5-1- سوالات تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

7

 

 

 

6-1- تعریف اصطلاحات و متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

7

 

 

 فصل دوم : ادبیات و پیشینة تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان نامه و مقاله

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-2- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 8
2-2- تاریخچه فعالیت های صنعتی در ایران ………………………………………………………………………………………………………………….. 11
3-2- مفاهیم مربوط به خوشه­های نعتی…………………………………………………………………………………………………………………………… 13
1-3-2- تاریخچه و سیر تكاملی خوشه های صنعتی……………………………………………………………………………………………………….. 13
2-3-2- سابقه تئوری خوشه ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………. 16
3-3-2- بنگاه­های کوچک و متوسط ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 21
4-3-2- مفهوم و تعریف خوشه ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 23
5-3-2- خوشه سازی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 31
6-3-2- شبكه ها و خوشه ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 33
1-6-3-2- شبكه های عمودی ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 33
2-6-3-2- شبكه های افقی …………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 34
3-6-3-2-  خوشه های رشته­ای ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 35
7-3-2- اهمیت خوشه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 36
1-7-3-2- اهمیت خوشه های صنعتی …………………………………………………………………………………………………………………………… 36
2-7-3-2- اهمیت و تاثیر بزرگی و كوچكی خوشه بر موفقیت آن ………………………………………………………………………………… 37
8-3-2- کارکرد خوشه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 38
1-8-3-2- كاركرد خوشه های صنعتی در تعامل با بازار كار ………………………………………………………………………………………….. 39
4-2- خوشه های صنعتی، تعریف و عناصر تشکیل دهنده آن ……………………………………………………………………………………….. 40
1-4-2- تعریف خوشه صنعتی …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 40
2-4-2- خوشه های صنعتی و عناصر تشكیل دهنده آن ………………………………………………………………………………………………… 41
3-4-2- آیا می توان خوشه صنعتی را ایجاد كرد؟ ………………………………………………………………………………………………………….. 45
4-4-2- مزایا و فواید حاصل از ایجاد خوشه صنعتی ………………………………………………………………………………………………………. 45
5-4-2- وجه تمایز خوشه های صنعتی با صنایع كوچك سازمان نیافته و منفرد ………………………………………………………….. 49
6-4-2- چرا خوشه ها (كلاسترها) برای رقابت حیاتی هستند؟ ……………………………………………………………………………………… 50
7-4-2- خوشه بندی صنعتی و بهره وری نیروی کار ……………………………………………………………………………………………………… 51
5-2- انواع خوشه از دیدگاه صاحب نظران ………………………………………………………………………………………………………………………. 52
6-2- مدلهای اقتصادی تحلیل خوشه ها …………………………………………………………………………………………………………………………. 55
1-6-2- اقتصاد مبتنی بر خوشه ………………………………………………………………………………………………………………………………………. 57
7-2- برنامه توسعة خوشه­ای …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 57
1-7-2- پروژه توسعه خوشه­ای ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 58
2-7-2- مسئولیت اجرائی یک پروژه توسعة خوشه­ای ……………………………………………………………………………………………………. 59
3-7-2- گامهای اصلی پروژه توسعه خوشه­ای …………………………………………………………………………………………………………………. 59
4-7-2- زمان مورد نیاز برای اجرای یک پروژه توسعه خوشه­ای ……………………………………………………………………………………. 60
8-2- بررسی توسعه خوشه های صنعتی در کشور و چالشهای مربوطه …………………………………………………………………………. 60
1-8-2- مسایل و معضلات ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 60
2-8-2-  الزامات ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 62
3-8-2- تفاوت بین سیاستهای توسعه خوشه ای و سیاست های سطح صنعت …………………………………………………………….. 66
