1-7-9- قانون اساسی. 11

 

1-7-10- شور. 11

 

1-8- سازماندهی پژوهش(توصیف کلی فصل بندی) 11

 

1-9- موانع و محدودیت‌های تحقیق: 11

 

1 -10- گستردگی موضوع. 11

 

2-1- جایگاه قوه‌ی مقننه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. 14

 

2-2- وظایف و اختیارات مجلس شورای اسلامی. 15

 

2-3- اصول حاکمیت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران. 17

 

2-4- نظام انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران. 19

 

2-4-1- مبانی انتخابات.. 19

 

2-4-2-کیفیت انتخابات.. 19

 

2-4-3- شرایط انتخاب شوندگان و رأی دهندگان و تبلیغات کاندیداها 19

 

2-4-4- مراجع قانونی مرتبط با انتخابات.. 20

 

2-4-4-1- وزارت کشور. 20

 

2-4-4-2- شورای نگهبان. 21

 

2-4-4-3- هیئت‌های اجرایی. 21

 

2-4-4-4- هیئت‌های نظارت.. 21

 

2-4-5- نحوه‌ی رسیدگی به شکایات انتخاباتی. 21

 

2-5- تشکیلات قانونگذاری مجلس.. 22

 

‌2-5-1- هیأت‌های رئیسه مجلس.. 22

 

2-5-1-1- هیأت رئیسه سنی. 22

 

2-5-1-2- هیأت رئیسه موقت.. 22

 

2-5-2- هیأت رئیسه دائم 22

 

2-5-3- شعب و کمیسیون‌ها 25

 

2-5-3-1- شعب.. 25

 

2-5-3-2- کمیسیون‌ها 25

 

2-5-4- تشکیلات اداری و پشتیبانی مجلس.. 30

 

2-5-5-گردش کار مجلس.. 31

 

2-5-5-1- جلسات مجلس.. 31

 

2-5-5-2- نطق‌ها و مذاکرات.. 32

 

2-5-5-3-آراء ‌اول. 34

 

2-6- مصونیت نمایندگی در جمهوری اسلامی ایران. 36

 

2-6-1- پیشینه موضوع. 36

 

2-6-2- تعاریف و تشریح مصونیت نمایندگی در ایران. 36

 

2-7- قانونگذاری. 38

 

2-7-1- قوانین. 38

 

2-7-2- تصویب دائمی اساسنامه دستگاه‌های دولتی. 40

 

2-8- فرایند قانونگذاری در نظام جمهوری اسلامی ایران. 40

 

2 -8- 1- ابتکار پیشنهاد 40

 

2 -8- 1- 1- تهیه پیش نویس.. 40

 

2 -8- 1- 2-روش‌های ارائه پیشنهاد قانونگذاری. 41

پایان نامه و مقاله

 

 

2 -8- 1- 3- الزامات حقوقی طرح‌ها و لوایح. 43

 

2 -8- 1- 4-انواع طرح‌ها و لوایح. 43

 

2-9- وصول و ارجاع به کمیسیون. 44

 

2-10- رسیدگی در کمیسیون. 45

 

2-10-1- تقسیم در کمیسیون‌ها و شروع به رسیدگی. 45

 

2-10-2- شرکت کنندگان در جلسه کمیسیون. 45

 

2-10-3- پیشنهاد دهندگان طرح. 45

 

2-10-4-سایر نمایندگان. 46

 

2-10-5- مقامات اجرایی ذیربط. 46

 

2-10-6- برخی مقامات سیاسی یا نمایندگان آنها 46

 

2-10-7-کارشناسان مدعو و نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس.. 46

 

2-10-8- بررسی در کمیسیون و ارائه گزارش.. 46

 

2-10-9-ارجاع به کمیته 47

 

2-11- بررسی و تصویب در صحن. 47

 

2-11-1- مقررات عمومی بررسی در صحن علنی. 48

 

2-11-1-1- حضور نمایندگان دولت.. 48

 

2-11-1-2- سؤال. 48

 

