1-7 ) روش تحقیق…………………………. 8

 

1-8 ) جامعه و نمونه آماری………………… 8

 

1-9 ) روش گرد آوری اطلاعات………………… 9

 

1-10 ) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:………….. 9

 

1-11 ) ساختار کلی تحقیق………………….. 9

 

1-12 ) تعاریف مفاهیم تحقیق……………….. 10

 

1-12-1 ) تعاریف عملیاتی………………. 10

 

1-12-2 ) تعاریف نظری…………………. 12

 

فصل دوم ادبیات تحقیق……………     92-14

 

2-1 ) مقدمه…………………………….. 14

 

2-2 ) فاوا در آموزش و پرورش………………. 14

 

2-2-1) اهمیت فاوا در آموزش و پرورش کشور……. 14

 

2-2-2 ) دلایل استفاده از فاوا در آموزش……… 15

 

2-2-3 ) نگرش های توسعه فاوا………………. 16

 

2-2-3-1) نگرش ظهور کننده……………….. 17

 

2-2-3-2) نگرش کاربردی………………….. 17

 

2-2-3-3) نگرش ترکیبی ( ادغامی )…………. 18

 

2-2-3-4) نگرش تحولی……………………. 18

 

2-2-4) ماتریسی برای توسعه فاوا در مدارس……. 19

 

2-2-5 ) مراحل اجرای برنامه های فاوا در آموزش و پرورش 23

 

2-2-5-1) مرحله اول : تا پایان برنامه سوم توسعه 24

 

2-2-5-2 ) مرحله دوم : تا پایان برنامه چهارم توسعه  24

 

2-2-5-3 ) مرحله سوم : پایان برنامه پنجم توسعه 25

 

2-2-6 ) مراحل توسعه فاوا در آموزش و پرورش ایران از ابعاد علمی و نظری…………………………………… 26

 

2-2-6-1)ورود فاوا به صورت ابزار مدیریت در ساختار اداری و … …………………………………….. 26

 

2-2-6-2) ورود فاوا به مثابه یک درس در آموزش و پرورش    26

 

2-2-6-3 ) تغییر نگاه به فاوا و تکوین جهت گیری کلی 26

 

2-2-6-4 ) توسعه ی فاوا در چارچوب طرح تکفا .. 27

 

2-2-7 ) بررسی های موردی در برنامه های ملی فاوا در کشورهای دیگر………………………………………. 27

 

2-2-7-1 ) کشور بلغارستان……………….. 27

 

2-2-7-2 ) کشور چین…………………….. 29

 

2-2-7-3 ) آموزش و پرورش امریکا ………….  31

 

2-2-7-4 ) کشور دانمارک…………………. 31

 

2-2-7-5 ) کشور اندونزی…………………. 32

 

2-2-7-6 ) کشور برزیل…………………… 33

 

2-2-7-7 ) کشور مالزی…………………… 34

 

2-2-8 ) موانع بکارگیری فاوا در آموزش و پرورش.. 36

 

2-2-8-1 ) موانع زیر ساختی – فنی …………  36

 

2-2-8-2 ) موانع فردی ………………….. 37

 

2-2-8-3 ) موانع اقتصادی ……………….. 39

 

2-2-8-4 ) موانع فرهنگی – آموزشی …………  40

پایان نامه و مقاله

 

 

2-2-9 ) یادگیری الکترونیکی یا آموزش الکترونیکی 42

 

2-2-10 ) فاوا و ارتقاء یادگیری دانش آموزان…. 45

 

2-2-11 ) نقش های  یاددهی _ یادگیری فاوا……. 46

 

2-2-11-1 ) نقش فاوا در تسهیل یاددهی – یادگیری 47

 

2-2-11-2 ) نقش فاوا در انگیزش یادگیری  ….. 49

 

2-2-11-3 ) نقش فاوا در یادگیری شاگرد محور… 50

 

2-2-11-4 ) نقش فاوا در سنجش و ارزیابی……. 54

 