4-8-2- ترکیب مدیریت زنجیره تأمین و خوشه صنعتی ………………………………………………………………………………………………… 66
5-8-2- تفاوت بین سیاستهای توسعه خوشه ای و سیاست های سطح صنعت …………………………………………………………….. 67
6-8-2- تفاوت توسعه منطقه ای و توسعه خوشه ای……………………………………………………………………………………………………….. 67
9-2- پروژه توسعه خوشه های صنعتی و نقش نهادها در راستای توسعه ………………………………………………………………………. 68
1-9-2- رویكرد بنیادی در توسعه خوشه های صنعتی …………………………………………………………………………………………………… 68
2-9-2- انواع روش های توسعه خوشهای………………………………………………………………………………………………………………………. 68
3-9-2- پروژه توسعه خوشه ای ………………………………………………………………………………………………………………………………………. 69
4-9-2- مسئولیت اجرای یك پروژه توسعه خوشه ای ……………………………………………………………………………………………………. 69
5-9-2- مشخصات عامل توسعه خوشه …………………………………………………………………………………………………………………………… 70
6-9-2- گام های اصلی در فرایند توسعه یك خوشه صنعتی …………………………………………………………………………………………. 70
7-9-2- ا زمان مورد نیاز برای اجرای یك پروژه توسعه خوشه ای …………………………………………………………………………………. 71
8-9-2- توسعه خوشه صنعتی از دیدگاه صاحب نظران ………………………………………………………………………………………………….. 71
10-2- توسعه خوشه های صنایع کوچک و متوسط از نگاه یونیدو ………………………………………………………………………………… 74
1-10-2- ویژگی های كلیدی و مهم رویكرد یونیدو ………………………………………………………………………………………………………. 75
2-10-2- مراحل رویکرد یونیدو ………………………………………………………………………………………………………………………………………. 77
3-10-2- مراحل تفضیلی فاز مطالعه شناختی بر اساس رویکرد یونیدو ………………………………………………………………………… 80
11-2- ضرورت های توجه به توسعه خوشه ای در ایران ………………………………………………………………………………………………… 84
12-2- تنگناهای توسعه خوشه­های صنعتی در کشور …………………………………………………………………………………………………….. 89
13-2- تدابیر و راهبردهای توسعه خوشه­های صنعتی در کشور …………………………………………………………………………………….. 92
14-2- توجه به خوشه های صنعتی در برنامه های نظام جمهوری اسلامی ایران ………………………………………………………….. 95
15-2- خوشه های صنعتی درافق برنامه پنجم ……………………………………………………………………………………………………………….. 97
16-2- پروژه های توسعه خوشه ای در استان گیلان ……………………………………………………………………………………………………… 105
1-16-2- خوشه فرآوری و بسته بندی زیتون گیلان ……………………………………………………………………………………………………… 105
2-16-2- خوشه فرآوری چای گیلان ………………………………………………………………………………………………………………………………. 106
3-16-2- خوشه ادوات شالیکوبی گیلان …………………………………………………………………………………………………………………………. 109
17-2- آشنایی با محصول کشاورزی برنج ……………………………………………………………………………………………………………………….. 110
18-2- چهارچوب مطالعه شناختی خوشه ها ………………………………………………………………………………………………………………….. 114
1-18-2- الگوی ساختاری خوشه ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 115
19-2- مروری بر مطالعات انجام شده در ادبیات خوشه صنعتی …………………………………………………………………………………….. 119
1-19-2- مطالعات شناختی خوشه …………………………………………………………………………………………………………………………………. 119
1-1-19-2- مطالعه شناختی خوشه در کشور های دیگر ………………………………………………………………………………………………. 119
1-1-2-19-2- مطالعه شناختی خوشه چرم در ایتالیا …………………………………………………………………………………………………… 120
2-1-2-19-2- مطالعه شناختی خوشه سرامیک موربی هند …………………………………………………………………………………………. 123
3-1-2-19-2- مطالعه شناختی خوشه پلاسیتک لاهور پاکستان …………………………………………………………………………………. 124
4-1-1-19-2- امکان ایجاد خوشه صنعتی جدید با استفاده از سازمان مجازی در روسیه …………………………………………… 125
5-1-1-19-2- انواع خوشه های صنعتی در اتیوپی ……………………………………………………………………………………………………….. 126
6-1-1-19-2- خوشة صنعتی، نمایندگی دولت و توسعة کارآفرینی- مطالعة موردی در چین ……………………………………. 127
2-1-19-2- مطالعه شناختی خوشه در ایران …………………………………………………………………………………………………………………. 128
1-2-1-19-2- شناسایی خوشه­های صنعتی استان تهران …………………………………………………………………………………………….. 128
