1-2 مقدمه 16

 

2-2 ویژگیهای شخصی. 17

 

1-2-2 سن. 17

 

2-2-2جنسیت.. 20

 

3-2-2 سطح تحصیلات.. 27

 

4-2-2  سابقه خدمت.. 31

 

5-2-2 حقوق و دستمزد 31

 

3-2 تعهد سازمانی. 35

 

1-3-2 تعاریف و مفاهیم تعهد سازمانی. 35

 

2-3-2 مراحل توسعه تعهد سازمانی. 38

 

3-3-2 اهمیت تعهد سازمانی. 41

 

4-3-2 نتایج مثبت و منفی تعهد سازمانی. 43

 

1-4-3-2 تعهد سطح پایین. 43

 

2-4-3-2 تعهد متوسط. 46

 

3-4-3-2  تعهد سطح بالا. 47

 

4-4-3-2 جمع‏بندی. 48

 

5-3-2 شاخص های تعهد 49

 

6-3-2 ابعاد تعهد سازمانی. 51

 

7-3-2 دیدگاه‌های تعهد سازمانی. 53

 

8-3-2 مدل‌ها و الگوهاو نظریات تعهد سازمانی. 54

 

4-2 قصد ترک سازمان. 59

 

1-4-2 دلایل ترک سازمان. 61

 

فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

 

1-3 مقدمه 64

 

۳-۲ روش تحقیق. 64

 

3-3 مدل تحلیلی تحقیق. 65

 

4-3 جامعه آماری. 65

 

5-3 نمونه و تعیین حجم نمونه 66

 

6-3روش گرد آوری داده ها 67

 

7-3 ابزار گردآوری داده ها و ویژگی های آن. 67

 

8-3 ویژگی های فنی ابزار تحقیق. 67

 

1-8-3 روایی ابزار تحقیق. 67

 

2-8-3  پایایی ابزار تحقیق. 68

 

9-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها 69

 

1-9-3 رگرسیون. 69

 

2-9-3 شرایط لازم جهت استفاده از رگرسیون خطی. 70

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

 

1-4 مقدمه‏ 73

 

2-4 توصیف داده‌های پژوهشی. 73

 

1-2-4 اطلاعات مربوط به جنسیت.. 74

 

2-2-4 اطلاعات مربوط به رده سنی. 75

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

3-2-4 اطلاعات مربوط به میزان تحصیلات.. 76

 

4-2-4 اطلاعات مربوط به میزان تجربه 77

 

3-4 تجزیه و تحلیل داده ها 78

 

4-4 نتایج آزمون رگرسیونی فرضیات.. 79

 

1-4-4 آزمون کلموگروف- اسمیرنف(KS) 80

 

1-1-4-4 نتایج آزمون رگرسیون فرضیه 1. 80

 

2-1-4-4 آزمون دوربین- واتسون برای متغیر مستقل سن. 80

 

3-1-4-4  بررسی خطی بودن ارتباط متغیر وابسته با متغیر مستقل سن. 81

 

4-1-4-4 بررسی نرمال بودن خطا ها برای متغیر مستقل سن. 81

 

5-1-4-4 نتیجه فرضیه 1. 85

 

2-4-4 نتایج آزمون رگرسیون فرضیه 2. 85

 

1-2-4-4 آزمون دوربین_واتسون برای متغیر مستقل تحصیلات.. 86

 

2-2-4-4  بررسی خطی بودن ارتباط متغیر وابسته با متغیر مستقل تحصیلات.. 86

 

3-2-4-4 بررسی نرمال بودن خطا ها برای متغیر مستقل تحصیلات.. 86

 

4-2-4-4 نتیجه فرضیه 2. 89

 

3-4-4 نتایج آزمون رگرسیون فرضیه 3. 89

 

1-3-4-4 آزمون دوربین_واتسون برای متغیر مستقل تجربه 90

 

2-3-4-4 بررسی خطی بودن ارتباط متغیر وابسته با متغیر مستقل تجربه 90

 

3-3-4-4  بررسی نرمال بودن خطا ها برای متغیر مستقل تجربه 90

 

4-3-4-4 نتیجه فرضیه 3. 93

 

4-4-4 نتایج آزمون رگرسیون فرضیه 4. 94

 

1-4-4-4 آزمون دوربین_واتسون برای متغیر مستقل آموزش.. 94

 

