دانلود پایان نامه ارشد:تأثیر تماشای انیمیشن مشوق نقاشی بر نقاشی های کودکان پیش دبستانی |
2-1-2: سائق ……………………………………………………….13
2-2: یادگیری …………………………………………………………………………13
2-3: انگیزش و یادگیری ……………………………………………………………..14
2-4: الگوهای یادگیری ……………………………………………………………15
2-4-1: یادگیری به کمک مشاهده ……………………………………………..16
2-5: نظریه های یادگیری ………………………………………………………………17
2-5-1: نظریه شرطی (رفتارگرایی) ……………………………………………….18
2-5-2: نظریه شناختی …………………………………………………………..18
2-5-2-1: نظریه رشد ذهنی پیاژه ……………………………………………………19
2-5-2-2: مفاهیم اصلی نظریه پیاژه ……………………………………………………….20
2-5-2-3: استفاده عملی از نظریه پیاژه برای بهبود فرآیند آموزش – یادگیری ………………………………21
2-5-3: نظریه یادگیری اجتماعی ……………………………………………………..22
2-5-3-1: نظریه برونر …………………………………………………………………………..23
2-5-3-2: کاربرد نظریه برونر در تولید انیمیشن آموزشی ………………………………………………………………..25
فصل سوم:آموزش هنر به کودکان
3-1: آموزش هنر ……………………………………………………………………….27
3-2: آموزش هنر به کودکان …………………………………………………………………..27
3-3: نقش بزرگسالان در نقاشی کودک …………………………………………..28
3-4: نقش مدرسه در نقاشی کودک ……………………………………………….29
3-5: ابزار ……………………………………………………………………………………..31
3-6: غلط گیری ………………………………………………………………………32
3-7: نسخه برداری……………………………………………………………………………..32
3-8: نکات کلیدی در آموزش نقاشی به کودک …………………………………………………………………………………33
3-9: اهداف آموزش هنر به کودکان …………………………………………………………………………………………………..34
3-9-1: اهداف شیوه آموزشی های – اسکوپ ……………………………………………………………………………………36
3-10: آموزش هنر به کودکان پیش دبستانی ……………………………………………………………………………………37
3-10-1: مفاهیم بصری ……………………………………………………………………………………………………………………..37
3-10-2: مفاهیم ارتباطی …………………………………………………………………………………………………………………..38
3-10-3: مفاهیم ابزاری ……………………………………………………………………………………………………………………..38
3-11: کاربرد هنر در آموزش …………………………………………………………………………………………………………….38
3-11-1: رشد اجتماعی – عاطفی …………………………………………………………………………………………………….41
3-11-2: رشد شناختی ……………………………………………………………………………………………………………………..41
3-11-3: رشد اجتماعی – فرهنگی …………………………………………………………………………………………………..42
3-11-4: پیشرفت تحصیلی ……………………………………………………………………………………………………………….42
3-11-4-1: نوشتن …………………………………………………………………………………………………………………………….43
3-11-4-2: املاء ………………………………………………………………………………………………………………………………..43
3-11-4-3: انشاء ……………………………………………………………………………………………………………………………….44
3-11-4-4: آموزش فلسفه ………………………………………………………………………………………………………………..44
3-11-4-5: ریاضی و حساب …………………………………………………………………………………………………………….45
3-12: نقش تربیتی هنر …………………………………………………………………………………………………………………….45
3-12-1: ایجاد آرامش ……………………………………………………………………………………………………………………….45
3-12-2: توانایی پالایش و شگفتی و هیجان …………………………………………………………………………………….46
3-12-3: داشتن نقش اصلاحی غیرمستقیم ……………………………………………………………………………………..46
3-12-4: شکوفایی ارزش های اصیل انسانی …………………………………………………………………………………….47
3-12-5: ایجاد خلاقیت و اعتماد به نفس …………………………………………………………………………………………47
3-13: تأثیر هنر بر ناتوانی های یادگیری ………………………………………………………………………………………….48
فصل چهارم: کودکان پیش دبستانی
4-1: کودکی ……………………………………………………………………………………..51
4-2: کودکی اول (نوزادی، شیرخوارگی) ……………………………………………………………………………………………52
4-3: کودکی دوم (کودکی میانه) ………………………………………………………………………………………………………52
4-3-1: نموّ بدنی ……………………………………………………………………………………..53
4-3-2: تحول شناختی………………………………………………………………………………………………………………………..53
4-3-3: تحول عاطفی…………………………………………………………………………………………………………………………..56
4-3-4: تحول اخلاقی …………………………………………………………………………………………………………………………57
4-3-5: اجتماعی شدن ……………………………………………………………………………………………………………………….58
4-3-6: تحول اجتماعی در ارتباط با همسالان …………………………………………………………………………………..59
4-3-7: تحول زبانی …………………………………………………………………………………………………………………………….61
4-4: کودک سوم (کودک پایانی) ……………………………………………………………………………………………………….61
