فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                            صفحه

 

فصل اول: کلیات پژوهش

 

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 1

 

 

1-1- شرح و بیان مسأله پژوهش……………………………………………………………………………………………………………… 2

 

 

1-2- اهمیت و ارزش پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………. 4

 

 

1-3- اهـداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………. 5

 

 

1-4- فـرضیه های پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………. 6

 

 

1-5- قلمرو پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………. 6

 

 

1-6- تعریف مفاهیم و وا‍‍‍ژه ها…………………………………………………………………………………………………………………… 7

 

 

1-6-1- تعریف نظری مفاهیم و واژه ها…………………………………………………………………………………………………….. 7

 

 

1-6-2-  تعریف عملیاتی مفاهیم و واژه ها  ……………………………………………………………………………………………… 7

 

 

خلاصه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 8

 

 

 

 

 

فصل دوم:ادبیات و پیشینه پژوهش

 

 

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 9

 

 

2-1- مروری بر ادبیات فرهنگ سازمانی …………………………………………………………………………………………………… 10

 

2-1-1- تعریف فرهنگ سازمانی ……………………………………………………………………………………………………………… 10

 

2-1-2- اهمیت فرهنگ سازمانی …………………………………………………………………………………………………………….. 11

 

2-1-3- مدل های فرهنگ سازمانی ………………………………………………………………………………………………………… 12

 

2-1-4- گونه شناسی های فرهنگ سازمانی ……………………………………………………………………………………………. 13

 

2-1-4-1- گونه شناسی هریسون (1972) و هندی (1978) …………………………………………………………………… 13

 

2-1-4-2- گونه شناسی دیل و کندی (1982 )……………………………………………………………………………………….. 14

 

2-1-4-3- گونه شناسی کوئین (1988)………………………………………………………………………………………………….. 15

 

2-1-4-4- گونه شناسی دشپاند ( 1993)……………………………………………………………………………………………….. 16

 

2-1-4-5- گونه شناسی اشنایدر (1994)………………………………………………………………………………………………… 17

 

2-1-4-6-  گونه شناسی ساننفیلد (1373)……………………………………………………………………………………………… 19

 

2-1-4-7- گونه شناسی هلریگل و اسلوکام (1994)…………………………………………………………………………………. 19

 

عنوان                                                                                                                            صفحه

 

2-1-4-8- گونه شناسی ریچارد ال دفت (1998)…………………………………………………………………………………….. 20

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

2-1-4-9- گونه شناسی کوئین و کامرون (1999)……………………………………………………………………………………. 21

 

2-1-4-10- گونه شناسی دشپاند و فارلی (2004)…………………………………………………………………………………… 23

 

2-1-4-11- گونه شناسی دنیسون (2008)……………………………………………………………………………………………… 24

 

2-1-5- مقایسه گونه شناسی های فرهنگ سازمانی  ……………………………………………………………………………….. 27

 

2-1-6-  چارچوب ارزش های رقابتی برای دسته بندی انواع فرهنگ سازمانی ……………………………………………. 29

 

2-1-6-1- موقعیت اول ( میزان کنترل شدید و کانون توجه داخلی )…………………………………………………………. 31

 

2-1-6-2- موقعیت دوم (میزان کنترل شدید و کانون توجه خارجی)…………………………………………………………. 32

 

2-1-6-3- موقعیت سوم ( میزان انعطاف پذیری بالا و کانون توجه داخلی )……………………………………………….. 33

 

2-1-6-4- موقعیت چهارم ( انعطاف پذیری بالا و کانون توجه خارجی)……………………………………………………… 34

 

2-2- مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………………………………… 36

 

2-2-1- مفهوم داده، اطلاعات و دانش ……………………………………………………………………………………………………… 36

 

2-2-1-1- داده ………………………………………………………………………………………………………………………………………. 36

 

2-2-1-2- اطلاعات  ………………………………………………………………………………………………………………………………. 37

 

2-2-1-3- دانش ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 37

 

2-2-2- مفهوم مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………………….. 38

 

2-2-2-1- تعاریف مدیریت دانش …………………………………………………………………………………………………………… 38

 

