7-1- قلمروتحقیق 8

 

8-1- تعریف مفاهیم و واژه ها 8

 

فصل دوم: مبانی نظری وپیشینه  پژوهش 10

 

1-2- مقدمه: 11

 

2-2-  مبانی نظری و پیشینه کلی پژوهش: 11

 

3-2-بررسی مدل های موجود پذیرش كاربر 13

 

1-3-2- مدل تئوری عمل مستدل (TRA): 13

 

2-3-2- مدل تئوری رفتار برنامه ریزی  شده (TPB) 13

 

3-3-2- مدل تئوری تجزیه شده رفتار برنامه ریزی شده(DTPB) 14

 

4-3-2-مدل پذیرش فناوری(TAM) 14

 

5-3-2- مدل ثانویه پذیرش فناوری(2 TAM) 15

 

6-3-2- تئوری تلفیقی پذیرش وکاربردفناوری ( UTAUT) 15

 

4-2- فرموله سازی تئوری یکپارچهی پذیرش و استفاده از تکنولوژی (UTAUT) 16

 

1-4-2- انتظار عملکرد 17

 

2-4-2- انتظار تلاش 21

 

3-4-2- تاثیر اجتماعی 23

 

4-4-2- شرایط تسهیلی 24

 

5-4-2- تمایل رفتاری 28

 

5-2-پیشینه تجربی پژوهش  درایران 28

 

6-2-پیشینه تجربی پژوهش  در خارج از ایران 31

 

7-2- مدل مفهومی تحقیق 36

 

8-2- جمع بندی 38

 

فصل سوم : روش پژوهش 39

 

1-3- مقدمه: 40

 

2-3- روش تحقیق: 40

 

3-3- جامعه آماری: 41

 

4-3- روش نمونه گیری وحجم نمونه: 41

 

5-3- مراحل اجرایی تحقیق: 43

 

6-3- ابزار گردآوری دادهها: 44

 

7-3-روایی پرسشنامه 45

 

8-3-پایایی پرسشنامه 46

 

9-3-روشهای تجزیه و تحلیل دادهها 48

 

1-9 -3 – محاسبه ضرایب مسیر 50

 

10- 3 – ابزارها و نرمافزارهای مورد استفاده 51

 

11-3- جمع بندی 52

 

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها ویافته ها 53

 

1-4- مقدمه 54

 

2-4- آمارتوصیفی 54

 

1-2- 4- ویژگیهای جمعیتشناختی 54

 

3-4- آمار استنباطی 59

 

1-3-4-بررسی فرضیه‌های تحقیق 59

پایان نامه

 

 

1-1-3-4-ارزیابی مدل اندازه‌گیری (مدل بیرونی) 61

 

2-1-3-4-ارزیابی مدل ساختاری (مدل درونی) 65

 

3-2-3-4-نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها 67

 

4-4- بررسی انطباق مدل پژوهش درایران 68

 

5-4- یافته های جانبی: تجزیه و تحلیل جمعیت شناختی پرسشنامه 68

 

6-4-جمع بندی 71

 

فصل پنج: نتیجه گیری و پیشنهادها 73

 

1-5- مقدمه 74

 

2-5- نتایج تحقیق 74

 

1-3-5- نتایج مربوط به آزمون فرضیه ها 74

 

2-3-5- نتایج مربوط به تحلیل های جمعیت شناختی 76

 

3-5-بحث و نتیجه گیری 76

 

4-5- پیشنهادها 79

 

1 -4-5 پیشنهاد برای تحقیقات آتی 80

 

5-5 محدودیت های پژوهش 81

 

منابع ومآخذ 82

 

منابع وماخذفارسی 82

 

منابع وماخذلاتین 83

 

پیوست‌ها 90

 

پیوست 1 91

 

پیوست 2 94

 

پیوست3 98

 

پیوست 4 101

 

پیوست 5: خروجی PLS در حالت ضرایب استادندارد 105

 

پیوست 6- خروجی PLS در حالت ضرایب معنیداری 106

 

 

 

 

 

