2-4- سبکِ هنر آفرین………………………………………………………………………………………………………………………… 12

 

2-5- سبک ادبی………………………………………………………………………………………………………………………………….. 12

 

2-6- سبک شناسی…………………………………………………………………………………………………………………………….. 13

 

2-7- تحلیل سبک شناسیک………………………………………………………………………………………………………………. 14

 

2-8- سبک در ادبیات…………………………………………………………………………………………………………………………. 14

 

2-9- معنی و اهمیت نظریه سبک…………………………………………………………………………………………………….. 14

 

2-10- کار سبک شناسی……………………………………………………………………………………………………………………. 15

 

2-11- نگاهی به برخی نظریات گذشتگان درباره ی سبک……………………………………………………………… 16

 

2-12- سبک سنجی زبان شناختی…………………………………………………………………………………………………… 16

 

2-13- گونه شناسی (تیپولوژی) سبکها…………………………………………………………………………………………….. 17

 

2-14- جایگاهِ سبک پژوهی……………………………………………………………………………………………………………….. 18

 

2-15- تعاریف سبک از دیدگاه سبک شناسان…………………………………………………………………………………. 18

 

2-16- نام گذاری سبک ها………………………………………………………………………………………………………………… 19

 

2-17- مفاهیم سبک …………………………………………………………………………………………………………………………. 19

 

2-17-1- سبک دوره………………………………………………………………………………………………………………….. 19

 

2-17-1-1- سبک عراقی…………………………………………………………………………………………………….. 19

 

2-17-1-2- سبک هندی…………………………………………………………………………………………………….. 20

 

2-17-2- سبک شخصی…………………………………………………………………………………………………………….. 20

 

2-17-3- سبک ادبی………………………………………………………………………………………………………………….. 21

 

2-18- اهداف سبک شناسی……………………………………………………………………………………………………………… 21

 

2-19- مکاتب سبک شناسی……………………………………………………………………………………………………………… 21

 

2-19-1- سبک شناسی توصیفی…………………………………………………………………………………………………. 21

 

2-19-2- سبک شناسی تکوینی………………………………………………………………………………………………….. 21

 

2-19-3- سبک شناسی ساخت گرا…………………………………………………………………………………………….. 22

 

2-20- جریان های مهم در سبک شناسی جدید ……………………………………………………………………………. 22

 

2-21- سبک و سبک شناسی در ایران…………………………………………………………………………………………….. 22

 

2-22- مفهوم سبک در آثار قدما……………………………………………………………………………………………………….. 23

 

2-23- معاصران…………………………………………………………………………………………………………………………………… 23

 

2-24- ادوار شعر فارسی…………………………………………………………………………………………………………………….. 23

 

2-25- سبک نیمایی ………………………………………………………………………………………………………………………….. 24

 

2-26- شیوه های شعر نو ………………………………………………………………………………………………………………….. 24

 

2-27- مکتب های ادبی اروپایی…………………………………………………………………………………………………………. 25

 

2-27-1- رئالیست یا واقع گرایی……………………………………………………………………………………………. 25

 

2-27-2- سوررئالیسمlisme Surrea ……………………………………………………………………………….. 25

 

2-27-3- پست مدرنیسم و یا فرانوگرایی ……………………………………………………………………………… 26

 

2-28- روش بررسی سبک شناسی متون…………………………………………………………………………………………. 26

 

 

 

فصل سوم: معرفی بیژن نجدی، محمدحسین مهدوی(م، مؤیّد) و فرامرز محمّدی پور

 

3-1- زندگینامه ی بیژن نجدی………………………………………………………………………………………………………….. 29

 

3-1-1- ویژگی داستان ها و اشعار نجدی …………………………………………………………………………….. 30

 

3-1-2- وفات نجدی…………………………………………………………………………………………………………………. 31

پایان نامه و مقاله

 

 

3-1-3- آثار بیژن نجدی …………………………………………………………………………………………………………. 31

 

3-2- زندگینامه محمدحسین مهدوی (م.موید) ………………………………………………………………………………. 32

 