2-2-11-5 ) نقش فاوا در بهبود و ارتقای مهارتهای تفکر    56

 

2-2-12 ) صلاحیت های مورد نیاز معلمان در فرایند یاددهی– یادگیری مبتنی بر فاوا…………………………… 59

 

2-2-12-1 ) صلاحیت های ارتباطی – اطلاعاتی…… 59

 

2-2-12-2 ) صلاحیت در استفاده از فاوا……… 61

 

2-2-12-3 ) صلاحیت رسانه ای معلم………….. 62

 

2-2-13) مدارس هوشمند…………………….. 65

 

2-2-14 ) علل تاسیس مدارس هوشمند…………… 66

 

2-2-15 ) اهداف مدارس هوشمند………………. 68

 

2-2-16 ) انتخاب محتوا در مدرسه هوشمند……… 69

 

2-2-17 ) فرایند تمرین و تکرار در مدرسه هوشمند. 70

 

2-2-18 ) آزمون در مدرسه هوشمند……………. 70

 

2-2-19 ) راهبردهای توسعه مدارس هوشمند……… 71

 

2-2-20 ) زیرساخت توسعه یافته فناوری اطلاعات در مدارس هوشمند   72

 

2-2-21 ) ساختار اجرایی مدارس هوشمند……….. 74

 

2-2-21-1 ) شرح وظایف مدیر مدرسه هوشمند…… 74

 

2-2-21-2 ) شرح وظایف کارشناسان فناوری اطلاعات در مدرسه هوشمند…………………………………….. 75

 

2-2-21-3 ) شرح وظایف معلمان مدرسه هوشمند…. 75

 

2-2-21-4 ) شرح وظایف دانش آموزان مدرسه هوشمند 77

 

2-2-21-5 ) شرح وظایف اولیای دانش آموزان مدرسه هوشمند   77

 

2-2-22 ) موانع موجود در راه توسعه ی مدارس هوشمند در کشور 78

 

2-3 ) مبانی عملی تحقیق  …………………. 79

 

2-3-1 ) تحقیقات انجام شده در داخل کشور…… 79

 

2-3-2 ) تحقیقات انجام شده در خارج کشور…… 84

 

فصل سوم روش شناسی تحقیق………….. 98-93

 

3-1 ) مقدمه…………………………….. 93

 

3-2 ) نوع و روش تحقیق……………………. 93

 

3-3 ) جامعه آماری تحقیق………………….. 93

 

3-4 ) نمونه آماری (فرمول نمونه گیری، نحوه محاسبه و انتخاب نمونه)………………………………………. 94

 

3-5 ) روش جمع آوری اطلاعات………………… 94

 

3-6 ) ابزار جمع‌آوری اطلاعات……………….. 94

 

3-7 ) روایی ابزار اندازه گیری…………….. 96

 

3-8 ) پایایی ابزار اندازه گیری……………. 96

 

3-9 ) روش‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات…………. 98

 

فصل چهارم   تجزیه و تحلیل داده ها127-99

 

4-1 ) مقدمه…………………………….. 99

 

4-2 ) تحلیل توصیفی داده ها بر مبنای ویژگی های فردی آزمودنی ها 100

 

4-2-1 ) تحلیل توصیفی متغیر جنسیت …….. 100

 

4-2-2 ) تحلیل توصیفی متغیر گروه سنی…… 101

 

4-2-3 ) تحلیل توصیفی متغیر میزان تحصیلات.. 102

 

4-2-4 ) تحلیل توصیفی متغیر سابقه تدریس در آموزش و پرورش پاسخگویان………………………….. 103

 

4-2-5 )  تحلیل توصیفی متغیر سابقه تدریس در مدارس هوشمند پاسخگویان………………………….. 105

 

4-2-6 ) تحلیل توصیفی متغیر گذراندن دوره مهارتهای عمومی کامپیوتر…………………………… 106

 

4-3 ) تحلیل توصیفی متغییرهای پژوهش………… 108

 

4-3-1 ) تحلیل توصیفی متغیر سطح یادگیری… 108

 