فهرست جداول

 

عنوان                                                                                                                    صفحه

 

فهرست جداول ‌ک

 

عنوان                                                                                                                    صفحه ‌ک

 

جدول 1-3- توزیع انتخابی جامعه آماری موردمطالعه پژوهش 43

 

جدول 2-3- ساختار پرسشنامه 45

 

جدول3‑3- آلفای کرونباخ عوامل 47

 

جدول- 1‑4: آمارتوصیفی پاسخ دهندگان 55

 

جدول2-4- ضریب قابلیت اطمینان ساختاری (CR) 61

 

جدول3-4- میانگین واریانس استخراج‌شده (AVE) 62

 

جدول4-4- آلفای کرونباخ 62

 

جدول-5-4داده‌های اولیه وارد شده دراکسل باتوجه به متغیرهای مکنون 63

 

جدول6‑4- جدول فورنل- لارکر 64

 

65

 

جدول8‑4- ضرایب مسیر 66

 

جدول9‑4- ضریب کوهن 67

 

جدول10‑4- نتایج آزمون فرضیه‌های پژوهش به روش حداقل مربعات جزئی 67

 

جدول11-4 : نتایج آزمون آنوابرای تفاوت رفتاربکارگیری دررده های سنی مختلف 68

 

جدول 12-4 : نتایج آزمون آنوا برای تفاوت رفتاربکارگیری بامیزان تحصیلات 69

 

جدول 13-4 : نتایج آزمون آنوا برای تفاوت رفتاربکارگیری با سابقه کار 69

 

جدول 14-4 : نتایج آزمون آنوا برای تفاوت رفتار بکارگیری باپست سازمانی 70

 

جدول 15-4 : نتایج آزمون آنوا برای تفاوت رفتار بکارگیری بانوع استخدام 70

 

جدول 16-4 : نتایج آزمون تی مستقل برای تفاوت رفتاربکارگیری درجنسیت های مختلف 71

 

 

 

 

 

فهرست نمودارها

 

عنوان                                                                                                                          صفحه

 

فهرست نمودارها ‌م

 

عنوان                                                                                                                          صفحه ‌م

 

نمودار1-4- فراوانی متغیرجنسیت بارفتار بکارگیری 55

 

نمودار2-4- فراوانی متغیرسن بارفتار بکارگیری 57

 

نمودار3-4- فراوانی متغیرمیزان تحصیلات بارفتار بکارگیری 57

 

نمودار4-4- فراوانی متغیرنوع استخدام بارفتار بکارگیری 58

 

نمودار4-5- فراوانی متغیرسابقه کار بارفتار بکارگیری 58

 

نمودار4-6- فراوانی متغیرپست سازمانی بارفتار بکارگیری 59

 

 

 

 

 

فصل اول :
معرفی پژوهش

 

 

 

 

 

1-1- مقدمه:

 

فناوری اطلاعات و ارتباطات، به فناوری هایی ازقبیل اینترنت، اینترانت، اکسترانت وسایر فناوری هایی اشاره دارد که محدوده وسیعی از زیرساخت های اساسی تا فناوری هایی که خدمات و عملیات کاری یک سازمان را ارتقاء می بخشند، دربرمی گیرد(گوپتا[2]، 2008).

 

توسعه وکاربرد فناوری اطلاعات درحوزه های مختلف، حاصل قابلیت های فناوری اطلاعات است که امروزه دردنیای کسب وکار با اقبال فراوان روبه رو شده است. درک عوامل و شرایطی که موجب پذیرش فناوری اطلاعات دراین حوزه ها می شوند، از پژوهش های مهم درزمینه فناوری اطلاعات است. تاکنون مدل ها وروش های گوناگونی برای بررسی عوامل موثر برپذیرش فناوری اطلاعات به کارگرفته شده است که معتبرترین آن مدل پذیرش فناوری وتئوری پذیرش وکاربرد فناوری است. فناوری اطلاعات تقریبا با تمام جنبه های زندگی ما به ویژه زندگی کاری و حرفه ای عجین شده است. کاربرد فناوری اطلاعات درحوزه های مختلف و رشدسریع استفاده از رایانه درسازمان ها به بررسی میزان و عوامل پذیرش ویا عدم پذیرش فناوری اطلاعات درسازمان ها اهمیت ویژه ای بخشیده است. (قربانی زاده، نانگیر،رودساز1391).