2-11-1-3- اخطار قانون اساسی. 48

 

2-11-1-4-تذکر آیین نامه داخلی. 48

 

2-12- رسیدگی تک شوری و دو شوری. 49

 

2-12-1- رسیدگی تک شوری. 49

 

2-12-2- رسیدگی دو شوری. 49

 

2-13- بررسی و تصویب جزئیات طرح یا لایحه 49

 

2-14- رد، استرداد یا مسکوت ماندن طرح یا لایحه 51

 

2-14-1- رد طرح یا لایحه 51

 

2-14-2- استرداد طرح یا لایحه 51

 

2-14-2-1- قبل از تصویب کلیات.. 51

 

2-14-2-2- بعد از تصویب کلیات.. 51

 

2-14-3- مسکوت ماندن طرح یا لایحه 52

 

2-15- نظارت شورای نگهبان. 52

 

2-15-1- رفع ایراد شورای نگهبان. 52

 

2-15-2- ارجاع مجدد از سوی شورای نگهبان. 53

 

2-15-3- ارسال برای اجرا 53

 

2-16-1- وظایف مستقل مجمع تشخیص مصلحت نظام 54

 

2-16-2- وظایف مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام 54

 

2-16-3- وظیفه نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام 54

 

2-17- موارد خاص قانونگذاری. 56

 

2-17-1- رسیدگی به طرح‌ها و لوایح فوریتی. 56

 

2-17-2- قانونگذاری تفویضی طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی. 57

 

2-17-3- تفسیر قوانین. 59

 

2-17-4- بررسی و تصویب معاهدات و قراردادهای بین‌المللی. 60

 

2-17-5- بررسی و تصویب برنامه‌های توسعه و بودجه سالیانه کل کشور. 62

 

2-17-5-1- تصویب برنامه توسعه 62

 

2-18- امضاء مصوبات توسط رئیس جمهور. 67

 

2-19-انتشار قانون. 67

 

2-20- نظارت مجلس بر اجرای قوانین و امور جاری کشور. 67

 

2-20-1- جایگاه نظارت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. 68

 

2-20-2- شیوه‌ها و ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی. 68

 

2-20-2-1- نظارت مالی. 68

 

2-20-2-2- نظارت سیاسی. 69

 

2-20-3- ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی. 69

 

2-20-3-1- اظهارنظر. 69

 

2-20-3-2- تذکر. 70

 

2-20-3-3- سؤال. 70

 

2-20-3-4- استیضاح. 72

 

2-20-3-5- تحقیق و تفحص… 73

 

2-20-3-6- رأی اعتماد 74

 

2-20-3-7- نظارت موضوع ماده (233) قانون آیین نامه داخلی مجلس.. 75

 

2-20-3-8- کمیسیون اصل نودم قانون اساسی. 75

 

2-20-3-9- نظارت دیوان محاسبات کشور. 76

 

2-20-3-10- نظارت رئیس مجلس بر مقررات دولت.. 77

 

2-20-3-11- نمایندگان ناظر در شوراهای اجرایی. 78

 

2-20-3-12- دریافت گزارش از نهادهای دولتی. 78

 

2-20-3-13- نظارت خاص کمیسیون‌های تخصصی. 79

 

2-20-3-14- ایجاد کمیسیون ویژه به منظور نظارت.. 79

 

2-20-3-15- تصویب برخی موارد اجرایی خاص و مهم 79

 

2-20-3-16- نظارت مجلس بر خود 80

 

3-1- تاریخچه تشکیل پارلمان در انگلستان. 93

 

3-2-آشنایی اجمالی با پارلمان بریتانیا 94

 

3-3- نگاهی اجمالی به نظام قانونگذاری انگلستان. 95

 

3-4- نظام قانونگذاری انگلستان. 96

 

3-4- 1- اصول حاکمیت سیاسی. 96

 

3-4- 1-1- قانون اساسی بریتانیای کبیر (منابع و ماهیت قانون اساسی انگلستان) 96

 

3-4- 1-2- اعتبار قانون اساسی. 96

 