4-3-2 ) تحلیل توصیفی متغیر پیشرفت تحصیلی. 109

 

4-3-3 ) تحلیل توصیفی متغیر خلاقیت دانش آموزان    110

 

4-3-4 ) تحلیل توصیفی متغیر انگیزش تحصیلی. 111

 

4-3-5 ) تحلیل توصیفی متغیر فعالیت های گروهی دانش آموزان  113

 

4-3-6 ) تحلیل توصیفی متغیر روحیه پژوهشگری دانش آموزان    114

 

4-4 ) تحلیل استنباطی داده ها……………… 115

 

4-4-1 ) سوال ویژه نخست :…………….. 115

 

4-4-2 ) سوال ویژه دوم :……………… 117

 

4-4-3 ) سوال ویژه سوم :……………… 119

 

4-4-4 ) سوال ویژه چهارم :……………. 120

 

4-4-5 ) سوال ویژه پنجم :…………….. 122

 

4-4-6 ) سوال ویژه ششم :……………… 124

 

4-4-7 ) سوال اصلی :…………………. 126

 

فصل پنجم   نتیجه گیری و پیشنهادها 135-128

 

5-1 ) مقدمه…………………………….. 128

 

5-2 ) یافته های تحقیق……………………. 128

 

5-3 ) بحث و تفسیر……………………….. 129

 

5-4 ) نتیجه گیری………………………… 131

 

5-5 ) محدودیت ها و مشکلات تحقیق……………. 132

 

5-5-1 ) محدودیت های در کنترل محقق……….. 132

 

5-5-2 ) محدودیت های خارج از کنترل محقق…… 132

 

5-6 )پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج پژوهش……… 130

 

5-7 ) پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی………… 135

 

فهرست منابع و ماخذ………………….. 136

 

پیوست ……………………………….. 149

 

پرسشنامه……………………………. 149

 

چکیده انگلیسی…………………………… 153

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

 

جدول  2-1 ) ماتریس توسعه فاوا در مدارس…….. 19

 

جدول  3-1 ) چگونگی توزیع سوالات پرسشنامه……. 95

 

جدول 4-1 ) توزیع پاسخگویان برحسب جنس………. 100

 

جدول 4-2 ) توزیع پاسخگویان برحسب گروه سنی….. 101

 

جدول 4-3) توزیع پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات.. 102

 

جدول 4-4 ) توزیع پاسخگویان برحسب گروه سابقه تدریس در آموزش و پرورش………………………………….. 104

 

جدول 4-5) توزیع پاسخگویان برحسب گروه سابقه تدریس در مدارس هوشمند………………………………………. 105

 

جدول 4-6) توزیع پاسخگویان برحسب گذراندن دوره مهارت های عمومی کامپیوتر……………………………….. 106

 

جدول 4-7 ) فراوانی گویه های سنجش اثرگذاری فاوا بر سطح یادگیری دانش آموزان…………………………….. 108

 

جدول 4-8 ) فراوانی گویه های سنجش اثرگذاری فاوا بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان…………………………….. 109

 

جدول 4-9 ) فراوانی گویه های سنجش اثرگذاری فاوا بر خلاقیت دانش آموزان…………………………………. 110

 

جدول 4-10 ) فراوانی گویه های سنجش اثرگذاری فاوا بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان…………………………….. 111

 

جدول 4-11 ) فراوانی گویه های سنجش اثرگذاری فاوا بر فعالیتهای گروهی دانش آموزان……………………….. 113

 

جدول 4-12 ) فراوانی گویه های سنجش اثرگذاری فاوا بر روحیه پژوهشگری دانش آموزان…………………………….. 114

 

جدول 4-13 ) آماره تک نمونه ای تی تست مربوط به سوال ویژه نخست 115

 

جدول 4-14 ) آزمون تک نمونه ای تی مربوط به سوال ویژه نخست 116

 

جدول 4-15 ) آماره تک نمونه ای تی تست مربوط به سوال ویژه دوم  117

 

