دانلود پایان نامه ارشد:بررسی ارتباط بین سبک های رهبری تحول گرا و مبادله ای با خلاقیت کارکنان ( مطالعه موردی … |
1-10 جامعه و نمونه آماری ………………………………………………………………………………………………………………10
1-11 روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………………………………………..10
1-12 روش گردآوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………….10
1-13 فنون آماری …………………………………………………………………………………………………………………………….10
فصل دوم – مبانی نظری پژوهش
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
2-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………12
2-2 مبانی نظری سبک های رهبری ……………………………………………………………………………………………….. 14
2-2-1 رهبری ……………………………………………………………………………………………………………………………… 14
2-2-2 نقش و وظیفه رهبری …………………………………………………………………………………………………………… 16
2-2-2-1 وظایف رهبری …………………………………………………………………………………………………………………16
2-2-3 ویژگی رهبری ……………………………………………………………………………………………………………………. 17
2-2-4 خلاقیت در رهبری …………………………………………………………………………………………………………… 18
2-2-5 رهبر سازمان خلاق ……………………………………………………………………………………………………………… 20
2-2-6 مطالعات رهبری ………………………………………………………………………………………………………………… 21
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
2-2-7 رهبری تحول گرا ………………………………………………………………………………………………………………. 24
2-2-7-1 ویژگی رهبران تحول گرا …………………………………………………………………………. 28
2-2-7-2 چالشهای رهبر تحول گرا …………………………………………………………………………… 28
2-2-7-3 ابعاد رهبری تحول گرا ………………………………………………………………………………. 29
2-2-8 رهبری مبادله ای ………………………………………………………………………………………………………………… .31
2-2-8-1 ابعاد رهبری مبادله ای ………………………………………………………………………………. 32
2-2-9 ارتباط بین رهبری تحول گرا و رهبری مبادله ای …………………………………………………………………….. 34
2-2-10 سبک رهبری ……………………………………………………………………………………………………………………. 36
2-2-10-1 تئوری خصوصیات فردی رهبری ………………………………………………………………………………………38
2-2-10-2 تئوری سبک های رفتاری ……………………………………………………………………………………………… 39
2-2-10-2-1 سبک های مبتنی بر به کارگیری اختیار و اقتدار …………………………………………… 40
2-2-10-2-2 شبکه مدیریت بلیک و موتن ……………………………………………………………………….40
2-2-10-2-3 سیستم های مدیریت لیکرت ………………………………………………………………………42
2- 2- 10-2-4 مطالعات ایالتی اوهایو ……………………………………………………………………………..43
2-2-10-2-5 مطالعات دانشگاهی میشیگان ………………………………………………………………………44
2-2-10-3 نظریات اقتضایی ………………………………………………………………………………………………………….. 44
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
2-2-10-3-1 الگوی اقتضایی فیدلر ………………………………………………………………………………….45
2-2-10-3-2 نظریه مسیر هدف ……………………………………………………………………………………….47
2-2-10-3-3 نظریه دوره زندگی ………………………………………………………………………………………48
2-2-10-3-4 نظریه مشارکتی …………………………………………………………………………………………..49
2-2-10-3-5 نظریه رهبری وضعیتی ………………………………………………………………………………….50
2-2-10-4 نظریات نوین رهبری …………………………………………………………………………………………………… 51
2-2-10-4-1 نظریه اسناد رهبری………………………………………………………………………………………..51
2-2-10-4-2 جایگزین های رهبری ……………………………………………………………………………………51
2-2-10-4-3 رهبری ممتاز ………………………………………………………………………………………………..52
2-2-10-4-4 رهبری خدمتگذار …………………………………………………………………………………………53
2-2-10-4-5 رهبری کاریزماتیک ……………………………………………………………………………………….54
2-2-10-4-6 نظریه تبادل رهبر- اعضا ………………………………………………………………………………..55
2-2-10-4-7 رهبری تمام عیار …………………………………………………………………………………………..56
2-2-10-4-8 رهبری عدم مداخله گر …………………………………………………………………………………57
2-3 بخش دوم – خلاقیت ……………………………………………………………………………………………………………… 58
2-3-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………… 58
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
2-3-2 معانی خلاقیت …………………………………………………………………………………………………………………… 59
2-3-2-1 معنای لغوی ………………………………………………………………………………………………………59
