عنوان                                           صفحه

 

 2-2-1- تحولات آموزشی.. 20

 

2-2-2-تحولات فرهنگی.. 22

 

2-2-3- تحولات اجتماعی.. 23

 

2-3-تحولات آموزشی،فرهنگی و اجتماعی در دوره ی ناصری.. 25

 

2-3-1-تحولات آموزشی.. 25

 

2-3-2- تحولات فرهنگی.. 27

 

2-3-3-تحولات اجتماعی.. 30

 

2-4-تحولات آموزشی ، فرهنگی و اجتماعی در دوره ی مظفری 32

 

2-4-1-تحولات آموزشی.. 33

 

2-4-2-تحولات فرهنگی.. 34

 

2-4-3-تحولات اجتماعی.. 35

 

2-5-آموزش و تعلیم و تربیت دختران.. 37

 

 

 

3-1- آشنایی با فرهنگ و تمدن و نهادهای آموزشی اروپاییان.. 46

 

3-1-1- عبداللطیف شوشتری.. 47

 

3-1-2- آقا احمد بهبهانی (کرمانشاهی ) 48

 

3-1-3- ابوالحسن خان شیرازی (1190-1262ق) 49

 

3-1-4-میرزا صالح شیرازی.. 49

 

3-1-5-میرزا مصطفی افشار 52

 

3-1-6- عبدالفتاح گرمرودی.. 54

 

3-2- فعالیت میسیونرهای مذهبی و گسترش مدارس جدید. 55

 

3-2-1- هیئت مبلغان آمریکایی.. 55

 

عنوان                             صفحه

 

 3-2-2- میسیونرهای لازاریست… 57

 

3-2-2-1- دوره ی محمد شاه (1264-1250ق) 58

 

3-2-2-2- دوره ی ناصرالدین شاه (1313-1264ق) 60

 

3-2-2-3- دوره ی بعد از ناصرالدین شاه تا جنگ جهانی اول (1333-1313ق) 61

 

3-2-3- آلیانس فرانسه. 63

 

3-2-4- آلیانس جهانی یهود. 64

 

3-2-5- انجمن میسیونری کلیسای انگلستان.. 66

 

3-3 روزنامه ها 67

 

3-3-1-روزنامه ی اختر. 67

 

3-3-2-روزنامه ی تربیت… 69

 

3-3-3-روزنامه ی ثریا 70

 

3-3-4-روزنامه ی مجلس…. 72

 

3-3-5-روزنامه ی تمدن.. 73

 

3-3-6-روزنامه ی حبلالمتین.. 75

 

3-3-7-روزنامه ی شمس…. 76

 

3-3-8-روزنامه ی ایران نو. 77

 

3-4- حامیان آغازین تحصیلات جدید دختران.. 79

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

3-4-1- میرزا حسین خان سپهسالار(1260-1207ق) 79

 

3-4-2- میرزا فتحعلی آخوندزاده( 1295-1227ق) 80

 

3-4-3- میرزا ملکم خان (1326-1249ق) 83

 

3-4-4- حاج میرزا حسن رشدیه(1363-1267ق) 84

 

3-4-5-میرزا آقا خان کرمانی: (1314-1270ق) 86

 

3-4-6- حاج میزرا یحیی دولت آبادی (1359-1279 ق) 87

 

عنوان                     صفحه

 

 

 

4-1- تأثیرات انقلاب مشروطه درشیوه دانش اندوزی دختران.. 90

 

4-1-1-مقایسه ی شیوه ی دانش اندوزی دختران در قبل از مشروطه و بعد از مشروطه. 95

 

4-2- کوشش های اولیه برای ایجاد مدارس دخترانه به سبک جدید. 95

 

4-3- نقش احزاب و جریان های سیاسی درتوسعه و تضییق مدارس دخترانه. 99

 

4-3-1- حزب دموکرات ایران (عامیون) 100

 

4-3-2- حزب اجتماعیون اعتدالیون.. 100

 

4-3-3- حزب جمعیت ترقی خواهان ایران.. 101

 

4-3-4- حزب ترقی و تمدن تام. 101

 

4-3-5- حزب سوسیال دموکراسی ایران.. 102

 

4-3-6- حزب اصلاحیون عامیون.. 102

 

4-3-7- حزب جمعیت ایران جوان.. 103

 

4-4- دولت و مدارس جدید. 103

 

4-5- پراکنش جغرافیایی مدارس دخترانه. 109

 

4-5-1-مدارس دخترانه ی تبریز. 109

 

4-5-2-مدارس دخترانه ی مراغه وتوابع.. 112

 

4-5-3-مدارس دخترانه ی ارومیه. 113

 

4-5-4-مدارس دخترانه ی خوی.. 114

 

4-5-5-مدارس دخترانه ی اردبیل.. 114

 

4-5-6-مدارس دخترانه ی میانه. 114

 

4-5-7- مدارس دخترانه ی رشت و توابع.. 115

 

4-5-8- مدارس دخترانه ی اصفهان.. 117

 

4-5-9- مدارس دخترانه ی یزد. 119

 

عنوان                           صفحه

 

 4-5-10-مدارس دخترانه ی مشهد. 121

 

4-5-11-مدارس دخترانه ی بیرجندو توابع.. 122

 

4-5-12-مدرسه دخترانه ی شاهرود. 123

 