3-4- 1-3- منابع قانون اساسی. 96

 

3-4-2- اصول بنیادین نظام قانونگذاری انگلستان. 98

 

3-4-2-1- دموکراسی. 98

 

3-4-2- 2- حاکمیت پارلمان. 98

 

3-5- نظام انتخابات پارلمانی انگلستان. 98

 

3-5-1- انواع انتخابات.. 98

 

3-5-2- شرایط کاندیداها 99

 

3-5-3- شرایط رأی دهندگان. 100

 

3-5-4- استثنائات سکونت در حوزه رأی گیری. 100

 

3-5-5- سیستم انتخابات کمیسیون مرزی. 100

 

3-5-6- مرجع و نحوه رسیدگی به دعاوی انتخاباتی. 100

 

3-5-7- جرائم انتخاباتی. 101

 

3-6- وظایف پارلمان. 101

 

3-6-1- مجلس عوام 101

 

3-6-2- مجلس اعیان. 102

 

3-7- ترکیب مجلس اعیان. 102

 

3-7-1- لردهای روحانی. 102

 

3-7-2- لردهای موروثی. 102

 

3-7-3- لردهای مادام العمر. 102

 

3-7-4- لردهای قضایی. 102

 

3-8- وظایف و اختیارات قانونگذاری ملی. 103

 

3-8-1- صلاحیت پارلمان انگلستان. 103

 

3-8-2- وظایف و اختیارات مجلس عوام 103

 

3-8-3- وظایف و اختیارات مجلس اعیان. 103

 

3-9- مدل تفکیک قوا و تأثیر قوا بر یکدیگر. 104

 

3-9-1- وضعیت فعلی تفکیک قوا 105

 

3-9-2- نقش تفکیک قوا در قانونگذاری. 105

 

3-9-3- مجلس اعیان و مسأله تفکیک قوا 105

 

3-9-4- وضعیت قوه قضاییه در آموزه تفکیک قوا 106

 

3-9-5- صلاحیت قضایی پارلمان. 106

 

3-9-6- صدر اعظم و مساله تفکیک قوا 106

 

3-9-7- دادستان کل و تفکیک قوا 106

 

3-10- ارگان‌های ناظر بر پارلمان ملی. 107

 

3-10-1- پارلمان و اتحادیه اروپا 107

 

3-10-2- تغییرات اجتماعی. 107

 

3-10-3-کنوانسیون اروپایی حقوق بشر. 107

 

3-10-4- انحلال پارلمان. 107

 

3-11- مدیریت پارلمان. 108

 

3-11-1- مدیریت مجلس عوام 108

 

3-11-2- مدیریت مجلس اعیان. 108

 

3-11-3- ملکه 108

 

3-12-کمیسیون‌های پارلمان. 108

 

3-12-1-کمیسیون‌های مجلس عوام 108

 

3-12-1-1-کمیسیون متشکل از کل مجلس عوام(کمیسیون کل مجلس) 108

 

3-12-1-2-کمیسیون دائمی. 109

 

3-12-2-کمیسیون‌های دائمی لوایح عمومی. 110

 

3-12-2-1-کمیسیون‌های دائمی لوایح عمومی. 110

 

3-12-2-2-کمیسیون‌های دائمی اروپایی. 110

 

3-12-2-3-کمیسیون‌های عالی مربوط به مسائل منطقه ای. 110

 

3-12-2-4-کمیسیون دائمی مربوط به مسائل منطقه ای. 110

 

3-12-3-کمیته‌های منتخب(تحقیق) و کمیته‌های مشترک.. 110

 

3-12-4-کمیته‌های داخلی(کمیسیون‌های داخلی) 111

 

3-12-4-1-کمیسیون رسانه ها 112

 

3-12-4-2-کمیسیون ارتباطات.. 112

 

3-12-4-3-کمیسیون مدرنیزه کردن مجلس عوام 112

 

3-12-4-4-کمیسیون مصونیت‌ها و امتیازات پارلمانی. 112

 