2-3-2-2 معنای اصطلاحی ………………………………………………………………………………………………..59
2-3-3 تفاوت خلاقیت و نوآوری …………………………………………………………………………………………………. 62
2-3-4 اصول اولیه خلاقیت …………………………………………………………………………………………………………… 63
2-3-5 خلاقیت وراثتی یا آموختنی ………………………………………………………………………………………………….. 64
2-3-6 عناصر خلاقیت …………………………………………………………………………………………………………………… 64
2-3-6-1 مهارت مربوط به موضوع ………………………………………………………………………………………64
2-3-6-2 مهارت مربوط به خلاقیت ……………………………………………………………………………………..65
2-3-6-3 انگیزه ………………………………………………………………………………………………………………..66
2-3-7 نقش و اهمیت خلاقیت ……………………………………………………………………………………………………….. 67
2-3-7-1 نقش و اهمیت خلاقیت از جنبه کلی و عمومی ……………………………………………………..67
2-3-7-2 نقش و اهمیت خلاقیت از جنبه فردی ………………………………………………………………..68
2-3-7-3 نقش و اهمیت خلاقیت از جنبه سازمانی ……………………………………………………………. 68
2-3-8 فرآیند خلاقیت ………………………………………………………………………………………………………………….. 69
2-3-9 نظریه های خلاقیت …………………………………………………………………………………………………………….. 71
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
2-3-9-1 نظریه روح خدایی ……………………………………………………………………………………………..71
2-3-9-2 نظریه خلاقیت آریتی …………………………………………………………………………………….. 71
2-3-9-3 نظریه تعادل یا دیوانگی ………………………………………………………………………………….. 71
2-3-9-4نظریه خلاقیت فطری …………………………………………………………………………………….. 72
2-3-9-5 نظریه خلاقیت تایلور ……………………………………………………………………………………….. 72
2-3-9-6 دیدگاه عصب شناختی ……………………………………………………………………………………… 72
2-3-9-7 دیدگاه شناختی ………………………………………………………………………………………………… 73
2-3-9-8 دیدگاه روانشناسی اجتماعی ………………………………………………………………………………. 73
2-3-9-9 دیدگاه روان سنجی ……………………………………………………………………………………………74
2-3-9-10 دیدگاه رفتارگرایی …………………………………………………………………………………………. 74
2-3-9-11 دیدگاه روانکاوی ………………………………………………………………………………………….. 74
2-3-9-12 دیدگاه بوم شناختی ……………………………………………………………………………………….. 75
2-3-9-13 نظریه گیل فورد ……………………………………………………………………………………………. 75
2-3-10 کارایی خلاقیت در مدیریت ……………………………………………………………………………………………….. 76
2-3-11 رشد دادن خلاقیت و نوآوری …………………………………………………………………………………………….. 76
2-3-12 روش های تفکر ……………………………………………………………………………………………………………….. 77
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
2-3-13 انگیزش به خلاقیت و نوآوری ……………………………………………………………………………………………. 77
2-3-13-1 چگونگی رغبت دادن به خلاقیت ………………………………………………………………..78
2-3-13-1-1 عوامل ساختاری ………………………………………………………………….78
2-3-13-1-2 عوامل فرهنگی ……………………………………………………………………78
2-3-13-1-3 منابع انسانی ……………………………………………………………………….78
2-3-14 فنون ایجاد رغبت به خلاقیت ……………………………………………………………………………………………… 79
2-3-14-1 توفان مغزی ……………………………………………………………………………………………..80
2-3-14-2 فن اشتراک مساعی ……………………………………………………………………………………80
2-3-14-3 فن تحلیل سیستمی ……………………………………………………………………………………80
2-3-14-4 فن نشست غیر رسمی ……………………………………………………………………………….81
2-3-14- 5 ارتباط اجباری …………………………………………………………………………………………81
2-3-15 موانع خلاقیت ………………………………………………………………………………………………………………….. 82
2-3-15-1 موانع محیطی ………………………………………………………………………………………….82
2-3-15-2 موانع فردی ……………………………………………………………………………………………82
2-3-16 عوامل شکست خلاقیت ……………………………………………………………………………………………………. 82
2-3-17 ویژگی افراد خلاق …………………………………………………………………………………………………………… 83
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
2-3-18 مقایسه مدیران خلاق با غیر خلاق ………………………………………………………………………………………. 85
2- 3 – 19 جایگاه خلاقیت در آموزش و پرورش …………………………………………………………………………… 86
2-3-20 نقش مدیر در پرورش خلاقیت …………………………………………………………………………………………… 87
2-3-21 خصوصیات مدیر خلاق …………………………………………………………………………………………………….. 88
