پایان نامه اعاده حیثیت در فقه امامیه و بررسی تحولات آن در حقوق کیفری ایران |
3-1دین مسیحیت ………………………………………………………………………………………..13
3- 2دین اسلام ……………………………………………………………………………………………15
4- حقوق موضوعه ………………………………………………………………………………………18
4-1 ایران …………………………………………………………………………………………………19
4-2قبل از انقلاب اسلامی………………………………………………………………………………..20
4-3بعد از انقلاب اسلامی ……………………………………………………………………………….20
4-4نظریه منسوخ شدن اعاده حیثیت …………………………………………………………………….21
4-5 نظریه بقای قوانین اعاده حیثیت……………………………………………………………………..23
4-6 سایر کشورها………………………………………………………………………………………..25
4-7 فرانسه……………………………………………………………………………………………….26
فصل سوم :مبانی نظری و قلمرو اعاده حیثیت
1- مبانی نقلی…………………………………………………………………………………………….28
1-1 آیات قرآن كریم ……………………………………………………………………………………..28
1-2 سنت………………………………………………………………………………………………….35
1-3 روایات………………………………………………………………………………………………36
1-3-1 پاك شدن بعد از اقامه حد …………………………………………………………………………36
1-3-2 پذیرش شهادت پس از توبه ………………………………………………………………………37
1-3-3 تكریم شخصیت و تكیه بر داشته های الهی آدمیان ………………………………………………40
1-3-4 مهرورزی و جلب اعتماد افراد…………………………………………………………………..41
1-3-5 تكیه بر نقاط مثبت افراد مجرم …………………………………………………………………..41
1-3-6خوش بینی و رفتار متربی ………………………………………………………………………..42
1-3-7 تغافل و پوشاندن خطای افراد ……………………………………………………………………43
1-3-8 چشم پوشی و عفو ………………………………………………………………………………..44
2- مبانی عقلی اعاده حیثیت ……………………………………………………………………………45
2-1 هدف ذهنی مجازات …………………………………………………………………………………45
2-2 هدف عینی مجازات …………………………………………………………………………………46
3- مبانی اعاده حیثیت در قانون اساسی …………………………………………………………………47
4- قلمرواعاده حیثت
4-1 قلمرواعاده حیثیت در زمان …………………………………………………………………………49
4-2 قلمرو اعاده حیثیت در مكان ………………………………………………………………………..52
فصل چهارم:تبیین اقسام ،آثارو احكام اعاده حیثیت در قانون و فقه امامیه
1- اقسام اعاده حیثیت …………………………………………………………………………………..54
1ـ1 اعاده حیثیت قضایی …………………………………………………………………………………54
2- ا عاده حیثیت قانونی …………………………………………………………………………………..56
2-آثار اعاده حیثیت ………………………………………………………………………………………57
2-1-ایجاد سابقه محكومیت و درج در سجل قضایی …………………………………………………..60
3-تشدید مجازات تكرار جرم در حقوق كیفری ایران ………………………………………………….61
4- كیفرهای تبعی و اعاده حیثیت در فقه امامیه ………………………………………………………63
4-1 شهادت دروغ ……………………………………………………………………………………….63
4-2 حد قذف …………………………………………………………………………………………….64
4-3 قتل ………………………………………………………………………………………………….65
4-4 خودكشی …………………………………………………………………………………………….66
4-5 اجرای حد …………………………………………………………………………………………..67
4-6 ارتداد ……………………………………………………………………………………………….68
4-6-1محرومیت از حق مالكیت ………………………………………………………………………..69
4-6-2 محرومیت از حق زوجیت ………………………………………………………………………70
4-7 شخص مشمول قذف ………………………………………………………………………………. 71
5-جایگاه اعاده حیثیت در فقه امامیه ………………………………………………………………….72
5-1 اجرای مجازات و پاك شدن مجرم در فقه امامیه …………………………………………………73
5-2 تا سیسهای مشابه اعاده حیثیت …………………………………………………………………….76
6- قاعده جب …………………………………………………………………………………………….77
6-1 ماهیت قاعده اسلام یجب ما قبله…………………………………………………………………….78
6-2شرایط جریان قاعده جب……………………………………………………………………………..79
6-3 قاعده التوبه تجب ما قبلها من الكفر و المعاصی و الذنوب…………………………………………81
