1-8     قلمرو پژوهش…. 8

 

1-8-1     قلمرو موضوعی پژوهش…. 8

 

1-8-2     قلمرو مکانی.. 8

 

1-8-3      قلمرو زمانی.. 9

 

1-9     ساختار پژوهش…. 9

 

2   فصل دوم: مطالعه وضع موجود و گذشته بندر شهید رجایی.. 12

 

2-1     مقدمه. 13

 

2-2     جغرافیای ایران.. 13

 

2-2-1     موقعیت استراتژیکی ایران.. 13

 

2-3     اقتصاد کلان.. 15

 

2-4     اقتصاد حمل‌ونقل.. 16

 

2-4-1     تجارت بین‌المللی.. 18

 

2-4-1-1  صادرات و واردات (تجارت برون مرزی) 18

 

2-4-1-2  بررسی شیوه‌های حمل‌ونقل در واردات و صادرات.. 19

 

2-4-1-3  ترانزیت کالا در ایران.. 20

 

2-5     بررسی حمل‌ونقل چندوجهی ایران.. 21

 

2-5-1     حمل و نقل یکسره در ایران.. 23

 

2-5-2      حمل‌ونقل جاده‌ای.. 24

 

2-5-2-1  شبکه جاده‌ای کشور 25

 

2-5-2-2  ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای.. 27

 

2-5-2-3  ترافیک جاده‌ای.. 27

 

2-5-3     حمل‌ونقل راه آهن.. 28

 

2-5-3-1  سازمان راه آهن جمهوری اسلامی ایران.. 29

 

2-5-3-2  کریدور های راه آهن.. 29

 

2-5-3-3  تجهیزات و ناوگان راه آهن.. 32

 

2-5-3-4  عملکرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران.. 33

 

2-5-3-5  عملکرد راه آهن در بندر شهید رجایی.. 38

 

2-5-4     حمل‌ و نقل دریایی.. 39

 

2-5-4-1  سازمان بنادر و دریانوردی.. 40

 

2-5-4-2  کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران.. 42

 

2-5-4-3  گمرک جمهوری اسلامی ایران.. 42

 

2-5-4-4  بنادر تجاری کشور 44

 

2-5-4-5  عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی.. 52

 

2-6     مجتمع بندری شهید رجایی.. 55

 

2-6-1      موقعیت جغرافیایی بندر شهید رجایی.. 56

 

2-6-2     عوامل زیر بنایی و روبنایی بندر شهید رجایی.. 56

 

2-6-2-1   زیر بناهای بندر 57

 

2-6-2-2   سخت افزارهای بندر 58

 

2-6-3     ترمینال کانتینر بندر شهید رجایی.. 59

 

2-6-4     عملکرد ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی.. 63

 

2-7     خلاصه و نتیجه گیری.. 64

پایان نامه

 

 

3   فصل سوم: مبانی نظری حمل و نقل چندوجهی.. 65

 

3-1     مقدمه. 66

 

3-2     حمل‌ونقل سنتی دریایی.. 66

 

3-3     بررسی مفهومی و عملی  سیستم حمل‌ونقل چندوجهی.. 66

 

3-3-1     بررسی تفاوت‌های اسمی و انواع حمل‌ونقل چندوجهی.. 68

 

3-3-1-1  حمل‌ونقل یکسره 68

 

3-3-1-2   پل‌های زمینی.. 69

 

3-3-1-3  حمل‌ونقل ترکیبی.. 71

 

3-3-1-4   حمل‌ونقل چندوجهی یا بین شیوه‌ای.. 72

 

3-4     اجزا حمل‌ونقل چندوجهی.. 75

 

3-4-1     زیر ساخت‌های حمل و نقل چند وجهی.. 75

 

3-4-1-1  کانتینرزاسیون.. 76

 

3-4-1-2   ترمینال‌های کانتینری در بنادر 77

 

3-4-1-3   راه آهن.. 78

 