3-2-1- تحصیلات م. مؤید در ایران……………………………………………………………………………………….. 33

 

3-2-2- ویژگی شعری م. مؤید………………………………………………………………………………………………… 33

 

3-2-3- سبک شعری م.مؤید …………………………………………………………………………………………………. 35

 

3-2-4- آثار مؤید……………………………………………………………………………………………………………………… 35

 

3-2-5- ویژگی های چندمجموعه شعر مؤید…………………………………………………………………………. 35

 

3-3- زندگینامه ی فرامرز محمّدی پور …………………………………………………………………………………………….. 37

 

3-3-1- مسئولیت های محمّدی پور ……………………………………………………………………………………… 37

 

3-3-2- سبک شعری محمّدی پور ………………………………………………………………………………………… 38

 

3-3-3- ویژگی های شعری محمدی پور ………………………………………………………………………………. 38

 

3-3-4- آثار محمدی پور ………………………………………………………………………………………………………… 38

 

3-3-5- دیگر آثار……………………………………………………………………………………………………………………… 39

 

 

 

فصل چهارم: بررسی سبک­شناختی اشعار بیژن نجدی، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد) و فرامرز محمّدی­پور

 

4-1 سبک شناسی اشعار بیژن نجدی………………………………………………………………………………………………… 41

 

4-1-1  روش بررسی سبک شناختی متون……………………………………………………………………………… 41

 

4-1-1-1 سطح زبانی (Literally Level)……………………………………………………………………… 43

 

4-1-1-1-1 سطح آوایی یا سبک شناسی آواها(Phonostylistics)………………………. 43

 

4-1-1-1-1-1  انواع موسیقی شعر……………………………………………………………………………. 43

 

4-1-1-1-1-2  انتخاب کارکردهای زبانی زیبا و منحصر………………………………………….. 44

 

4-1-1-1-1-3  واج آرایی…………………………………………………………………………………………… 45

 

4-1-1-1-1-4  جناس………………………………………………………………………………………………… 47

 

4-1-1-1-1-5  تکرار…………………………………………………………………………………………………… 49

 

4-1-1-1-1-6  طرد و عکس……………………………………………………………………………………… 51

 

4-1-1-1-2 سطح لغوی (Lexical) یا سبک­شناسی واژه­ها……………………………………….. 51

 

4-1-1-1-2 -1 ریشه شناسی لغات و مفردات اشعار نجدی……………………………………. 51

 

4-1-1-1-2 -2 واژگان عربی به کار رفته در اشعار نجدی………………………………………. 52

 

4-1-1-1-2 -3 رویکرد نجدی به واژگان کهن  سنّت ادبی……………………………………… 52

 

4-1-1-1-2 -4 واژگان کهن سنّت ادبی در اشعار بیژن نجدی……………………………….. 53

 

4-1-1-1-2 -5 ساخت واژ( واژه های بسیط و غیربسیط)………………………………………. 53

 

4-1-1-1-2 -6 واژگان پربسامد اشعار بیژن نجدی…………………………………………………… 55

 

4-1-1-1-3 سطح نحوی(Syntactical) یا سبک شناسی جمله………………………………. 56

 

4-1-1-1-3 -1 ترکیب سازی واژگانی……………………………………………………………………. 57

 

4-1-1-1-3 -2 ترکیبات خلّاق و تازه…………………………………………………………………… 57

 

4-1-1-1-3 -3 ترکیبات اضافی……………………………………………………………………………. 58

 

4-1-1-1-3 -4 ترکیبات وصفی……………………………………………………………………………. 58

 

4-1-1-1-3 -5 ساختار نامتعارف جمله………………………………………………………………. 58

 

4-1-1-1-3 -6 فعل………………………………………………………………………………………………. 60

 

4-1-1-1-3 -7 حذف فعل……………………………………………………………………………………. 61

 

4-1-1-2 سطح ادبی (Literary Level)…………………………………………………………………………….. 61

 

4-1-1-2-1  تضاد(مطابقه یا طباق)………………………………………………………………………………….. 62

 

4-1-1-2-2  مراعات نظیر(تناسب)………………………………………………………………………………….. 62

 

