اهمیت و ضرورت پژوهش                        15

 

اهداف پژوهش                                21

 

پرسشهای پژوهش                              21

 

تعاریف نظری                                22

 

تعاریف عملیاتی                             23

 

فصل دوم: مروری بر پیشینه نظری و تجربی تحقیق   26

 

بخش اول :كار آفرینی                        27

 

كارآفرینی چیست؟ كارآفرین كیست؟             27

 

مفهوم واژه كارآفرینی                       28

 

سیر تاریخی مفهوم كارآفرینی                 30

 

رویكردهای كارآفرینی                        34

 

– رویكرد ویژگیها                           34

 

– رویكرد رفتاری                            37

 

انواع كارآفرین                             43

 

ویژگیهای كارآفرینان                        45

 

بخش دوم: شایستگی های كانونی انجمن های علمی دانشجویی    54

 

انجمن های علمی دانشجویی                    56

 

نظریه های انجمن‌های علمی- دانشجویی          59

 

تعریف انجمن علمی                           61

 

وجه تمایز انجمن‌های علمی با سایر انجمن‌ها    62

 

ویژگی جوامعی كه انجمن‌های علمی در آنها شكل می‌گیرند  64

 

تاریخچه انجمن‌های علمی دانشجویی خارج از كشور   66

 

تاریخچه انجمن‌های علمی در ایران             69

 

شاخصه‌های انجمن‌های علمی                     71

 

اهداف انجمن‌های علمی-دانشجویی               72

 

كاركردهای انجمن‌های علمی- دانشجویی          73

 

شایستگی‌های انجمن‌های علمی-دانشجویی          74

 

مسایل یا آسیب‌های انجمن‌های علمی دانشجویی در ایران   82

 

موانع رشد و توسعه انجمن های علمی دانشجویی در ایران     85

 

عوامل اساسی توسعه انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاهها 86

 

تعیین راهبردهای حمایتی دانشگاه و دولت از انجمن‌های علمی دانشجویی                                     87

 

راهبردهای حمایتی از انجمن‌های علمی دانشجویی 90

 

نقش انجمن‌های علمی درخصوص كارآفرینی         93

 

تحقیقات پیشین                              94

 

– مطالعات انجام شده در ایران               94

 

– مطالعات انجام شده در خارج                97

 

– نتیجه‌گیری                                100

 

فصل سوم: روش تحقیق                         103

 

مقدمه                                      104

 

روش تحقیق                                  105

 

جامعه آماری                                105

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

نمونه آماری                                106

 

ابزار جمع‌آوری اطلاعات                       107

 

اعتبار و روایی اندازه ها                                                                        113    روایی                                    113

 

اعتبار                                     114

 

روش‌های آماری تجزیه و تحلیل داده ها         116

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها           117

 

مقدمه                                      118

 

بخش توصیفی                                 118

 

بخش تحلیلی                                 135

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری                  147

 

مقدمه                                      148

 

بحث و نتیجه گیری                           148

 

پیشنهادات كاربردی و اجرایی                 151

 

پیشنهادات پژوهشی                           153

 

محدودیتهای تحقیق                           154

 

منابع و مآخذ                               155

 

منابع لاتین                                 162

 

ضمایم                                      166

 

پرسشنامه                                   167

 

چکیده انگلیسی                                                                                  172

 

فهرست جداول

 

 

 

عنوان                                      صفحه      

 

1-2 ویژگی های كارآفرینان                        49

 

2-2 ثروت سرانه كشورهای جهان                     89

 

1-3 ضرایب پایایی (قابلیت اعتماد)               115

 

1-4 وضعیت شغل و تحصیلات والدین نمونه            118

 

2-4 وضعیت سكونت                                119

 

3-4 متوسط درآمد خانواده                      120

 

4-4 شایستگی های كانونی – زندگی شخصی                                                   123                                                    5-4  شایستگی های كانونی – زندگی اجتماعی                                                                                                                               125

 

6-4 شایستگی های كانونی – زندگی شغلی          127

 

7-4 روحیه كارآفرینی – خلاقیت                  128

 

8-4  روحیه كارآفرینی – توفیق طلبی             129

 

9-4 روحیه كارآفرینی – آینده نگری                                                            130

 

10-4 روحیه كارآفرینی – ریسك پذیری                                                  132     

 

11-4 روحیه كارآفرینی – عزت نفس                                                           133

 

12-4 روحیه كارآفرینی – منبع كنترل درونی      134

 

13-4 همبستگی كارآفرینی و مولفه های شایستگی های كانونی                              136

 

14-4‌ همبستگی جزئی كارآفرینی و مولفه های شایستگی های كانونی    137

 

15-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و زندگی شخصی 139

 

16-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و زندگی اجتماعی   140

 

17-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و زندگی شغلی 141

 

18-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی   142

 

19-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی   144

 

(دانشكده علوم انسانی )                                                                                                 20-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی   144

 

(دانشكده علوم پایه)

 

21-4  ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی  145

 

(دانشكده فنی و مهندسی)

 

22-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی   145

 

(دانشكده هنر )

 

 

 

فهرست نمودارها

 

 

 

عنوان                                      صفحه       

 

1-2 فرآیند شكل گیری فرآیند كارآفرینی       41

 

2-2 فرآیند شكل گیری رویداد كارآفرینانه     42

 

3-2 مدل ارائه شده برای تحقیق               102

 

1-4 وضعیت تحصیلات پدر و مادر                119

 

2-4 وضعیت سكونت                            120

 

3-4 متوسط درآمد خانواده                    121

 

4-4 دانشكده ها                             122

 

 

 

مقدمه

 

قافله پیشرفت و توسعه بر توسن زمان همچون تندری ره می پیماید. دستیابی به توسعه به       اصلی ترین دغدغه در بین دولتمردان و مردم بسیاری از كشورهای جهان تبدیل شده است. تغییر و تحولات دهه های اخیر به قدری عمیق و گسترده و سریع اتفاق افتاده است كه تمامی ابعاد و شئونات زندگی فردی، اجتماعی و اقتصادی جوامع بشری را به طور محسوس و نامحسوس، تحت تاثیر قرار داده است. تا جایی كه نگاه به علم و تكنولوژی نیز تغییر كرده است و برنامه های توسعه و نظام های ملی نوآوری در كشورهای جهان مطرح گردیده است، تا از طریق پرورش نیروی انسانی ماهر و خلاق و نوآور به عنوان مهمترین منبع و سرمایه هر كشوری دستیابی به توسعه امكان پذیر شود. این امر خود سبب شده است  تا نگاه جامعه به آموزش عالی و كاركردهای دانشگاه تغییر كند. زیرا كه  دانشگاه به عنوان قلب جامعه جدید نقش تعیین كننده ای در حیات جامعه مدرن دارد، و علاوه بر این كه مركز تولید علم و فناوری است مركز تربیت و پرورش نیروی انسانی متخصص و ماهر برای جامعه است. دانشگاه ها كاركردهای متفاوتی دارد كه بخشی از این كاركردها به وسیله كانون ها و انجمن های دانشجویی انجام می شود. یكی از مهترین نهادها و انجمن های دانشجویی، انجمن های علمی – دانشجویی است كه می توانند در بخش آموزش نقش مكمل را ایفا كنند.

 

انجمن های علمی – دانشجویی قابلیت آن را دارند كه به یافته های جدید علمی توجه كرده و در نشر آنها موثر باشند، زیرا برنامه های آموزشی رسمی نمی توانند به سرعت تغییر كرده و یافته ها و دانش جدید را به مجموعه خود اضافه نمایند. از سوی دیگر، انجمن های علمی دانشجویی

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...