دانلود پایان نامه:بررسی اثرات سیستم حملونقل چندوجهی در بهبود عملکرد بندر شهید رجایی |
1-8 قلمرو پژوهش…. 8
1-8-1 قلمرو موضوعی پژوهش…. 8
1-8-2 قلمرو مکانی.. 8
1-8-3 قلمرو زمانی.. 9
1-9 ساختار پژوهش…. 9
2 فصل دوم: مطالعه وضع موجود و گذشته بندر شهید رجایی.. 12
2-1 مقدمه. 13
2-2 جغرافیای ایران.. 13
2-2-1 موقعیت استراتژیکی ایران.. 13
2-3 اقتصاد کلان.. 15
2-4 اقتصاد حملونقل.. 16
2-4-1 تجارت بینالمللی.. 18
2-4-1-1 صادرات و واردات (تجارت برون مرزی) 18
2-4-1-2 بررسی شیوههای حملونقل در واردات و صادرات.. 19
2-4-1-3 ترانزیت کالا در ایران.. 20
2-5 بررسی حملونقل چندوجهی ایران.. 21
2-5-1 حمل و نقل یکسره در ایران.. 23
2-5-2 حملونقل جادهای.. 24
2-5-2-1 شبکه جادهای کشور 25
2-5-2-2 ناوگان حملونقل جادهای.. 27
2-5-2-3 ترافیک جادهای.. 27
2-5-3 حملونقل راه آهن.. 28
2-5-3-1 سازمان راه آهن جمهوری اسلامی ایران.. 29
2-5-3-2 کریدور های راه آهن.. 29
2-5-3-3 تجهیزات و ناوگان راه آهن.. 32
2-5-3-4 عملکرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران.. 33
2-5-3-5 عملکرد راه آهن در بندر شهید رجایی.. 38
2-5-4 حمل و نقل دریایی.. 39
2-5-4-1 سازمان بنادر و دریانوردی.. 40
2-5-4-2 کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران.. 42
2-5-4-3 گمرک جمهوری اسلامی ایران.. 42
2-5-4-4 بنادر تجاری کشور 44
2-5-4-5 عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی.. 52
2-6 مجتمع بندری شهید رجایی.. 55
2-6-1 موقعیت جغرافیایی بندر شهید رجایی.. 56
2-6-2 عوامل زیر بنایی و روبنایی بندر شهید رجایی.. 56
2-6-2-1 زیر بناهای بندر 57
2-6-2-2 سخت افزارهای بندر 58
2-6-3 ترمینال کانتینر بندر شهید رجایی.. 59
2-6-4 عملکرد ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی.. 63
2-7 خلاصه و نتیجه گیری.. 64
3 فصل سوم: مبانی نظری حمل و نقل چندوجهی.. 65
3-1 مقدمه. 66
3-2 حملونقل سنتی دریایی.. 66
3-3 بررسی مفهومی و عملی سیستم حملونقل چندوجهی.. 66
3-3-1 بررسی تفاوتهای اسمی و انواع حملونقل چندوجهی.. 68
3-3-1-1 حملونقل یکسره 68
3-3-1-2 پلهای زمینی.. 69
3-3-1-3 حملونقل ترکیبی.. 71
3-3-1-4 حملونقل چندوجهی یا بین شیوهای.. 72
3-4 اجزا حملونقل چندوجهی.. 75
3-4-1 زیر ساختهای حمل و نقل چند وجهی.. 75
3-4-1-1 کانتینرزاسیون.. 76
3-4-1-2 ترمینالهای کانتینری در بنادر 77
3-4-1-3 راه آهن.. 78
3-4-2 روساخت و الزامات مدیریتی حمل و نقل چندوجهی.. 80
3-4-2-1 بازاریابی.. 80
3-4-2-2 تسهیلات تجاری.. 80
3-4-2-3 گمرک… 81
3-4-2-4 مدیریت ارتباطات و اطلاعات.. 82
3-4-2-5 مقررات زدایی.. 82
3-4-3 مسئولیت در حمل و نقل چندوجهی.. 83
3-4-3-1 اسناد حملونقل چندوجهی.. 83
3-4-3-2 بارنامه حمل و نقل چند وجهی.. 85