فصل پنجم: نقاشی کودکان
5-1: تاریخچه ……………………………………………………………………………………………….64
5-2: اهمیت توجه به نقاشی کودکان …………………………………………………………………………………………………68
5-2-1: خلاقیت ………………………………………………………………………………………………….70
5-2-2: ارزش های بیانی نقاشی …………………………………………………………………………………………………………71
5-2-2-1: نیاز طبیعی در خدمت تکامل انسان ………………………………………………………………………………..71
5-2-2-2: ارزیابی رشد ذهنی کودک و آزمون هوش ………………………………………………………………………..71
5-2-2-3: شناخت و تحلیل مسائل عاطفی و روانی ………………………………………………………………………….72
5-2-2-4: برون ریزی هیجانات …………………………………………………………………………………………………………72
5-2-3: هنر درمانی …………………………………………………………………………………………………………………………….73
5-3: مراحل تکامل …………………………………………………………………………………………………………………………….78
5-4: نقاشی از دیدگاه کودک ……………………………………………………………………………………………………………83
5-5: انگیزه کودک از کشیدن نقاشی ………………………………………………………………………………………………..86
5-6: تفاوت های فردی ……………………………………………………………………………………………………………………..90
5-7: نقاشی کودکان به مثابه هنر ………………………………………………………………………………………………………92
5-8: هنر کودکان در مقایسه با بزرگسالان ………………………………………………………………………………………97
5-9: تقویت درک هنری کودک ………………………………………………………………………………………………………100
فصل ششم: کودک، رسانه و انیمیشن
6-1: رسانه …………………………………………………………………………………………………………….105
6-2: انواع رسانه ……………………………………………………………………………………………………105
6-3: تلویزیون ……………………………………………………………………………………………………….106
6-4: مخاطب کودک …………………………………………………………………………………………….108
6-5: تأثیر تلویزیون بر کودکان ………………………………………………………………………………………………………..109
6-6: نحوه برقراری ارتباط کودک با تلویزیون ………………………………………………………………………………….113
6-7: علاقه کودکان به تماشای برنامه های تلویزیون ………………………………………………………………………116
6-8: چگونگی و میزان تماشای تلویزیون در دوران کودکی ……………………………………………………………120
6-9: تأثیرات انیمیشن بر کودکان ……………………………………………………………………………………………………124
6-10: کودک و انیمیشن ………………………………………………………………………………………………………………….126
6-11: تاریخچه انیمشن های آموزشی …………………………………………………………………………………………….127
6-11-1: روند تولیدات انیمیشن در سیما ……………………………………………………………………………………….130
6-11-2: روند تولید انیمیشن های آموزشی در صبا ……………………………………………………………………….131
فصل هفتم: انیمیشن و دنیای کودک
7-1: انیمیشن ………………………………………………………………..135
7-2: تاریخچه انیمیشن …………………………………………………..135
7-3: تکامل انیمیشن در جهت سرگرمی کودکان……………………………………………………..136
7-4: جذابیت های انیمیشن برای کودکان…………………………………………..138
7-4-1: تکنیک نقاشی متحرک…………………………………………………………..138
7-4-2: تکنیک عروسکی…………………………………………………………………139
7-4-3: تکنیک مقوای بریده ……………………………………………………..139
7-4-4: تکنیک خمیری…………………………………………………………….139
7-4-5: تکنیک سه بعدی…………………………………………………………………………………139
7-5: ویژگی های مشترک انیمیشن با کودک……………………………………..140
7-6: فواید استفاده از انیمیشن آموزشی …………………………………………………143
فصل هشتم: نتایج یک آزمون
8-1: جامعه، نمونه، روش نمونه گیری ………………………………………………………….144
8-2: ابزار یا متغیر مستقل………………………………………………………………………….145
8-: متغیر وابسته …………………………………………………………………………..145
8-4: شاخص های پژوهش …………………………………………………………………….146
8-4-1: موضوع …………………………………………………………………………………….146
8-4-2: رنگ…………………………………………………………………………………147
8-4-2-1: نوع رنگ ……………………………………………………………………….147
8-4-2-2: اشباع ………………………………………………………………………………147
8-4-2-3: درخشندگی …………………………………………………………..147
8-4-3: شکل …………………………………………………………………………………..148
8-4-4: محتوای آموزشی ……………………………………………………………………149
8-4-5: تأکید ……………………………………………………………………….149
8-4-6: کادر ……………………………………………………………………………………..150
8-5: روش اجرا …………………………………………………………………………….150
8-6: یافته ها …………………………………………………………………………………………152
8-6-1: موضوع ………………………………………………….153
8-6-2: رنگ …………………………………………………………………………………..155
8-6-3: شکل ……………………………………………………………………………….157
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-09] [ 04:03:00 ق.ظ ]
|