2-3-22 خلاقیت در سازمان …………………………………………………………………………………………………………… 88
2-3-23 ویژگی سازمان خلاق ………………………………………………………………………………………………………… 88
2-4 پیشینه پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………….90
2-4-1 پیشینه داخلی …………………………………………………………………………………………………….90
2-4-2 پیشینه خارجی …………………………………………………………………………………………………. 92
2-5 جمع بندی …………………………………………………………………………………………………………………………….. .98
2-6 مدل مفهومی پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………. 99
فصل سوم – روش شناسی پژوهش
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
3-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………101
3-2 روش پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………. 101
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
3-3 جامعه آماری ………………………………………………………………………………………………………………………… 102
3-4 حجم نمونه و روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………………….. 102
3-5 روش گردآوری اطلاعات ………………………………………………………………………………………………………. 102
3-6 ابزار گردآوری داده ها …………………………………………………………………………………………………………. 103
3-7 روایی و پایایی ابزار اندازه گیری …………………………………………………………………………………………….. 104
3-7-1 تعیین روایی پرسشنامه ……………………………………………………………………………………. 104
3-7-2 تعیین پایایی پرسشنامه ……………………………………………………………………………………. 105
3-8 روش آماری …………………………………………………………………………………………………………………………..106
فصل چهارم- تجزیه و تحلیل داده ه
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
4-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………108
4-2 آمار توصیفی … …………………………………………………………………………………………………………………….. 108
4-2-1 ویژگی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان …………………………………………………………………………………108
4-2-1-1 جنسیت ……………………………………………………………………………………………………….109
4-2-1-2 تحصیلات …………………………………………………………………………………………………….110
4-2-1-3 سابقه خدمت …………………………………………………………………………………………………111
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
4-2-1-4 سن ………………………………………………………………………………………………………………112
4-2-2 توصیف وضعیت پاسخ دهندگان به لحاظ سبک رهبری …………………………………………………………..113
4-2-3 آمار توصیفی مولفه ها ………………………………………………………………………………………………………….114
4-2-3-1 نفوذ آرمانی ……………………………………………………………………………………………………114
4-2-3-2 تحریک ذهنی …………………………………………………………………………………………………116
4-2-3-3 انگیزه الهام بخش ……………………………………………………………………………………………117
4-2-3-4 ملاحظات فردی ………………………………………………………………………………………………118
4-2-3-5 پاداش مشروط …………………………………………………………………………………………………119
4-2-3-6 مدیریت فعال ………………………………………………………………………………………………….120
4-2-3-7 مدیریت منفعل …………………………………………………………………………………………………..121
4-2-3-8 خلاقیت ……………………………………………………………………………………………………………123
4-3 آمار استنباطی…………………………………………………………………………………………………………………………..127
4-3-1 بررسی نرمال بودن متغیرها …………………………………………………………………………………………………..127
4-3-2 تحلیل عامل اکتشافی ………………………………………………………………………………………………………….128
4-3-3 تحلیل عامل تائیدی …………………………………………………………………………………………………………….129
4-3-3-1 تخمین استاندارد مدل …………………………………………………………………………………….130
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
4-3-3-2 مدل T-values…………………………………………………………………………………………….131
4-3-4 ارزیابی مدل مفهومی ……………………………………………………………………………………………………………133
4-3-4-1 بررسی شاخصهای مدل تحت بررسی ………………………………………………………………134
4-3-4-2 برآورد بارهای عاملی………………………………………………………………………………………135
4-3-4-3 مدل T-values…………………………………………………………………………………………….136
4-3-5 آزمون فرضیه ها ………………………………………………………………………………………………………………….137
فصل پنجم- نتیجه گیری و پیشنهادات
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
5-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………147