3-5 حملونقل چندوجهی بهعنوان عملیات حملونقل بینالمللی.. 85
3-6 حملونقل چندوجهی تنها با مسئولیت یک اپراتور 87
3-7 بررسی عملکرد در حمل و نقل چندوجهی.. 90
3-8 خلاصه و نتیجه گیری.. 91
4 فصل چهارم: چهارچوب مفهومی پژوهش…. 92
4-1 مقدمه. 93
4-2 سیستم حملونقل چندوجهی.. 93
4-3 کیفیت روابط.. 98
4-4 عملکرد بندر 101
4-5 سخت افزارهای بندر 102
4-5-1 تجهیزات داخلی ترمینال.. 103
4-5-2 تجهیزات خارجی ترمینال.. 104
4-6 نرم افزارهای بندری.. 105
4-7 مدل پژوهش…. 107
4-8 فرضیات مدل.. 107
4-8-1 سیستم حملونقل چندوجهی (فرضیات اول تا چهارم) 107
4-8-2 کیفیت ارتباط (فرضیه پنجم) 108
4-8-3 سخت افزار بندر (فرضیه ششم) 109
4-8-4 نرم افزار بندر (فرضیه هفتم) 109
4-9 خلاصه و نتیجه گیری.. 110
5 فصل پنجم: روش شناسی پژوهش…. 111
5-1 مقدمه. 112
5-2 طرح تحقیق.. 112
5-3 جامعه آماری.. 113
5-4 نمونه آماری.. 113
5-5 انواع متغیرها 114
5-5-1 دسته بندی متغیرها بر حسب ماهیت مقداری.. 115
5-5-2 دسته بندی متغیرها از لحاظ نقش آنها در مدل.. 115
5-6 تعاریف متغیرهای پژوهش…. 115
5-7 ابزار گردآوری دادهها 116
5-8 روش تجزیه و تحلیل داده 117
5-9 مدلسازی و اهمیت آن.. 117
5-10 مدلهای معادلات ساختاری (مدل اندازهگیری و مدل ساختاری) 119
5-11 مراحل مدلسازی در مدل معادلات ساختاری: 120
5-11-1 مدلهای انعکاسی در برابر مدلهای سازنده 122
5-12 تحلیل عاملی.. 123
5-12-1 تحلیل عاملی اکتشافی.. 124
5-12-2 تحلیل عاملی تأییدی.. 124
5-13 مبانی نظری روش کمترین توانهای دوم. 124
5-13-1 نسل اول روشهای مدلسازی معادلات ساختاری.. 124
5-13-2 نسل دوم روشهای مدلسازی معادلات ساختاری.. 125
5-14 دلایل استفاده از روش کمترین توانهای دوم در پژوهشها 125
5-15 ویژگیهای فنی ابزار اندازهگیری در پی ال اس… 127
5-15-1 روایی 127
5-15-2 پایایی.. 127
5-15-3 برازش مدل ساختاری.. 127
6 فصل پنجم:تجزیه و تحلیل دادهها 129
6-1 مقدمه. 130
6-2 تحلیل توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی.. 130
6-2-1 بررسی اطلاعات جمعیت شناختی پاسخگویان.. 130
6-2-2 بررسی اطلاعات جمعیت شناختی شرکتهای حملونقل.. 131
6-3 پالایش نمودن دادهها 132
6-4 تحلیل توصیفی متغیرهای مورد مطالعه: 133
6-5 تحلیل عاملی.. 133
6-5-1 تحلیل عاملی: سرویس حملونقل چندوجهی.. 135
6-5-2 تحلیل عاملی کیفیت ارتباط.. 137
6-5-3 تحلیل عاملی سخت افزار بندر 139
6-5-4 تحلیل عاملی عملکرد بندر 140
6-5-5 تحلیل عاملی نرم افزار بندری.. 141
6-6 آزمون مدل مفهومی پژوهش…. 142
6-7 برازش مدل اندازه گیری.. 143
6-7-1 پایایی شاخص…. 143
6-7-2 روایی همگرا 144
6-8 برازش مدل ساختاری.. 145
6-8-1 ضرایب معناداری.. 145
6-8-2 معیار R2 146
6-8-3 معیار f2 147
6-8-4 معیار Q2 147
6-8-5 برازش مدل کلی.. 148
6-9 آزمودن فرضیهها 148