2-4-4-4 بررسی خطی بودن ارتباط متغیر وابسته با متغیر مستقل آموزش.. 94

 

3-4-4-4 بررسی نرمال بودن خطا ها برای متغیر مستقل آموزش.. 95

 

4-4-4-4  نتیجه فرضیه 4. 98

 

5-4-4 خلاصه نتایج آزمون رگرسیون فرضیات 5و6و7. 98

 

6-4-4 نتایج فرضیه 8. 100

 

5-4 نتایج رگرسیون فرضیات.. 101

 

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

 

1-5 مقدمه 103

 

2-5 نتایج به دست آمده از فرضیات تحقیق. 103

 

1-2-5 نتیجه فرضیه اول. 103

 

2-2-5 نتیجه فرضیه دوم 104

 

3-2-5 نتیجه فرضیه سوم 104

 

4-2-5 نتیجه فرضیه چهارم 105

 

5-2-5 نتیجه فرضیه پنجم 105

 

6-2-5 نتیجه فرضیه ششم 106

 

7-2-5 نتیجه فرضیه هفتم 106

 

8-2-5 نتیجه فرضیه هشتم 106

 

3-5 نتیجه گیری کلی فرضیات.. 107

 

4-5 پیشنهادات.. 107

 

1-4-5 پیشنهادات برای محققین آینده 108

 

5-5 محدودیت های تحقیق. 109

 

پیوست ها

 

پیوست الف) پرسشنامه پژوهشی. 111

 

پیوست ب) خروجی نرم افزار. 114

 

منابع و ماخذ

 

منابع فارسی: 137

 

منابع لاتین: 139

 

چکیده انگلیسی: 143

 

جدول 1-2 نتایج احتمالی سطوح مختلف تعهد 44

 

جدول 2-2 تعهد سازمانی و ابعاد سه گانه تعهد 51

 

جدول 1-3  پایایی ابزار اندازه گیری. 69

 

جدول 1-4  : جنسیت پاسخ دهندگان. 74

 

جدول 2-4 : اطلاعات مربوط به رده سنی. 75

 

جدول 3-4  : اطلاعات مربوط به میزان تحصیلات.. 76

 

جدول 4-4 : اطلاعات مربوط به تجربه 77

 

 

 

نگاره 1-4.  آزمون کلموگروف –اسمیر نوف (Ks) 80

 

نگاره 2-4.   آزمون رگرسیون با متغیر وابسته تعهد سازمانی. 83

 

نگاره 3-4. نتایج همبستگی آزمون رگرسیون با متغیر وابسته تعهد سازمانی. 84

 

نگاره 4-4 تحلیل واریانس آزمون رگرسیون با متغیر وابسته تعهد سازمانی. 84

 

نگاره 5-4 ضرایب معادله رگرسیونی آزمون رگرسیون با متغیر وابسته تعهد سازمانی. 85

 

نگاره 6-4.  آزمون رگرسیون با متغیر وابسته تعهد سازمانی. 88

 

نگاره 7-4. نتایج همبستگی آزمون رگرسیون با متغیر وابسته تعهد سازمانی. 88

 

نگاره 8-4 تحلیل واریانس آزمون رگرسیون با متغیر وابسته تعهد سازمانی. 89

 

نگاره 9-4.  آزمون رگرسیون با متغیر وابسته تعهد سازمانی. 92

 

نگاره 10-4. نتایج همبستگی آزمون رگرسیون با متغیر وابسته تعهد سازمانی. 93

 

نگاره 11-4 تحلیل واریانس آزمون رگرسیون با متغیر وابسته تعهد سازمانی. 93

 

نگاره 12-4.  آزمون رگرسیون با متغیر وابسته تعهد سازمانی. 96

 

نگاره 13-4. نتایج همبستگی آزمون رگرسیون با متغیر وابسته تعهد سازمانی. 97

 

نگاره 14-4 تحلیل واریانس آزمون رگرسیون با متغیر وابسته تعهد سازمانی. 97

 

نگاره 16-4 خلاصه نتایج رگرسیون فرضیه 5. 99

 

نگاره 17-4 خلاصه نتایج رگرسیون فرضیه 6. 99

 

نگاره 18-4 خلاصه نتایج رگرسیون فرضیه 7. 100

 

نگاره 19-4 ضرایب معادله رگرسیونی آزمون رگرسیون با متغیر وابسته قصد ترک سازمان. 100

 