4-1-1-2-3  تلمیح……………………………………………………………………………………………………………. 63

 

4-1-1-2-4  تضمین…………………………………………………………………………………………………………. 64

 

4-1-1-2-5  حسّامیزی…………………………………………………………………………………………………….. 64

 

4-1-1-2-6  متناقض نما(پارادوکس) Paradox………………………………………………………….. 64

 

4-1-1-2-7  تشبیه…………………………………………………………………………………………………………… 65

 

4-1-1-2-7-1  انواع تشبیهات به کار رفته در اشعار نجدی………………………………… 65

 

4-1-1-2-7-2  تشبیه مرسل………………………………………………………………………………….. 65

 

4-1-1-2-7-3  تشبیه بلیغ (فشرده)………………………………………………………………………. 66

 

4-1-1-2-8  استعاره…………………………………………………………………………………………………………. 67

 

4-1-1-2-8-1  استعاره مصرّحه……………………………………………………………………………… 67

 

4-1-1-2-8-2 استعاره مکنیه (کنایی)…………………………………………………………………… 68

 

4-1-1-3  سطح فکری (Philosophical Level)……………………………………………………………. 69

 

4-1-1-3-1  جهان بینی اشعار نجدی…………………………………………………………………………….. 69

 

4-1-1-3-2  زمان و جلوه های آن در اشعار نجدی……………………………………………………….. 70

 

4-1-1-3-3  برون گرایی…………………………………………………………………………………………………… 73

 

4-1-1-3-4 انزوا طلبی نجدی………………………………………………………………………………………….. 73

 

4-1-1-3-5  عقل ستیزی و عشق خواهی در اشعار بیژن نجدی…………………………………. 74

 

4-2 سبک شناسی اشعار م.مؤیّد………………………………………………………………………………………………………… 75

 

4-2-1 سطح زبانی (Literally Level)…………………………………………………………………………………… 75

 

4-2-1-1 سطح آوایی………………………………………………………………………………………………………………. 75

 

4-2-1-1-1  انواع جناس در اشعار م.مؤیّد……………………………………………………………………… 75

 

4-2-1-1-2 واج آرایی……………………………………………………………………………………………………….. 78

 

4-2-1-1-3 تکرار………………………………………………………………………………………………………………. 79

 

4-2-1-1-4 طرد و عکس………………………………………………………………………………………………….. 80

 

4-2-1-2 سطح لغوی………………………………………………………………………………………………………………. 80

 

4-2-1-2-1 تبارشناسی لغات و مفردات اشعار م.مؤیّد…………………………………………………… 81

 

4-2-1-2-2 برخی از واژگان عربی اشعار م.مؤیّد…………………………………………………………….. 81

 

4-2-1-2-3 کاربرد برخی لغات و اصطلاحات عربی در اشعار م.مؤیّد…………………………… 81

 

4-2-1-2-4 رویکرد م.مؤیّد به واژگان کهن سنّت ادبی………………………………………………….. 82

 

4-2-1-2-4 -1 واژگان کهن سنّت ادبی در اشعار م.مؤیّد……………………………………….. 82

 

4-2-1-2-5  ذهنیت و عینیت گرایی واژگان در اشعار م.مؤیّد……………………………………… 82

 

4-2-1-2-6  ساخت واژ (واژه های بسیط و غیر بسیط)………………………………………………… 83

 

4-2-1-2-7  دایره ی واژگان و روابط مفهومی آن………………………………………………………….. 84

 

4-2-1-2-8  واژگان پربسامد اشعار م.مؤیّد……………………………………………………………………… 84

 

4-2-1-2-8 -1 نمونه هایی از واژگان پربسامد اشعار م.مؤیّد…………………………………… 84

 

4-2-1-2-9  عمر و حباب………………………………………………………………………………………………… 85

 

4-2-1-2-10  نمونه هایی از واژگان سکر و مستی در اشعار م.مؤیّد……………………………. 85

 

3-2-1-3 سطح نحوی……………………………………………………………………………………………………………… 86

 