جدول 4-16 ) آزمون تک نمونه ای تی مربوط به سوال ویژه دوم  118

 

جدول 4-17 ) آماره تک نمونه ای تی تست مربوط به سوال ویژه سوم  119

 

جدول 4-18 ) آزمون تک نمونه ای تی مربوط به سوال ویژه سوم  119

 

جدول 4-19 ) آماره تک نمونه ای تی تست مربوط به سوال ویژه چهارم 121

 

جدول 4-20 ) آزمون تک نمونه ای تی مربوط به سوال ویژه چهارم    121

 

جدول 4-21 ) آماره تک نمونه ای تی تست مربوط به سوال ویژه پنجم 122

 

جدول 4-22 ) آزمون تک نمونه ای تی مربوط به سوال ویژه پنجم 123

 

جدول 4-23 ) آماره تک نمونه ای تی تست مربوط به سوال ویژه ششم  124

 

جدول 4-24 ) آزمون تک نمونه ای تی مربوط به سوال ویژه ششم  125

 

جدول 4-25 ) آماره تک نمونه ای تی تست مربوط به سوال اصلی  126

 

جدول 4-26 ) آزمون تک نمونه ای تی مربوط به سوال اصلی 126

 

 

 

فهرست نمودارها

 

نمودار 4-1 ) توزیع پاسخگویان برحسب جنس…….. 100

 

نمودار 4-2) توزیع پاسخگویان برحسب گروه سنی…. 102

 

نمودار 4-3 ) توزیع پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات 103

 

نمودار 4-4 ) توزیع پاسخگویان برحسب سابقه کاری. 104

 

نمودار 4-5 ) توزیع پاسخگویان برحسب سابقه کاری در مدارس هوشمند 106

 

نمودار 4-6) توزیع پاسخگویان برحسب گذراندن دوره مهارتهای عمومی کامپیوتر……………………………….. 107

 

 

 

فهرست شکل ها

 

شکل  2-1 ) نقش های فاوا در فرایند یاددهی – یادگیری  47

 

شکل  2-2 ) نقش های فاوا در تسهیل یادگیری…… 47

 

شکل  2-3 ) نقش های انگیزشی فاوا در فرایند یاددهی – یادگیری   49

 

شکل  2-4 ) نقش های فاوا در یادگیری شاگرد محور در فرایند یاددهی – یادگیری………………………………… 50

 

شکل  2-5 ) نقش فاوا در ارزیابی یادگیری……… 54

 

شکل  2-6 ) نقش فاوا در ارتقای مهارت های تفکر… 56

 

 

 

فهرست فرمول ها

 

فرمول 3-1 ) فرمول پایایی پرسشنامه…………. 97

 

فرمول 3-2: فرمول محاسبه آزمون تی………….. 98

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول

 

کلیات تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-1 ) مقدمه

 

انقلاب ارتباطات و اطلاعات سرعت اقتصاد ، فرهنگ ، و سیاست جهان را دستخوش دگرگونی می کند و جهان را عملا به یک « دهکده جهانی[1] » تبدیل می کند . با استفاده از امکانات این فناوری ، رخدادهایی که در هر گوشه از کره زمین رخ می دهد در کمترین زمان به سراسر جهان مخابره می شود ( شکفته ، 1387 : 41) .

 

در عصری که اطلاعات همیشه و همه وقت در دسترس دانش آموزان است ، مفهوم یادگیری تغییر یافته است . آنچه باید در کلاس درس مورد توجه و تاکید قرار گیرد ، یاد دادن چگونه یاد گرفتن به دانش آموزان (آموزش یادگیری) است . به این معنا که دانش آموزان به طور دقیق اطلاعات مورد نیاز خود را تشخیص دهند و از مهارت های لازم برای تصمیم گیری و انتخاب آن برخوردار باشند . این نوع یادگیری به توسعه توانایی دانش آموزان در تبدیل اطلاعات به دانش کاربردی تاکید دارد (کاستلز[2] ، 2001) .

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...