1-10 جامعه و نمونه آماری ………………………………………………………………………………………………………………10

 

1-11 روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………………………………………..10

 

1-12  روش گردآوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………….10

 

1-13 فنون آماری …………………………………………………………………………………………………………………………….10

 

فصل دوم  مبانی نظری پژوهش

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

2-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………12

 

2-2  مبانی نظری سبک های رهبری ………………………………………………………………………………………………..  14

 

2-2-1 رهبری ………………………………………………………………………………………………………………………………  14

 

2-2-2 نقش و وظیفه رهبری …………………………………………………………………………………………………………… 16

 

2-2-2-1 وظایف رهبری …………………………………………………………………………………………………………………16

 

2-2-3 ویژگی رهبری ……………………………………………………………………………………………………………………. 17

 

2-2-4 خلاقیت در رهبری ……………………………………………………………………………………………………………   18

 

2-2-5 رهبر سازمان خلاق ……………………………………………………………………………………………………………… 20

 

2-2-6 مطالعات رهبری …………………………………………………………………………………………………………………  21

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

2-2-7 رهبری تحول گرا ……………………………………………………………………………………………………………….  24

 

2-2-7-1 ویژگی رهبران تحول گرا ………………………………………………………………………….   28

 

2-2-7-2 چالشهای رهبر تحول گرا …………………………………………………………………………… 28

 

2-2-7-3 ابعاد رهبری تحول گرا ………………………………………………………………………………. 29

 

2-2-8 رهبری مبادله ای ………………………………………………………………………………………………………………… .31

 

2-2-8-1 ابعاد رهبری مبادله ای ……………………………………………………………………………….  32

 

2-2-9 ارتباط بین رهبری تحول گرا و رهبری مبادله ای …………………………………………………………………….. 34

 

2-2-10 سبک رهبری ……………………………………………………………………………………………………………………. 36

 

2-2-10-1 تئوری خصوصیات فردی رهبری ………………………………………………………………………………………38

 

2-2-10-2 تئوری سبک های رفتاری ………………………………………………………………………………………………  39

 

2-2-10-2-1 سبک های مبتنی بر به کارگیری اختیار و اقتدار ……………………………………………  40

 

2-2-10-2-2 شبکه مدیریت بلیک و موتن ……………………………………………………………………….40

 

2-2-10-2-3 سیستم های مدیریت لیکرت ………………………………………………………………………42

 

2- 2- 10-2-4 مطالعات ایالتی اوهایو ……………………………………………………………………………..43

 

2-2-10-2-5 مطالعات دانشگاهی میشیگان ………………………………………………………………………44

 

2-2-10-3 نظریات اقتضایی …………………………………………………………………………………………………………..  44

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

2-2-10-3-1 الگوی اقتضایی فیدلر ………………………………………………………………………………….45

 

2-2-10-3-2 نظریه مسیر هدف ……………………………………………………………………………………….47

 

2-2-10-3-3 نظریه دوره زندگی ………………………………………………………………………………………48

 

2-2-10-3-4 نظریه مشارکتی …………………………………………………………………………………………..49

 

2-2-10-3-5 نظریه رهبری وضعیتی ………………………………………………………………………………….50

 

2-2-10-4 نظریات نوین رهبری  …………………………………………………………………………………………………… 51

 

2-2-10-4-1 نظریه اسناد رهبری………………………………………………………………………………………..51

 

2-2-10-4-2 جایگزین های رهبری ……………………………………………………………………………………51

پایان نامه و مقاله

 

 

2-2-10-4-3 رهبری ممتاز ………………………………………………………………………………………………..52

 

2-2-10-4-4 رهبری خدمتگذار …………………………………………………………………………………………53

 

2-2-10-4-5 رهبری کاریزماتیک ……………………………………………………………………………………….54

 

2-2-10-4-6 نظریه تبادل رهبر- اعضا ………………………………………………………………………………..55

 

2-2-10-4-7 رهبری تمام عیار …………………………………………………………………………………………..56

 

2-2-10-4-8 رهبری عدم مداخله گر …………………………………………………………………………………57

 

2-3 بخش دوم – خلاقیت ……………………………………………………………………………………………………………… 58

 

2-3-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………   58

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

2-3-2 معانی خلاقیت ……………………………………………………………………………………………………………………  59

 

2-3-2-1 معنای لغوی ………………………………………………………………………………………………………59

 

2-3-2-2 معنای اصطلاحی ………………………………………………………………………………………………..59

 

