پایان نامه ارشد: بررسی رابطه بین عواطف منفی , فرسودگی شغلی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه |
1-4-1 اهداف کلی………..……….………………………………………………………………….………5
1-4-2 اهداف جزئی…….…….……………………………………………………..……………………….5
1-5 فرضیه های تحقیق……….……………..…………………………………………………….………….6
1-5-1 فرضیه اصلی…….………………………………………………………………………………….…..6
1-5-2 فرضیه های فرعی……………………..………………………….…………………………………….6
1-6تعریف واژه ها و اصطلاحات…………………………………..………………………..…………………………………..7
1ـ6ـ1 تعریف مفهومی عواطف منفی ومثبت……………………………………………………………………………………………………………………..7
1ـ6ـ2 تعریف عملیاتی عواطف مثبت ومنفی……………………………………………………………………………………………………………………… 7
1ـ6ـ3 تعریف مفهومی فرسودگی شغلی………………………………………………………………………………………………………………………………8
1ـ6ـ4 تعریف عملیاتی فرسودگی شغلی…………………………………………………………………………………………………………………………….8
1ـ6-5 تعریف مفهومی رفتار شهروندی سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………8
1ـ6ـ6 تعریف عملیاتی رفتار شهروندی سازمانی………………………………………………………………………………………………………………….8
فصل دوم پیشینه تحقیق
2ـ1مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………10
2ـ2عاطفه مثبت ومنفی……………………………………………………………………………………………………………………………………………….10
2ـ3 فرسودگی شغلی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………14
2ـ3ـ1 علل ایجاد فرسودگی شغلی………………………………………………………………………………………………………………………………….17
2ـ3ـ2نشانه های فرسودگی شغلی…………………………………………………………………………………………………………………………………19
2ـ3ـ3دیدگاهای درمورد فرسودگی شغلی…………………………………………………………………………………………………………………………19
2ـ4 رفتار شهروندی سازمانی………………………………………………………………………………………………………………………………………….22
2ـ4ـ1 ابعاد رفتار شهروندی………………………………………………………………………………………………………………………………………………..23
2ـ4ـ2عوامل تأثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی……………………………………………………………………………………………………………27
2ـ4ـ3 رفتار شهروندی سازمانی و فرسودگی شغلی در سازمان……………………………………………………………………………………………29
2ـ4ـ4رفتار شهروندی سازمانی در بخش دولتی…………………………………………………………………………………………………………….. 30
ـ2مروری برتحقیقات پیشین…………………………………………………………………………………………………………………………………………..30
2ـ5ـ1پیشینه تحقیقات داخلی………………………………………………………………………………………………………………………………………..30
2ـ5ـ2پیشینه تحقیقات خارجی……………………………………………………………………………………………………………………………………44
فصل سوم روش پژوهش
3ـ1مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………53
3ـ2روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….53
3ـ3جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………53
3ـ4نمونه آماری(حجم- روش)…………………………………………………………………………………………………………………………………………….54
3ـ5قلمرو زمانی و مکانی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………54
3ـ6روش جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………………………………..54
3ـ6ـ1مطالعات کتابخانه ای……………………………………………………………………………………………………………………………………………..54
3ـ6-2 روش میدانی:……………………………………………………………………………………………………………………………………………………54
3ـ7 اندازه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..54
3ـ7ـ1مقیاس عواطف مثبت ومنفی پاناس…………………………………………………………………………………………………………………………55
3ـ7ـ2مقیاس فرسودگی شغلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………55
3ـ7ـ3 مقیاس رفتار شهروندی سازمانی………………………………………………………………………………………………………………………………56
3ـ8 خلاصه طیف مورد استفاده در پرسشنامه پژوهشی حاضر………………………………………………………………………………………………..56
3ـ9روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………………………………………………………57
3ـ10محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………….57
3ـ10ـ1محدویت های غیر قابل کنترل………………………………………………………………………………………………………………………………57
3ـ10ـ2محدودیت های کنترل……………………………………………………………………………………………………………………………………………57
3ـ11 خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 57
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
4ـ1مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………60
4ـ2 توصیف آماری داده ها………………………………………………………………………………………………………………………………………………60
4ـ2ـ1 یافته های توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………60
4ـ2ـ2. سوالات پژوهشی: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..60
4ـ3 تحلیل های استنباطی……………………………………………………………………………………………………………………………………………61
4ـ4 . بررسی و تحلیل آزمونهای همبستگی پیرسون……………………………………………………………………………………………………………..63
4ـ4ـ1 بررسی و تحلیل فرضیه 1………………………………………………………………………………………………………………………………………..3 6
4ـ4ـ2 بررسی و تحلیل فرضیه 2………………………………………………………………………………………………………………………………………65
4ـ4ـ3 بررسی و تحلیل فرضیه 3………………………………………………………………………………………………………………………………………….66
4ـ4ـ4 بررسی و تحلیل فرضیه 4……………………………………………………………………………………………………………………………………….68