3-12-4-5-کمیسیون رویه 112

 

3-12-4-6-کمیسیون نظام نامه 112

 

3-12- 5-کمیسیون‌های نظارت و بررسی. 112

 

3-12- 5-1-کمیسیون مقررات‌زدایی و اصلاح قوانین. 112

 

3-12- 5-2-کمیسیون تحقیقات اروپایی. 113

 

3-12- 5-3-کمیسیون مشترک اسناد قانونی. 113

 

3-12- 5-4-کمیسیون مشترک تسهیلات مالیات.. 113

 

3-12- 5-5 -کمیسیون لوایح تلفیقی(دوگانه) 113

 

3-12-6 -کمیسیون‌های غیر وزارتی دیگر. 113

 

3-12-6 -1-کمیسیون حساب‌های عمومی. 113

 

3-12-6 -2-کمیسیون اداره عمومی. 114

 

3-12-6 -3-کمیسیون بازرسی محیط زیست.. 114

 

3-12-6 -4-کمیسیون مشترک حقوق بشر. 114

 

3-12-6 -5-کمیسیون گزارش یا تخصیص نیروی انسانی. 114

 

3-12-6 -6-کمیته‌های تحقیق. 114

 

3-12-7-کمیسیون‌های دیگر. 115

 

3-12-7-1-کمیسیون امور جاری. 115

 

3-12-7-2-کمیسیون‌های برنامه ریزی. 115

 

3-12-7-3-کمیسیون ارائه دلایل. 115

 

3-12-7-4-کمیسیون لوایح خصوصی. 115

 

3-12-7-5-کمیسیون مذهبی. 115

 

3-12-7-6-کمیسیون‌های غیر رسمی. 115

 

3-12-8-کمیسیونهای مجلس اعیان. 116

 

3-13- 1-قوانین مصوب پارلمان بریتانیا 116

 

3-13- 1-1- لوایح عمومی. 116

 

3-13- 1-2- لوایح اعضاء خصوصی که ابتدا در مجلس اعیان طرح شده اند 118

 

3-13-2- فرایند تبدیل لایحه به قانون (لوایح عمومی) 118

 

3-13- 2-1- ارائه لایحه و شور اول. 118

 

3-13- 2-2- شور دوم 119

 

3-13- 2-3- فرایند بررسی لوایح در کمیسیون ها 119

 

3-13- 2-4- گزارش کمیسیون‌ها به مجلس و شور سوم 120

 

3-13- 2-5- ارجاع به مجلس اعیان. 120

 

3-13- 2-6- توشیح ملکه و اعمال قانون. 121

 

3-13- 2-7- فرایند تبدیل لوایح خصوصی به قانون. 121

 

3-13- 3-1- نهادهای اتحادیه اروپا 122

 

3-13- 3-2- نقش پارلمان بریتانیای کبیر در قانونگذاری اتحادیه اروپا 123

 

3-14- شیوه‌های تشخیص مسائل مبتلا دبه و مورد نیاز قانونگذاری. 123

 

3-14-1- مشاوره و نظر خواهی. 123

 

3-14-1-1- مشاوره غیر رسمی: 123

 

3-14-1-2- مشاوره رسمی. 124

 

3-14-2- ارتباط نمایندگان با حوزه انتخاباتی. 124

 

3-15 – طرق مشارکت شهروندان در وضع قوانین. 124

 

3-16 – نقش احزاب و فراکسیون‌های حزبی و گروهی در فرایند قانونگذاری. 125

 

3-16 – 1- تأثیرات حزبی بر نمایندگان پارلمان. 125

 

3-16 –1-1- حزب کارگر. 125

 

3-16 –1-2- حزب محافظه کار. 126

 

3-16 –1-3- حزب لیبرال دموکرات.. 126

 

3-16 –2- عوامل برون حزبی مؤثر بر نمایندگان پارلمان. 126

 

3-17- فرایند بازنگری و اصلاح قوانین. 126

 

3-17-1- وظایف و کارکردهای کمیسیونهای حقوقی. 126

 