4-2-1-3-1  ترکیب سازی واژگانی………………………………………………………………………………….. 86

 

4-2-1-3-2  ترکیبات کهن سنّت ادبی…………………………………………………………………………… 86

 

4-2-1-3-3  ترکیبات اضافی……………………………………………………………………………………………. 86

 

4-2-1-3-4  ترکیبات وصفی……………………………………………………………………………………………. 87

 

4-2-1-3-5  ساختار غیرمتعارف جمله…………………………………………………………………………… 87

 

4-2-1-3-6  فعل………………………………………………………………………………………………………………. 89

 

4-2-1-3-7  حذف فعل……………………………………………………………………………………………………. 89

 

4-2-2 سطح ادبی (Literary Level)…………………………………………………………………………………….. 90

 

4-2-2 -1 انواع تشبیه…………………………………………………………………………………………………………….. 90

 

4-2-2 – 1-1 تشبیه گسترده………………………………………………………………………………………….. 90

 

4-2-2– 1-2 تشبیه فشرده (بلیغ)…………………………………………………………………………………… 91

 

4-2-2­-1-3  تشبیهات اشعار م.مویّد به اعتبار طرفین تشبیه………………………………………… 92

 

4-2-2­-2  عناصر طبیعت در تشبیهات م.مؤیّد………………………………………………………….. 94

 

4-2-2­-3  استعاره………………………………………………………………………………………………………… 94

 

4-2-2­-3-1 استعاره مصرّحه…………………………………………………………………………………………….. 94

 

4-2-2­-3-2 استعاره ی مکنیه………………………………………………………………………………………….. 95

 

4-2-2­-3-3 اضافه ی استعاری…………………………………………………………………………………………. 95

 

4-2-2­-4 کنایه……………………………………………………………………………………………………………………. 97

 

4-2-2­-5 صنایع معنوی…………………………………………………………………………………………………….. 97

 

4-2-2­-6 متناقض نما یا پارادوکس…………………………………………………………………………………… 98

 

4-2-2-7  حسّامیزی………………………………………………………………………………………………………….. 98

 

4-2-2­-8 مراعات نظیر(تناسب)…………………………………………………………………………………………. 99

 

4-2-2­- 9 تضاد…………………………………………………………………………………………………………………… 99

 

4-2-2­-­10 تلمیح……………………………………………………………………………………………………………. 100

 

4-2-2­-­11 اقتباس………………………………………………………………………………………………………….. 101

 

4-2-3  سطح فکری (Philosophical Level)…………………………………………………………………. 102

 

4-2-3-1  اشعار م.مؤیّد و نوع نگرش او به جهان………………………………………………………………. 103

 

4-2-3-2  برون گرایی………………………………………………………………………………………………………….. 104

 

4-2-3-3  تقدیر و جبرگرایی……………………………………………………………………………………………….. 104

 

4-2-3-4  عقل ستیزی و عشق خواهی در اشعار م.مؤیّد…………………………………………………. 105

 

4-3  بررسی سبک­ شناختی اشعار فرامرز محمدی­پور………………………………………………………………….. 107

 

الف- اشعار مجموعه­ی «دلم را بخشیدم به دریا»……………………………………………………………………………. 107

 

4-3-1  سطح زبانی (Literally Level)…………………………………………………………………………. 113

 

4-3-1-1 سطح آوایی یا سبک شناسی آواها(Phonostylistics)………………………… 113

 

4-3-1-1-2 انواع جناس در اشعار محمّدی پور…………………………………………………………… 113

 

4-3-1-1-3 واج آرایی……………………………………………………………………………………………………. 114

 

4-3-1-1-4 تکرار واژه……………………………………………………………………………………………………. 114

 

4-3-1-2 سطح لغوی (Lexical) یا سبک­شناسی واژه­ها……………………………………………….. 115

 

4-3-1-2-1 رویکرد محمّدی پور به واژگان عربی………………………………………………………… 115

 

4-3-1-2-2 ساخت واژ( واژه های بسیط و غیربسیط)………………………………………………… 115

 

4-3-1-2-3 واژگان پربسامد اشعار محمّدی پور…………………………………………………………… 116

 

