دانلود پایان نامه ارشد: بررسی میزان آمادگی الکترونیکی بانک ملی از دیدگاه خبرگان |
ادبیات موضوعی تحقیق 12
2-1) مقدمه 13
2-2 ) تجارت الكترونیك(EC) 14
2-3 ) تعاریف تجارت الكترونیك 14
2-3-1 ) خریدار و تامین كننده 16
2-3-2 ) فروشنده و خریدار 17
2-3-3 ) مصرف کننده و مصرف کننده 17
2-3-4 ) مصرف کننده و فروشنده 18
2-4 ) تجارت الكترونیك در ایران 19
2-5 ) تعریف آمادگی الكترونیكی 22
2-6 ) مدلهای ملی ارایه شده توسط سازمانهای بین المللی 32
2-7 ) مدلهای آمادگی الكترونیكی در سطح صنعت یا سازمانی 32
2-8 ) دلایل ارزیابی آمادگی الكترونیكی 33
2-9) ضرورت توسعه مدل جدید ارزیابی آمادگی الكترونیكی سازمان ها 34
2-10) ابزارهای سنجش آمادگی الكترونیكی 35
2-11 ) زیر ساختار فناوری اطلاعات و ارتباطات 37
2-12 ) قابلیت دسترسی به فناوری های اطلاعات و ارتباطی 40
2-13 ) سواد اطلاعاتی و مهارت منابع انسانی 43
2-14 ) اندازه گیری تجارت الکترونیکی در ایران 46
2-15 ) پیـشـینه تـحقـیق 48
فصل سوم : روش اجرای تحقیق 54
3-1 ) مقدمه 55
3-2) روش تحقیق 56
3-3 ) روش اجرای تحقیق 56
3-4 ) جامعه و نمونه آماری 56
3-4-1)جامعه آماری و روش نمونه گیری 56
3-4-2) حجم نمونه 57
3-5) ابزار گردآوری دادهها 58
3-6 )روایی و پایایی پرسشنامه 59
3-6-1) روایی 59
3-6-2) پایایی پرسشنامه 60
3-7 )روش تجزیه و تحلیل دادهها 61
فصل چهارم : تجزیه تحلیل دادهها و اطلاعات 62
4-1) مقدمه 63
4-2) تجزیه و تحلیل 63
4-2-1 ) توصیف متغیر های تحقیق 63
4-2-1-1) جنسیت 63
4-2-1-2) وضعیت پست سازمانی 65
4-2-1-3) سن 66
4-2-1-4) سطح تحصیلات 67
4-2-1-5) سابقه کار 68
4-2-1-6) رشته تحصیلی 69
4-2-1-7) زیرساختاری ICT 70
4-2-1-8) آمادگی زیرساختاری فنآوری اطلاعات 71
4-2-1-9) آمادگی فرایندها 72
4-2-1-10) سواد اطلاعاتی و مهارت منابع انسانی 73
4-2-1-11) آمادگی استراتژی و سیاست های فنآوری اطلاعات 74
4-2-1-12) آمادگی منابع انسانی (کارکنان) و فرهنگی 75
4-2-1-13) قابلیت دسترسی به فعالیتهای اطلاعات و ارتباطی 76
4-2-1-14) آمادگی مدیریتی 77
4-2-1-15) آمادگی حقوقی-قانونی 78
4-2-1-16) آمادگی زیرساختاری تجارت الکترونیک 79
4-3 ) آزمون فرضیه های تحقیق 80
4-3-1 ) آزمون فرضیه اصلی اول 81
4-3-2) آزمون فرضیه فرعی اول 82
4-3-3 ) آزمون فرضیه فرعی دوم 83
4-3-4 ) آزمون فرضیه اصلی دوم 84
4-3-5 ) آزمون فرضیه فرعی سوم 85
4-3-6 ) آزمون فرضیه فرعی چهارم 86
4-3-7 ) آزمون فرضیه اصلی سوم 87
4-3-8 ) آزمون فرضیه فرعی پنجم 88
4-3-9) آزمون فرضیه فرعی ششم 89
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات 9090
5-1 ) مقدمه 91
5-2 ) نتایج آمار توصیفی 91
5-3 ) نتایج آمار استنباطی 94
5-4 ) پیشنهادات و محدودیتهای تحقیق 97
5-4-1 ) پیشنهادات بر مبنای یافته های تحقیق 97
5-4-2 ) محدودیت های تحقیق 100
5-4-3 ) پیشنهادات برای تحقیقات آتی 100
منابع 102
پیوست ها 106
فهرست جداول
جدول (2-1) مدلهای تجارت الكترونیك 16
جدول (2-2) معیارهای مدل های ارزیابی آمادگی الکترونیکی در سطح ملی 30
جدول (2-3) معیارهای مدل های ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمانی 31
