پایان نامه ارشد : بررسی رابطه بین شایستگی های كانونی و روحیه كارآفرینی دانشجویان دانشگاه سمنان |
اهمیت و ضرورت پژوهش 15
اهداف پژوهش 21
پرسشهای پژوهش 21
تعاریف نظری 22
تعاریف عملیاتی 23
فصل دوم: مروری بر پیشینه نظری و تجربی تحقیق 26
بخش اول :كار آفرینی 27
كارآفرینی چیست؟ كارآفرین كیست؟ 27
مفهوم واژه كارآفرینی 28
سیر تاریخی مفهوم كارآفرینی 30
رویكردهای كارآفرینی 34
– رویكرد ویژگیها 34
– رویكرد رفتاری 37
انواع كارآفرین 43
ویژگیهای كارآفرینان 45
بخش دوم: شایستگی های كانونی انجمن های علمی دانشجویی 54
انجمن های علمی دانشجویی 56
نظریه های انجمنهای علمی- دانشجویی 59
تعریف انجمن علمی 61
وجه تمایز انجمنهای علمی با سایر انجمنها 62
ویژگی جوامعی كه انجمنهای علمی در آنها شكل میگیرند 64
تاریخچه انجمنهای علمی دانشجویی خارج از كشور 66
تاریخچه انجمنهای علمی در ایران 69
شاخصههای انجمنهای علمی 71
اهداف انجمنهای علمی-دانشجویی 72
كاركردهای انجمنهای علمی- دانشجویی 73
شایستگیهای انجمنهای علمی-دانشجویی 74
مسایل یا آسیبهای انجمنهای علمی دانشجویی در ایران 82
موانع رشد و توسعه انجمن های علمی دانشجویی در ایران 85
عوامل اساسی توسعه انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاهها 86
تعیین راهبردهای حمایتی دانشگاه و دولت از انجمنهای علمی دانشجویی 87
راهبردهای حمایتی از انجمنهای علمی دانشجویی 90
نقش انجمنهای علمی درخصوص كارآفرینی 93
تحقیقات پیشین 94
– مطالعات انجام شده در ایران 94
– مطالعات انجام شده در خارج 97
– نتیجهگیری 100
فصل سوم: روش تحقیق 103
مقدمه 104
روش تحقیق 105
جامعه آماری 105
نمونه آماری 106
ابزار جمعآوری اطلاعات 107
اعتبار و روایی اندازه ها 113 روایی 113
اعتبار 114
روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده ها 116
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 117
مقدمه 118
بخش توصیفی 118
بخش تحلیلی 135
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری 147
مقدمه 148
بحث و نتیجه گیری 148
پیشنهادات كاربردی و اجرایی 151
پیشنهادات پژوهشی 153
محدودیتهای تحقیق 154
منابع و مآخذ 155
منابع لاتین 162
ضمایم 166
پرسشنامه 167
چکیده انگلیسی 172
فهرست جداول
عنوان صفحه
1-2 ویژگی های كارآفرینان 49
2-2 ثروت سرانه كشورهای جهان 89
1-3 ضرایب پایایی (قابلیت اعتماد) 115
1-4 وضعیت شغل و تحصیلات والدین نمونه 118
2-4 وضعیت سكونت 119
3-4 متوسط درآمد خانواده 120
4-4 شایستگی های كانونی – زندگی شخصی 123 5-4 شایستگی های كانونی – زندگی اجتماعی 125
6-4 شایستگی های كانونی – زندگی شغلی 127
7-4 روحیه كارآفرینی – خلاقیت 128
8-4 روحیه كارآفرینی – توفیق طلبی 129
9-4 روحیه كارآفرینی – آینده نگری 130
10-4 روحیه كارآفرینی – ریسك پذیری 132
11-4 روحیه كارآفرینی – عزت نفس 133
12-4 روحیه كارآفرینی – منبع كنترل درونی 134
13-4 همبستگی كارآفرینی و مولفه های شایستگی های كانونی 136
14-4 همبستگی جزئی كارآفرینی و مولفه های شایستگی های كانونی 137
15-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و زندگی شخصی 139
16-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و زندگی اجتماعی 140
17-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و زندگی شغلی 141
18-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی 142
19-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی 144
(دانشكده علوم انسانی ) 20-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی 144
(دانشكده علوم پایه)
21-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی 145
(دانشكده فنی و مهندسی)
22-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی 145
(دانشكده هنر )
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
1-2 فرآیند شكل گیری فرآیند كارآفرینی 41
2-2 فرآیند شكل گیری رویداد كارآفرینانه 42
3-2 مدل ارائه شده برای تحقیق 102
1-4 وضعیت تحصیلات پدر و مادر 119
2-4 وضعیت سكونت 120
3-4 متوسط درآمد خانواده 121
4-4 دانشكده ها 122
مقدمه
قافله پیشرفت و توسعه بر توسن زمان همچون تندری ره می پیماید. دستیابی به توسعه به اصلی ترین دغدغه در بین دولتمردان و مردم بسیاری از كشورهای جهان تبدیل شده است. تغییر و تحولات دهه های اخیر به قدری عمیق و گسترده و سریع اتفاق افتاده است كه تمامی ابعاد و شئونات زندگی فردی، اجتماعی و اقتصادی جوامع بشری را به طور محسوس و نامحسوس، تحت تاثیر قرار داده است. تا جایی كه نگاه به علم و تكنولوژی نیز تغییر كرده است و برنامه های توسعه و نظام های ملی نوآوری در كشورهای جهان مطرح گردیده است، تا از طریق پرورش نیروی انسانی ماهر و خلاق و نوآور به عنوان مهمترین منبع و سرمایه هر كشوری دستیابی به توسعه امكان پذیر شود. این امر خود سبب شده است تا نگاه جامعه به آموزش عالی و كاركردهای دانشگاه تغییر كند. زیرا كه دانشگاه به عنوان قلب جامعه جدید نقش تعیین كننده ای در حیات جامعه مدرن دارد، و علاوه بر این كه مركز تولید علم و فناوری است مركز تربیت و پرورش نیروی انسانی متخصص و ماهر برای جامعه است. دانشگاه ها كاركردهای متفاوتی دارد كه بخشی از این كاركردها به وسیله كانون ها و انجمن های دانشجویی انجام می شود. یكی از مهترین نهادها و انجمن های دانشجویی، انجمن های علمی – دانشجویی است كه می توانند در بخش آموزش نقش مكمل را ایفا كنند.
انجمن های علمی – دانشجویی قابلیت آن را دارند كه به یافته های جدید علمی توجه كرده و در نشر آنها موثر باشند، زیرا برنامه های آموزشی رسمی نمی توانند به سرعت تغییر كرده و یافته ها و دانش جدید را به مجموعه خود اضافه نمایند. از سوی دیگر، انجمن های علمی دانشجویی
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-08] [ 02:28:00 ب.ظ ]
|