3-17-2- نحوه کار کمیسیون. 127

 

3-17-2-1-کمیسیون حقوقی و نظرخواهی. 127

 

3-17-2-2-کمیسیون حقوقی و تدوین قانون. 127

 

3-18- شیوه‌های تفویض اختیارات قانونگذاری. 127

 

3-18- 1-علل توجیهی قانونگذاری تفویضی. 128

 

3-18- 2- نظر خواهی در مورد قوانین مصوب ناشی از تفویض اختیار قانونگذاری. 128

 

3-18- 3- اسناد قانونی و انواع دیگر قانونگذاری ثانویه(تفویضی) 128

 

3-18-4- اسناد قانونگذاری منفی و مثبت.. 128

 

3-18- 4-1- اسناد قانونی منفی. 128

 

3-18- 4-2-اسناد قانونی مثبت.. 129

 

3-18- 4-3-کمیته مشترک مربوط به اسناد قانونی. 129

 

3-18-5-کمیته‌های تخصصی. 129

 

3-19- مصونیت پارلمانی نمایندگان. 129

 

3-19-1-مصونیت اصلی. 129

 

3-19-2- رویه صلاحیت انحصاری. 129

 

3-19-3-آزادی بیان. 130

 

3-19-3-1-آزادی بیان در مباحثات یا رویه ها 130

 

3-19-3-2- مفهوم آزادی بیان (درون پارلمان) 130

 

3-19-3-3- مورد سؤال یا اعتراض قرار گرفتن در دادگاه 130

 

3-19-3-4- مفهوم آزادی بیان خارج از پارلمان. 130

 

3-19-4- مصونیت نسبی. 130

 

3-19-5- دادگاه‌ها و مسأله مصونیت پارلمانی. 131

 

3-20 – ابزارهای نظارتی و کنترلی پارلمان. 131

 

3-20 – 1- سؤالات پارلمانی. 131

 

3-20 – 2- سؤالات مجلس عوام 131

 

3-20 – 2- 1- سؤالات شفاهی. 131

 

3-20 – 2- 2- سؤالات کتبی. 131

 

3-20 – 3- سؤالات در مجلس اعیان. 132

 

3-20 – 4- نامه‌های نمایندگان. 132

 

3-21- نظارت پارلمانی از طریق مأموران پارلمانی. 132

 

3-21-1- جبران کننده خسارات و حسابرس کل. 132

 

3-21-2- بازرس اداری پارلمان. 132

 

4-1- اصول حاکمیت اساسی. 135

 

4-1-1- اصول حاکمیت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران. 135

 

4-1-2- اصول حاکمیت سیاسی در انگلستان. 136

 

4-2- مرجع مسئول اجرای انتخابات مجالس نمایندگی و صلاحیت‌های نامزدها 138

 

4-3- مرجع مسئول رسیدگی به تخلفات و جرائم انتخاباتی و شیوه‌های رسیدگی آن. 140

 

4-4- محدودیت‌های موضوعی و ساختاری مجالس قانونگذاری. 141

 

4-4-1- محدودیت‌های موضوعی و ساختاری مجلس قانونگذاری در جمهوری اسلامی ایران. 141

 

4-4- 2- محدودیت‌های موضوعی و ساختاری مجالس قانونگذاری در انگلستان. 143

 

4-5- مراجع و نهادهای ناظر بر مصوبات مجالس قانونگذاری و شیوه رسیدگی آنها 143

 

4-5- 1- مراجع و نهادهای ناظر بر مصوبات مجلس قانونگذاری و شیوه رسیدگی آنها در ج.ا.ا. 143

 

4-5- 2- مراجع و نهادهای ناظر بر مصوبات مجالس قانونگذاری و شیوه رسیدگی آنها در انگلستان  144

 

4-6- مراجع و نهادهای موازی قانونگذاری. 145

 

4-6- 1- مراجع و نهادهای موازی قانونگذاری در جمهوری اسلامی ایران. 145

 

4-6- 2- مراجع و نهادهای قانونگذاری در انگلستان. 147

 

