• سوالات یا فرضیه های تحقیق ………………………………………………………………………………………………………… 13

 

  • روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………. 13

     

      • جامعه آماری و حجم آن ……………………………………………………………………………………………………………….. 13

     

    • برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………………… 13

 

  • روش گردآوری اطلاعات ………………………………………………………………………………………………………………. 14

 

  • روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………… 14

 

  • متغییرها و واژه های کلیدی …………………………………………………………………………………………………………… 14

 

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

 

بخش اول:

 

مدیریت دانش

 

2-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 18

 

2-1-1- تاریخچه مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………………………………. 20

 

2-1-2- دانش: تعاریف و دسته بندی ها…………………………………………………………………………………………………………. 22

 

2-2-2-1- تعریف دانش………………………………………………………………………………………………………………………………. 23

 

2-2-2-2- دسته بندی دانش…………………………………………………………………………………………………………………………. 23

 

2-1-3- انواع دانش……………………………………………………………………………………………………………………………………… 25

 

2-1-3-1- تقسیم بندی ارسطو…………………………………………………………………………………………………………………….. 25

 

2-1-3-2- دانش ضمنی و دانش صریح………………………………………………………………………………………………………….. 25

 

 

 

  عنوان                                                                                                                            صفحه

 

2-1-3-3- دانش شخصی و دانش سازمانی…………………………………………………………………………………………………….. 26

 

2-1-3-4- انواع دانش بر مبنای کارکرد………………………………………………………………………………………………………….. 27

 

2-1-3-5- تقسیم بندی مک لوپ………………………………………………………………………………………………………………….  28

 

2-1-3-6- دانش رسمی و دانش سازمانی………………………………………………………………………………………………………. 29

 

2-1-4- تعریف مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………………………………..  30

 

2-1-4-1- دلایل اهمیت به کارگیری مدیریت دانش………………………………………………………………………………………… 33

 

2-1-4-2- عوامل اصلی موفقیت مدیریت دانش از دیدگاه محققین…………………………………………………………………….. 36

 

2-5-1- استراتژی های مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………………………. 37

 

2-1-6- چرخه مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………………………………….. 38

 

2-1-6-1- چرخه مدیریت دانش مک الوری…………………………………………………………………………………………………… 39

 

2-1-6-2- چرخه مدیریت دانش بیوکویتز و ویلیامز…………………………………………………………………………………………. 40

 

2-1-6-3- چرخه مدیریت دانش یکپارچه داکلر………………………………………………………………………………………………. 41

 

2-1-7- راهبردهای مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………………  42

 

2-1-7-1- راهبردهای ساختاری……………………………………………………………………………………………………………………. 42

 

2-1-7-2- راهبردهای فرهنگی……………………………………………………………………………………………………………………… 43

 

2-1-7-3- راهبردهای فناوری………………………………………………………………………………………………………………………. 45

 

2-1-8- مدل های مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………………….. 46

 

2-1-8-1- مدل عمومی دانش………………………………………………………………………………………………………………………. 46

 

2-1-8-2- مدل سوناسی و سوری………………………………………………………………………………………………………………… 47

 

2-1-8-3- مدل بک من………………………………………………………………………………………………………………………………. 48

پایان نامه

 

 

2-1-8-4- مدل پایه های ساختمان دانش………………………………………………………………………………………………………  48

 

2-1-8-5- مدل مک الروی…………………………………………………………………………………………………………………………  51

 

2-1-8-6- مدل پیتر گوشتاک……………………………………………………………………………………………………………………..  52

 

2-1-8-7- مدل استیو هالس……………………………………………………………………………………………………………………….. 53

 

  عنوان                                                                                                                            صفحه

 

2-1-8-8- مدل شش بعدی مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………… 55

 

2-1-8-9- مدل کلی سختار نظام های مدیریت دانش…………………………………………………………………………………….. 56

 

2-1-8-10- مدل کافرا……………………………………………………………………………………………………………………………….. 57

 

2-1-8-11- مدل نوناکا و تاکه اوچی……………………………………………………………………………………………………………… 58

 

2-1-8-12- مدل هیستینگ…………………………………………………………………………………………………………………………… 61

 

2-1-8-13- مدل مدیریت دانش میلتون…………………………………………………………………………………………………………. 61

 

2-1-8-14- الگوی بوکویتز و ویلیامز……………………………………………………………………………………………………………. 64

 

2-1-8-15- مدل بویست…………………………………………………………………………………………………………………………….. 65

 