3-4-2     روساخت و الزامات مدیریتی حمل و نقل چندوجهی.. 80

 

3-4-2-1  بازاریابی.. 80

 

3-4-2-2   تسهیلات تجاری.. 80

 

3-4-2-3  گمرک… 81

 

3-4-2-4  مدیریت ارتباطات و اطلاعات.. 82

 

3-4-2-5  مقررات زدایی.. 82

 

3-4-3      مسئولیت در حمل و نقل چندوجهی.. 83

 

3-4-3-1   اسناد حمل‌ونقل چندوجهی.. 83

 

3-4-3-2  بارنامه حمل و نقل چند وجهی.. 85

 

3-5     حمل‌ونقل چندوجهی به‌عنوان عملیات حمل‌ونقل بین‌المللی.. 85

 

3-6     حمل‌ونقل چندوجهی تنها با مسئولیت یک اپراتور 87

 

3-7     بررسی عملکرد در حمل و نقل چندوجهی.. 90

 

3-8     خلاصه و نتیجه گیری.. 91

 

4   فصل چهارم: چهارچوب مفهومی پژوهش…. 92

 

4-1     مقدمه. 93

 

4-2     سیستم حمل‌ونقل چندوجهی.. 93

 

4-3     کیفیت روابط.. 98

 

4-4     عملکرد بندر 101

 

4-5     سخت افزارهای بندر 102

 

4-5-1     تجهیزات داخلی ترمینال.. 103

 

4-5-2     تجهیزات خارجی ترمینال.. 104

 

4-6     نرم افزارهای بندری.. 105

 

4-7     مدل پژوهش…. 107

 

4-8     فرضیات مدل.. 107

 

4-8-1     سیستم حمل‌ونقل چندوجهی (فرضیات اول تا چهارم) 107

 

4-8-2     کیفیت ارتباط (فرضیه پنجم) 108

 

4-8-3     سخت افزار بندر (فرضیه ششم) 109

 

4-8-4      نرم افزار بندر (فرضیه هفتم) 109

 

4-9     خلاصه و نتیجه گیری.. 110

 

5   فصل پنجم: روش شناسی پژوهش…. 111

 

5-1     مقدمه. 112

 

5-2     طرح تحقیق.. 112

 

5-3     جامعه آماری.. 113

 

5-4     نمونه آماری.. 113

 

5-5     انواع متغیرها 114

 

5-5-1     دسته بندی متغیرها بر حسب ماهیت مقداری.. 115

 

5-5-2     دسته بندی متغیرها از لحاظ نقش آن‌ها در مدل.. 115

 

5-6     تعاریف متغیرهای پژوهش…. 115

 

5-7     ابزار گردآوری داده‌ها 116

 

5-8     روش تجزیه و تحلیل داده 117

 

5-9     مدل‌سازی و اهمیت آن.. 117

 

5-10   مدل‌های معادلات ساختاری (مدل اندازه‌گیری و مدل ساختاری) 119

 

5-11   مراحل مدل‌سازی در مدل معادلات ساختاری: 120

 

5-11-1   مدل‌های انعکاسی در برابر مدل‌های سازنده 122

 

5-12   تحلیل عاملی.. 123

 

5-12-1   تحلیل عاملی اکتشافی.. 124

 

5-12-2   تحلیل عاملی تأییدی.. 124

 

5-13   مبانی نظری روش کمترین توان‌های دوم. 124

 

5-13-1   نسل اول روش‌های مدل‌سازی معادلات ساختاری.. 124

 

5-13-2   نسل دوم روش‌های مدل‌سازی معادلات ساختاری.. 125

 

5-14   دلایل استفاده از روش کمترین توان‌های دوم در پژوهش‌ها 125

 

5-15   ویژگی‌های فنی ابزار اندازه‌گیری در پی ال اس… 127

 

5-15-1   روایی 127

 

5-15-2   پایایی.. 127

 