6-9-1 بررسی ضرایب معناداری فرضیهها 149
6-9-2 بررسی ضرایب استاندارد شده بار عاملی فرضیهها 150
6-10 آزمون فرضیههای پژوهش…. 150
6-10-1 تحلیل فرضیات اول، دوم، سوم، چهارم. 151
6-10-2 تحلیل فرضیه پنجم. 153
6-10-3 تحلیل فرضیه ششم و هفتم. 154
6-11 خلاصه فصل.. 155
7 فصل هفتم: نتیجه گیری و پیشنهادها 156
7-1 مقدمه. 157
7-2 خلاصه پژوهش…. 157
7-3 نتایج پژوهش…. 158
7-4 بحث و بررسی.. 161
7-5 نوآوری در پژوهش…. 162
7-6 پیشنهادهای برگرفته شده از نتایج تحقیق.. 162
7-6-1 پیشنهادهای کاربردی.. 162
7-6-2 پیشنهادهای پژوهشی.. 164
7-7 محدودیتهای پژوهش…. 164
پیوست… 171
فهرست جداول
جدول 2‑1: میزان واردات و صادرات کالاها از مرز های کشور در سال 1392. 19
جدول 2‑2: میزان ترانزیت کالا های نفتی و غیر نفتی از مرزهای کشور بر حسب نوع عبور 21
جدول 2‑3: طول راههای تحت حوزه استخفاظی در سطح کشور 26
جدول 2‑4: فعال ترین مرزهای کشور 27
جدول 2‑5: مقایسه عملکرد ترانزیت راه آهن در سالهای 91-1390. 36
جدول 2‑6: ظرفیت و قابلیت بنادر کل کشور 41
جدول 2‑7: مشخصات کلی و ظرفیت بندر امام خمینی.. 45
جدول 2‑8:مشخصات کلی و ظرفیت بندر بوشهر. 45
جدول 2‑9:مشخصات کلی و ظرفیت بندرنوشهر. 46
جدول 2‑10:مشخصات کلی و ظرفیت بندر امیر آباد. 47
جدول 2‑11:مشخصات کلی و ظرفیت بندرخرمشهر. 48
جدول 2‑12:مشخصات کلی و ظرفیت بندرشهید باهنر. 49
جدول 2‑13:مشخصات کلی و ظرفیت بندر چابهار 50
جدول 2‑14:مشخصات کلی و ظرفیت بندر انزلی.. 50
جدول 2‑15:مشخصات کلی و ظرفیت بندر لنگه. 52
جدول 2‑16: اسکله های بندر شهید رجایی.. 58
جدول 2‑17: فهرست تجهیزان مورد استفاده در خشکی.. 59
جدول 2‑18: فهرست تجهیزات مورد استفاده در دریا 59
جدول 2‑19: مشخصات اسکله های ترمینال یک کانتینری بندر شهید رجایی.. 62
جدول 2‑20: تجهیزات داخلی ترمینال شماره یک… 62
جدول3‑1: تعریف متفاوت حملونقل چندوجهی از دیدگاه پژوهشگران.. 73
جدول 3‑2: اجزای کلیدی کانتینرزاسیون.. 77
جدول 3‑3: نیاز های سیستم حمل و نقل چندوجهی را در یک بندر کانتینری.. 78
جدول 3‑4: ویژگی های انبار های ترخیص کالا. 80
جدول 4‑1:ابعاد حملونقل چندوجهی.. 97
جدول 4‑2: پژوهش های مرتبط با کیفیت ارتباط.. 99
جدول 4‑3: شاخصهای اندازه گیری بندر 102
جدول 5‑1: سنجه های مربوط به متغیرهای پژوهش…. 116
جدول 5‑2:دلایل استفاده از روش پی ال اس در پژوهش…. 125
جدول 6‑1:تحلیل توصیفی اطلاعات جمعیت شناختی باسخگویان.. 130
جدول 6‑2: وضعیت متغیرها جهت تعیین میزان توزیع نرمال.. 132
جدول 6‑3:تحلیل توصیفی متغیر های مورد مطالعه. 133
جدول 6‑4: شاخصهای برازش مدل.. 135
جدول 6‑5:نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر سیستم حملونقل چندوجهی.. 136
جدول 6‑6: تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر سیستم حملونقل چندوجهی.. 137