2-3-3 تفاوت خلاقیت و نوآوری ………………………………………………………………………………………………….   62

 

2-3-4 اصول اولیه خلاقیت ……………………………………………………………………………………………………………  63

 

2-3-5 خلاقیت وراثتی یا آموختنی ………………………………………………………………………………………………….. 64

 

2-3-6 عناصر خلاقیت …………………………………………………………………………………………………………………… 64

 

2-3-6-1 مهارت مربوط به موضوع ………………………………………………………………………………………64

 

2-3-6-2 مهارت مربوط به خلاقیت ……………………………………………………………………………………..65

 

2-3-6-3 انگیزه ………………………………………………………………………………………………………………..66

 

2-3-7 نقش و اهمیت خلاقیت ……………………………………………………………………………………………………….. 67

 

2-3-7-1 نقش و اهمیت خلاقیت از جنبه کلی و عمومی ……………………………………………………..67

 

2-3-7-2 نقش و اهمیت خلاقیت از جنبه فردی  ………………………………………………………………..68

 

2-3-7-3 نقش و اهمیت خلاقیت از جنبه سازمانی ……………………………………………………………. 68

 

2-3-8 فرآیند خلاقیت …………………………………………………………………………………………………………………..  69

 

2-3-9 نظریه های خلاقیت …………………………………………………………………………………………………………….. 71

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

2-3-9-1 نظریه روح خدایی ……………………………………………………………………………………………..71

 

2-3-9-2 نظریه  خلاقیت آریتی ……………………………………………………………………………………..   71

 

2-3-9-3 نظریه  تعادل یا دیوانگی …………………………………………………………………………………..  71

 

2-3-9-4نظریه خلاقیت فطری ……………………………………………………………………………………..  72

 

2-3-9-5 نظریه خلاقیت تایلور ……………………………………………………………………………………….. 72

 

2-3-9-6 دیدگاه عصب شناختی ……………………………………………………………………………………… 72

 

2-3-9-7 دیدگاه شناختی ………………………………………………………………………………………………… 73

 

2-3-9-8 دیدگاه روانشناسی اجتماعی ………………………………………………………………………………. 73

 

2-3-9-9 دیدگاه روان سنجی ……………………………………………………………………………………………74

 

2-3-9-10 دیدگاه رفتارگرایی …………………………………………………………………………………………. 74

 

2-3-9-11 دیدگاه روانکاوی ………………………………………………………………………………………….. 74

 

2-3-9-12 دیدگاه بوم شناختی ……………………………………………………………………………………….. 75

 

2-3-9-13 نظریه گیل فورد ……………………………………………………………………………………………. 75

 

2-3-10 کارایی خلاقیت در مدیریت ……………………………………………………………………………………………….. 76

 

2-3-11 رشد دادن خلاقیت و نوآوری …………………………………………………………………………………………….. 76

 

2-3-12 روش های تفکر ……………………………………………………………………………………………………………….. 77

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

2-3-13 انگیزش به خلاقیت و نوآوری ……………………………………………………………………………………………. 77

 

2-3-13-1 چگونگی رغبت دادن به خلاقیت ………………………………………………………………..78

 

2-3-13-1-1 عوامل ساختاری ………………………………………………………………….78

 

2-3-13-1-2 عوامل فرهنگی ……………………………………………………………………78

 

2-3-13-1-3 منابع انسانی ……………………………………………………………………….78

 

2-3-14 فنون ایجاد رغبت به خلاقیت ……………………………………………………………………………………………… 79

 

2-3-14-1 توفان مغزی ……………………………………………………………………………………………..80

 

2-3-14-2 فن اشتراک مساعی ……………………………………………………………………………………80

 

2-3-14-3 فن تحلیل سیستمی ……………………………………………………………………………………80

 

2-3-14-4 فن نشست غیر رسمی ……………………………………………………………………………….81

 

2-3-14- 5 ارتباط اجباری …………………………………………………………………………………………81

 

2-3-15 موانع خلاقیت ………………………………………………………………………………………………………………….. 82

 

2-3-15-1 موانع محیطی ………………………………………………………………………………………….82

 

2-3-15-2 موانع فردی ……………………………………………………………………………………………82

 

2-3-16 عوامل شکست خلاقیت …………………………………………………………………………………………………….  82

 

2-3-17 ویژگی افراد خلاق ……………………………………………………………………………………………………………  83

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

2-3-18 مقایسه مدیران خلاق با غیر خلاق ………………………………………………………………………………………. 85

 