 

نظریه تلفیقی پذیرش وکاربرد فناوری (UTAUT) حاصل تلفیق هشت الگوی مطرح درزمینه پذیرش فناوری (شامل مدل پذیرش فناوری[3]، مدل تئوری عمل استدلال شده[4]، مدل استفاده از رایانه های شخصی[5]، مدل تئوری رفتار برنامه ریزی شده[6]، تئوری اشاعهء نوآوری[7]، نظریه شناخت اجتماعی[8] و تئوری پذیرش سیستمهای فنی اجتماعی[9]شده است که توسط ونکاتش[10] ودیگران درسال 2003مطرح شده است.

 

کار پژوهشی حاضر، تحقیق پذیرش فردی فناوری اطلاعات را با استفاده از نظریه تلفیقی پذیرش وکاربردفناوری ((UTAUT ونکاتش و همکاران 2003 درایران را به انجام رسانده است.

 

2-1- بیان مسئله:

 

امروزه فناوری و تحولات آن به یکی از مهم ترین عناصرمحیط استراتژیک سازمان تبدیل شده است. برخی ازپژوهشگران براین اعتقادهستندکه آثار وپیامدهای فناوری در سیستم های اقتصادی، اجتماعی وحتی سیاسی بسیاربا اهمیت تر از تحولات فناوری است این مهم به ایجاد و توسعه دانش علمی درحوزه مدیریت فناوری منجرشده است(چانارن[11] و همکاران2002).

 

بی شک حرکت به سوی فناوری های نوین برای سازمان ها انکارناپذیراست، سازمان ها می بایست پیش ازانتقال تکنولوژی همه جوانب ورود تکنولوژی به سازمان خود را مورد تجزیه وتحلیل قراردهندکه این کارمی تواند با بکارگیری یک مدل پذیرش فناوری که به طورجامع وهمه جانبه به بررسی موضوع می پردازد، انجام گیرد. پذیرش فناوری از سوی کاربران ازمهم ترین عوامل موفقیت یک فناوری است. درصورت عدم پذیرش تکنولوژی توسط کاربران یا ضعف درپذیرش آن، قابلیت های سیستم بسیارتنزل یافته وسبب هدررفتن منابع می شود. افزون براینکه پذیرش فناوری های نوین درلحظه اتفاق نمی افتد بلکه فرایندی است که درطول زمان شکل می گیرد و درصورت استفاده مستمر وعادت، پذیرش موفق صورت می گیرد (حیدریه،حسینی وشهابی 1392).

 

