2-2 .  تعاریف انگیزش و انگیزه 13

 

2-3.  تفاوت هدف و انگیزه 16

 

2-4.  تعریف انگیزهی تحصیلی.. 16

 

2-5.  دیدگاه های مختلف درباره ی انگیزه ی تحصیلی.. 17

 

2-6.  عوامل مؤثر در انگیزه ی تحصیلی.. 18

 

2-7 انگیزش پیشرفت: 19

 

2-8 پیشرفت تحصیلی.. 29

 

2-9  تعریف مفهوم  (امید ) 31

 

امید و ارتباط آن با گذشته و آینده 32

 

بررسی امید از نظر استاد مطهری: 32

 

تفاوت امید و طول امال: 33

 

2 – 10  خوشبینی.. 35

 

خوش‌بینی چیست؟ 36

 

شیوه تفکـــر خوش‌بینانه. 36

 

خوش‌بینی یا ساده‌لوحی.. 39

 

پیامدهـــای خوش‌بینی.. 41

 

خاســـتگاه خوش‌بینی.. 42

 

خوش‌بینی و سلامت.. 44

 

خوش‌بینی در نظام آموزشی.. 45

 

پیشینه تحقیق: 47

 

جمع بندی:  55

 

فصل  سوم. 57

 

3-1 مقدمه. 58

 

3-2  روش تحقیق.. 58

 

3-3.  جامعه ی آماری.. 59

 

3-4.  نمونه گیری.. 59

 

3-5.  ابزار گردآوری دادهها 59

 

پرسشنامه امید میلر. 60

 

پرسشنامه خوش بینی (جهت گیری زندگی) 61

 

پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس (AMT) 61

 

3-6.  روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 62

 

3-7  روش جمع آوری اطلاعات.. 64

 

فصل  چهارم. 65

 

4 – 1  مقدمه. 66

 

4-2 نتایج توصیفی داده های تحقیق.. 67

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

4-2-1 بررسی نرمال بودن. 67

 

4-2-2  یافته های توصیفی: 68

 

4-3  یافته های استنباطی مربوط به فرضیه های پژوهش… 69

 

فصل پنجم. 75

 

5 -1 مقدمه: 76

 

5 – 2   بحث ونتیجه گیری:  76

 

5 – 3    محدودیت های تحقیق:  83

 

5 – 4   پیشنهادهای تحقیق:  84

 

منابع. 86

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

 

هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین امید و خوش بینی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پنجم ابتدایی ناحیه دو شهر اراک بوده و بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری بصورت تصادفی از بین مدارس ابتدایی ناحیه دو  شهر اراک  شش مدرسه که  (3 پسرانه و 3 دخترانه)  که از هر مدرسه ده دانش آموزبه صورت تصادفی و با میل و رضایت خودش  انتخاب شده  که تعداد 30 پسر و 30 دختر جمعا 60 نفر بودند.  برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های هرمنس برای انگیزش پیشرفت وپرسشنامه امید میلر و همچنین پرسشنامه جهت گیری شییر و کارور  استفاده شده است .

 

تحلیل داده ها با استفاده ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شده است که بین انگیزش پیشرفت آزمودنی های و امید و خوش بینی رابطه بسزایی وجود دارد و  بین باورهای امید وخوش بینی دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی ناحیه 2 اراک رابطه معنادار وجود دارد.  همچنین نتایج نشان داد عامل جنسیت نیز بر پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت آزمودنی ها تاثیر دارد یعنی بین باورهای امید،  خوش بینی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر و پسر پنجم ابتدایی ناحیه 2 اراک تفاوت معنی دار وجود دارد. علاوه بر این نتایج نشان داد بین تعامل جنسیت و  باورهای انگیزشی بر پیشرفت تحصیلی تاثیر دارد.  

 

 واژه های کلیدی: انگیزش پیشرفت، پیشرفت تحصیلی، خواستگاه پیشرفت،  امید به آینده ،  خوش بینی

 

 

 

فصل اول

 

 

کلیات تحقیق

 

 

 

 

 

1-1 مقدمه

 

انگیزش پدیده ای است ذاتی که تحت تاثیر چهار عامل یعنی موقعیت(محیط و محرکهای بیرونی) مزاج (حالت و وضعیت درونی ارگانیزم ) هدف (هدف رفتار، منظور،  منظور و گرایش ) ابزار (ابزار دستیابی به هدف ) قرار داردانسان ها برای دستیابی به اهداف، نیازها و غرایز خود انگیزش لازم را کسب می نمایند.  در خصوص جویندگان علم و دانش، دانش آموزان، انگیزش پیشرفت تحصیلی، از اهمیت خاصی برخوردار است.  با این انگیزه، افراد تحرک لازم را برای به پایان رساندن موفقیت آمیزیک تکلیف، رسیدن به هدف با دستیابی به درجه یعنی از شایستگی کارخود دنبال می کنند تا بالاخره بتوانند موفقیت لازم در امر یادگیری و پیشرفت تحصیلی را کسب نمایند (1) بنابر این می­توان گفت انگیزش، دلایل رفتار افراد را نشان میدهد و مشخص می کند که چرا آنها به روشی خاص عمل می کنند. رفتار دارای انگیزه، رفتاری با انرژی، جهت دار و دنباله دار است (2)از دیدگاه آموزشی، انگیزه، ساختار چند وجهی است که با یادگیری و پیشرفت تحصیلی مرتبط است . (3)

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...