2-2-1-19-2- ارائه مدل مفهومی عوامل موثر بر شكل گیری خوشه های صنعتی ……………………………………………………… 128
3-2-1-19-2- ارزیابی و اولویت بندی موانع توسعه خوشه های صنعتی (مطالعه موردی قطعه سازان خودرو استان سمنان) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 129
4-2-1-19-2- خوشه صنعتی ادوات كشاورزی جویبار ………………………………………………………………………………………………….. 129
5-2-1-19-2- روش امكان سنجی و تحلیل اثر بخشی توسعه خوشه های صنعتی خرمای كشور ………………………………. 130
2-19-2- مطالعات توسعه­ای خوشه ………………………………………………………………………………………………………………………………… 131
1-2-19-2- بررسی امكان توسعه صنایع نساجی ایران با استفاده از مدل توسعه خوشه صنعتی …………………………………. 131
2-2-19-2- بررسی عوامل بازدارنده و پیشران در مسیر رشد و توسعه خوشه های صنعتی (مطالعه موردی خوشه نساجی یزد) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 131
3-2-19-2- ارایه مدلی جهت استقرار خوشه صنعتی در پتروشیمی …………………………………………………………………………….. 132
4-2-19-2-بررسی نقش توسعه خوشه­های صنعتی برفرآیند توسعه محصول جدید درخوشه قطعات خودروی سمنان 133
4-2-19-2- تحلیل و بررسی عوامل موثر بر ایجاد و توسعه خوشه صنعتی با استفاده از روش دلفی )مطالعه موردی: خوشه صنعتی خرمای سراوان …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 134
20-2- چهارچوب مطالعه شناختی در این تحقیق ………………………………………………………………………………………………………….. 134
1-20-2- تجزیه و تحلیل کسب و کار در سطح بنگاه (مطالعه وضعیت درونی خوشه) …………………………………………………. 134
2-20-2-  تجزیه و تحلیل کسب و کار در سطح صنعت و خوشه (مطالعه وضعیت بیرونی خوشه) ……………………………… 138
3-20-2- تحلیل نهادی خوشه ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 141
4-20-2- تحلیل سطح روابط و همکاری میان اعضای خوشه ………………………………………………………………………………………… 148
5-20-2- مدل شناختی خوشه صنعتی در این تحقیق ………………………………………………………………………………………………….. 151

 

فصل سوم : روش اجرای تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-3- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 152
2-3- طرح پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 152
3-3- جامعه آماری پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 152
4-3- روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 153
5-3- نمونه آماری پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 153
6-3- ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 154
7-3- شواهد مربوط به روایی ابزار پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………. 155
8-3- روش تحلیل داده­ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 157
9-3- خلاصه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 158

 

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده­ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-4- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 160
2-4- بررسی کمی واحد های شالیکوبی ………………………………………………………………………………………………………………………….. 160
3-4- آشنایی با برنج ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 161
4-4- سطح زیر کشت، تولید و مصرف برنج …………………………………………………………………………………………………………………….. 161
5-4- برنامه های راهبردی و توسعه ای …………………………………………………………………………………………………………………………… 162
6-4- نمونه آماری پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 163
7-4- بررسی پرسش های پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………… 163
1-7-4- آزمون فرضیات با استفاده از آماره t-test و z …………………………………………………………………………………………………. 163
1-8-4- اولویت بندی متغییر های تحقیق با استفاده از آزمون فریدمن ………………………………………………………………………… 212

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل پنجم : نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دسته‌ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...