نگاره20-4 خلاصه نتایج رگرسیون فرضیات.. 101

 

نمودار 1-2 دیدگاه‌های نگرشی و رفتاری در زمینه تعهد سازمانی. 40

 

نمودار 2-2 مدل برداشت فرد از تعهد خود و برداشت دیگران نسبت به تعهد او. 40

 

نمودار 3-2 اشكال تعهد سازمانی. 52

 

نمودار 4-2 عوامل مؤثر و نتایج ناشی از تعهد سازمانی. 58

 

نمودار 5-2 عوامل ضروری، عوامل همبسته و پیامدهای تعهد سازمانی. 59

 

نمودار 1-3 مدل مفهومی تحقیق. 65

 

نمودار 1-4 جنسیت پاسخ دهندگان. 74

 

نمودار 2-4 نمودار مربوط به رده سنی. 75

 

نمودار 3-4 نمودار مربوط به رده سنی. 76

 

نمودار 4-4 نمودار مربوط به تجربه 77

 

 

 

چكیده:

 

تعهد سازمانی به عنوان یکی از اصول رفتار سازمانی، در دهه های اخیر موضوع بسیاری از متون رفتار سازمانی و مورد توجه تعداد زیادی از محققان در این زمینه بوده است که همواره سعی نموده اند مسئله فوق را از ابعاد مختلف بررسی و آن را برروی عملکرد سازمان اندازه گیری نمایند. تعهد و پایبندی می تواند پیامدهای مثبت و متعددی از جمله : افزایش انگیزه و كارایی ، كاهش تمایل به جستجوی مشاغل جدید و كاهش تغییر و تحولات نیروی انسانی  داشته باشد .

 

با توجه به صرف هزینه و زمان زیاد جهت گزینش ،آموزش و توسعه پرسنل ، شناسایی ویژگیهای فردی تاثیر گذار بر تعهد سازمانی و تمایل به ماندن یا ترک سازمان برای مدیران ضروری به نظر می رسد .

 

تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط  چهار ویژگی فردی شامل : سن ، سابقه ، تحصیلات و آموزش و سه بعد تعهد از دیدگاه آلن ومیر  [1] (1997) شامل عاطفی ، مستمر و هنجاری با تعهد سازمانی و در نهایت بررسی ارتباط تعهد سازمانی با قصد ترک سازمان در اداره کل تامین اجتماعی استان مرکزی انجام پذیرفته است .

 

در این تحقیق از روش پرسشنامه برای گرد آوری اطلاعات لازم استفاده گردیده است همچنین برای بررسی رابطه میان متغیرها از نرم افزار SPSS و از روش رگرسیون خطی  استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که  دو ویژگی از ویژگهای فردی شامل میزان سن کارکنان و آموزش های مناسب و  مستمر و سه بعد از تعهد (عاطفی ، مستمر و هنجاری) تاثیر مثبت بر روی تعهد سازمانی داشته و دو ویژگی دیگر در نظر گرفته شده در این تحقیق شامل تحصیلات و سابقه کارکنان ارتباط معنی داری با تعهد سازمانی ندارد .همچنین نتایج نشان می دهد تعهد سازمانی با قصد ترک سازمان ارتباط منفی دارد.

 

 

 

مقدمه:

 

در عصر پرتلاطم کنونی که سازمانها بسوی تخصصی شدن پیش می روند و در رقابت تنگاتنگ به فعالیت خود ادامه می دهند، جهت بقاء علاوه بر ابزار و تجهیزات به نیروی انسانی متعهد به عنوان اصلی ترین و ضروری ترین عامل نیازمند می باشند. هرچقدر سازمانها و مؤسسات بزرگتر و بر حجم فعالیت آنها افزوده شود احتیاج به منابع انسانی متعهد و با انگیزه افزایش می یابد. لذا هرچقدر این سرمایه از کیفیت بهتر و بیشتر برخوردار باشد، احتمال موفقیت ، بقاء و ارتقاء سازمان بیشتر خواهد بود و بالعکس در صورتی که سازمانها نتواند نیروی انسانی با کیفیت و متعهد را بکارگیرند، قادر نخواهند بود از سایر منابع از قبیل تجهیزات و مواد اولیه استفاده بهینه ببرند و با مشکلات عدیده ای از قبیل کاهش کارائی و بهره وری  روبرو بوده و در نهایت سبب زوال سازمان خواهند شد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...