5-15-3   برازش مدل ساختاری.. 127

 

6   فصل پنجم:تجزیه و تحلیل داده‌ها 129

 

6-1     مقدمه. 130

 

6-2     تحلیل توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی.. 130

 

6-2-1     بررسی اطلاعات جمعیت شناختی پاسخگویان.. 130

 

6-2-2     بررسی اطلاعات جمعیت شناختی شرکت‌های حمل‌ونقل.. 131

 

6-3     پالایش نمودن داده‌ها 132

 

6-4     تحلیل توصیفی متغیرهای مورد مطالعه: 133

 

6-5     تحلیل عاملی.. 133

 

6-5-1     تحلیل عاملی: سرویس حمل‌ونقل چندوجهی.. 135

 

6-5-2     تحلیل عاملی کیفیت ارتباط.. 137

 

6-5-3     تحلیل عاملی  سخت افزار بندر 139

 

6-5-4     تحلیل عاملی عملکرد بندر 140

 

6-5-5     تحلیل عاملی نرم افزار بندری.. 141

 

6-6     آزمون مدل مفهومی پژوهش…. 142

 

6-7     برازش مدل اندازه گیری.. 143

 

6-7-1     پایایی شاخص…. 143

 

6-7-2     روایی همگرا 144

 

6-8     برازش مدل ساختاری.. 145

 

6-8-1     ضرایب معناداری.. 145

 

6-8-2      معیار R2 146

 

6-8-3      معیار f2 147

 

6-8-4      معیار Q2 147

 

6-8-5     برازش مدل کلی.. 148

 

6-9     آزمودن فرضیه‌ها 148

 

6-9-1      بررسی ضرایب معناداری فرضیه‌ها 149

 

6-9-2      بررسی ضرایب استاندارد شده بار عاملی فرضیه‌ها 150

 

6-10   آزمون فرضیه‌های پژوهش…. 150

 

6-10-1   تحلیل فرضیات اول، دوم، سوم، چهارم. 151

 

6-10-2   تحلیل فرضیه پنجم. 153

 

6-10-3   تحلیل فرضیه ششم و هفتم. 154

 

6-11   خلاصه فصل.. 155

 

7   فصل هفتم: نتیجه گیری و پیشنهادها 156

 

7-1     مقدمه. 157

 

7-2     خلاصه پژوهش…. 157

 

7-3     نتایج پژوهش…. 158

 

7-4     بحث و بررسی.. 161

 

7-5     نوآوری در پژوهش…. 162

 

7-6     پیشنهادهای برگرفته شده از نتایج تحقیق.. 162

 

7-6-1     پیشنهادهای کاربردی.. 162

 

7-6-2     پیشنهادهای پژوهشی.. 164

 

7-7     محدودیت‌های پژوهش…. 164

 

پیوست… 171

 

 

 

فهرست جداول

 

جدول ‏2‑1: میزان واردات و صادرات کالاها از مرز های کشور در سال 1392. 19

 

جدول ‏2‑2: میزان ترانزیت کالا های نفتی و غیر نفتی از مرزهای کشور بر حسب نوع عبور 21

 

جدول ‏2‑3: طول راههای تحت حوزه استخفاظی در سطح کشور 26

 

جدول ‏2‑4: فعال ترین مرزهای کشور 27

 

جدول ‏2‑5: مقایسه عملکرد ترانزیت راه آهن در سال‌های 91-1390. 36

 

جدول ‏2‑6: ظرفیت و قابلیت بنادر کل کشور 41

 

جدول ‏2‑7: مشخصات کلی و ظرفیت بندر امام خمینی.. 45

 

جدول ‏2‑8:مشخصات کلی و ظرفیت بندر بوشهر. 45

 

جدول ‏2‑9:مشخصات کلی و ظرفیت بندرنوشهر. 46

 

جدول ‏2‑10:مشخصات کلی و ظرفیت بندر امیر آباد. 47

 