4-7- مرجع تفسیر قوانین. 147

 

4-7- 1- مرجع تفسیر قوانین در جمهوری اسلامی ایران. 147

 

4-7- 2- مرجع تفسیر قوانین در انگلستان. 148

 

4-8- اختیارات، وظایف و نقش رؤسای مجالس قانونگذاری. 148

 

4-8- 1- اختیارات، وظایف و نقش رئیس مجلس قانونگذاری در جمهوری اسلامی ایران. 148

 

4-8- 2- اختیارات، وظایف و نقش‌های رؤسای مجالس قانونگذاری در انگلستان. 148

 

4-9- تعداد کمیسیون‌ها، چگونگی تعیین اعضاء و شیوه تصمیم گیری آنها 149

 

4-9- 1- تعداد کمیسیون‌ها، چگونگی تعیین اعضاء و شیوه تصمیم گیری آنها در ج.ا.ا. 149

 

4-9- 2- تعداد کمیسیون‌ها، چگونگی تعیین اعضاء و شیوه تصمیم گیری آنها در انگلستان. 151

 

4-10- روش تعیین دستور جلسات مجلس و فوریت‌های طرح‌ها و لوایح. 153

 

4-10- 1- روش تعیین دستور جلسات و فوریت‌های طرح‌ها و لوایح در جمهوری اسلامی ایران. 153

 

4-10- 2- روش تعیین دستور جلسات مجلس و فوریت‌های طرح‌ها و لوایح در انگلستان. 154

 

4-12- راه‌ها و شیوه‌های تشخیص مسائل مورد نیاز قانونگذاری. 156

 

4-12- 1- راه‌ها و شیوه‌های تشخیص مسائل مورد نیاز قانونگذاری در جمهوری اسلامی ایران. 156

 

4-12- 2- راه‌ها و شیوه‌های تشخیص مسائل مورد نیاز قانونگذاری در انگلستان. 156

 

4-13- چگونگی رعایت حقوق احزاب و گرایش‌های اقلیت در فرایند و ساختار‌های پارلمانی. 157

 

4-14- دخالت نهادهای مدنی غیر از احزاب سیاسی در فرایند قانونگذاری. 160

 

4-14- 1- دخالت نهادهای مدنی غیر از احزاب سیاسی در فرایند قانونگذاری در ج.ا.ا. 160

 

4-14- 2- دخالت نهادهای مدنی غیر از احزاب سیاسی در فرایند قانونگذاری در انگلستان. 160

 

4-15- شیوه جلوگیری از وضع قوانین متعارض و اصلاح و بازنگری قوانین. 161

 

4-15- 1- شیوه جلوگیری از وضع قوانین متعارض و اصلاح و بازنگری قانون در ج.ا.ا. 161

 

4-15- 2- شیوه جلوگیری از وضع قوانین متعارض و اصلاح و بازنگری قوانین در انگلستان. 162

 

4-16- تفویض اختیار قانونگذاری؛ مکانیسم‌ها و نهادها 162

 

4-16- 1- تفویض اختیار قانونگذاری؛ مکانیسم‌ها و نهادها در جمهوری اسلامی ایران. 162

 

4-16- 2- تفویض اختیار قانونگذاری، مکانیسم‌ها و نهادها در انگلستان. 162

 

4-17- مصونیت پارلمانی؛ شرایط و محدودیت ها 163

 

4-17- 1- مصونیت پارلمانی؛ شرایط و محدودیت‌ها‌ی آن در جمهوری اسلامی ایران. 163

 

4-17- 2- مصونیت پارلمانی؛ شرایط و محدودیت‌های آن در انگلستان. 163

 

4-18- مکانیسم‌های پاسخگویی و نظارتی نمایندگان مجالس در اجرای قوانین و سیاست ها 164

 

4-18- 1- مکانیسم‌های پاسخگویی و نظارتی به نمایندگان مجلس در اجرای قوانین و سیاست‌ها در جمهوری اسلامی ایران  164

 