2-2-3- اهمیت مدیریت دانش ……………………………………………………………………………………………………………….. 40

 

2-2-4- خصوصیات دانش ………………………………………………………………………………………………………………………. 41

 

2-2-4-1-  انواع دانش …………………………………………………………………………………………………………………………… 42

 

2-2-5- مدل های مدیریت دانش ……………………………………………………………………………………………………………. 43

 

2-2-5-1- مدل ادل و گراسیون (1998) …………………………………………………………………………………………………. 43

 

2-2-5-2- مدل نیومن (1999) ……………………………………………………………………………………………………………… 44

 

2-2-5-3- مدل هیسیگ (2000) ………………………………………………………………………………………………………….. 45

 

2-2-5-4- مدل مارک و مک الروی (2002) ……………………………………………………………………………………………. 46

 

2-2-5-5- مدل گلد و همکاران (2001) …………………………………………………………………………………………………. 46

 

2-2-5-6- مدل چن و چانگ (2009)……………………………………………………………………………………………………… 47

 

2-2-6- مقدمات(توانمند سازهای) بکارگیری مدیریت دانش……………………………………………………………………… 49

 

عنوان                                                                                                                            صفحه

 

2-2-6-1- مدیریت…………………………………………………………………………………………………………………………………. 49

 

2-2-6-2- فرهنگ…………………………………………………………………………………………………………………………………… 49

 

2-2-6-3- ساختار سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………… 50

 

2-2-6-4-  تکنولوژی اطلاعات………………………………………………………………………………………………………………… 50

 

2-2-7- پیامدهای (مزایای) بكارگیری مدیریت دانش ………………………………………………………………………………. 51

 

2-2-8- تسهیم دانش……………………………………………………………………………………………………………………………… 51

 

2-2-8-1- موانع تسهیم دانش…………………………………………………………………………………………………………………. 52

 

2-2-8-1-1- موانع بالقوه فردی   ……………………………………………………………………………………………………………. 53

 

2-2-8-1-2- موانع بالقوه سازمانی…………………………………………………………………………………………………………… 54

 

2-2-8-1-3- موانع بالقوه تکنولوژی…………………………………………………………………………………………………………. 55

 

2-2-8-2- تسهیم دانش و نگرش کارکنان ………………………………………………………………………………………………. 57

 

2-3- اثر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………. 59

 

 

2-3-1-  فرهنگ به عنوان یکی از نتایج مدیریت دانش……………………………………………………………………………… 61

 

2-3-2- فرهنگ تسهیم دانش………………………………………………………………………………………………………………….. 62

 

2-4- پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………. 64

 

2-4-1- تحقیقات داخلی…………………………………………………………………………………………………………………………. 64

 

2-4-2- تحقیقات خارجی ……………………………………………………………………………………………………………………… 65

 

2-5-  جمع­بندی برسی نظری  ………………………………………………………………………………………………………………………68

 

خلاصه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 68

 

فصل سوم:روش پژوهش

 

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 69

 

3-1- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………… 71

 

3-2- جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………………………….. 71

 

3-3- حجم نمونه و روش نمونه­گیری ………………………………………………………………………………………………………. 71

 

3-4- روش گردآوری اطلاعات …………………………………………………………………………………………………………………. 72

 

3-5- اعتبار و قابلیت اعتماد یا روایی و پایایی پرسشنامه……………………………………………………………………………. 75

 

3-5-1- تعیین روایی (اعتبار) …………………………………………………………………………………………………………………. 75

 

3-5-2- تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) ……………………………………………………………………………………………………. 75

 

عنوان                                                                                                                            صفحه

 

3-6- روش­های تجزیه و تحلیل داده­های تحقیق ………………………………………………………………………………………. 76

 

خلاصه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 78

 

 

 

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده­ها

 

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 78

 

4-1- تحلیل توصیفی داده­ها…………………………………………………………………………………………………………………….. 79

 

4-1-1- مطالعات جمعیت شناختی نمونه مورد مطالعه…………………………………………………………………………….. 79

 

4-1-1-1-  وضعیت پاسخ دهندگان از نظر جنسیت…………………………………………………………………………………. 79

 

4-1-1-2-  وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سن………………………………………………………………………………………… 80