2- 3 – 19  جایگاه خلاقیت در آموزش و پرورش ……………………………………………………………………………  86

 

2-3-20 نقش مدیر در پرورش خلاقیت …………………………………………………………………………………………… 87

 

2-3-21 خصوصیات مدیر خلاق …………………………………………………………………………………………………….. 88

 

2-3-22 خلاقیت در سازمان …………………………………………………………………………………………………………… 88

 

2-3-23 ویژگی سازمان خلاق ………………………………………………………………………………………………………… 88

 

2-4 پیشینه پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………….90

 

2-4-1 پیشینه داخلی …………………………………………………………………………………………………….90

 

2-4-2 پیشینه خارجی …………………………………………………………………………………………………. 92

 

2-5 جمع بندی …………………………………………………………………………………………………………………………….. .98

 

2-6 مدل مفهومی پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………. 99

 

فصل سوم  روش شناسی پژوهش

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

3-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………101

 

3-2 روش پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………. 101

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

3-3 جامعه آماری ………………………………………………………………………………………………………………………… 102

 

3-4 حجم نمونه و روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………………….. 102

 

3-5 روش گردآوری اطلاعات ………………………………………………………………………………………………………. 102

 

3-6 ابزار گردآوری داده ها   …………………………………………………………………………………………………………. 103

 

3-7 روایی و پایایی ابزار اندازه گیری …………………………………………………………………………………………….. 104

 

3-7-1 تعیین روایی پرسشنامه ……………………………………………………………………………………. 104

 

3-7-2 تعیین پایایی پرسشنامه ……………………………………………………………………………………. 105

 

3-8 روش آماری …………………………………………………………………………………………………………………………..106

 

فصل چهارم- تجزیه و تحلیل داده ه

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

4-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………108

 

4-2 آمار توصیفی … …………………………………………………………………………………………………………………….. 108

 

4-2-1 ویژگی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان …………………………………………………………………………………108

 

4-2-1-1 جنسیت ……………………………………………………………………………………………………….109

 

4-2-1-2 تحصیلات …………………………………………………………………………………………………….110

 

4-2-1-3 سابقه خدمت …………………………………………………………………………………………………111

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

4-2-1-4 سن ………………………………………………………………………………………………………………112

 

4-2-2 توصیف وضعیت پاسخ دهندگان به لحاظ سبک رهبری …………………………………………………………..113

 

4-2-3 آمار توصیفی مولفه ها ………………………………………………………………………………………………………….114

 

4-2-3-1 نفوذ آرمانی ……………………………………………………………………………………………………114

 

4-2-3-2 تحریک ذهنی …………………………………………………………………………………………………116

 

4-2-3-3 انگیزه الهام بخش ……………………………………………………………………………………………117

 

4-2-3-4 ملاحظات فردی ………………………………………………………………………………………………118

 

4-2-3-5 پاداش مشروط …………………………………………………………………………………………………119

 

4-2-3-6 مدیریت فعال ………………………………………………………………………………………………….120

 

4-2-3-7 مدیریت منفعل …………………………………………………………………………………………………..121

 

4-2-3-8 خلاقیت ……………………………………………………………………………………………………………123

 

4-3 آمار استنباطی…………………………………………………………………………………………………………………………..127

 

4-3-1 بررسی نرمال بودن متغیرها …………………………………………………………………………………………………..127

 

4-3-2 تحلیل عامل اکتشافی ………………………………………………………………………………………………………….128

 

4-3-3 تحلیل عامل تائیدی …………………………………………………………………………………………………………….129

 

4-3-3-1 تخمین استاندارد مدل …………………………………………………………………………………….130

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

4-3-3-2 مدل T-values…………………………………………………………………………………………….131

 

4-3-4 ارزیابی مدل مفهومی ……………………………………………………………………………………………………………133

 

4-3-4-1 بررسی شاخصهای مدل تحت بررسی ………………………………………………………………134

 

4-3-4-2 برآورد بارهای عاملی………………………………………………………………………………………135

 

4-3-4-3 مدل T-values…………………………………………………………………………………………….136

 

4-3-5 آزمون فرضیه ها ………………………………………………………………………………………………………………….137

 

فصل پنجم- نتیجه گیری و پیشنهادات

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

5-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………147

 

5-2مروری بر فصول پنجگانه ………………………………………………………………………………………………………….147

 

5-3 یافته های پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………..148

 

5-3-1 یافته های توصیفی پژوهش …………………………………………………………………………………148

 

5-3-2 یافته های استنباطی پژوهش ………………………………………………………………………………..148

 

