2-3  توجه شاعران و نویسندگان به طلوع وغروب خورشید…………………………………………………………….12

 

2-4  تصویر در شعر……………………………………………………………………………………………………………………13

 

2-4-1  نقش ادوات تشبیه در تصویر……………………………………………………………………………………13

 

2-4-2  تصویر در شعر از دیدگاه  نویسندگان  خارجی…………………………………………………………..13

 

2-4-3  اصول ساختن تصویر………………………………………………………………………………………………14

 

2-5  صور خیال………………………………………………………………………………………………………………………….16

 

2-5-1  تشبیه….. ……………………………………………………………………………………………………..16

 

2-5-2  استعاره ……………………………………………………………………………………………………….17

 

2-5-3  کنایه …………………………………………………………………………………………………………..18

 

2-5-4  حقیقت و مجاز……………………………………………………………………………………………..19

 

2-6   عناصر طبیعت درصور خیال……………………………………………………………………………………………….20

 

2-7   ادوار شعر فارسی تا دوره نظامی………………………………………………………………………………………….24

 

2-8  بررسی سبک های شعری تا قرن ششم …………………………………………………………………………………24

 

2-8-1  سبك خراسانی یا تركستانی…………………………………………………………………………………….24

 

2-8-2  مختصات تاریخی دوره سبك خراسانی یا تركستانی…………………………………………………..24

 

2-8-2-1  دوره طاهریان و صفاریان…………………………………………………………………………….24

 

2-8-2-2  دوره سامانیان……………………………………………………………………………………………..25

 

2-8-2-3  دوره غزنویان……………………………………………………………………………………………..25

 

2-8-2-4  پیدا شدن سلجوقیان در دهه سوم قرن پنجم……………………………………………………26

 

2-8-3  مختصات سبك شعرخراسانی…………………………………………………………………………………..26

 

2-9  شعر قرن ششم در عصر نظامی……………………………………………………………………………………………..27

 

2-10  سبک آذربایجانی………………………………………………………………………………………………………………27

 

2-11  مختصات شعر قرن ششم…………………………………………………………………………………………………..28

 

2-12  بررسی قالب شعری و صور خیال در انواع شعر فارسی………………………………………………………..30

 

فصل سوم : شرح احوال و آثار نظامی گنجوی.…………………………………………………………………………..32

 

3-1  زندگی نامه ی نظامی………………………………………………………………………………………………………….33

 

3-1-1   معرفی نظامی……………………………………………………………………………………………………….33

 

3-1-2   والدین و انساب…………………………………………………………………………………………………..33

 

3-1-3   شهر گنجه…………………………………………………………………………………………………………..34

 

3-1-4   همسر و فرزندان………………………………………………………………………………………………….34

 

3-1-5   مذهب نظامی………………………………………………………………………………………………………35

 

3-1-6   نظامی و افکار صوفیانه…………………………………………………………………………………………35

 

3-1-7   نظامی و دانش های زمان………………………………………………………………………………………35

 

3-1-8   نظامی و معاصران…………………………………………………………………………………………………37

 

3-1-9   شیوه ی شاعری…………………………………………………………………………………………………..37

 

3-2  آثار نظامی…………………………………………………………………………………………………………………………38

 

3-2-1  مخزن الاسرار……………………………………………………………………………………………………….38

 

3-2-2  خسرو و شیرین…………………………………………………………………………………………………….39

 

3-2-3  لیلی و مجنون……………………………………………………………………………………………………..40

 

3-2-4  هفت پیكر…………………………………………………………………………………………………………..41

 

3-2-5  اسكندر نامه………………………………………………………………………………………………………..41

پایان نامه

 

 

فصل چهارم : بررسی تصویرگری طلوع و غروب خورشید در خمسه نظامی.………………………………43

 

4-1  تصویرگری طلوع و غروب خورشید در خمسه نظامی…………………………………………………………..44

 

4-1-1  تصویرگری طلوع………………………………………………………………………………………………..44

 

4-1-2  تصویرگری غروب………………………………………………………………………………………………52

 

4-2  صور خیال طلوع و غروب خورشید در خمسه نظامی……………………………………………………………57

 

4-2-1  تشبیه………………………………………………………………………………………………………………….57

 

4-2-1-1  تشبیه از خورشید- صبح- روز……………………………………………………………58

 

4-2-1-2  تشبیه از ماه- شب…………………………………………………………………………….80

 

4-2-2  استعاره وانواع آن…………………………………………………………………………………………………92

 

4-2-2- 1  استعاره مصرّحه……………………………………………………………………………….92

 

4-2-2-1-1  استعاره مصرّحه از خورشید- صبح- روز…………………………………..92

 

