2-3. تعاریف استراتژی…………………………………………………………..…….13

 

2-4. اهمیت استراتژی ………………………………………………………………….14

 

2-5. مدل­های مدیریت راهبردی ………………………………………………………….14

 

2-5-1. مدل فیلیپس………………………………………………………..………….15

 

2-5-2. مدل برنامه‌ریزی استراتژیك برایسون ……………………………………………….15

 

2-5-3. مدل پورتر …………………………………………………………………….15

 

2-5-4. مدل BCG………………………………………………………….……….17

 

2-5-5. مدل SWOT………………………………………………..……………….17

 

2-6. روش شناسی تدوین راهبرد (چارچوبی جامع برای برنامه‌ریزی راهبردی)…………………….19

 

2-7. اجرای راهبرد ………………………………………………………………..….29

 

 

 

 

 

تعیین ماموریت

 

2-8.  فرآیند برنامه‌ریزی استراتژی……………………………………………….……….29

 

2-9. سلسله مراتب استراتژی‌های سازمانی ……………..…………………………….…….32

 

2-10. انواع استراتژی ………………………………………………………………….32

 

2-10-1. استراتژی­های بنگاه …………………………………………………………….34

 

2-10-2. استراتژی­های کسب و کار……………………………………………………….34

 

2-10-3. استراتژی­های وظیفه‌ای ………………………………………………..……….34

 

2-10-4. استراتژی­های عملیاتی …………..……………………………………….…….34

 

2-10-5. استراتژی­های ثبات…………………………………………………………….34

 

2-10-6. استراتژی­های توسعه ……………………………………………….………….35

 

2-10-7. استراتژی­های کاهش…………………………………………………..……….35

 

2-10-8. استراتژی­های ترکیب……………………………………..…………………….35

 

2-11. زمان طراحی استراتژی …………………………………………………..……….35

 

2-12. مأموریت (رسالت)، سازمان ……………………………………………………….35

 

2-13. دورنما یا چشم‌انداز …………………………………………………….……….36

 

2-14. ارزش‌ها و اصول حاکم بر سازمان ………………………………………………….37

 

2-15. اهداف سازمان ………………………………………………………………….37

 

2-16. بررسی عوامل محیط سازمان ……………………………………………………….39

 

2-16-1. عوامل خارجی ……………………………………………………………….39

 

2-16-2. عوامل داخلی …………………………….………………………………….41

 

2-17. فرهنگ و معنای اصطلاحی آن………………………………………………..…….42

 

2-18. ویژگی­های فرهنگ……………………………………………………………….44

 

2-19. اهمیت و نقش فرهنگ در زندگی انسان و جامعه……………………………………….47

 

2-20. مدیریت فرهنگی…………………………..…………………………………….48

 

2-21. برنامه‌ریزی راهبردی فرهنگ……………………………………………………….49

 

2-22. راهبردهای كلان در مدیریت فرهنگی…………………………………………….….49

 

2-23. هیئت­های دینی و مذهبی………………………………………………………….52

 

2-24. کارکرد اجتماعی هیأت­های مذهبی………………………………………….……….52

 

2-25. تاریخچه جلسات و هیئت­های مذهبی در ایران………………………………..……….55

پایان نامه

 

 

2-26. بخش سوم: پیشینه پژوهش……………………………………………..………….56

 

2-26-1. پیشینه پژوهش در داخل کشور ………………………………………………….56

 

2-26-2.  پیشینه پژوهش در سایر کشورها و سازمان‌ها ……………………………………….59

 

2-26. چارچوب پژوهش……………………………………………………………….62

 

فصل سوم: روش ‌شناسی تحقیق…………………………………………………..…….64

 

3-1. مقدمه ………………………………………………………………………….65

 

3-2. روش تحقیق …………………………………………………………………….65

 

3-3. روش‌های گردآوری داده‌ها …………………………………………………..…….65

 

3-3-1. روش کتابخانه‌ای ……………………………………………………………….65

 

3-3-2. روش پیمایشی……………………………………………………..………….65

 

3-4. جامعه و نمونه آماری ……………………………………………………….…….66

 

3-5. پرسشنامه……………………………………………………………………….66

 

3-5- 1. پایایی پرسشنامه ………………………………………………………..…….66

 

3-5-2. روایی ……………………………………………………………………….66

 

3-6. روش تجزیه وتحلیل داده‌ها و الگوی تحلیل …………………………………….…….67

 

3-6-1. تجزیه و تحلیل داده‌ها………………………………………………..………….67

 

3-7. آزمون‌های مورد استفاده…………………………………………………………….67

 

3-8 . نرم افزارهای مورد استفاده………………………………………………………….67

 