7– توبه …………………………………………………………………………………………………..81
7-1 زمان توبه در جرایم مستوجب حد………………………………………………………………….82
7-2 توبه در قانون مجازات اسلامی …………………………………………………………………….85
7-3 سقوط مجازات ……………………………………………………………………………………..86
7-4 قابلیت عفو توسط امام ………………………………………………………………………………87
7-5 اقرار قرینه ای بر پشیمانی و توبه است……………………………………………………………89
7-6 روایت………………………………………………………………………………………………..89
7-7 توبه و صدق عفیف شدن مجرم ……………………………………………………………………90
7-8 احراز توبه …………………………………………………………………………………………94
نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………… 98
راهکار ……………………………………………………………………………………………………99
منابع و مآخذ فارسی ……………………………………………………………………………………100
چکیده
اعاده حیثیت در قوانین و مقررات حقوقی در دو معنا بکار رفته است. معنای اول آن معنای عام است که عبارت است از ترمیم و جبران خسارت ناشی از حیثیت از دست رفته ی شخص. معنای دوم آن در بر دارنده ی یک تاسیس حقوقی است که به هدف ابراز رافت قانونگزار به شخص است که مجرم مجازات مورد حکم را تحمل کرده است و با ابراز رفتار شایسته ،نشان داده است که آمادگی ورود به جامعه را دارد.وتاسیس نهاد اعاده حیثیت یک قاعده منطقی عقلی است که با قانون اساسی و شرع مقدس مغایرت ندارد و مانع وقوع و تکرار جرم میگردد و باعث تشویق مجرمان به خودسازی میشود. این نهاد ، برخاسته از اصول و مبانی فقهی حقوقی است که با توجه به قواعد حاکم باید آن را درتاسیسهای با ارزش و منحصر به فردی چون توبه و قاعده جب را جستجو کرد .واژگان کلیدی :اعاده حیثیت، مجازات تبعی ،محکومیت موثر ،سجل قضایی ،توبه ،قاعده جب.
فصل اول:
کلیات
مقدمه
از قدیم الایام در جوامع مختلف بشری ، مجرم مورد شماتت و سرزنش قرار میگرفته است و تمایـل نهادهـای مختلـف اجتماعی بر مجازات شخصی كه اقدام به شكستن هنجارهای پذیرفته شده آن جامعه نموده است پوشیده نیست . لیكن به تدریج و البته در جوامع مذهبی بر اساس تعالیم ادیان الهی، این تفكر كه اعمال مجازات صـرفاً بـا رویكـرد تنبیـه مجـرم نیست بلكه باید هدف والای باز اجتماعی شدن و اصلاح مجرم نیز مدنظرقرار بگیرد ، تقویت گردید اعاده حیثیـت نیـز در این خصوص دارای جایگاه ویژه ای است به گونه ای كه كمتر جامعه ای را می توان یافت كـه شـرایط و چگـونگی تحقق اعاده حیثیت را تبدیل به قانون ننموده باشد و این امر بیانگر اهمیـت والای ایـن نهـاد اسـت . لـذا بررسـی مبـانی و چارچوب این نهاد در حقوق كیفری ایران و با لطبع حقوق اسلامی ، بالاخص فقه امامیه نظر بـه اینكـه زیـر بنـای حقـوق كیفری ایران می باشد اهمیت قابل توجهی دارد .
اینكه اساساً نهاد اعاده حیثیت در متون اسلامی مورد تأیید قرار گرفته است یا خیر و در صورت مثبت بودن پاسخ، دلائـل آن، قلمرو نهاد مزبور، و بررسی تطبیقی، از جمله اموری است كه تلاش گردیده است به آنها پرداخته شود .
بیان مسئله
بواسطه ارتكاب جرم توسط مجرمین و بروز حالـت خطرنـاك توسـط ایـشان جامعـه ایـشان را از برخـی از حقوق اجتماعی محروم میكند تا به این واسطه درس عبرتی برای دیگران باشد و خود مجرم نیز دوباره قصد ارتكاب جـرم نكند و از طرفی ابراز ندامت و پشیمانی از ناحیه مجرم باید پاداش به دنبال داشـته باشـد و حیـات اجتمـاعی فـرد را بـه او برگرداند .حیات اجتماعی یكی از اصلی ترین حقوقی است كه در زندگی معنا پیدا می كند و بدون حیات اجتماعی فرد نمی تواند زندگی خوب و سعادتمندی داشته باشد . حال اگر این حیات اجتماعی و حقوقی به خطر افتد ممكن است فرد به بیراهه برود . زیرا دیگر برای او زندگی و زیستن بدون داشتن حقوق اجتماعی معنا و مفهومی نخواهد داشت .
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-08] [ 11:59:00 ق.ظ ]
|