جدول 6‑7: نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر کیفیت ارتباط.. 137
جدول 6‑8: تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر کیفیت ارتباط.. 138
جدول 6‑9: نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر سخت افزار بندری.. 139
جدول 6‑10: تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر سخت افزار بندری.. 140
جدول 6‑11: نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر عملکرد بندری.. 140
جدول 6‑12: تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر عملکرد بندری.. 141
جدول 6‑13: نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر نرم افزار بندری.. 141
جدول 6‑14:تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر نرم افزار بندری.. 142
جدول 6‑15: مقادیر بدست آمده در معیار R Squares. 146
جدول 6‑16:مقادیر بدست آمده در معیار f2 147
جدول 6‑17:مقادیر بدست آمده در معیار Q2. 148
جدول 6‑18: جدول اشتراکات هر متغیر در مدل.. 148
جدول 6‑19: بررسی فرضیات پژوهش…. 151
جدول 6‑20: فرضیات مربوطه به متغیر سیستم حملونقل چندوجهی.. 152
جدول 6‑21: فرضیات مربوطه به متغیرکیفیت ارتباط.. 154
جدول 6‑22:فرضیات مربوطه به متغیر سخت افزار و نرم افزار بندری.. 154
فهرست اشکال
شکل 1‑1:تعیین متغیر های مدل پژوهش…. 6
شکل 1‑2: مدل اولیه پژوهش…. 6
شکل 1‑3: مدل پژوهش مورد مطالعه. 7
شکل 1‑4: ساختار مورد مطالعه پژوهش…. 11
شکل 2‑1: نقشه جغرافیایی ایران.. 13
شکل 2‑2: راه های جادهای کشور و پایانه های مرزی.. 26
شکل 2‑3: نقشه راه های ریلی جمهوری اسلامی ایران.. 30
شکل 2‑4: موقعیت بندر شهید رجایی.. 56
شکل 2‑5: موقعیت اراضی پشتیبانی در بندر شهید رجایی.. 57
شکل 3‑1: بررسی شماتیک حمل و نقل سنتی و حمل و نقل چندوجهی.. 68
شکل 3‑2: مفهوم عمومی یک پل زمینی.. 70
شکل 3‑3: توسعه سیستم های حملونقل.. 75
شکل 3‑4: جایگاه انبار در زنجیره حمل و نقل چندوجهی.. 79
شکل 3‑5: جریان اطلاعات در حمل و نقل چندوجهی.. 82
شکل 3‑6: شیوههای حملونقل وتجارت برای حمل کننده ها 87
شکل 4‑1: ابعاد کیفیت ارتباط.. 100
شکل 4‑2: مدل مفهومی پژوهش…. 107
شکل 4‑3: فرضیات مربوط به سیستم حملونقل چندوجهی.. 108
شکل 4‑4:فرضیه مربوط به کیفیت ارتباط.. 109
شکل 4‑5:فرضیه مربوط به سخت افزار بندر 109
شکل 4‑6:فرضیه مربوط به نرم افزار بندر 110
شکل 5‑1: مراحل ساخت مدل.. 118
شکل 5‑2:اجزای یک مدل ساختاری.. 119
شکل 5‑3: ساختار روابط در مدل.. 120
شکل 5‑4: مراحل تحلیل روابط میان متغیرها 121
شکل5‑5: انواع ساختارهای مدل.. 123
شکل 5‑6: مراحل انتخاب یک تحلیل مناسب برای داده ها 126
شکل 6‑1: مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر سیستم حملونقل چندوجهی.. 136