5-2مروری بر فصول پنجگانه ………………………………………………………………………………………………………….147
5-3 یافته های پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………..148
5-3-1 یافته های توصیفی پژوهش …………………………………………………………………………………148
5-3-2 یافته های استنباطی پژوهش ………………………………………………………………………………..148
5-4 موانع و محدودیت های پژوهش ……………………………………………………………………………………………….153
5-5 پیشنهادات پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………….154
5-5-1 پیشنهادات منتج از فرضیات پژوهش ……………………………………………………………….154
5-5-2 پیشنهادات به پژوهشگران آینده ………………………………………………………………………154
فهرست جدول ها
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
جدول 1-1: ابعاد سبک های رهبری و ارتباط آنها با سوالات ………………………………………………………………….9
جدول2-1 : تعاریف رهبری ………………………………………………………………………………………………………………15
جدول 2-2 : مطالعات مربوط به رهبری ……………………………………………………………………………………………..22
جدول 2-3 : مقایسه فعالیت های رهبری سنتی و تحول گرا ………………………………………………………………….27
جدول 2-4 : مولفه های رهبری تحول گرا ………………………………………………………………………………………….31
جدول 2-5 : سبک ها و تئوری های رهبری ………………………………………………………………………………………..38
جدول 2-6 : جایگزین های رهبری ……………………………………………………………………………………………………52
جدول 2-7 : ویژگی رهبران خدمتگزار ……………………………………………………………………………………………….53
جدول 2-8 : تعاریف خلاقیت ………………………………………………………………………………………………………….61
جدول 2-9 : عناصر و اجزای خلاقیت ……………………………………………………………………………………………….67
جدول 2-10 : پیشینه داخلی پژوهش ………………………………………………………………………………………………….95
جدول 2-11 : پیشینه خارجی پژوهش ……………………………………………………………………………………………….96
جدول3-1: اطلاعات مربوط به حجم جامعه و نمونه ………………………………………………………………………….102
جدول 3-2 : ارتباط بین شاخصها و گویه ها ……………………………………………………………………………………..104
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
جدول3-3 :میزان پایایی پرسشنامه های پژوهش………………………………………………………………………………….106
جدول 4-1 توزیع فراوانی جنسیت نمونه ………………………………………………………………………………………….108
جدول 4-2 توزیع فراوانی تحصیلات نمونه ………………………………………………………………………………………109
جدول 4-3 توزیع فراوانی سنوات نمونه …………………………………………………………………………………………..110
جدول 4-4 توزیع فراوانی سن نمونه ………………………………………………………………………………………………..111
جدول 4-5 توزیع فراوانی سبک های رهبری …………………………………………………………………………………..112
جدول 4-6 بررسی وضعیت مولفه نفوذ آرمانی ………………………………………………………………………………….114
جدول 4-7 بررسی وضعیت مولفه تحریک ذهنی ……………………………………………………………………………….116
جدول 4-8 بررسی وضعیت مولفه انگیزه الهام بخش ………………………………………………………………………….117
جدول 4-9 بررسی وضعیت مولفه ملاحظات فردی ……………………………………………………………………………118
جدول 4-10 بررسی وضعیت مولفه پاداش مشروط ……………………………………………………………………………119
جدول 4-11 بررسی وضعیت مولفه مدیریت فعال ……………………………………………………………………………..120
جدول 4-12 بررسی وضعیت مولفه مدیریت منفعل ……………………………………………………………………………121
جدول 4-13 بررسی وضعیت متغیر خلاقیت…… ………………………………………………………………………………..123
جدول 4-14 آمار توصیفی مولفه های تحت بررسی …………………………………………………………………………..125
جدول 4-15 بررسی نرمال بودن متغیرها …………………………………………………………………………………………..127
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
جدول 4-16 بررسی کفایت نمونه ……………………………………………………………………………………………………128
جدول 4-17 شاخصهای تحلیل عامل تائیدی …………………………………………………………………………………….129
جدول 4-18 مدل T-values …………………………………………………………………………………………………………….132
جدول 4-19 بررسی شاخصهای مدل تحت بررسی ……………………………………………………………………………134
جدول 4-20 نتایج فرضیه اصلی اول ……………………………………………………………………………………………….137
جدول 4-21 نتایج فرضیه فرعی اول ………………………………………………………………………………………………..138
جدول 4-22 نتایج فرضیه فرعی دوم ……………………………………………………………………………………………….139
