاد حس رضایت………………………………………………………..27

 

       2-8-1-2- تقویت اخلاق و کنترل درونی…………………………………………………………………….27

 

   2-8-2- فرزند آوری……………………………………………………………………………………………………………….28

 

   2-8- 3- حصر روابط جنسی در چارچوب زناشویی……………………………………………………………………29

 

   2-8-4- تقویت روحیه غیرت ورزی………………………………………………………………………………………….29

 

2-9-  وظایف و نقش زوجین در رضایت زناشویی…………………………………………………………………………33

 

2-10- رضایت زوجین از نگاه آیات و روایات……………………………………………………………………………….31

 

2-10-1- تکریم زن………………………………………………………………………………………………………..31

 

2-10-2-کمک کردن به زن……………………………………………………………………………………………..32

 

2-10-3-اظهار محبت به زن……………………………………………………………………………………………33

 

2-10-4-خوش رویی با زن…………………………………………………………………………………………….34

 

2-10-5- پند و موعظه دادن…………………………………………………………………………………………….34

 

      2-10-6- تشکر و سپاسگذاری مرد……………………………………………………………………………..35

 

      2-10-7-  بدرقه و استقبال مرد………………………………………………………………………………….36

پایان نامه و مقاله

 

 

     2-10-8- سرپرستی مرد- اطاعات زن…………………………………………………………………………..36

 

     2-10-9-ایجاد لذت برای یکدیگر……………………………………………………………………………………38

 

      2-10-10-حل تعارضات زناشویی………………………………………………………………………………40

 

     2-10-11-بیان زیبا برای همسر…………………………………………………………………………………..41

 

      2-10-12- صبر بر آزار و اذیت همسر……………………………………………………………………………41

 

2-11- عوامل مخدوش کننده رضایت زناشویی……………………………………………………………………….42

 

2- 11- 1- سخت گیری…………………………………………………………………………………………….42

 

       2-11-2- ترش رویی…………………………………………………………………………………………………42

 

       2-11-3-نا سزا گویی……………………………………………………………………………………………….42

 

  2-11-4- چشم و هم چشمی………………………………………………………………………………………43

 

        2-11-5- لجاجت……………………………………………………………………………………………………43

 

2-12-  دین…………………………………………………………………………………………………………………….43

 

      2-12-1-  مفهوم دین………………………………………………………………………………………………….49

 

     2-12-2-دین در لغت……………………………………………………………………………………………………44

 

     2-12-3- نیاز همیشگی به دین………………………………………………………………………………………………45

 

2-13- هدف دین……………………………………………………………………………………………………………46

 

      2-13-1-هدایت تشریعی………………………………………………………………………………………………46

 

      2-13-2-تعلیم و تربیت مردم………………………………………………………………………………………..47

 

 

  • –قضاوت……………………………………………………………………………………………………..48

 

-13-4-اصلاح………………………………………………………………………………………………………..47

 

       2-13-5—حکومت…………………………………………………………………………………………………..48

 

2-14- دین از منظر نظریه پردازان غربی……………………………………………………………………………………….49

 

        2-14-1- دین از دیدگاه کنت ول اسمیت…………………………………………………………………………..52

 

2-15-دین و مولفه های آن در اسلام………………………………………………………………………………………..53

 

2-16- دین از منظر نظریه پردازان ایرانی…………………………………………………………………………………….55

 

      2-16-1- علامه طباطبایی………………………………………………………………………………………………..55

 

      2-16-2- استاد مطهری………………………………………………………………………………………………….56

 

2-17- بیشینه خارجی………………………………………………………………………………………………………..59

 

2-18- بیشینه داخلی…………………………………………………………………………………………………………62

 

فصل سوم- روش پزوهش

 

3-1- روش ها……………………………………………………………………………………………………………….65

 

3-2- جامعه اماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه…………………………………………………………………….65

 

3-3- متغیر های مورد بررسی……………………………………………………………………………………………..65

 

3-4- ابرار پزوهش و روش گرد آوری…………………………………………………………………………………65

 

3-5- روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………….66

 

فصل چهارم- یافته های پژوهش

 

4-1-آمار توصیفی…………………………………………………………………………………………………………..68

 

4–2آمار استنباطی………………………………………………………………………………………………………………..70

 

فصل پنجم- بحث و نتیجه گیری

 

5-1- بحث و تفسیر نتایج……………………………………………………………………………………………………74

 

5-2- نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………76

 

5-3- محدودیت های پژوهش………………………………………………………………………………………………..76

 

5-4- پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………………76

 

5-4-1-پیشنهادات پژوهشی…………………………………………………………………………………………………………76

 

5-4-2-پیشنهادات کاربردی…………………………………………………………………………………………………………77

 

الف) منابع فارسی

 

ب) منابع انگلیسی

 

ج) پیوست ها

 

چکیده انگلیسی

 

مقدمه

 

خانواده به عنوان واحدی اجتماعی دارای بیشترین و عمیق ترین مناسبات انسانی است. علاوه بر اینکه، منبع اولیه نیازهای اساسی فرد محسوب می شود، موقعیت های متعددی را برای یادگیری و شکل گیری نگرش ها وتشکیل باورهای فرد فراهم می آورد. خانواده در کنار مسئولیت آموزشی و تربیتی، در رفع نیازهای جسمانی، روانی و انتقال ارزش های اجتماعی نقش بسیاری موثری دارد. فرد در بستر خانواده خواست های جامعه را می آموزد و این شناخت او را به گزینش رفتارهای معین رهنمون می سازد (مصلحی1391، 1).

 

از آنجایی که انتخاب همسر یکی از مهم ترین تصمیم هایی است که در تشکیل خانواده و زندگی اجتماعی گرفته می شود، اهمیت مسئله ایجاب می کند که با کنکاش عمیق تری به عوامل بیرونی مانند، مذهب، طبقه اجتماعی، سن، تحصیلات و … نیز عوامل زیر بنایی مانند ویژگی های شخصیتی توجه شود (مصلحی1391، 1)

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...