2-1-8-16- مدل مدیریت دانش بنیادی در سازمان…………………………………………………………………………………………. 66

 

2-1-8-17- مدل ادل و گریسون………………………………………………………………………………………………………………….. 68

 

2-1-8-18- مدل هفت سی ………………………………………………………………………………………………………………………. 71

 

بخش دوم:

 

کارآفرینی سازمانی

 

2-2- کارآفرینی سازمانی………………………………………………………………………………………………………………………………. 72

 

2-2-1- مفهوم و تعاریف کارآفرینی……………………………………………………………………………………………………………….. 72

 

2-2-2- تاریخچه کارآفرینی………………………………………………………………………………………………………………………….. 74

 

2-2-3- تعریف کارآفرین……………………………………………………………………………………………………………………………… 75

 

2-2-3-1- صفات و ویژگی های کارآفرینان……………………………………………………………………………………………………. 76

 

2-2-4- انواع کارآفرینی………………………………………………………………………………………………………………………………… 79

 

2-2-4-1- کارآفرینی فردی………………………………………………………………………………………………………………………….. 80

 

2-2-4-2- کارآفرینی درون سازمانی………………………………………………………………………………………………………………. 80

 

2-2-4-3- کارآفرینی سازمانی………………………………………………………………………………………………………………………. 80

 

2-2-4-4- کارآفرینی شرکتی…………………………………………………………………………………………………………………………. 81

 

 

 

  عنوان                                                                                                                            صفحه

 

2-2-4-5- کارآفرینی اداری…………………………………………………………………………………………………………………………… 82

 

2-2-4-6- کارآفرینی از راه دور…………………………………………………………………………………………………………………….. 82

 

2-2-4-7- کارآفرینی فرصت گرایانه……………………………………………………………………………………………………………… 82

 

2-2-4-8- کارآفرینی اطلاعاتی……………………………………………………………………………………………………………………… 83

 

2-2-4-9- کارآفرینی دولتی………………………………………………………………………………………………………………………….. 83

 

2-2-4-10- کارآفرینی اکتسابی…………………………………………………………………………………………………………………….. 83

 

2-2-5- تعریف کارآفرینی سازمانی………………………………………………………………………………………………………………… 83

 

2-2-5-1- ویژگی های کارآفرینان سازمانی…………………………………………………………………………………………………….. 86

 

2-2-5-2- عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی………………………………………………………………………………………………….. 88

 

2-2-5-2-1- عوامل زمینه ای موثر بر کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………………………  89

 

2-2-5-2-2- عوامل ساختاری موثر بر رفتار کارآفرینی سازمانی………………………………………………………………………… 89

 

2-2-5-3- ویژگی های سازمان های کارآفرین…………………………………………………………………………………………………. 91

 

2-2-5-3-1- ابعاد ساختاری…………………………………………………………………………………………………………………………. 91

 

2-2-5-3-2- ابعاد محتوایی………………………………………………………………………………………………………………………….. 94

 

2-2-5-4-  موانع و محدودیت های کارآفرینی در سازمان………………………………………………………………………………… 95

 

2-2-6- الگوهای کارآفرینی در سازمان………………………………………………………………………………………………………….. 96

 

2-2-6-1- الگوی کارآفرینی سازمانی کورنوال و پرلمن……………………………………………………………………………………. 96

 

2-2-6-2- مدل ترغیب کارافرینی کوراتکو و هاجتس………………………………………………………………………………………. 97

 

2-2-6-3- مدل کارآفرینی سازمانی فرای………………………………………………………………………………………………………… 99

 

2-2-6-4- مدل4E……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 100

 

2-2-6-5- مدل کارآفرینی سازمانی آنتونیک و هیسریچ…………………………………………………………………………………….. 101

 

2-2-6-6- مدل کارآفرینی سازمانی کوراتکو و همکارانش………………………………………………………………………………… 107

 

2-2-6-7- مدل کارآفرینی اکهس و نک………………………………………………………………………………………………………… 109

 

2-2-6-8- مدل کارآفرینی سازمانی تامپسون…………………………………………………………………………………………………. 110

 

  عنوان                                                                                                                              صفحه

 

بخش سوم:

 

2-3- ارتباط مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………………………………………. 112

 

بخش چهارم:

 

2-4- پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور …………………………………………………………………………… 113

 

2-4-1- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ……………………………………………………………………………………………. 113

 