جدول (2-4) ابزارهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی 36
جدول (2-5) وضعیت موجود آمادگی فنی (زیرساخت های فنی، ارتباطی و مخابراتی) در ایران. 40
جدول (2-6) وضعیت زیرساخت های حقوقی برای بكارگیری تجارت الكترونیكی در ایران 42
جدول (2-7 ) وضعیت عوامل فرهنگی و آموزشی در بكارگیری تجارت الكترونیكی در ایران 45
جدول (3-1 ) جدول مورگان 57
جدول ( 3-2) صفات طیف پاسخی پرسشنامه 58
جدول (3-3) ترکیب سوالات پرسشنامه 59
جدول (3-4) جدول پایایی مربوط به سوال های پرسشنامه 61
جدول ( 3-5 ) روش های آماری به کار گرفته شده به منظور آزمون فرضیه ها 61
جدول 4-1) جدول فراوانی جنسیت 64
جدول 4-2) جدول فراوانی وضعیت پست سازمانی 65
جدول 4-3) جدول فراوانی سن 66
جدول 4-4) جدول فراوانی سطح تحصیلات 67
جدول 4-5) جدول فراوانی سابقه کار 68
جدول 4-6) جدول فراوانی رشته تحصیلی 69
جدول 4-7) جدول توصیفی زیرساختاری ICT 70
جدول 4-8) جدول توصیفی آمادگی زیر ساختاری فنآوری اطلاعات 71
جدول 4-9) جدول توصیفی آمادگی فرایندها 72
جدول 4-10) جدول توصیفی سواد اطلاعاتی و مهارت منابع انسانی 73
جدول 4-11) جدول توصیفی آمادگی استراتژی و سیاست های فنآوری اطلاعات 74
جدول 4-12) جدول توصیفی آمادگی منابع انسانی (کارکنان) و فرهنگی 75
جدول 4-13) جدول توصیفی قابلیت دسترسی به فعالیتهای اطلاعات و ارتباطی 76
جدول 4-14) جدول توصیفی آمادگی مدیریتی 77
جدول 4-15) جدول توصیفی آمادگی حقوقی- قانونی 78
جدول 4-16) جدول توصیفی آمادگی زیر ساختاری تجارت الکترونیک 79
جدول 4-17) جدول آزمون t آمادگی زیر ساختاری ICT در بانک ملی 81
جدول 4-18) جدول آمادگی زیر ساخت فاوا در بانک ملی 82
جدول 4-19 ) جدول آزمون t آمادگی فرآیند های فاوا در بانک ملی وجود دارد. 83
جدول 4-20) جدول آزمون t قابلیت دسترسی به فناوری های اطلاعات و ارتباطی در بانک ملی 84
جدول 4-21 ) جدول آزمون t آمادگی مدیریتی در بانک ملی 85
جدول 4-22 ) جدول آزمون t آمادگی حقوقی- قانونی در بانک ملی 86
جدول 4- 23 ) جدول آزمون t سواد اطلاعاتی و مهارت منابع انسانی در بانک ملی 87
جدول 4-24 ) جدول آزمون t آمادگی استراتژی و سیاستهای فن آوری اطلاعات در بانک ملی 88
جدول 4-25 ) جدول آزمون آمادگی منابع انسانی (کارکنان) و فرهنگی در بانک ملی 89
جدول (5- 1) آزمون میانگین یک جامعه 93
جدول (5 – 2) رتبه بندی متغیر ها بر اساس میانگین 94
فهرست نمودار ها
نمودار (2-1) ابعاد و مولفه های شاخص آمادگی شبكهیی…. 28
نمودار (4-1) نمودار ستونی جنسیت………………….. 64
نمودار 4-2) نمودار ستونی وضعیت پست سازمانی………… 65
نمودار 4-3) نمودار ستونی سن……………………… 66
نمودار 4-4) نمودار ستونی تحصیلات………………….. 67
نمودار 4-5) نمودار ستونی سابقه کار……………….. 68
نمودار 4-6) نمودار ستونی رشته تحصیلی……………… 69
نمودار 4-7) نمودار هیستوگرام زیرساختاری ICT………… 70
نمودار 4-8) نمودار هیستوگرام آمادگی زیر ساختاری فنآوری اطلاعات 71
نمودار 4-9) نمودار هیستوگرام آمادگی فرایندها………. 72
نمودار 4-10 ) نمودار هیستوگرام سواد اطلاعاتی و مهارت منابع انسانی……………………………………………… 73
نمودار 4-11) نمودار هیستوگرام آمادگی استراتژی و سیاست های فنآوری اطلاعات………………………………………… 74