4ـ4ـ5 بررسی و تحلیل فرضیه 5…………………………………………………………………………………………………………………………………………71
4ـ5. بررسی و تحلیل آزمونهای پردازش رگرسیون……………………………………………………………………………………………………………..72
4ـ5ـ1 بررسی و تحلیل فرضیه 6……………………………………………………………………………………………………………………………….72
4ـ5ـ2 بررسی و تحلیل فرضیه 7 ……………………………………………………………………………………………………………………………………76
فصل پنجم نتیجه گیری
5ـ1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………80
5ـ2 نحویه شکل گیری سوالات و فرضیات……………………………………………………………………………………………………………………80
5-3 روش شناختی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………….81
5-4 یافته های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………81
5ـ4ـ1 سوال پژوهشی: میزان احساس عواطف مثبت و منفی، رفتار شهروندی سازمانی و فرسودگی شغلی کارمندان در نمونه پژوهشی حاضر در چه حدی است؟………………………………………………………………………………………………………………………………….87
5ـ4ـ1ـ1بحث در مورد نتایج فرضیه های فرعی………………………………………………………………………………………………………………….82
5ـ4ـ1ـ2 بحث درمورد فرضیه 1……………………………………………………………………………………………………………………………………82
5ـ4ـ1ـ3 بحث درمورد فرضیه 2……………………………………………………………………………………………………………………………………….82
5ـ4ـ1ـ4 بحث درمورد فرضیه 3………………………………………………………………………………………………………………………………………82
5ـ4ـ1-6 بحث درمورد فرضیه 4……………………………………………………………………………………………………………………………………….83
5ـ4ـ1ـ7 بحث درمورد فرضیه 5……………………………………………………………………………………………………………………………………..83
5ـ4ـ1ـ8 بحث درمورد فرضیه 6 …………………………………………………………………………………………………………………………………..83
5-4ـ1ـ9 بحث درمورد فرضیه 7 ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 85
5-5 بحث و نتیجه گیری: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………86
5ـ5ـ1 نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………89
5-6محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………….89
5-6-1محدویت های غیر قابل کنترل……………………………………………………………………………………………………………………………..90
5-6-2 محدودیت های کنترل………………………………………………………………………………………………………………………………………..91
5-7 پیشنهادهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………….91
5-7-1 پیشنهاد های کار بردی بر پایه یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………….91
5-7-2 پیشنهاد هایی برای پژوهشهای بعدی……………………………………………………………………………………………………92
فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..93
فهرست جداول
جدول3-8:مقیاس درجه بندی سوال های پرسشنامه فرسودگی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی…………………………………………57
جدول 3-9: مقیاس درجه بندی سوال های پرسشنامنه عواطف مثبت ومنفی………………………………………………………………………57
جدول شماره 1: میانگین و انحراف استاندارد نمرات متغیرهای مورد مطالعه……………………………………………………………………….61
جدول شماره 6 همبستگی بین متغیرهای عواطف منفی با فرسودگی شغلی…………………………………………………………………………..64
جدول شماره 7 همبستگی بین متغیرهای عواطف منفی با رفتار شهروندی سازمانی…………………………………………………………………66
جدول شماره 8 همبستگی بین متغیرهای فرسودگی شغلی با رفتار شهروندی سازمانی…………………………………………………………68
جدول شماره 6 همبستگی بین متغیرهای عواطف مثبت با فرسودگی شغلی……………………………………………………………………….70
جدول شماره 7 همبستگی بین متغیرهای عواطف مثبت با رفتار شهروندی سازمانی…………………………………………………………….72
جدول شماره 11- متغیرهای وارد شده و خارج شده در تحلیل رگرسیون…………………………………………………………………………….74
جدول شماره 12- مقادیر همبستگی و ضریب تعیین دار معادله رگرسیون……………………………………………………………………………75
جدول شماره 13- پردازش واریانس رگرسیون چندگانه……………………………………………………………………………………………………..76
جدول شماره 14- ضرایب رگرسیون و آماره های همراه آن…………………………………………………………………………………………………77
جدول 11 (الف). شاخص های آماری و نتایج تحلیل رگرسیون مربوط به نقش تعدیل کننده فرسودگی شغلی در رابطه بین عواطف مثبت با OCB…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………79
جدول 11 (ب) شاخص های آماری و ضرایب مربوط به نقش تعدیل کننده فرسودگی شغلی در رابطه بین……………………………….79
فهرست نمودارها
نمودار 5: هیستوگرام مربوط به متغیر عواطف مثبت……………………………………………………………………………………………………………….62
نمودار 6: هیستوگرام مربوط به متغیر عواطف منفی…………………………………………………………………………………………………………………63
نمودار 7: خط پراکنش مربوط به عواطف منفی با فرسودگی شغلی…………………………………………………………………………………………65
نمودار 7: خط پراکنش مربوط به عواطف منفی با رفتار شهروندی سازمانی……………………………………………………………………………….67
نمودار 7: خط پراکنش مربوط به فرسودگی شغلی با رفتار شهروندی سازمانی………………………………………………………………………….69
نمودار 7: خط پراکنش مربوط به عواطف مثبت با فرسودگی شغلی………………………………………………………………………………………….71
نمودار 7: خط پراکنش مربوط به عواطف مثبت با رفتار شهروندی سازمانی……………………………………………………………………………….73
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-09] [ 01:10:00 ب.ظ ]
|