4-5-13-مدرسه دخترانه ی ساری.. 123

 

4-5-14-مدارس دخترانه ی بابل.. 123

 

4-5-15-مدارس دخترانه ی اراک… 123

 

4-5-16-مدرسه ی دخترانه ی قم.. 124

 

4-5-17-مدارس دخترانهی قزوین.. 124

 

4-5-18-مدارس دخترانه ی همدان و توابع.. 125

 

4-5-19-مدارس دخترانه ی زنجان.. 126

 

4-5-20- مدارس دخترانه ی کرمانشاه 126

 

4-5-21-مدارس دخترانه ی کردستان (سنندج) 127

 

4-5-22-مدارس دخترانه ی فارس و بوشهر. 128

 

4-5-24-مدارس دخترانه ی کرمان.. 132

 

4-6- تأثیرات سیاسی – اجتماعی و فرهنگی مدارس دخترانه در امور جامعه. 134

 

4-6-1-تأثیرات سیاسی.. 136

 

4-6-1-1-تشکل ها و انجمن های زنان.. 136

 

4-6-1-2- حق رأی زنان.. 139

 

4-6-1-3-مبارزه با التیماتوم روسیه. 140

 

4-6-1-4-تحریم کالاهای خارجی.. 142

 

4-6-2-تأثیرات اجتماعی.. 143

 

4-6-2-1-وارد شدن زنان به عرصه کار 143

 

4-6-2-2- شرکت زنان در تاسیس بانک…. 144

 

عنوان                     صفحه

 

 4-6-2-3-بهداشت… 145

 

4-6-3-تأثیرات فرهنگی.. 147

 

4-6-3-1-ورود زنان به صحنه ی تئاتر. 147

 

4-6-3-2-ورود زنان به عرصه ی روزنامه نگاری.. 148

 

4-6-3-3-زنان هنرمند. 152

 

. 153

 

.. 157

 

کلیات

 

 جامعه ایران در عصر قاجار وارد مرحله­ی جدیدی از تغییر و تحول ساختار سیاسی – اجتماعی گردید که با دوران قبل از آن تفاوت چشمگیری داشت. از جمله در زمینه­ حضور زنان در عرصه­ی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی، این تحول قابل ذکر است. تا قبل از انقلاب مشروطه اصولا مراکز یا سازمانی که از سوی دولت یا افراد در خصوص آموزش و تعلیم و تربیت دختران ایجاد شده باشند، وجود نداشت. مراکز آموزشی در چهارچوب مکتب­خانه­ها و تدریس خصوصی در منازل محدود می­شد و محتوای آموزشی آن­ها نیز دگرگون نشده بود، اما در اواسط این دوره به خصوص در آستانه­ی انقلاب مشروطه اولین سنگ بنای آموزش به سبک جدید گذاشته شد. در جامعه­ی بسته و مردسالار ایران دوره­ی قاجار اگرچه آموزش فقط سهم مردان بوده است، اما زنان با توجه به فرصت­های محدودی که در این زمان برای آن­ها فراهم شده بود با اقدامات مناسب و با حضور مستقیم و غیر مستقیم در زمینه­ احقاق حقوق خود تلاش­هایی را آغاز کردند. در این دوره زنان ایرانی پیش از آنکه منتظر حمایت دولت و حمایت­های قانونی باشند به سازماندهی­ خود پرداختند و به شیوه­های خلاق دست به تأسیس و اداره­ی مدارس جدید دخترانه زدند و حتی در راه تأسیس مدارس دخترانه، آن­ها با مخالفت­هایی جدی از سوی جناح سنتی جامعه مواجه شدند.

 

نخستین تلاش­های زنان برای تأسیس مدارس ملی دخترانه از سوی خانم طوبی ­رشدیه و بی­بی­خانم وزیراف صورت گرفت، اما مدارس آن­ها با مخالفت دولت بسته شد. به این ترتیب تا آغاز انقلاب مشروطه هیچ مدرسه­ی دخترانه­ای اجازه­ی تأسیس نیافت. با تغییر شرایط کشور چون فروکش کردن استبداد، احساس ضرورت ایجاد تحول در جامعه، پیدایش روزنامه­ها، و از همه مهم­تر انقلاب مشروطه، تحول جدیدی در زمینه تأسیس مدارس ملی به وجود آمد. در پی گشایش مجلس اول گروهی از مشروطه­خواهان از تأسیس مدارس دخترانه حمایت کردند. و همچنین زنان کوشش و جدیت بیشتری برای تأسیس مدارس دخترانه به عمل آوردند. در اواخر سال 1325ق پس از یک دوره فعالیت­های گسترده از سوی زنان، شرایط برای تأسیس مدارس دخترانه مهیا شد. با تصویب متمم قانون اساسی، اصل 18 و 19 آن به تحصیل اجباری بدون ذکر جنسیت پرداخته بود. در این شرایط زنان توانستند با استناد به این اصول حمایت نمایندگان مجلس را برای تأسیس مدارس دخترانه کسب کنند. در سال 1326ق خانم طوبی­آزموده مدرسه­ی” ناموس” را تأسیس کرد. گشایش مدارس ملی دخترانه در سال­های بعد همچنان ادامه یافت. مدارسی چون عفاف، تربیت، حجاب، شمس المدارس در سال 1327ق توسط زنان تأسیس شد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...