گفتارچهارم: مکتب خود آیینی کانت.. 16

 

گفتار پنجم : مبانی نظری کرامت از نظراسلام. 17

 

گفتار ششم: مبانی نظری کرامت دراسناد بین المللی حقوق بشر 19

 

.. 20

 

گفتار اول : نپذیرفتن  نقش کرامت انسانی دراستنباطات فقهی. 22

 

گفتار دوم :  کرامت ذاتی انسان، مبنای برخی گزاره های فقهی. 23

 

.. 29

 

گفتاراول : پیشینه انسانی کردن حقوق کیفری دراسناد حقوق بشر 29

 

گفتاردوم : ریشه های تاریخی نقش کرامت درمسایل کیفری.. 31

 

گفتارسوم : بازتاب اندیشه های کرامت انسانی در اسناد بین المللی. 37

 

گفتارچهارم : کرامت ذاتی انسان٬ مبنای حقوق بشر 40

 

گفتار پنجم : بنیان های حقوق بشر در اسلام و غرب.. 43

 

.. 46

 

گفتار اول : ماهیت و معیار کرامت انسانی. 47

 

گفتار دوم : اقسام کرامت انسانی. 53

 

فصل دوم: جایگاه کرامت انسانی در حقوق کیفری

 

63

 

.. 64

 

گفتار اول: اهداف مجازات در نظام جزایی اسلام. 66

 

گفتار دوم: اهداف مجازات در حقوق جزای غرب و اسناد حقوق بشری.. 78

 

.. 91

 

.. 92

 

گفتار اول: شکنجه. 93

پایان نامه و مقاله

 

 

گفتار دوم : رفتارهای، غیر انسانی یا تحقیر کننده 98

 

گفتار سوم : ممنوعیت مجازات ها ی ظالمانه، غیر انسانی و تحقیر کننده 100

 

گفتار چهارم : مجازاتهای خودسرانه. 101

 

گفتارپنجم : ممنوعیت مجازاتهای نامتناسب.. 106

 

. 116

 

گفتار اول : کرامت انسانی در قانون اساسی جمهوری اسلامی افعانستان. 116

 

گفتاردوم : موارد حمایت قانون اساسی از کرامت انسانی . 117

 

گفتار چهارم : نقض کرامت انسانی در قانون کیفری افغانستان (مجازات خودسرانه ) 130

 

نتیجه گیری و پیشنهاد ها 132

 

فهرست منابع ومآخذ. 135

 

مقدمه

 

 

الف : بیان مسئله

 

امروزه کرامت انسانی از موضوعات بسیار مهم و اساسی درحوزه حقوق بشر تلقی گردیده است و فلسفه آن بیشتر بدان جهت است که کرامت انسانی خود پایه و اساس بسیاری از تکالیف، حقوق و امتیازات انسانی شناخته می شود. همانگونه که در اعلامیه ها وکنوانسیونهای مختلف بین المللی (خصوصاٌ منشور بین الملل حقوق بشر) به آن اشاره شده است، امروزه کرامت انسانی نه صرفاً به عنوان یک حق و یا مجموعه از حقوق غیر قابل سلب و انتقال بلکه محور و مبنای حقوق بشرتلقی می شود. حفظ ارزش‏های چون عدالت، برابری، آزادی و صلح مستلزم رعایت کرامت انسانی است و همچنین توسعه پایدار، پیشرفت و ترقی جامعه، خود نمود از رعایت و توجه به کرامت انسانی می‏باشد، کم‏مهری و بی توجهی به این اصل جامعه را عقب مانده، گرفتار و بدور ازصلح و ثبات نموده و درنتیجه جامعه پر از ظلم، فساد بی‏عدالتی و خشونت خواهیم داشت، به دلیل نقش محوری و اساسی این موضوع دانشمندان فلسفه در صدد پاسخ‏گویی به این سوال برآمدند که چرا و به چه مبنایی انسان دارای کرامت ذاتی است؟ و آیا این کرامت قابل سلب است؟حقوق‏دانان نیز کرامت انسان را یک موضوع محوری و اساسی دانسته و مباحث زیاد را در این موضوع با روی کرد حقوقی انجام داده اند اما این مباحث کامل و راه گشاه نبوده است، موضوعات مهم و اساسی که جای بحث و تأمل نظر دارد، از قبیل اینکه نقش کرامت انسانی در مراحل جرم انگاری چیست؟ وهمچنین در موضوعات تعیین و اعمال مجازات دادرسی کیفری موضوع کرامت انسانی به خوبی بحث و تبیین نشده است، و این نیز معلوم نیست که کرامت انسانی با مجرمیت چه رابطه ی دارد و آیا رفتار مجرمانه ، کرامت ذاتی را از انسان سلب می کند؟ با عنایت به آنچه گفته شد اکنون سوالات این پژوهش را مطرح می‏نمایم.

 

ب: پرسش‏های تحقیق:           

 

سوال اصلی:

 

مهم ترین پرسش‏های که این تحقیق در راستای پاسخگویی به آن تدوین شده است عبارت اند از:

 

1_ جایگاه کرامت انسانی درحقوق کیفری افغانستان واسناد بین الملل چگونه و چیست؟

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...