4-19- بررسی تطبیقی تفکیک همکاری قوا 166

 

4-19- 1 – بررسی تطبیقی تفکیک همکاری قوا در جمهوری اسلامی ایران. 166

 

4-19- 2- رژیم همکاری قوا در انگلستان. 167

 

 

 

فهرست جداول

 

عنوان                                                                                                               صفحه

 

جدول (2-1) فرایند تصویب فوریت ها 57

 

جدول (2-2) ابزارهای نظارتی مجلس.. 82

 

جدول(2-3) شرایط بررسی و رأی اعتماد به هیئت وزیران (مواد 188 تا 191) 90

 

جدول(2-4) نحوه نظارت نمایندگان بر فرایند قانونگذاری (مواد 181 و 182 آیین نامه داخلی) 90

 

 

 

فهرست نمودارها

 

عنوان                                                                                                              صفحه

 

نمودار(2-1)جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام در فرایند قانونگذاری. 55

 

نمودار(2-2) ضوابط و فرایند تصویب قانونگذاری. 59

 

نمودار(2-3) رسیدگی و تصویب معاهدات و قراردادهای بین‌المللی. 61

 

نمودار (2-4) رسیدگی و تصویب لایحه برنامه 5 ساله توسعه کشور (مواد 213 الی 215) 63

 

نمودار (2-5) رسیدگی و تصویب لایحه بودجه سالیانه کشور (مواد (213) و (216)و تا (217) 65

 

نمودار(2-6) فرایند قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی. 66

 

نمودار(2-7) مراحل تذکر به رئیس جمهور و وزیر (ماده 192) 83

 

نمودار(2-8) مراحل سؤال از وزیر (مواد 193 تا 195) 83

 

نمودار(2-9) مراحل سؤال از رئیس جمهور (مواد 196 و 197) 84

 

نمودار (2-10) مراحل استیضاح وزیران مواد 219 تا 227. 85

 

نمودار(2-11)مراحل استیضاح و عدم کفایت رئیس جمهور (مواد 228 تا 234) 86

 

نمودار(2-12) مراحل رسیدگی و تصویب لایحه اصلاح جزئی در خطوط مرزی (مواد 207 تا 209) 87

 

نمودار(2-13) مراحل تحقیق و تفحص (مواد 198 تا 201) 88

 

نمودار(2-14) مراحل بررسی و رأی اعتماد به هیئت وزیران (مواد 188 تا 191 آیین نامه داخلی) 89

 

 

 

 

 

چکیده پایان نامه (حداقل در 10سطر نوشته شود) (شامل خلاصه، اهداف، روشهای اجرا و نتایج به دست آمده)

 

مجلس شورای اسلامی ایران به عنوان رکن اصلی قوه‌ی مقننه محور بسیاری از تصمیم گیری‌ها، قانونگذاری‌ها و برنامه ریزی هاست و نمایندگان با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند و ایران را نمی‌توان جزء نظام‌های پارلمانی دسته بندی کرد، اما کشور انگلستان دارای دو مجلس عوام و لردها (مجلس اعیان) است و می‌توان گفت که در سازوکار نظام انتخاباتی قوه مقننه دوکشور وجه اشتراکاتی وجود دارد ولی در مبانی نظام تقنینی شکل مجالس قانونگذاری افتراقاتی قابل مشاهده است. در انگلستان مجلس لردها موروثی است و قدرت واقعی با مجلس عوام است و در عمل تصویب قوانین و غالباً پیشنهاد قوانین به اراده مجلس عوام است و عام بودن قانون، همزیستی اجباری قانون با حقوق عرفی و اصل حاکمیت پارلمانی از ویژگی‌های دیگر نظام قانونگذاری انگلستان است. اهداف این پایان نامه دریافت نقاط ضعف و قوت قوانین، استفاده از دستاوردها و تجارب ارزنده نظام قانونگذاری انگلستان، جست وجوی روشها و مدلهای بهتر و موفق‌تر سیاسی و حکومتی، به روز بودن قوانین، تغییر نظام ریاستی پارلمانی به نظام پارلمانی طبق منویات و خواسته‌های مقام معظم رهبری می‌باشد و روش تحقیق این پایان نامه از نوع توصیفی تحلیلی است و در نهایت پس از بررسی تطبیقی شاخصه‌های مجلس مدار انگلستان و روابط میان دو قوه‌ی مجریه و مقننه در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه می‌رسیم که اگر چه این نظام را نمی‌توان ریاستی یا مجلس مدار محض دانست، اما می‌توان گفت: نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران نظامی است منحصر به فرد و یگانه که هم عناصری از رژیم ریاستی در آن است و هم عناصری از رژیم مجلس مدار و از سوی دیگر پس از تطبیق اصول دموکراسی و رژیم مجلس مدار انگلستان با نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران متوجه می‌شویم که با وجود تفاوت اساسی در ماهیت فلسفی نظام‌های دموکراتیک غربی و نظام جمهوری اسلامی، این اصول دموکراتیک به گونه‌ی آشکاری در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران نیز دیده می‌شوند چرا که اصولاً الهی بودن نظام به معنای نفی نقش مردم در اداره‌ی جامعه نیست، بلکه حاکمیت ملت در قالب حاکمیت موازین اسلامی به شکل خاصی متبلور شده است.