جدول ‏2‑11:مشخصات کلی و ظرفیت بندرخرمشهر. 48

 

جدول ‏2‑12:مشخصات کلی و ظرفیت بندرشهید باهنر. 49

 

جدول ‏2‑13:مشخصات کلی و ظرفیت بندر چابهار 50

 

جدول ‏2‑14:مشخصات کلی و ظرفیت بندر انزلی.. 50

 

جدول ‏2‑15:مشخصات کلی و ظرفیت بندر لنگه. 52

 

جدول ‏2‑16: اسکله های بندر شهید رجایی.. 58

 

جدول ‏2‑17: فهرست تجهیزان مورد استفاده در خشکی.. 59

 

جدول ‏2‑18: فهرست تجهیزات مورد استفاده در دریا 59

 

جدول ‏2‑19: مشخصات اسکله های ترمینال یک کانتینری بندر شهید رجایی.. 62

 

جدول ‏2‑20: تجهیزات داخلی ترمینال شماره یک… 62

 

جدول3‏‑1: تعریف متفاوت حمل‌ونقل چندوجهی از دیدگاه پژوهشگران.. 73

 

جدول ‏3‑‏2: اجزای کلیدی کانتینرزاسیون.. 77

 

جدول 3‑‏3: نیاز های سیستم حمل و نقل چندوجهی را در یک بندر کانتینری.. 78

 

جدول ‏3‑4: ویژگی های انبار های ترخیص کالا. 80

 

جدول 4‑1:ابعاد حمل‌ونقل چندوجهی.. 97

 

جدول 4‑2: پژوهش های مرتبط با کیفیت ارتباط.. 99

 

جدول 4‑3: شاخص‌های اندازه گیری بندر 102

 

جدول ‏5‑1: سنجه های مربوط به متغیرهای پژوهش…. 116

 

جدول 5‑‏2:دلایل استفاده از روش پی ال اس در پژوهش…. 125

 

جدول ‏6‑1:تحلیل توصیفی اطلاعات جمعیت شناختی باسخگویان.. 130

 

جدول ‏6‑2: وضعیت متغیرها جهت تعیین میزان توزیع نرمال.. 132

 

جدول ‏6‑3:تحلیل توصیفی متغیر های مورد مطالعه. 133

 

جدول ‏6‑4: شاخص‌های برازش مدل.. 135

 

جدول ‏6‑5:نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر سیستم حمل‌ونقل چندوجهی.. 136

 

جدول ‏6‑6: تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر سیستم حمل‌ونقل چندوجهی.. 137

 

جدول ‏6‑7: نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر کیفیت ارتباط.. 137

 

جدول ‏6‑8: تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر کیفیت ارتباط.. 138

 

جدول ‏6‑9: نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر سخت افزار بندری.. 139

 

جدول ‏6‑10: تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر سخت افزار بندری.. 140

 

جدول ‏6‑11: نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر عملکرد بندری.. 140

 

جدول ‏6‑12: تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر عملکرد بندری.. 141

 

جدول ‏6‑13: نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر نرم افزار بندری.. 141

 

جدول ‏6‑14:تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر نرم افزار بندری.. 142

 

جدول ‏6‑15: مقادیر بدست آمده در معیار R Squares. 146

 

جدول ‏6‑16:مقادیر بدست آمده در معیار f2 147

 

جدول ‏6‑17:مقادیر بدست آمده در معیار Q2. 148

 

جدول ‏6‑18: جدول اشتراکات هر متغیر در مدل.. 148

 

جدول ‏6‑19: بررسی فرضیات پژوهش…. 151

 

جدول ‏6‑20: فرضیات مربوطه به متغیر سیستم حمل‌ونقل چندوجهی.. 152

 

جدول ‏6‑21: فرضیات مربوطه به متغیرکیفیت ارتباط.. 154

 

جدول ‏6‑22:فرضیات مربوطه به متغیر سخت افزار و نرم افزار بندری.. 154

 