5-4 موانع و محدودیت های پژوهش ……………………………………………………………………………………………….153

 

5-5 پیشنهادات پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………….154

 

5-5-1 پیشنهادات منتج از فرضیات پژوهش ……………………………………………………………….154

 

5-5-2 پیشنهادات به پژوهشگران آینده ………………………………………………………………………154

 

 

 

فهرست جدول ها

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

جدول 1-1: ابعاد سبک های رهبری و ارتباط آنها با سوالات ………………………………………………………………….9

 

جدول2-1 : تعاریف رهبری ………………………………………………………………………………………………………………15

 

جدول 2-2 : مطالعات مربوط به رهبری ……………………………………………………………………………………………..22

 

جدول 2-3 : مقایسه فعالیت های رهبری سنتی و تحول گرا ………………………………………………………………….27

 

جدول 2-4 : مولفه های رهبری تحول گرا ………………………………………………………………………………………….31

 

جدول 2-5 : سبک ها و تئوری های رهبری ………………………………………………………………………………………..38

 

جدول 2-6 : جایگزین های رهبری ……………………………………………………………………………………………………52

 

جدول 2-7 : ویژگی رهبران خدمتگزار ……………………………………………………………………………………………….53

 

جدول 2-8 : تعاریف خلاقیت ………………………………………………………………………………………………………….61

 

جدول 2-9 : عناصر و اجزای خلاقیت ……………………………………………………………………………………………….67

 

جدول 2-10 : پیشینه داخلی پژوهش ………………………………………………………………………………………………….95

 

جدول 2-11 : پیشینه خارجی پژوهش ……………………………………………………………………………………………….96

 

جدول3-1: اطلاعات مربوط به حجم جامعه و نمونه ………………………………………………………………………….102

 

جدول 3-2 : ارتباط بین شاخصها و گویه ها ……………………………………………………………………………………..104

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

جدول3-3 :میزان پایایی پرسشنامه های پژوهش………………………………………………………………………………….106

 

جدول 4-1 توزیع فراوانی جنسیت نمونه ………………………………………………………………………………………….108

 

جدول 4-2 توزیع فراوانی تحصیلات نمونه ………………………………………………………………………………………109

 

جدول 4-3 توزیع فراوانی سنوات نمونه …………………………………………………………………………………………..110

 

جدول 4-4 توزیع فراوانی سن نمونه ………………………………………………………………………………………………..111

 

جدول 4-5 توزیع فراوانی سبک های رهبری  …………………………………………………………………………………..112

 

جدول 4-6 بررسی وضعیت مولفه نفوذ آرمانی ………………………………………………………………………………….114

 

جدول 4-7 بررسی وضعیت مولفه تحریک ذهنی ……………………………………………………………………………….116

 

جدول 4-8 بررسی وضعیت مولفه انگیزه الهام بخش ………………………………………………………………………….117

 

جدول 4-9 بررسی وضعیت مولفه ملاحظات فردی ……………………………………………………………………………118

 

جدول 4-10 بررسی وضعیت مولفه پاداش مشروط ……………………………………………………………………………119

 

جدول 4-11 بررسی وضعیت مولفه مدیریت فعال ……………………………………………………………………………..120

 

جدول 4-12 بررسی وضعیت مولفه مدیریت منفعل ……………………………………………………………………………121

 

جدول 4-13 بررسی وضعیت متغیر خلاقیت…… ………………………………………………………………………………..123

 

جدول 4-14 آمار توصیفی مولفه های تحت بررسی …………………………………………………………………………..125

 

جدول 4-15 بررسی نرمال بودن متغیرها …………………………………………………………………………………………..127

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

جدول 4-16 بررسی کفایت نمونه ……………………………………………………………………………………………………128

 

جدول 4-17 شاخصهای تحلیل عامل تائیدی …………………………………………………………………………………….129

 

جدول 4-18 مدل T-values …………………………………………………………………………………………………………….132

 

جدول 4-19 بررسی شاخصهای مدل تحت بررسی ……………………………………………………………………………134

 

جدول 4-20 نتایج فرضیه  اصلی اول ……………………………………………………………………………………………….137

 

جدول 4-21 نتایج فرضیه فرعی اول ………………………………………………………………………………………………..138

 

جدول 4-22 نتایج فرضیه فرعی دوم  ……………………………………………………………………………………………….139

 

جدول 4-23 نتایج فرضیه فرعی سوم  ………………………………………………………………………………………………139

 