 

4-1-1-3-  وضعیت پاسخ دهندگان از نظر تحصیلات……………………………………………………………………………….. 81

 

4-1-1-4-  وضعیت پاسخ دهندگان از نظر تأهل………………………………………………………………………………………. 82

 

4-2- تحلیل استنباطی داده­ها………………………………………………………………………………………………………………….. 83

 

4-2-1- مدل های اندازه­گیری………………………………………………………………………………………………………………….. 83

 

4-2-1-1- مدل اندازه­گیری فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………………………….. 83

 

4-2-1-2- مدل اندازه­گیری تسهیم دانش…………………………………………………………………………………………………. 87

 

4-2-2- همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته………………………………………………………………………………….. 89

 

4-2-2- 1- همبستگی بین فرهنگ مشارکتی و تسهیم دانش ………………………………………………………………….. 89

 

4-2-2- 2- همبستگی بین فرهنگ سازگاری و تسهیم دانش …………………………………………………………………… 89

 

4-2-2- 3- همبستگی بین فرهنگ انطباق پذیری و تسهیم دانش …………………………………………………………… 90

 

4-2-2- 4- همبستگی بین فرهنگ مأموریتی و تسهیم دانش ………………………………………………………………….. 91

 

4-2-3- تأیید مدل مفهومی تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری…………………………………………………… 91

 

4-2-4- آزمون فرضیات تحقیق با استفاده از مدل نهایی روابط ساختار یافته خطی…………………………………….. 96

 

4-2-4-1- فرضیه فرعی(1-1)، فرهنگ مشارکتی بر تسهیم دانش تأثیر معناداری دارد………………………………… 96

 

4-2-4-2- فرضیه فرعی(1-2)، فرهنگ سازگاری بر تسهیم دانش تأثیر معناداری دارد………………………………… 96

 

4-2-4-3- فرضیه فرعی(1-3)، فرهنگ انطباق پذیری  بر تسهیم دانش تأثیر معناداری دارد…………………….. …97

 

4-2-4-4- فرضیه فرعی(1-4)، فرهنگ مأموریتی بر تسهیم دانش تأثیر معناداری دارد……………………………… …97

 

4-2-5- آزمون میانگین یک جامعه………………………………………………………………………………………………………… …98

 

4-2-6- آزمون واریانس فریدمن…………………………………………………………………………………………………………….. …99

 

عنوان                                                                                                                            صفحه

 

خلاصه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 100

 

 

 

فصل پنجم:نتیجه­گیری و پیشنهادها

 

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 101

 

5-1- مروری بر مسأله، فرضیه ها و اهداف……………………………………………………………………………………………….. 102

 

5-2- بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………… 103

 

5-3- پیشنهادهای کاربردی…………………………………………………………………………………………………………………… 109

 

5-4- محدودیت­های پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………..108

 

5-5- پیشنهاد هایی برای تحقیقات آتی………………………………………………………………………………………………… 108

 

منابع و مأخذ……………………………………………………………………………………………………………………..116

 

 

 

فهرست شکل ها

 

عنوان                                                                                                                           صفحه

 

شکل 1-1، مدل مفهومی پژوهش……………………………………………………………………………………………………………… 4

 

شکل 2-1، مدل فرهنگ سازمانی دنیسون   ……………………………………………………………………………………………… 27

 

شکل 2-2، جمع بندی گونه شناسی های فرهنگ سازمانی بر اساس چارچوب ارزش های رقابتی……………….. 30

 

شکل 2-3، فرآیند های مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………. 48

 

شکل 2-4، مدل مفهومی پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………..68

 

شکل 4-1، وضعیت متغیر جنسیت…………………………………………………………………………………………………………… 79

 

شکل 4-2، وضعیت متغیر سن در نمونه آماری………………………………………………………………………………………….. 80

 

شکل 4-3، توزیع پاسخ دهندگان بر اساس تحصیلات……………………………………………………………………………….. 81

 

شکل 4-4، توزیع پاسخ دهندگان بر اساس وضعیت تأهل………………………………………………………………………….. 82

 

شکل 4-5، مدل اندازه گیری فرهنگ سازمانی مربوط به خروجی برآورد ها………………………………………………….. 84