فهرست اشکال

 

شکل ‏1‑1:تعیین متغیر های مدل پژوهش…. 6

 

شکل ‏1‑2: مدل اولیه پژوهش…. 6

 

شکل ‏1‑3: مدل پژوهش مورد مطالعه. 7

 

شکل ‏1‑4: ساختار مورد مطالعه پژوهش…. 11

 

شکل ‏2‑1: نقشه جغرافیایی ایران.. 13

 

شکل ‏2‑2: راه های جاده‌ای کشور و پایانه های مرزی.. 26

 

شکل ‏2‑3: نقشه راه های ریلی جمهوری اسلامی ایران.. 30

 

شکل ‏2‑4: موقعیت بندر شهید رجایی.. 56

 

شکل ‏2‑5: موقعیت اراضی پشتیبانی در بندر شهید رجایی.. 57

 

شکل ‏3‏‑1: بررسی شماتیک حمل و نقل سنتی و حمل و نقل چندوجهی.. 68

 

شکل ‏3‑‏2: مفهوم عمومی یک پل زمینی.. 70

 

شکل 3‑‏3: توسعه سیستم های حمل‌ونقل.. 75

 

شکل 3‑‏4: جایگاه انبار در زنجیره حمل و نقل چندوجهی.. 79

 

شکل 3‑‏5: جریان اطلاعات در حمل و نقل چندوجهی.. 82

 

شکل 3‑‏6: شیوه‌های حمل‌ونقل وتجارت برای حمل کننده ها 87

 

شکل ‏4‑1: ابعاد کیفیت ارتباط.. 100

 

شکل ‏4‑2: مدل مفهومی پژوهش…. 107

 

شکل ‏4‑3: فرضیات مربوط به سیستم حمل‌ونقل چندوجهی.. 108

 

شکل ‏4‑4:فرضیه مربوط به کیفیت ارتباط.. 109

 

شکل ‏4‑5:فرضیه مربوط به سخت افزار بندر 109

 

شکل ‏4‑6:فرضیه مربوط به نرم افزار بندر 110

 

شکل 5‑1: مراحل ساخت مدل.. 118

 

شکل 5‑‏2:اجزای یک مدل ساختاری.. 119

 

شکل 5‑3: ساختار روابط در مدل.. 120

 

شکل 5‑‏4: مراحل تحلیل روابط میان متغیرها 121

 

شکل5‑‏5: انواع ساختارهای مدل.. 123

 

شکل 5‑‏6: مراحل انتخاب یک تحلیل مناسب برای داده ها 126

 

شکل ‏6‑1: مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر سیستم حمل‌ونقل چندوجهی.. 136

 

شکل ‏6‑2:مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر کیفیت ارتباط.. 138

 

شکل ‏6‑3:مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر سخت افزار بندری.. 139

 

شکل ‏6‑4: مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر عملکرد بندری.. 141

 

شکل ‏6‑5:مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر نرم افزار بندری.. 142

 

شکل ‏6‑6: مراحل آزمودن مدل مفهومی پژوهش…. 143

 

شکل ‏6‑7: مدل مفهومی ترسیم شده در نرم افزار پی ال اس… 149

 

شکل ‏6‑8: ضرایب معناداری فرضیات مدل.. 149

 

شکل ‏6‑9:ضرایب استاندارد فرضیات مدل.. 150

 

فهرست نمودار

 

نمودار ‏2‑1: رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه ملی طی سال‌های 85-1368. 16

 

نمودار ‏2‑2: مجموع میزان ترانزیت کالاهای نفتی و غیر نفتی طی سال‌های 92-91. 17

 

نمودار ‏2‑3: نسبت صادرات کالا و خدمات به تولید ناخالص داخلی.. 18

 

نمودار ‏2‑4: نسبت واردات کالا و خدمات به تولید ناخالص داخلی.. 19

 