جدول 4-23 نتایج فرضیه فرعی سوم ………………………………………………………………………………………………139
جدول 4-24 نتایج فرضیه فرعی چهارم ……………………………………………………………………………………………140
جدول 4-25 نتایج فرضیه اصلی دوم ………………………………………………………………………………………………..141
جدول 4-26 نتایج فرضیه فرعی اول ……………………………………………………………………………………………….142
جدول 4-27 نتایج فرضیه فرعی دوم ……………………………………………………………………………………………….142
جدول 4-28 نتایج فرضیه فرعی سوم ……………………………………………………………………………………………….143
جدول 4-29 نتایج فرضیه اصلی سوم ………………………………………………………………………………………………144
جدول 4-30 نتایج آزمون تی مستقل ……………………………………………………………………………………………….144
فهرست نمودارها
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
نمودار 2-1 : مولفه های رهبری تحول گرا و مبادله ای …………………………………………………………………………37
نمودار 2-2 : شبکه مدیریت بلیک و موتون …………………………………………………………………………………………41
نمودار 2-3 : پیوستار رهبری لیکرت …………………………………………………………………………………………………..43
نمودار 2-4 : الگوی اقتضایی فیدلر …………………………………………………………………………………………………….46
نمودار 2-5 نظریه مسیر هدف ……………………………………………………………………………………………………………48
نودار 2-6 : مدل مفهومی پژوهش ………………………………………………………………………………………………………99
نمودار 4-1 توزیع فراوانی جنسیت نمونه…………………………………………………………………………………………..108
نمودار 4-2 توزیع فراوانی تحصیلات نمونه……………………………………………………………………………………….109
نمودار 4-3 توزیع فراوانی سنوات نمونه…………………………………………………………………………………………….110
نمودار 4-4 توزیع فراوانی سن نمونه…………………………………………………………………………………………………111
نمودار 4-5 توزیع فراوانی سبک رهبری ……………………………………………………………………………………………112
نمودار 4-6 تخمین استاندارد مدل ……………………………………………………………………………………………………120
نمودار 4-7 مدل T-values …………………………………………………………………………………………………………….131
نمودار4-8 مدل مفهومی ارتباط بین عوامل پژوهش ……………………………………………………………………………133
نمودار 4-9 مقادیر بارهای عاملی مولفه ها …………………………………………………………………………………………135
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
نمودار 4-10 مقادیر تی مدل …………………………………………………………………………………………………………..136
فهرست منابع
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
فهرست منابع …………………………………………………………………………………………………………………………………157
منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………………………………..157
منابع لاتین …………………………………………………………………………………………………………………………………….162
فهرست پیوست ها
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
پیوست الف – پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………………………165
پیوست ب – خروجی آزمون های آماری…………………………………………………………………………………169
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی رابطه میان سبک های رهبری تحول گرا و مبادله ای با خلاقیت کارکنان آموزش و پرورش شهرستان سنندج است.ﺑﺮاﺳﺎسﺟﺎﻣﻌﻪآﻣﺎریﺟﻤﻌﺎ460ﻧﻔﺮﻣﻮردﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻨﺪﮐﻪﺑﺎ استفاده از فرمول کوکران 210ﻧﻔﺮﺑﻪﻋﻨﻮانﺣﺠﻢﻧﻤﻮﻧﻪاﻧﺘﺨﺎبﮔﺮدﯾﺪ.فرضیات اصلی پژوهش رابطه میان سبک های رهبری تحول گرا و مبادله ای و میزان خلاقیت کارکنان را بررسی می کند. روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی – همبستگی و از نظر زمانی تک مقطعی می باشد.ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه MLQ باس و آوولیو با 32 گویه و پرسشنامه خلاقیت دارابژه با 10 گویه بود. نتایج پژوهش با توجه به تحلیل داده ها توسط نرم افزار هایspss و lisrel نشان داد که میان سبک های رهبری تحول گرا و مبادله ای با خلاقیت کارکنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد ، و خلاقیت در افراد با سبک رهبری تحول گرا بیشتر از افرادی است که دارای سبک رهبری مبادله ای میباشند.
واژه های کلیدی : سبک رهبری ، رهبری تحول گرا ، رهبری مبادله ای ، خلاقیت ، آموزش و پرورش
فصل اول
کلیات پژوهش |
1-1 مقدمه :
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-09] [ 03:29:00 ب.ظ ]
|