4-3-1-2-4 نمونه هایی از واژگان پربسامد اشعار محمّدی پور…………………………………… 117

 

4-3-1-3 سطح نحوی(Syntactical) یا سبک شناسی جمله……………………………………… 117

 

4-3-1-3-1  ترکیب سازی واژگانی………………………………………………………………………………. 117

 

4-3-1-3-2  ساختار غیرمتعارف جمله………………………………………………………………………… 118

 

4-3-1-3-3  انواع فعل…………………………………………………………………………………………………… 118

 

4-3-1-3-4 حذف فعل………………………………………………………………………………………………….. 118

 

4-3-2  سطح ادبی (Literary Level)………………………………………………………………………………… 119

 

4-3-2-1 انواع تشبیه……………………………………………………………………………………………………………. 120

 

4-3-2-1 -1 تشبیه گسترده………………………………………………………………………………………….. 120

 

4-3-2-1 -2 تشبیه بلیغ (فشرده)…………………………………………………………………………………. 120

 

4-3-2-1 -3 تشبیه بلیغ اضافی……………………………………………………………………………………. 120

 

4-3-2-2 استعاره………………………………………………………………………………………………………………………… 121

 

4-3-2-2-1 استعاره­ی مصرّحه……………………………………………………………………………………………. 121

 

4-3-2-2-2 اضافه ی استعاری……………………………………………………………………………………………. 121

 

4-3-2-2-3 استعاره مکنیه (کنایی)……………………………………………………………………………………. 122

 

4-3-2-2-4 کنایه…………………………………………………………………………………………………………………. 123

 

4-3-2-2-5 صنایع معنوی…………………………………………………………………………………………………… 124

 

4-3-2-2-5-1 پارادوکس یا متناقض نما……………………………………………………………………… 125

 

4-3-2-2-5-2 حسّامیزی………………………………………………………………………………………………. 125

 

4-3-2-2-5-3 مراعات نظیر………………………………………………………………………………………….. 125

 

4-3-2-2-5-4 تضاد یا طباق…………………………………………………………………………………………. 125

 

4-3-2-2-5-5 تلمیح…………………………………………………………………………………………………….. 125

 

4-3-2-2-5-6 اقتباس…………………………………………………………………………………………………… 126

 

ب- اشعار مجموعه­ی «پیشانی بهار»………………………………………………………………………………………………… 126

 

4-3-1 سطح زبانی (Literally Level)………………………………………………………………………………… 131

 

4-3-1 -1 سطح آوایی یا سبک شناسی آواها (Phonostylistic)……………………………… 131

 

4-3-1 -1-1 قافیه………………………………………………………………………………………………………….. 131

 

4-3-1 -1-2 ردیف…………………………………………………………………………………………………………. 131

 

4-3-1 -1-3 واج آرایی در اشعار محمّدی پور……………………………………………………………… 132

 

4-3-1 -1-4 تکرار………………………………………………………………………………………………………….. 132

 

4-3-1­-2 سطح لغوی (Lexical) یا سبک شناسی واژه ها…………………………………………….. 132

 

4-3-1­-2 -1 تبارشناسی لغات و مفردات اشعار محمّدی پور……………………………………… 132

 

4-3-1­-2 -2 برخی اصطلاحات در اشعار محمّدی پور………………………………………………… 133

 

4-3-1­-2 -3 ساخت واژ (واژه های بسیط و غیر بسیط)…………………………………………….. 133

 

4-3-1­-2 -4 مظاهر طبیعت در اشعار محمّدی پور…………………………………………………….. 133

 

4-3-1­-2 -5 نمونه هایی از مظاهر طبیعت در اشعار محمّدی پور…………………………….. 134

 

4-3-1­-3 سطح نحوی(Syntactical) یا سبک شناسی جمله……………………………………… 134

 

4-3-1­-3-1 ترکیب سازی واژگانی………………………………………………………………………………… 134

 

4-3-1­-3-2 ترکیبات وصفی………………………………………………………………………………………….. 134

 