نمودار ‏2‑5: واردات و صادرات بر حسب نوع عبور در سال 1392. 20

 

نمودار ‏2‑6: حمل و نقل یکسره کالا در بندر شهید رجایی.. 24

 

نمودار ‏2‑7: سهم عبور کالا توسط راه آهن و جاده در سال  1392. 25

 

نمودار ‏2‑8: رشد خطوط راه آهن.. 31

 

نمودار ‏2‑9: تعداد کل لوکوموتیو جهت حمل بار و مسافر. 32

 

نمودار ‏2‑10: تعداد لوکوموتیو جهت حمل بار 33

 

نمودار ‏2‑11: تناژ بار بارگیری شده 34

 

نمودار ‏2‑12: تن کیلومتر بار 34

 

نمودار ‏2‑13: مصرف سوخت لوکوموتیو در ده اخیر. 35

 

نمودار ‏2‑14: تعداد واگن ترانزیت شده 36

 

نمودار ‏2‑15: تناژ بار ترانزیت توسط راه آهن.. 37

 

نمودار ‏2‑16: نقش حمل‌ونقل زمینی در حمل یکسره از بندر شهید رجایی.. 39

 

نمودار ‏2‑17: سهم بنادر در صادرات و واردت کشور در سال 1390. 40

 

نمودار ‏2‑18:سهم حمل و نقل دریایی در واردات و صادرات کشور (وزنی) 40

 

نمودار ‏2‑19:روند ظرفیت و عملیات جابه جایی کالا. 53

 

نمودار ‏2‑20: مقایسه سهم کالاهای نفتی و غیر نغتی.. 53

 

نمودار ‏2‑21:روند ظرفیت و عملیات کانتینری.. 54

 

نمودار ‏2‑22: روند صادرات و واردات کالای بنادر 55

 

نمودار ‏2‑23: میزان کل تجارت جهانی طی سال‌های مختلف (میلیارد تن) 60

 

نمودار ‏2‑24: روند کانتینریزاسیون جهانی (میلیون تی ای یو) 60

 

نمودار ‏2‑25:سهم بندر شهید رجایی در میزان در صد از کل تخلیه و بارگیری کانتینر در بین بنادر 63

 

نمودار ‏2‑26: آمار تخلیه و بارگیری کانتینر در سال‌های 91-1383. 64

 

نمودار ‏6‑1: تحلیل توصیفی شرکت‌های مورد مطالعه. 131

 

نمودار ‏6‑2:خروجی نرم افزار در تحلیل آلفای کرونباخ مدل مفهومی.. 144

 

نمودار ‏6‑3:خروجی نرم افزار در تحلیل روایی همگرا مدل مفهومی (غیر قابل قبول) 145

 

نمودار ‏6‑4:خروجی نرم افزار در تحلیل روایی همگرا مدل مفهومی (قابل قبول) 145

 

نمودار ‏6‑5: خروجی تحلیل معیار R Squares در نرم افزار 146

 

نمودار ‏6‑6::خروجی تحلیل معیارf2 در نرم افزار 147

 

نمودار ‏6‑7: محاسبه ضریب مسیر در نرم افزار 150

 

 

 

تعریف واژگان تخصصی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

توضیح اصطلاح معنی ردیف
نوعی کشتی که دارای سطحی مسطح می‌باشد که در کانال و رودخانه به‌منظور جابجایی کالا استفاده می‌شود

 

 

 

Barge

 

 

 

دوبه

 

 

 

1

 

 

 

گروهی که حمل کالا از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر را به عهده دارند

 

 

 

Carrier

 

 

 

متصدی حمل و نقل

 

 

 

 

 

2

 

 

 

خدمات حمل و نقل خشکی که به‌وسیله‌ی متصدیان حمل و نقل تحت ضوابط و شروط تعرفه اسناد مربوطه ارائه می‌شود

 

 

 

Carrier haulage

 

 

 

 

 

کریر

 

