الگوی پرورش خلاقیت ویلیافر |
فرانک ویلیافر[1] (1970) مدل پیچیدهای را ارائه مینماید. هدف ویلیافر ارائه مدل خاصی برای آموزش در کلاس است که به منظور کمک به معلم برای تغییر دادن تکالیف همراه با ابعاد مربوط به برنامه درسی، رفتار دانش آموز و رفتار معلم در کلاس طراحی شدهاست. معلمان میتوانند این مدل را در انواع موقعیت یادگیری در کلاس به کار ببرند.
این مدل یک ساختار عملی برنامه ریزی درسی تهیه میبیند که معلمان دانش آموزان را آن گونه آموزش بدهند که بتوانند مهارت های عقلی و تفکر واگرا در آنها بپرورانند.
و شامل بیست و سه روش است، که از آن در عرض موضوعات درسی تعداد زیادی ترکیبات یادگیری به وجود میآید.
این 23 سبک عبارتند از :
1-از مغایرتها[2] استفاده کنید.
2-ازتمثیل[3] یا تعدادی موقعیت های مشابه استفاده کنید.
3-نواقص[4] و خلا[5] موجود در دانش را نشان دهید.
4-اجازه بدهند در باره امکانات[6]، احتمالات، حدسیات یا فرضیات فکر شود.
5-از روش سؤالهای محرک[7] استفاده کنید.
6-از روش فهرست صفات استفاده کنید.
7-فرصتهایی برای دانش آموزان ایجاد کنید تا رمز هر چیز را جستجو کنند.
8-تفکر ابتکاری[8] (اصیل) را تقویت کنید.
9-اهمیت تغییر[9] را گوشزد کنید و از مثالهای متغییر استفاده نمایید.
10-جستجوی تصادفی سازمان یافتهای[10] را طراحی کنید.
11-در بارۀ دقت، تثبیت و عادت[11] آموزش دهید.
12-مهارتهای تحقیق را به عنوان راههایی که انسان برای یافتن حقایق جستجو می کند، آموزش دهید.
13-با قرار دادن موانع با هدف در فرایند یادگیری،تحمّل ابهام را به وجود آورید.
14-فرصتهایی برای حالت شهودی ایجاد کنید.
15-فرایند ابداع و نوآوری را با بهره گرفتن از تجربههای برنامه ریزی شده مناسب یادگیری آموزش دهید.
16-با توسعه هماهنگی به عمل آورید.
17-زندگی افراد خلاّق و فرایند خلاّق مطالعه شود.
18-اجازه دهید دانش آموزان با اطلاعات قبلی تعامل داشتهباشند.
19-راه حلها و جوابها را بر حسب نتایج و کاربردهای آن ارزیابی[12] کنید.
20-مهارتها، پذیرش پاسخها، عقاید، راه حلهای غیر منتظره و شگفت انگیز را با هوشیاری به اهمیت آنها توسعه دهید.
21-مهارتهای مطالعه خلاق را توسعه دهید.
22-مهارتهای گوش کردن خلاق را توسعه دهید.
23-بر مهارت ادارکی تأکید نمایید.( افضل السادات حسینی،1393)
فلدهوسن و همکارانش میگویند پاسخ این سؤال که «آیا خلاقیت را میتوان آموزش داد؟» مثبت است. آنان روشهای جالبی را برای پرورش خلاقیت ارائه می دهند. همچنین تورنس در کتاب خود 142 پژوهش را ذکر می کند که همه بیانگر این واقعیت هستند که خلاقیت را میتوان آموزش داد. (عابدی 1372)
[1] . Frank, williams
[2] . Pradoxes
[3] . Analogies
[4] . deficiencies
[5] . Possible
[6] . Provocative questions
[7] . Attribute lilting
[8] . Originality
[9] . chang
[10] . Organized random
[11] . habit
[12] . evaluate situations
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-03-02] [ 11:17:00 ب.ظ ]
|