4-3-1­-3-3 ساختار غیرمتعارف جمله………………………………………………………………………….. 135

 

4-3-1­-3-4 حذف فعل………………………………………………………………………………………………….. 136

 

4-3-1­-3-5 فعل……………………………………………………………………………………………………………… 137

 

4-3-2 سطح ادبی (Literary Level)………………………………………………………………………………….. 137

 

4-3-2­-1 انواع تشبیه……………………………………………………………………………………………………………. 137

 

4-3-2­-1­-1 تشبیه گسترده…………………………………………………………………………………………… 137

 

4-3-2­-1­-2 تشبیه بلیغ (فشرده)………………………………………………………………………………….. 138

 

4-3-2­-1­-3 تشبیهات اشعار محمدی پور  براساس طرفین تشبیه……………………………. 139

 

4-3-2­-2 استعاره………………………………………………………………………………………………………………….. 139

 

4-3-2­-2 -1 استعاره مصرّحه(آشکار)……………………………………………………………………………. 139

 

4-3-2­-2 -2 اضافه­ی استعاری………………………………………………………………………………………. 140

 

4-3-2­-2 -3 استعاره ی مکنیه……………………………………………………………………………………… 140

 

4-3-2­-3 کنایه………………………………………………………………………………………………………………………. 141

 

4-3-2­-4 صنایع معنوی……………………………………………………………………………………………………….. 142

 

4-3-2­-4-1 مراعات نظیر(تناسب)…………………………………………………………………………………. 142

 

4-3-2­-4-2 اقتباس………………………………………………………………………………………………………… 142

 

4-3-2­-4-3 نماد……………………………………………………………………………………………………………… 143

 

4-3-3 سطح فکری (Philosophical Level)…………………………………………………………………… 144

 

4-3-3 -1 اشعار محمّدی پور و نوع نگرش او به جهان……………………………………………….. 144

 

4-3-3-2 اشعار محمّدی پور و جلوه های زمان……………………………………………………………. 145

 

4-3-3-3 درون گرایی……………………………………………………………………………………………………… 145

 

4-3-3-4 غم گرایی…………………………………………………………………………………………………………. 146

 

 

 

فصل پنجم: نتیجه گیری

 

نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………………… 150

 

پیوست…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 155

 

فهرست منابع………………………………………………………………………………………………………………………………………. 162

 

Abstract…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 164

 

 

 

فهرست پیوست

 

 

 

جدول 1- واژگان پربسامد اشعار نجدی……………………………………………………………………………………………. 155

 

جدول 2 – رنگهای پربسامد اشعار نجدی…………………………………………………………………………………………. 155

 

نمودار 3- عناصر اربعه در اشعار نجدی……………………………………………………………………………………………. 156

 

نمودار 4 – مظاهر طبیعت در اشعار نجدی……………………………………………………………………………………… 156

 

نمودار 5 – نمودار ستونی رنگهای پربسامد اشعار نجدی………………………………………………………………… 157

 

نمودار6 – ایام عمر در اشعار نجدی…………………………………………………………………………………………………. 157

 

جدول 7 – عناصر اربعه و فصول در  اشعار م.مؤید…………………………………………………………………………. 158

 

جدول 8 – رنگ­های پربسامد اشعار م.مؤید……………………………………………………………………………………… 158

 

جدول 9 – واژگان پربسامد اشعار م.مؤید…………………………………………………………………………………………. 158

 

نمودار 10 – نمودار ستونی واژگان پربسامد اشعار م.مؤید……………………………………………………………… 159

 

نمودار 11 – نمودار  دایره ای فصول در اشعار م.مؤید……………………………………………………………………. 159

 

نمودار 12 – نمودار ستونی رنگ های پربسامد اشعار م.مؤید………………………………………………………… 160

 

نمودار 13- نمودار دایره ای رنگ های پربسامد اشعار م.مؤید……………………………………………………….. 160

 

نمودار 14 – مظاهر طبیعت در اشعار م.مؤید………………………………………………………………………………….. 161

 

نمودار 15 – دیگر واژگان پربسامد اشعار م.مؤید…………………………………………………………………………….. 161

 