 

شکل 4-6، مدل اندازه گیری فرهنگ سازمانی مربوط به خروجی راه حل های استاندارد………………………………. 85

 

شکل 4-7،  مقادیر بحرانی(T-value) ضرایب مدل اندازه گیری فرهنگ سازمانی………………………………………. 86

 

شکل 4-8، مدل اندازه گیری تسهیم دانش مربوط به خروجی برآوردها……………………………………………………….. 87

 

شکل، 4-9، مدل اندازه گیری تسهیم دانش مربوط به خروجی راه حل های استاندارد شده………………………….. 88

 

شکل 4-10، مقادیر بحرانی(T-value) ضرایب مدل اندازه­گیری  تسهیم دانش…………………………………………. 88

 

شکل 4-11، مدل نهائی روابط ساختار یافته خطی مربوط به خروجی برآوردها…………………………………………… 92

 

شکل 4-12، مدل نهایی روابط ساختار یافته خطی مربوط به خروجی راه­حل­های استاندارد شده مدل مفهومی

 

تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 93

 

شکل 4-13، مقادیر بحرانی(T-value) ضرایب در مدل نهایی روابط ساختار…………………………………………….. 95

 

 

 

فهرست جدول ها

 

عنوان                                                                                                                            صفحه

 

جدول 2-1، معیارهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه دشپاند…………………………………………………………………………… 17

 

جدول 2-2، تطبیق انواع فرهنگ سازمانی در گونه شناسی های مختلف……………………………………………………… 29

 

جدول 2-3، معیارهای سنجش گونه اول فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………….. 32

 

جدول 2-4، معیارهای سنجش گونه دوم فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………….. 33

 

جدول 2-5، معیارهای سنجش گونه سوم فرهنگ سازمانی ……………………………………………………………………….. 34

 

جدول 2-6، معیارهای سنجش گونه چهارم فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………… 35

 

جدول3-1، نمونه گیری طبقه بندی…………………………………………………………………………………………………………. 71

 

جدول 3-2، پرسشنامه فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………………………………. 73

 

جدول 3-3، پرسشنامه تسهیم دانش………………………………………………………………………………………………………… 74

 

جدول 3-4، نتیجه محاسبه ضریب آلفای کرونباخ……………………………………………………………………………………… 76

 

جدول 3-5، شاخص های برازندگی در تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر……………………………………………….. 77

 

جدول 4-1، توزیع پاسخ دهندگان بر اساس جنسیت………………………………………………………………………………… 79

 

جدول 4-2، توزیع پاسخگویان بر اساس سن…………………………………………………………………………………………….. 80

 

جدول 4-3، توزیع پاسخگویان بر اساس تحصیلات……………………………………………………………………………………. 81

 

جدول 4-4، توزیع پاسخ گویان بر اساس وضعیت تأهل……………………………………………………………………………… 82

 

جدول 4-5، شاخص های برازندگی مدل اندازه گیری فرهنگ سازمانی……………………………………………………….. 83

 

جدول 4-6، شاخص های برازندگی مدل اندازه گیری تسهیم دانش…………………………………………………………….. 87

 

جدول 4-7، آزمون همبستگی پیرسون بین فرهنگ مشارکتی و تسهیم دانش…………………………………………….. 89

 

جدول 4-8، آزمون همبستگی پیرسون بین فرهنگ سازگاری و تسهیم دانش……………………………………………… 90

 

جدول 4-9، آزمون همبستگی پیرسون بین فرهنگ انطباق پذیری و تسهیم دانش……………………………………… 90

 

جدول 4-10، آزمون همبستگی پیرسون بین فرهنگ مأموریتی و تسهیم دانش…………………………………………… 91

 

جدول 4-10، شاخص های برازندگی مدل نهائی تحقیق……………………………………………………………………………. 94

 

جدول 4-11، نتایج فرضیه ها…………………………………………………………………………………………………………………… 96

 

جدول 4-12، نتایج آزمون میانگین عامل­ها…………………………………………………………………………………………….. …98

 

جدول 4-13، آزمون فریدمن فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………………… 100

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول

 

کلیات پژوهش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...