شکل 6‑2:مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر کیفیت ارتباط.. 138
شکل 6‑3:مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر سخت افزار بندری.. 139
شکل 6‑4: مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر عملکرد بندری.. 141
شکل 6‑5:مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر نرم افزار بندری.. 142
شکل 6‑6: مراحل آزمودن مدل مفهومی پژوهش…. 143
شکل 6‑7: مدل مفهومی ترسیم شده در نرم افزار پی ال اس… 149
شکل 6‑8: ضرایب معناداری فرضیات مدل.. 149
شکل 6‑9:ضرایب استاندارد فرضیات مدل.. 150
فهرست نمودار
نمودار 2‑1: رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه ملی طی سالهای 85-1368. 16
نمودار 2‑2: مجموع میزان ترانزیت کالاهای نفتی و غیر نفتی طی سالهای 92-91. 17
نمودار 2‑3: نسبت صادرات کالا و خدمات به تولید ناخالص داخلی.. 18
نمودار 2‑4: نسبت واردات کالا و خدمات به تولید ناخالص داخلی.. 19
نمودار 2‑5: واردات و صادرات بر حسب نوع عبور در سال 1392. 20
نمودار 2‑6: حمل و نقل یکسره کالا در بندر شهید رجایی.. 24
نمودار 2‑7: سهم عبور کالا توسط راه آهن و جاده در سال 1392. 25
نمودار 2‑8: رشد خطوط راه آهن.. 31
نمودار 2‑9: تعداد کل لوکوموتیو جهت حمل بار و مسافر. 32
نمودار 2‑10: تعداد لوکوموتیو جهت حمل بار 33
نمودار 2‑11: تناژ بار بارگیری شده 34
نمودار 2‑12: تن کیلومتر بار 34
نمودار 2‑13: مصرف سوخت لوکوموتیو در ده اخیر. 35
نمودار 2‑14: تعداد واگن ترانزیت شده 36
نمودار 2‑15: تناژ بار ترانزیت توسط راه آهن.. 37
نمودار 2‑16: نقش حملونقل زمینی در حمل یکسره از بندر شهید رجایی.. 39
نمودار 2‑17: سهم بنادر در صادرات و واردت کشور در سال 1390. 40
نمودار 2‑18:سهم حمل و نقل دریایی در واردات و صادرات کشور (وزنی) 40
نمودار 2‑19:روند ظرفیت و عملیات جابه جایی کالا. 53
نمودار 2‑20: مقایسه سهم کالاهای نفتی و غیر نغتی.. 53
نمودار 2‑21:روند ظرفیت و عملیات کانتینری.. 54
نمودار 2‑22: روند صادرات و واردات کالای بنادر 55
نمودار 2‑23: میزان کل تجارت جهانی طی سالهای مختلف (میلیارد تن) 60
نمودار 2‑24: روند کانتینریزاسیون جهانی (میلیون تی ای یو) 60
نمودار 2‑25:سهم بندر شهید رجایی در میزان در صد از کل تخلیه و بارگیری کانتینر در بین بنادر 63
نمودار 2‑26: آمار تخلیه و بارگیری کانتینر در سالهای 91-1383. 64
نمودار 6‑1: تحلیل توصیفی شرکتهای مورد مطالعه. 131
نمودار 6‑2:خروجی نرم افزار در تحلیل آلفای کرونباخ مدل مفهومی.. 144
نمودار 6‑3:خروجی نرم افزار در تحلیل روایی همگرا مدل مفهومی (غیر قابل قبول) 145
نمودار 6‑4:خروجی نرم افزار در تحلیل روایی همگرا مدل مفهومی (قابل قبول) 145
نمودار 6‑5: خروجی تحلیل معیار R Squares در نرم افزار 146