هولیج

 

 

 

 

 

3

محلی که کانتینرهای کمتر از بارگیری یک کانتینر از بازرگانان برای بارگیری در کانتینر تحویل گرفته می‌شود و یا محموله‌های کانتینر به مشتری تحویل داده می‌شود

 

 

 

CFS

 

 

 

محل تخلیه و بارگیری کانتینر

 

 

 

4

 

 

 

گروهی هستند که حمل کانتینر را در مسیر دریایی طبق برنامه زمان بندی شده به عهده دارند

 

 

 

Container

 

Liner

 

 

خطوط

 

 

کشتیرانی

 

کانتینری

 

 

 

5

 

 

 

اپراتور ترمینال کانتینری وظیفه تخلیه و بارگیری کشتی‌ها،دوبه و کامیون را بر عهده دارد

 

 

 

 

 

Container

 

Terminal operator

 

 

 

اپراتور

 

ترمینال

 

کانتینری

 

 

 

 

 

6

روشی استاندارد برای تبادل اطلاعات به‌صورت الکترونیکی که به گروه‌های درگیر در حمل‌ونقل کانتینر مربوط می‌شود

 

 

 

EDI

تبادل

 

 

الکترونیکی

 

اطلاعات

 

 

 

7

یکی از روش‌های حمل کانتینر به ترمینال کانتینری و بالعکس.

 

 

کشتی‌ای که کانتینر را از کشتی‌های اقیانوس پیما

 

تحویل گرفته و به بنادر کوچک جابجا می‌کند

Feeder

 

 

 

 

 

فیدر

 

 

 

 

 

 

 

8

عبارت است از مجموع ارزش پولی کالاها و خدمات نهایی تولید شده در یک سال مشخص با استفاده از عوامل تولیدی که متعلق به شهروندان یک کشور می‌باشد.

 

 

 

GDP

 

 

 

ولید ناخالص ملی

 

 

 

9

 

 

 

حمل و نقل کالا با حداقل دو شیوه حمل و با یک سند حمل

 

 

 

MTS

 

 

 

سیستم حمل و نقل چند وجهی

 

 

 

10

شخصی که مسئولیت تمامی جریان حمل‌ونقل را از مبدأ تا مقصد بر اساس کنوانسیون حمل و نقل بر عهده می‌گیرد

 

 

 

MTO

 

 

 

 

 

اپراتور حمل و نقل چند

 

 

 

11

 

 

 

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل

 

 

 

UNTAD

 

 

 

آنکتاد

 

 

 

12

 

 

 

وسیله‌ای برای چینش و برداشتن کانتینر

 

کانتینر در محوطه چینش

 

 

 

Rich

 

Stacker

 

 

 

 

 

ریچ استاکر

 

 

 

13

 

 

 

این شرکت‌ها نمایندگان خطوط کشتیرانی هستند

 

 

 

Shipping

 

agent

 

 

 

آژانس کشتیرانی

 

 

 

14

 

 

 

وسیله‌ای چرخ دار که کانتینرها را درون اسکلت

 

فلزی خود بلند کرده و حمل می‌کند

 

 

 

Straddle

 

carrier

 

 

 

استرادل

 

کریر

 

 

 

15

 

 

 

بیرون کشیدن کالا از کانتینر

 

 

 

Strip

 

 

 

 

 

استریپ

 

 

 

16

 

 

 

گذاشتن کالا در کانتینر

 

 

 

stuff

 

 

 

استاف

 

 

 

17

 

 

 

حداکثر وزن مجاز تعیین شده برای تجهیزات بالابر

 

و غیره

 

 

 

SWL

 

 

 

وزن ایمن

 

 

 

18

 

 

 

واحد شمارش کانتینر بر یک کانتینر20 فوتی

 

 

 

TEU

 

 

 

واحد کانتینر

 

 

 

19

 

1     فصل اول:کلیات تحقیق

 

 

 

1-1            مقدمه

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...