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل یافته­ها………………………………………………….….68

 

4-1. مقدمه ………………………………………………………………………….68

 

4-2. آمار توصیفی…………………………………………………………………….69

 

4-2-1. مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر سن…………………………….……….69

 

4-2-2. مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر جنسی…………………………….70

 

4-2-3. مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیرسابقه عضو………………………….70

 

4-3. جمع بندی داده­های حاصل از پرسشنامه بسته……………………………….……….70

 

4-3-1. تجزیه و تحلیل آزمون مقایسه میانگین هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام.……………………………………………………….…………….70

 

4-3-2. اولویت­بندی نقاط با استفاده از آزمون مقایسه میانگین…………………….……….70

 

4-4. تجزیه و تحلیل SWOT……………………………………………………….73

 

4-4-1. بیانیه مأموریت فرهنگی هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام……………….75

 

4-4-2. چشم انداز فرهنگی هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی…………….…….75

 

4-4-3. ماتریس عوامل داخلی هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی………..…….76

 

4-4-4. ماتریس عوامل بیرونی هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلا………………….79

 

4-5. استراتژی­های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی……………………….82

 

4-6. ماتریس برنامه­ریزی استراتژیك كمی(QSPM)، هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام...90

 

4-7. آمار استنباطی……………………………………………….93

 

4-7-1. فرصت‌های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی………………..……….93

 

4-7-2. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف)، برای متغیر فرص…………………….93

 

4-7-3. تجزیه و تحلیل معنی داری فرصت‌ها…………………………………………….94

 

4-7-4. رتبه­بندی فرصت‌های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام……………….96

 

4-8 . تهدید‌های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی……………….……….97

 

4-8-1. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای متغیر تهدیده…………………….97

 

4-8-2. تجزیه و تحلیل معنی داری تهدیدها…………………………………….…….97

 

4-8-3. رتبه­بندی تهدید‌های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام………………….99

 

4-9. قوت‌های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی………………..………….100

 

4-9-1. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای متغیر قوت‌ها……………..…….100

 

4-9-2. تجزیه و تحلیل معنی داری قوت‌ها………………………………….………….100

 

4-9-3. رتبه بندی قوت‌های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام………….……….102

 

4-10.

 

 

 

ضعف‌های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی……………..……….104

 

4-10-1. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای نقاط ضعف‌………………….104

 

4-10-2. تجزیه و تحلیل معنی داری ضعف­ها………………………….…………….104

 

4-10-3. رتبه بندی ضعف‌های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی…………….106

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری………………………………………………….….108

 

5-1. خلاصه تحقیق …………………………………………………………….109

 

5-2. سؤال­های تحقیق………………………………………………………..…….111

 

5- 3. یافته­های تحقیق……………………………………………………….…….111

 

5- 3-1. تجزیه و تحلیل سوات هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام…….111

 

5- 3-2. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل­های آماری هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام……….116

 

5-4. محدودیت­های تحقیق………………………………………………………….118

 

5-5. پیشنهادهای تحقیقاتیبه سایرپژوهشگران………………………………………….119

 

منابع………………………………………………..…………….…………….119

 

پیوست­ها………………………………………………………………..……….120

 

 

 

فهرست جدول­ها

 

جدول1-1.بهره­وران پژوهش…………………………………………………..…….6

 

جدول 4-1. ماتریس عوامل درونی هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام………..….77

 

جدول 4-2. ماتریس عوامل بیرونی هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام……..…….79

 

جدول 4-3. استراتژی های SO………………………………………………….83

 

جدول 4-4. استراتژی های  ST…………………………………………………….85

 

جدول4-5. استراتژی­های  WO…………………………………………………….87

 

جدول 4-6. استراتژی های WT…………………………………………………….88

 

جدول 4-7. ماتریس برنامه­ریزی استراتژیك كمی(QSPM) استراتژی­های so………….….90

 

جدول 4-8. ماتریس برنامه­ریزی استراتژیك كمی(QSPM) استراتژی­های ST…………….91

 

جدول 4-9. ماتریس برنامه­ریزی استراتژیك كمی(QSPM) استراتژی­های WO…………….92

 

جدول4-10. ماتریس برنامه­ریزی استراتژیك كمی(QSPM) استراتژی­های WT…………….92

 

جدول 4-11. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای متغییر فرصت‌ها………………….94

 

جدول 4-12. چك لیست بررسی محیط خارجی فرصت‌ها…………………………..….94

 

جدول 4-13.آزمون t تک نمونه‌ای متغیر فرصت‌ها…………………………………….95

 