 

 

1- چکیده

 

سبک­شناسی ساختاری از جمله مکاتب جدیدی است که امروزه از آن برای شناخت علمی و دقیق و دستیابی به ویژگی­های منحصر به فرد آثار ادبی و نیز مقایسه بین این آثار استفاده می شود. این رساله چهار مجموعه شعر سروده ی سه تن از شاعران شرق گیلان را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. مجموعه­ی «خواهران این تابستان» اثر بیژن نجدی، مجموعه­ی «نرگسِ هنوز» سروده ی محمّد حسین مهدوی(م. مؤیّد) و مجموعه­های «دلم را بخشیدم به دریا» و « پیشانی بهار» از سروده­های فرامرز محمّدی پور. نجدی نویسنده­ای ساختارشکن و تجربه­گراست که آثارش را در سبک­های رئالیست، سورئالیست و پست مدرن نوشته و سروده است. م.مؤیّد از شاعران مدرنیست دهه­ی 40 و 50 محسوب می شود که سبک شعری او را می­توان متعلّق به موج نوی شعر نوین پارسی دانست و محمّدی­پور نیز از شاعرانی است که در غزلیّات و دوبیتی­ها بیشتر به سبک عراقی و هندی و در شعرهای آزاد به سبک نیمایی گرایش دارد. پایان نامه­ی حاضر در پی تبیین ویژگی­های سبکی اشعار نجدی، م.­مؤیّد و محمّدی پور است. ضرورت نگارش این رساله، تعیین جایگاه و منزلت اشعار این سه شاعر در ادبیّات معاصر و تحلیل و بررسی سبک­شناسی اشعار آن­هاست. روش تحقیق این پژوهش، تحلیلی است و بر اساس نظریه­­ی سبک شناسی ساختارگرا. بر این اساس اشعار سه شاعر فوق در سه سطح زبانی، ادبی و فکری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می­دهد که نجدی شاعری عقل ستیز، عشق باور و
برون گراست، م.مؤید را می توان شاعری برون گرا، میانه رو و معتدل دانست و همچنین تلفیق درونگرا و برونگرا بودن محمدی پور اشعارش را  عامه پسند کرده است.

 

کلیدواژه: بیژن نجدی، محمّد حسین مهدوی(م. مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور، سبک شناسی ساختارگرا

 

-1 مقدّمه

 

سبک شیوه و روش خاص هر نویسنده یا گوینده است که مقاصد، احساسات و عواطف خود را به وسیله­ی آن بیان می‌کند. سبک با فرم و محتوای اثر، رابطه‌ی تنگاتنگی دارد، به گونه ای که سبک شناس می تواند با آن شکل های تکرار شونده ی یک اثر ادبی و همچنین ساختار زبانی و فکری اثر را بیابد. از طرفی می تواند به تبارشناسی و رابطه‌ی اثر با آثار ماقبل و بعد آن بپردازد. به همین دلیل می‌توان گفت که سبک شناسی تنها در حدّ شناسایی روش­های بیان و طرز سخن خلاصه نمی­شود بلکه طرز بودن نویسنده و شاعر را در اثر و حتّی طرز دریافت خواننده را نیز شناسایی می‌کند. در این رساله آثار سه تن از شاعران شرق گیلان مورد پژوهش قرار می­گیرد. بیژن نجدی یکی از شاعران و نویسندگان برجسته­­ی ادبیات معاصر است. او نویسنده ای ساختار شکن و تجربه گراست. حسّ شاعرانگی یکی از دستمایه­هایی است که نجدی را به ایستگاه­های تازه­ای از دغدغه های انسان می کشاند او به شدّت شاعری انسان­دوست است و یک چشمش همیشه نگران انسان امروز است. نجدی گاه با به کارگیری ساختاری غیرمتعارف و درآمیختن واقعیت و رؤیا مخاطب را حیران و سرگردان می‌کند، استفاده از اینگونه فضاها در اشعار و نوشته های نجدی سبب شده که او را پیرو سبک سوررئالیسم، رئالیسم و پست مدرن بدانند.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...