نمودار 4-12) نمودار هیستوگرام آمادگی منابع انسانی (کارکنان) و فرهنگی………………………………………… 75
نمودار 4-13) نمودار هیستوگرام قابلیت دسترسی به فعالیتهای اطلاعات و ارتباطی……………………………………… 76
نمودار 4-14) نمودار هیستوگرام آمادگی مدیریتی………. 77
نمودار 4-15) نمودار هیستوگرام آمادگی حقوقی-قانونی….. 78
نمودار 4-16) نمودار هیستوگرام آمادگی زیر ساختاری تجارت الکترونیک……………………………………………… 79
چکیده
محققان بر این باورند که ما اکنون در عصر اطلاعات زندگی می کنیم، عصری که در آن دانش و اطلاعات ضرورتی اجتناب ناپذیر به حساب می آیند، دلیل پیدایش این عصر، فناوری های جدیدی است که تحت عنوان فناوری ارتباطات و اطلاعات )فاوا( شناخته می شوند با ظهور این فناوریها و توسعه کاربرد آن ها، سازمان ها و جوامع با ترسیم چشم اندازی روشن از اهداف آینده و تجزیه و تحلیل شرایط کنونی به برنامه ریزی برای ایجاد تغییرات ساختاری و به کاربری فاوا برای افزایش کارایی و رفاه شهروندان روی آورده اند. جوامع و سازمان های امروزی برای رویارویی بهتر با جامعه اطلاعاتی و استفاده بهینه از فناوری جدید، نیاز دارند تا به تحلیل شرایط و ارزیابی وضعیت موجود خویش در ارتباط با کاربرد فاوا پرداخته و این تحلیل را مبنای برنامه ریزی برای نیل به وضعیت مطلوب قرار دهند. آمادگی الكترونیكی و ابزارهای سنجش آن این فرصت را در اختیار سیاستگذاران سطوح خرد و کلان قرار می دهد تا نقاط ضعف و قوت سازمان ها و جوامع خویش را شناخته و زمینه پذیرش این فناوریها را فراهم کنند. آمادگی الكترونیك به عنوان یك ابزار تجزیه و تحلیل محیطی، فرصتها و تهدیدهای محیط را شناسایی كرده و با بیان نقاط ضعف و قوت جوامع و سازمانها، الگویی از میزان آمادگی الكترونیك آنها ارائه می نماید . بررسی میزان آمادگی الکترونیکی بانک ملی استان گیلان از دیدگاه خبرگان هدف اصلی پژوهش می باشد. این پژوهش براساس طرح تحقیق از نوع توصیفی و براساس هدف از نوع كاربردی است. جامعه آماری خبرگان یعنی افرادی هستند که اطلاعات کافی و لازم را در زمینه فعالیت های بانک در مسائل تجارت الکترونیک و در نهایت امر آمادگی الکترونیکی دارند، افرادی که در اداره انفورماتیک سرپرستی امور شعب بانک ملی مشغول به کار هستند و همچنین رؤسا و معاونین شعب درجه 1 و درجه 2 و درجه 3 در شهر رشت در نظر گرفته شده اند، که در مجموع جامعه 80 نفر بوده و با روش غیر احتمالی در دسترس تعداد 76 عدد پرسشنامه ای که شامل 30 سوال بود توزیع شد که از این بین 68 پرسشنامه قابل استفاده بوده است . جهت تجزیه و تحلیل ، از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که متغییر های تحقیق در بانک ملی از آمادگی مناسبی برخوردار است و تنها متغیر آمادگی منابع انسانی (کارکنان) و فرهنگی پس از تجزیه و تحلیل نشان داد که آمادگی لازم را دارا نمی باشد. در پایان نیز پیشنهاداتی بر اساس نتایج تحقیق و همچنین پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ارایه شده است.
کلید واژه : فناوری اطلاعات ، تجارت الکترونیک ، مدل آمادگی الکترونیکی ، بانكداری الكترونیكی
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-09] [ 12:55:00 ب.ظ ]
|