جدول 4-14. رتبه­بندی فرصت­های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی…….….96

 

جدول 4-15. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای متغیر تهدیدها…………………….97

 

جدول 4-16. چك لیست بررسی محیط خارجی تهدیدها……………………………….97

 

جدول 4-17. آزمون t تک نمونه‌ای متغیر تهدیدها……………………………………….98

 

جدول4-18. رتبه بندی تهدیدهای هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی……..…….99

 

جدول 4-19. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای متغیر قوت‌ها…………..……….100

 

جدول 4-20. چك لیست بررسی محیط داخلی قوت‌ها……………………………….101

 

جدول4-21. آزمون t تک نمونه‌ای متغیر قوت‌ها……………………………………….102

 

جدول 4-22. رتبه بندی نقاط قوت هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی………….103

 

جدول4-23. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای نقاط ضعف‌…………….……….104

 

جدول 4-24. چك لیست بررسی محیط داخلی ضعف‌ها………………………..……….105

 

جدول 4-25. آزمون t تک نمونه‌ای متغیر ضعف‌ها……………………….………….106

 

جدول 4-26. رتبه بندی نقاط ضعف هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام….107

 

جدول 5-1. نقاط قوت و ضعف هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلا……..112

 

جدول 5-2.  فرصت­ها و تهدیدات هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام……113

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست شکل­ها

 

شکل2-1. مدل رقابتی پورتر.…………………………………………………….. .16

 

شکل2-2. ماتریسی BCG.

 

شکل2-3. ماتریس آنالیز SWOT….……………………………………………………..18

 

شکل2-4. روش شناسی تدوین راهبرد (چارچوبی جامع برای تدوین راهبرد) ………………...19

 

شکل2-5.  فرایند تدوین چشم‌انداز..……………………………………………………..21

 

شکل2-6. ماتریس ارزیابی عوامل خارجی……………………………………………………....23

 

شکل 2-7. ماتریس ارزیابی عوامل داخلی……………………………………………………..24

 

شکل2-8. ماتریس تهدیدات، فرصت‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف..……………………………….27

 

شکل2-9. ماتریس داخلی- خارجی……………………………………………………....27

 

شکل2-10. ماتریس QSPM…..……………………………………………………..29

 

شکل2-11. فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک..……………………………………………………..31

 

شکل2-12. سلسله استراتژی‌های سازمانی……………………………………………………..32

 

شکل2-13. استراتژی‌های گوناگون……………………………………………………..33

 

شکل2-14. ارتباط رسالت، دورنما، ارزش‌های حاکم بر سازمان با اهداف س…………………….37

 

شکل2-15. رابطه بین نیروهای خارجی سازمان….…………………………………………………..40

 

شکل2-16. مدل پژوهش……………………………………………………..62

 

 

 

فهرست نمودارها

 

نمودار4-1. توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر سن……………………………………………….69

 

نمودار 4- 2. توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر جنسیت.…………………………………………70

 

نمودار 4- 3. توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر سابقه عضویت.…………………………………..70

 

نمودار 4-4. موقعیت هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی……………………….81

 

نمودار 4-5. نمودار تارعنکبوتی موقعیت هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی………..8

 

 

 

 

 

چکیده:

 

 امروزه توجه به نقش و اهمیت برنامه­ریزی استراتژیک در دستیابی به اهداف سازمان­ها بسیار افزایش یافته و حتی برخی اندیشمندان علم مدیریت از آن به عنوان منبع کسب مزیت رقابتی یاد می­کنند. هدف از پژوهش حاضر تدوین راهبردهای فرهنگی هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام است، روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی تحلیلی است بدین صورت که ابتدا با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه باز، عوامل داخلی(نقاط قوت و ضعف)، و عوامل خارجی( فرصت­ها و تهدیدهای)، سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام شناسایی و در ادامه با استفاده از پرسشنامه بسته این عوامل به نظرسنجی گذاشته شده است، جهت تجزیه و تحلیل یافته­های تحقیق آزمون­های آماری t­تک نمونه­ای، تحلیل عاملی تأییدی و روش تجزیه و تحلیل SWOT بکار رفته است که در نهایت 17 استراتژی شامل: شش استراتژی­SO، سه استراتژیST، پنج استراتژی WO و سه استراتژی­WT  برای سازمان تدوین و پیشنهاد گردید.

 

 

 

 

 

واژه­های کلیدی: برنامه­ریزی راهبردی، هیئت­های دینی و مذهبی، سازمان تبلیغات اسلامی، استان ایلام، SWOT.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...