پژوهش های زیادی درمورد مدل پذیرش فناوری انجام شده است که هریک ازجنبه ای، موضوع رامورد بررسی قرارداده اند(دیویس[12]1989) به بررسی اثرات سودمندی ادراکی و سهولت استفاده ادراکی در پذیرش فناوری پرداخت و نشان دادکه سودمندی و استفاده ازسیستم بسیاربیشترازسهولت استفاده ازسیستم رابطه دارند، ولی ارتباط سودمندی واستفاده ازسیستم بسیاربیشترازسهولت استفاده ازسیستم است. تئوری پذیرش و استفاده از فناوری درسال 2003توسط ونکاتش و همکارانش درجهت توسعه مدل پذیرش فناوری ارائه شد. مدل پذیرش فناوری را دیویس درسال 1985براساس تئوری عمل مستدل ارائه کرد. این مدل به صورت اختصاصی، رفتارهای اشخاص را در ارتباط با کاربردکامپیوتر و انواع فناوری های کامپیوتری توضیح می دهد. اساس مدل پذیرش فناوری را دو تصوریا عقیده خاص که ازعوامل اصلی مرتبط بارفتارپذیرش رایانه هستندتشکیل می دهد، سودمندی درک شده و سهولت استفاده ی درک شده و احتمال ذهنی شکل گرفته درکاربران درباره مفیدبودن یک سیستم وابسته به فناوری اطلاعات است، به این ترتیب که هرچه آن سیستم عملکرد کاری آنها را در بسترسازمانی بهبود بخشد مفیدتراست و درنتیجه بیشترمورد استفاده قرارمی گیرد. سهولت استفاده درک شده، احتمال ذهنی شکل گرفته درکاربران درباره آسانی استفاده از یک سیستم وابسته به فناوری اطلاعات است. به این ترتیب که هرچه یک سیستم نیاز به تلاش کمتری برای یادگیری واستفاده داشته باشد، بیشترمورد استفاده قرارمی گیرد. دراین حالت چنین به نظرمی رسدکه هرچه استفاده از سیستمی برای کاربران مفیدتروآسان ترباشد، احتمالا توسط آنها بیشترمورد پذیرش قرارمی گیرد. در این مدل سهولت استفاده درک شده برسودمندی درک شده هم تاثیردارد. براساس تئوری عمل مستدل، مدل پذیرش فناوری نیزتصمیم به استفاده را یکی از عوامل تعیین کننده کاربرد رایانه می داند(کارخانه و محمدی1391).

 

مبنای این  تحقیق نظریه تلفیقی پذیرش وکاربرد فناوری (UTAUT) است که درآن روابط میان سازه های الگوی تحقیق یعنی تمایل به استفاده از فناوری و شرایط تسهیل کننده با متغیرهای تمایل رفتاری و متغیرهای نگرش نسبت به استفاده ازتکنولوژی، خودکارآئی واضطراب بارفتاربکارگیری از فناوری بررسی می گردد. فرضیه های تحقیق که براساس چهارچوب مدل  نظری تحقیق می باشد باتوجه به نقش آن نوشته شده ودرشرکت های مورد مطالعه، تحت بررسی و توسعه قرار می گیرد.

 

بسیاری ازسازمان ها با توجه به استراتژی ها و ضرورت نیازساختار سازمانی خود بدون اطلاع وشناخت دقیق ازعوامل موثر بر بکارگیری موفق از یک فناوری جدید بدلیل عدم تحقق اهداف سازمانی و مدیریتی شان علی رغم هزینه های متحمل شده اقدام به تغییر و جایگزین نمودن سیستم های اطلاعاتی  با سیستم های اطلاعاتی جدید می نمایند. درانتخاب این سیستم جدید و همچنین پیاده سازی آن، پارامترهای تاثیرگذار با توجه به عدم شناخت کافی از عوامل نادیده گرفته شده لذا فناوری جدید نمی تواند بصورت کامل به  ارتقاء سطح سیستم های هوشمند کسب وکار در سازمان و اهداف مد نظر کمک نماید.

 

مدل پذیرش فناوری را «دیویس»[13]در سال 1989 بر اسا س«تئوری عمل مستدل»، برای مدل سازی موضوع پذیرش فناوری اطلاعات توسط کاربران، در رسالهء دکترایش معرفی کرده («دیویس ، بیگزی »، 1989).هدف « مدل پذیرش فناوری » فراهم كردن یك توصیف از پارامترهای پذیرش كامپیوترو فناوری های اطلاعاتی است كه عمومی بوده ، قابلیت توصیف رفتار كاربران از یك دامنه وسیع از تكنولوژیهای محاسباتی را داشته و كاربران آن از انواع مختلف می باشد. مدل علاوه بر جنبه پیش بینی رویكرد توصیفی هم دارد.

 

بنابراین محققان و مدیران می توانند تشخیص دهند چرا یك سیستم خاص ممكن است مورد پذیرش واقع نشود تا گامهای اصلاح مناسب را دنبال كنند. یك هدف كلیدی ” نظریه تلفیقی پذیرش وکاربردفناوری ” فراهم كردن مبنایی برای پیگیری اثر عوامل خارجی بر باورهای داخلی ، طرز تلقی ها و تمایلات است .

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...