مبانی نظری تحقیق… 8

 

2-1 . پیشینه تحقیق… 9

 

2-2 . چارچوب نظری… 11

 

2 -2 -1 . تعریف روایت…. 12

 

2 – 2 – 1 – 1 . تعریف روایت از منظر روایت شناسان ( ژرار ژنت و ژپ لینت ولت ) 12

 

2-2-2 . ولادیمیر پروپ… 14

 

2-2-2-1 . نظریه و تعریف روایت از منظر ولادیمیر پروپ… 17

 

2-2-3 . تودوروف… 18

 

2-2-4 . گریماس….. 18

 

2-2-4-1. نظریه و تعریف روایت از منظر گریماس….. 23

 

2 – 2- 5 . کنش….. 24

 

2 – 2 – 6 . طرح شناسی… 25

 

فصل سوم. 29

 

یافته های تحقیق… 29

 

3-1. تعریف شخصیت…. 30

 

3-2 . شخصیت شناسی… 30

 

3-3 . سیرت اشخاص داستان.. 31

 

3-4 . ویژگی های منحصر به فرد شخصیت پردازی در سینما 32

 

3-5 . انواع شخصیت ها و میزان اهمیت آنها 33

 

3-5-1 . نشانه های شخصیت های اصلی… 34

 

3-5-2 . شخصیت های داستانی و زندگی واقعی… 35

 

3-5-3 . اهمیت شخصیت…. 35

 

3-6 . شخصیت پردازی و حوزه تعریفی آن.. 38

 

3-6-1 . روند پرداخت خمیره شخصیت…. 38

 

3-6-2 . انواع شخصیت پردازی… 39

 

3-6-3 . مجموعه تکنیک های شخصیت پردازی… 39

 

3-6-4 . درک درست از شخصیت پردازی… 40

 

3-7 . شخصیت پردازی در فیلمنامه نویسی… 41

 

3-8 . باور پذیر کردن شخصیت…. 41

 

3 – 8 – 1 . ابزار های لازم برای باور پذیر کردن شخصیت…. 42

 

3-8-2 . تغییر پذیری در شخصیت…. 44

 

3-8-3 . کشمکش و تضاد در شخصیت پردازی… 44

 

3-8-4 . احساسات مخاطب و شخصیت ها 46

 

3-8-4-1 . حس همدردی ماندگار نسبت به شخصیت…. 46

 

3-8-4-2 . حس تنفر نسبت به شخصیت…. 47

 

3-9 . شخصیت پردازی افراد شرور. 49

 

3-9-1 . بررسی دو نمونه شخصیت شرور در متون داخل و خارج.. 49

 

3-9-1-1 .  شخصیت های منفی در شاهنامه. 49

 

3-9-1-2 . ضد قهرمان های تراژدی های شکسپیر. 51

 

3-9-2 . نیروی مخالف و شخصیت شرور. 52

 

3-10 . شخصیت زن افسونگر. 57

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

3 – 11 . شر و منشا آن.. 57

 

3 – 11 – 1 . تضاد در عالم و رابطه آن با خیر و شر. 59

 

3 – 11 – 2 . نقش شرور در خلیفه الله شدن انسان.. 61

 

3 – 12 . مفهوم خیر و شر در قرآن و روایات… 63

 

3 – 12 – 1 . شخصیت و شخصیت پردازی در قرآن.. 65

 

3 – 12 – 2 . شیوه ارائه شخصیت ها در قرآن.. 65

 

3 – 12 – 2 – 1 . هدایت انسان.. 66

 

3 – 12 – 2 – 2 . انسان ، آزادی و خلیفه الله شدن.. 67

 

. 68

 

فصل چهارم. 80

 

نتیجه گیری… 80

 

4 – 1 . مقدمه. 81

 

4 – 2 . جمع بندی نتایج.. 82

 

4 – 3 . ارائه راهکارها 83

 

فهرست شکل ها

 

الگوی 2 – 1.. 13

 

الگوی 2 – 2.. 14

 

تصویر 2 – 1.. 21

 

الگوی 2 – 3.. 27

 

تصویر 3 – 1.. 69

 

تصویر 3 – 2.. 70

 

الگوی 3 – 1.. 72

 

الگوی 3 – 2.. 73

 

الگوی 3 – 3.. 74

 

جدول 3 – 1.. 75

 

جدول 3 – 2.. 75

 

جدول 3 – 3.. 76

 

جدول 3 – 4.. 77

 

جدول 3 – 5.. 77

 

تصویر 3 – 3.. 78

 

مقدمه

 

انسان ، به مرور از نقل و روایات قصه ها به سمت نمایش قصه ها پیش رفت و تئاتر را تشکیل داد ، پس از آن به فیلم روی آورد و امروزه اکثر قصه ها را با فیلم نمایش می دهند که فیلمنامه ، مرحله اصلی و مقدماتی آن است و توسط فیلمنامه نویس ، نوشته می شود . حوزه فیلمنامه نویسی نیز به همین منظور به وجود آمد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...