موضوع مورد پژوهش عبارتست از بررسي ميزان افسردگي ميان زنان شاغل و غير شاغل. هدف از طرح اين تحقيق در درجه اول ارائه پايان نامه جهت اخذ مدرك كارشناسي و افزودن بر اطلاعات شخصي آشنا شدن با اصل و روشهاي تحقيق بوده است و همچنين مقايسه ميزان افسردگي در زمان شاغل و غير شاغل با بهره گرفتن از تست افسردگي بك مي باشد.

عکس مرتبط با افسردگی در روانشناسی Psychological depression

افسردگي نوعي حالت روحي است كه گاه در نتيجه نداشتن شغلي در خود توجه در انسان بوجود مي آيد. هيچ انساني از افسردگي و اضطراب مصون نيست. هر فردي در طول عمر خود بالاخره طعم ناگوار محروميت و ياس و سرخودگي و ماتم را مي چشد ولي اين حالت هيچ وقت نمي تواند يك بيماري تلقي شود بلكه در واقع يك واكنش در برابر حوادث ناگوار زندگي است. احساس بيهودگي و ملالت تدريجي نيز از عوامل تشديد كننده اين حالت محسوب مي شود. به طوري كه نوعي كسالت مزمن را بوجود مي آورد كه با شدت خود ادامه زندگي را براي شخص غير ممكن مي سازد و در بعضي موارد حتي منجر به خودكشي مي شود. در اين صورت نمي توان افسردگي را يك حالت دانست بلكه يك نوع بيماري رواني است و درمان آن بدست خود شخص بيمار است. نشانه هاي افسردگي عبارتند از: كسالت روحي اندوه، منفي گري، كاهش تمركز، نداشتن ميل به انجام فعاليت هاي روزمره و غيره.

از علل افسردگي مي توان علل زيست شناختي علل رواني اجتماعي را نام برد. انواع افسردگيها نيز عبارتند از افسردگي پنهان، اتكايي، رجعتي و افسردگي بعد از زايمان. از انواع نظريه ها درباره افسردگي مي توان نظريه رفتار درماني، شناختي بک ،درانگری آموخته شده روان پويايي و نظريه زيست شناختي را نام برد. روان درماني تحليلي در رفتار درماني و دارو درماني را نيز مي توان از شيوه هاي درمان افسردگي نام برد روش تحقيق حاضر روش علمي و مقايسه اي مي باشدكه با توجه به فرضيه مورد نظر كه مقايسه ميزان افسردگي در زنان شاغل و غير شاغل را بررسي مي كند جامعه اماري 383 نفر از معلمين شاغل در اداره آموزش و پرورش مقطع راهنمايي و زنان غير شاغل را تشكيل مي دهد.

نمونه آماري تحقيق 30 نفر از معلمين مدارس راهنمايي حضرت مريم (س) و بنت الهي صدر و 30 نفر از مادران خانه دار دانش آموزاني كه در همان مدارس مشغول به تحصيل هستند به صورت تصادفي انتخاب شده اند لذا نمونه مورد نظر جمعا 60 نفر
مي باشد.

ابزار اندازه گيري استفاده از تست افسردگي بك(BDI) مي باشد. پس از تجزيه و تحليل آماري نتايج حاصل نشان مي دهد كه چون t مشاهده شده (85/1) بزرگتر از 05/0 t جدول (67/1) مي باشد از نتيجه مي گيريم كه ارتباط و معناداري ميان ميزان افسردگي زنان شاغل و غير شاغل وجود دارد.

1- مقابله با افسردگي به خود شخص بر مي گردد. در واقع شخص بايد از درون با خود بجنگد و زمان فراغت خود را با مسائل ديگري همچون هنرهاي دستي و مطالعه كتب راهنما كه نقش ارزنده اي دارد سرگرم كند. به راحتي مي توان با يك برنامه ريزي دقيق و منظم سير زندگي را از حالت ركود و يكنواختي نجات داد.

2- از رختخواب خارج شويد: يكي از کارهای مهمي كه مي توان انجام داد صبح بيدار شدن در موعد مشخص است ترجيحا ساعت 7 صبح يا زودتر

3- نور: نور به بهتر شدن كار كرد بدن كمك مي كند بنابراين به محض بيدار شدن خود را در برابر نور آفتاب قرار دهيد.

4- حركت : فعال باشيد اكسيژن جذب كنيد به اين معني كه برخيزيد و به مدت 5 الي 10 دقيقه در اتاق راه برويد با دوچرخه سواري كنيد ورزش ملايم به جريان خون كمك مي كند. اكسيژن بيشتر را به بدنتان به ویژه (مغز) مي رساند.

5- با كسي صحبت كنيد: يكي از سريعترين راه ها براي مقابله با افسردگي ايجاد ارتباط با ديگران است.

6- محبت و صميمت خود را نشان دهيد.

7- تعادل زندگي خود را حفظ كنيد: در همه امور تعادل خود را حفظ كنيد و به هر يك از افراد و مسائل زندگي خود سهم مناسبي را اختصاص دهيد.

يك رابطه سالم وابستگي شديد و عادت گونه را نمي پذيرد.

8- به خود فرصت دهید.

9- خودتان باشيد: اگر بتوانيد در برخوردهايتان باشيد و نقش بازي نكنيد دلچسبتر و مقبول تر خواهيد بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...