دانلود پایان نامه ارشد : بهینه سازی سیاست کنترل موجودی در یک زنجیره تأمین تک انبا |
1.6 تعاریف اولیه. 6
1.7 قلمرو تحقیق.. 8
1.8 نوآوری 8
1.9 مروری بر مطالب پایاننامه. 8
فصل2 مروری بر ادبیات موضوع. 9
2.1 مقدمه 10
2.2 مدیریت زنجیره تأمین.. 10
2.3 مدیریت موجودی در زنجیره تأمین.. 14
2.4 پیشینه مطالعات انجام شده 21
2.4.1 مدلهای موجودی در زنجیره تأمین.. 21
2.4.2 پیشینه مطالعاتی مسئله SWMR.. 23
2.4.3 پیشینه روشهای حل مسائل SWMR.. 31
2.4.4 پیشینه روشهای فراابتکاری استفاده شده 33
2.4.4.1 الگوریتم ژنتیک چند هدفه با مرتبسازی نامغلوب… 33
2.4.4.2 الگوریتم ﺑﻬﯿﻨﻪﺳﺎزی ازدحام ذرات چند هدفه. 35
فصل3 روش تحقیق.. 37
3.1 مقدمه 38
3.2 مدل ریاضی مسئله. 38
3.2.1 حالت تک هدفه. 41
3.2.2 حالت دو هدفه. 42
3.3 روشهای فراابتکاری.. 44
3.3.1 الگوریتم ژنتیک چندهدفه با مرتبسازی نامغلوب… 44
3.3.1.1 غلبه. 45
3.3.1.2 جبهه پارتو. 46
3.3.1.3 مرتبسازی غیرمغلوب… 46
3.3.1.4 فاصله ازدحامی.. 47
3.3.1.5 عملگر انتخاب… 47
3.3.1.6 عملگرهای ژنتیک… 48
3.3.1.7 سایر ملاحظات… 48
3.3.2 الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات چندهدفه. 49
3.3.2.1 اﻧﺪازه گروه 50
3.3.2.2 اﻧﺪازه ﻫﻤﺴﺎﯾﮕﯽ.. 50
3.3.2.3 ﺿﺮاﯾﺐ ﺳﺮﻋﺖ… 51
3.3.2.4 سایر ملاحظات… 51
3.4 مقایسه الگوریتمها 52
3.4.1 معیار میانگین فاصله از نقطه ایدهآل 52
3.4.2 معیار بیشترین گسترش… 52
3.4.3 معیار یکنواختی.. 53
3.4.4 معیار تعداد جوابهای آرشیو پارتو. 53
3.4.5 معیار پوشش مجموعه. 53
فصل4 تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیات… 54
4.1 مقدمه 55
4.2 نحوه تولید دادهها 55
4.2.1 تولید مسئله. 55
4.2.2 تولید متغیرها 57
4.2.3 نمونه داده 57
4.3 تنظیم پارامترها 59
4.3.1 الگوریتم NSGAΙΙ 60
4.3.2 الگوریتم MOPSO.. 62
4.4 نتایج اجرای الگوریتمها 65
4.5 مقایسه عملکرد الگوریتمها 70
4.6 نتیجهگیری.. 76
فصل5 نتیجهگیری و پیشنهادات… 77
5.1 مقدمه 78
5.2 پاسخ به اهداف تحقیق.. 78
5.3 پاسخ به سوالات تحقیق.. 78
5.4 محدودیتهای مطالعه. 87
5.5 پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 87
منابع و مراجع. 88
پیوست………92
1.1 مقدمه
مدیریت زنجیره تأمین، تضمین میکند که زنجیره تأمین شرکتها به صورت کارا و با هزینههای مناسب عمل کند و به آنها در بهبود موقعیت رقابتی در بازار متلاطم کمک میکند. اگر زنجیره تأمین به خوبی مدیریت گردد، میتواند منجر به استفاده بهتر از منابع، سودبخشی و به دستآورن مزیت رقابتی گردد. در مقایسه با زنجیرههای تأمین سنتی که شرکتها به طور مستقل عمل میکنند، مدیریت زنجیره تأمین شامل ارتباط نزدیک و هماهنگی جریان اطلاعات و مواد است. با کمک اطلاعاتی که راجع به تقاضا، موجودی و تأمین بین اعضا به اشتراک گذاشته میشود، شرکتها به طور گستردهای از سیاستهای هماهنگ برای مدیریت سیستمهای توزیع خود با هدف کاهش هزینههای حمل و نقل و انبارداری استفاده میکنند. مدیریت موجودی به عنوان موضوعی مهم در مدیریت زنجیره تأمین مورد توجه قرار گرفته است. مدیریت کارای موجودی در طول زنجیره تأمین به طور قابل توجهی سطح خدمت به مشتریان را بهبود میبخشد. بنابراین، برای رسیدن به حداقل هزینهها، تعیین مقدار موجودی که در سطوح مختلف باید نگهداری شود، اجتناب ناپذیر است. حداقل کردن هزینه کل در یک زنجیره تأمین با کاهش هزینههای نگهداری و کمبود در کل زنجیره مرتبط است. پیچیدگی این دسته از مسائل با افزایش تعداد محصولات، مراکز توزیع و استفاده از لجستیک شخص ثالث افزایش مییابد که برای یافتن سیاست بهینه باید از روشهای مناسب بهره جست.
1.2 بیان مساله
این پژوهش، درصدد گسترش مدل کنترل موجودی در زنجیره تأمین ارائه شده توسط آقای یانگ و همکاران[2] است که به اختصار SWMR نامیده میشود. زنجیره تأمین فوق شامل چند تأمینکننده، یک انبار و چند خردهفروش است که در آن ظرفیت وسایل نقلیه محدود و تقاضای پسافت مجاز است. مدل فوق به فرم یک مسئله تکهدفه برای کمینهکردن تابع هزینه فرموله شده است که شامل هزینه حمل از تأمینکننده تا انبار و از انبار تا خردهفروش، هزینه نگهداری موجودی توسط خردهفروش و هزینه کمبود میباشد [1].
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-09] [ 05:18:00 ق.ظ ]
|