نمودار 6‑6::خروجی تحلیل معیارf2 در نرم افزار 147
نمودار 6‑7: محاسبه ضریب مسیر در نرم افزار 150
تعریف واژگان تخصصی
توضیح | اصطلاح | معنی | ردیف |
نوعی کشتی که دارای سطحی مسطح میباشد که در کانال و رودخانه بهمنظور جابجایی کالا استفاده میشود |
Barge |
دوبه |
1 |
گروهی که حمل کالا از نقطهای به نقطهای دیگر را به عهده دارند |
Carrier |
|
2 |
خدمات حمل و نقل خشکی که بهوسیلهی متصدیان حمل و نقل تحت ضوابط و شروط تعرفه اسناد مربوطه ارائه میشود |
Carrier haulage
|
کریر
هولیج
|
3 |
محلی که کانتینرهای کمتر از بارگیری یک کانتینر از بازرگانان برای بارگیری در کانتینر تحویل گرفته میشود و یا محمولههای کانتینر به مشتری تحویل داده میشود |
CFS |
محل تخلیه و بارگیری کانتینر |
4 |
گروهی هستند که حمل کانتینر را در مسیر دریایی طبق برنامه زمان بندی شده به عهده دارند |
Container
Liner
|
خطوط
کشتیرانی
کانتینری |
5 |
اپراتور ترمینال کانتینری وظیفه تخلیه و بارگیری کشتیها،دوبه و کامیون را بر عهده دارد
|
Container
Terminal operator |
اپراتور
ترمینال
کانتینری
|
6 |
روشی استاندارد برای تبادل اطلاعات بهصورت الکترونیکی که به گروههای درگیر در حملونقل کانتینر مربوط میشود |
EDI |
تبادل
الکترونیکی
اطلاعات |
7 |
یکی از روشهای حمل کانتینر به ترمینال کانتینری و بالعکس.
کشتیای که کانتینر را از کشتیهای اقیانوس پیما
تحویل گرفته و به بنادر کوچک جابجا میکند |
Feeder |
فیدر
|
8 |
عبارت است از مجموع ارزش پولی کالاها و خدمات نهایی تولید شده در یک سال مشخص با استفاده از عوامل تولیدی که متعلق به شهروندان یک کشور میباشد. |
GDP |
ولید ناخالص ملی |
9 |
حمل و نقل کالا با حداقل دو شیوه حمل و با یک سند حمل |
MTS |
سیستم حمل و نقل چند وجهی |
10 |
شخصی که مسئولیت تمامی جریان حملونقل را از مبدأ تا مقصد بر اساس کنوانسیون حمل و نقل بر عهده میگیرد |
MTO
|
اپراتور حمل و نقل چند |
11 |
کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل |
UNTAD |
آنکتاد |
12 |
وسیلهای برای چینش و برداشتن کانتینر
کانتینر در محوطه چینش |
Rich
Stacker
|
ریچ استاکر |
13 |
این شرکتها نمایندگان خطوط کشتیرانی هستند |
Shipping
agent |
آژانس کشتیرانی |
14 |
وسیلهای چرخ دار که کانتینرها را درون اسکلت
فلزی خود بلند کرده و حمل میکند |
Straddle
carrier |
استرادل
کریر |
15 |
بیرون کشیدن کالا از کانتینر |
Strip
|
استریپ |
16 |
گذاشتن کالا در کانتینر |
stuff |
استاف |
17 |
حداکثر وزن مجاز تعیین شده برای تجهیزات بالابر
و غیره |
SWL |
وزن ایمن |
18 |
واحد شمارش کانتینر بر یک کانتینر20 فوتی |
TEU |
واحد کانتینر |
19 |
1 فصل اول:کلیات تحقیق
1-1 مقدمه
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-09] [ 03:35:00 ب.ظ ]
|