جدول 4-24 نتایج فرضیه فرعی چهارم ……………………………………………………………………………………………140

 

جدول 4-25 نتایج فرضیه اصلی دوم ………………………………………………………………………………………………..141

 

جدول 4-26 نتایج فرضیه فرعی اول ……………………………………………………………………………………………….142

 

جدول 4-27 نتایج فرضیه فرعی دوم ……………………………………………………………………………………………….142

 

جدول 4-28 نتایج فرضیه فرعی سوم ……………………………………………………………………………………………….143

 

جدول 4-29 نتایج فرضیه اصلی سوم  ………………………………………………………………………………………………144

 

جدول 4-30 نتایج آزمون تی مستقل ……………………………………………………………………………………………….144

 

 

 

 

 

فهرست نمودارها

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

نمودار 2-1 : مولفه های رهبری تحول گرا و مبادله ای …………………………………………………………………………37

 

نمودار 2-2 : شبکه مدیریت بلیک و موتون …………………………………………………………………………………………41

 

نمودار 2-3 : پیوستار رهبری لیکرت …………………………………………………………………………………………………..43

 

نمودار 2-4 : الگوی اقتضایی فیدلر …………………………………………………………………………………………………….46

 

نمودار 2-5 نظریه مسیر هدف ……………………………………………………………………………………………………………48

 

نودار 2-6 : مدل مفهومی پژوهش ………………………………………………………………………………………………………99

 

نمودار 4-1 توزیع فراوانی جنسیت نمونه…………………………………………………………………………………………..108

 

نمودار 4-2 توزیع فراوانی تحصیلات نمونه……………………………………………………………………………………….109

 

نمودار 4-3 توزیع فراوانی سنوات نمونه…………………………………………………………………………………………….110

 

نمودار 4-4 توزیع فراوانی سن نمونه…………………………………………………………………………………………………111

 

نمودار 4-5 توزیع فراوانی سبک رهبری ……………………………………………………………………………………………112

 

نمودار 4-6 تخمین استاندارد مدل ……………………………………………………………………………………………………120

 

نمودار 4-7 مدل T-values …………………………………………………………………………………………………………….131

 

نمودار4-8 مدل مفهومی ارتباط بین عوامل پژوهش ……………………………………………………………………………133

 

نمودار 4-9 مقادیر بارهای عاملی مولفه ها …………………………………………………………………………………………135

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

نمودار 4-10 مقادیر تی مدل …………………………………………………………………………………………………………..136

 

فهرست منابع

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

فهرست منابع …………………………………………………………………………………………………………………………………157

 

منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………………………………..157

 

منابع لاتین …………………………………………………………………………………………………………………………………….162

 

فهرست پیوست ها

 

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

پیوست الف – پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………………………165

 

پیوست ب – خروجی آزمون های آماری…………………………………………………………………………………169

 

 

 

چکیده

 

هدف از این پژوهش بررسی رابطه میان سبک های رهبری تحول گرا و مبادله ای با خلاقیت کارکنان آموزش و پرورش شهرستان سنندج است.ﺑﺮاﺳﺎسﺟﺎﻣﻌﻪآﻣﺎریﺟﻤﻌﺎ460ﻧﻔﺮﻣﻮردﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻨﺪﮐﻪﺑﺎ استفاده از فرمول کوکران 210ﻧﻔﺮﺑﻪﻋﻨﻮانﺣﺠﻢﻧﻤﻮﻧﻪاﻧﺘﺨﺎبﮔﺮدﯾﺪ.فرضیات اصلی پژوهش رابطه میان سبک های رهبری تحول گرا و مبادله ای و میزان خلاقیت کارکنان را بررسی می کند. روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی – همبستگی و از نظر زمانی تک مقطعی می باشد.ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه MLQ باس و آوولیو با 32 گویه و پرسشنامه خلاقیت دارابژه با 10 گویه بود. نتایج پژوهش با توجه به تحلیل داده ها توسط نرم افزار هایspss  و lisrel نشان داد که میان سبک های رهبری تحول گرا و مبادله ای با خلاقیت کارکنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد ، و خلاقیت در افراد با سبک رهبری تحول گرا بیشتر از افرادی است که دارای سبک رهبری مبادله ای میباشند.

 

واژه های کلیدی : سبک رهبری ، رهبری تحول گرا ، رهبری مبادله ای ، خلاقیت ، آموزش و پرورش

 

 

 

 

 

فصل اول

 

 

کلیات پژوهش

 

 

 

1-1 مقدمه :

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...