4-2-2-1-2  استعاره مصرّحه از ماه- شب……………………………………………………114

 

4 -2-2- 2  استعاره مکنیّه (تشخیص)………………………………………………………………….122

 

4 -2-2- 2-1  استعاره مکنیّه (تشخیص) از خورشید- صبح- روز……………………123

 

4 -2-2- 2-2  استعاره مکنیّه (تشخیص) از ماه- شب…………………………………….130

 

4-2-3  کنایه……………………………………………………………………………………………………………………136

 

4-2-3-1  کنایه از خورشید- صبح- روز…………………………………………………………….136

 

4-2-3-2  کنایه از ماه- شب………………………………………………………………………………147

 

4-2-4  مجاز…………………………………………………………………………………………………………………..153

 

4-2-5  طلوع و غروب با توجه به اعتقادات مذهبی نظامی………………………………………………….. 157

 

فصل پنجم : نتیجه گیری.………………………………………………………………………………………………………….160

 

نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………….161

 

جدول ها و نمودارها………………………………………………………………………………………………………………….163

 

فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………………………………….165

 

Abstract ………………………………………………………………………………………………………………………………167

 

چکیده :

 

طبیعت با جلوه‌های زیبا، همیشه همه انسانها بویژه شاعران و نویسندگان را تحت تاثیر قرار داده و پیوسته ستایش و توصیف شده و بازتاب گسترده ای در آثار آنان داشته است. در این میان خورشید، به عنوان یک پدیدۀ نجومی و تصاویر مربوط به آن زمینۀ ساخت مضامین و معانی بلند ادبی شده است و بیشترین سهم را در مجسّم کردن خیالات شاعران در متون مختلف ادب فارسی داشته است. هدف از تحقیق حاضر بررسی تصویرگری طلوع و غروب خورشید و چگونگی استفاده از صور خیال در خمسۀ نظامی است. نتایج تحقیق نشان داد که نظامی در مثنوی خمسه (پنج گنج) می‌كوشد تا با زبان هنر سخن بگوید. او توانسته است با تصویرسازی‌های بی‌نظیر و با تلفیق عرفان، شرع، حكمت، زهد و عشق زیبایی منظومه‌های خویش را جاودانه سازد. و در این میان او به میزان قابل توجه ای در تصویرگری طلوع و غروب خورشید از صور خیال استفاده کرده است که بخش اعظم آن به کارگیری صور خیال نظامی در پنج گنج استعاره از نوع مصرّحه می باشد. وهمچنین به میزان بسیار زیادی نظامی در تصویر گری طلوع و غروب خورشید از عبارات و مضامین و قصص واحادیث قرآنی استفاده كرده است‌ که از اعتقادات مذهبی و اطلاعات سرشار او در این زمینه نشأت گرفته است.

 

کلید واژه :  طلوع، غروب، تصویرگری، صورخیال، پنج گنج، نظامی گنجوی

 

1 – فصل اول (کلیات تحقیق)

 

1 – 1     مقدمه :

 

نظامی یکی ازشاعران بزرگ در تاریخ ادب فارسی است که در ایجاد تصاویر بکر و بدیع هنرنمایی های بسیار زیبایی داشته است. از جمله تصویر آفرینی های نظامی می توان به تصاویر طلوع وغروب خورشید اشاره کرد که به کرّات در شعر خود به کار برده است، عمومأ تصویر سازی های شاعرانه تنها در عصر و زمانه ی آفرینش شعر تازگی خاصی دارد امّا با گذشت زمان گرد رخوت بر آن نشسته و تازگی خود را از دست می دهد امّا شعر حکیم سخن نظامی از این نقیصه مبرّاست، به گونه ای که خواننده با خواندن شعر او و درک تصاویر او احساس کهنگی نمی کند که این امر به جهت زیبایی و بدیع بودن تصاویر شعری نظامی است که اجازه کهنگی به آن نداده است.

 

هدف و انگیزه این تحقیق بررسی تصویرگری طلوع و غروب خورشید در آثار نظامی بوده است تا هنرنمایی این شاعر بزرگ را در معرض نمایش بگذارد و از آنجایی که این موضوع در آثار شاعران بزرگی همچون فردوسی و خاقانی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است بررسی این موضوع در آثار شاعر بزرگی چون نظامی نیز خالی از فایده نخواهد بود از اینرو تصمیم گرفتم با بضاعت اندک خود به بررسی این موضوع بپردازم.

 

در این پایان نامه سعی شده است با تعمق و تأمل بیشتر در پنج گنج هنرنمایی نظامی در زمینه تصویر سازی ها ی طلوع و غروب خورشید بررسی شود و چگونگی استفاده وی از صور خیال مورد تجزبه و تحلیل قرار گیرد .

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...