 

چکیده:

 

مجلس شورای اسلامی ایران به عنوان رکن اصلی قوه مقننه‌ی محور بسیاری از تصمیم گیری‌ها، قانونگذاری‌ها و برنامه ریزی هاست و نمایندگان با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند و ایران را نمی‌توان جزء نظام‌های پارلمانی دسته بندی کرد، اما کشور انگلستان دارای دو مجلس عوام و لردها (مجلس اعیان) است و می‌توان گفت که در سازوکار نظام انتخاباتی قوه مقننه دو کشور وجه اشتراکاتی وجود دارد ولی در مبانی نظام تقنینی شکل مجالس قانونگذاری افتراقاتی قابل مشاهده است. در انگلستان مجلس لردها موروثی است و قدرت واقعی با مجلس عوام است و در عمل تصویب قوانین و غالباً پیشنهاد قوانین به اراده‌ی مجلس عوام است و عام بودن قانون، همزیستی اجباری قانون با حقوق عرفی و اصل حاکمیت پارلمانی از ویژگی‌های دیگر نظام قانونگذاری انگلستان است. اهداف این پایان نامه دریافت نقاط ضعف و قوت قوانین، استفاده از دستاوردها و تجارب ارزنده نظام قانونگذاری انگلستان، جست و جوی روشها و مدلهای بهتر و موفق‌تر سیاسی و حکومتی، به روز بودن قوانین، تغییر نظام ریاستی پارلمانی به نظام پارلمانی طبق منویات و خواسته‌های مقام معظم رهبری می‌باشد و روش تحقیق این پایان نامه از نوع توصیفی تحلیلی است و در نهایت پس از بررسی تطبیقی شاخصه‌های مجلس مدار انگلستان و روابط میان دو قوه‌ی مجریه و مقننه در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه می‌رسیم که اگر چه این نظام را نمی‌توان ریاستی یا مجلس مدار محض دانست، اما می‌توان گفت: نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران نظامی است منحصر به فرد و یگانه که هم عناصری از رژیم ریاستی در آن است و هم عناصری از رژیم مجلس مدار و از سوی دیگر پس از تطبیق اصول دموکراسی و رژیم مجلس مدار انگلستان با نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران متوجه می‌شویم که با وجود تفاوت اساسی در ماهیت فلسفی نظام‌های دموکراتیک غربی و نظام جمهوری اسلامی، این اصول دموکراتیک به گونه آشکاری در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران نیز دیده می‌شوند چرا که اصولاً الهی بودن نظام به معنای نفی نقش مردم در اداره جامعه نیست، بلکه حاکمیت ملت در قالب حاکمیت موازین اسلامی به شکل خاصی متبلور شده است.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...