2-4-2- تحقیقات انجام شده در داخل کشور ……………………………………………………………………………………………….. 116

 

بخش پنجم:

 

2-5- معرفی قلمرو تحقیق …………………………………………………………………………………………………………….. 119

 

فصل سوم: روش شناسی پژوهش

 

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………..126

 

3-1- نوع و روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………… 126

 

3-2- جامعه آماری مورد بررسی……………………………………………………………………………………………………..  127

 

3-2-1- جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………..127

 

3-2-2- نمونه آماری……………………………………………………………………………………………………………………… 127

 

3-2-3- واحد تحلیل……………………………………………………………………………………………………………………… 128

 

3-3- شیوه و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………………. 128

 

3-4- روش و ابزار گردآوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………….. 128

 

-4-1- ساختار پرسش نامه مدیریت دانش……………………………………………………………………………………….. 129

 

3-4-2- ساختار پرسش نامه کارافرینی سازمانی………………………………………………………………………………… 130

 

3-5- روایی و پایایی پژوهش………………………………………………………………………………………………………….. 131

 

3-5-1- روایی پرسش نامه……………………………………………………………………………………………………………… 131

 

3-5-2- پایایی پرسش نامه……………………………………………………………………………………………………………… 131

 

 

 

  عنوان                                                                                                                  صفحه

 

3-6- روش های جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………… 132

 

3-7- روش های آماری………………………………………………………………………………………………………………….. 133

 

فصل4: یافته های تحقیق

 

4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………… 135

 

4-2-  تحلیل های آمار توصیفی اطلاعات جمعیت شناختی…………………………………………………………………. 135

 

4-2-1- جنسیت …………………………………………………………………………………………………………………………… 135

 

4-2-2- سن ………………………………………………………………………………………………………………………………… 136

 

4-2-3- وضعیت تاهل ………………………………………………………………………………………………………………….. 138

 

4-2-4- مدرک تحصیلی ………………………………………………………………………………………………………………… 138

 

4-2-5- رشته تحصیلی ……………………………………………………………………………………………………………………139

 

4-2-6- سابقه خدمت …………………………………………………………………………………………………………………… 141

 

4-3- شاخص های توصیفی متغییرهای پژوهش…………………………………………………………………………………. 142

 

4-3-1- مدیریت دانش و مولفه های آن …………………………………………………………………………………………… 142

 

4-3-2- کارآفرینی سازمانی و مولفه های آن …………………………………………………………………………………….. 143

 

4-4- آمار استنباطی و آزمون فرضیه ها …………………………………………………………………………………………….. 144

 

4-4-1- بررسی فرض نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف …………………………… 144

 

4-4-2- تحلیل رگرسیون ابعاد مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی …………………………………………………….. 151

 

فصل5: نتیجه گیری و پیشنهادات

 

5-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………… 153

 

5-2- نتایج پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………… 153

 

5-2-1- بحث در رابطه با نتایج به دست آمده از پیشینه پژوهش…………………………………………………………… 153

 

5-2-2- بحث در رابطه با نتایج بدست آمده از تحلیل توصیفی…………………………………………………………….. 154

 

 

 

   عنوان                                                                                                                صفحه

 

5-2-3- بحث در رابطه با نتایج به دست آمده از فرضیه های پژوهش……………………………………………………. 155

 

5-2-3-1- نتایج استنباطی پژوهش…………………………………………………………………………………………………… 155

 

5-3- پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………………….. 157

 

5-3-1- پیشنهادات کاربردی ………………………………………………………………………………………………………….. 157

 

5-3-2- پیشنهادها برای فرضیات فرعی پژوهش………………………………………………………………………………… 148

 

5-3-3- پیشنهادات پژوهشی…………………………………………………………………………………………………………… 150

 

5-4- محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………. 151

 

منابع و ماخذ……………………………………………………………………………………………………………………………..

 

پیوست1: پرسش نامه…………………………………………………………………………………………………………………..

 

فهرست شکل ها

 

  عنوان                                                                                                                 صفحه

 

شکل(1-1) مدل تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….. 12

 

شکل(2-1) انواع دانش………………………………………………………………………………………………………………………. 28

 

شکل(2-2) فرایندهای اصلی در چرخه مدیریت دانش………………………………………………………………………….. 39

 

شکل(2-3) چرخه مدیریت دانش بوکویتز و ویلیامز……………………………………………………………………………… 40

 

شکل(2-4) چرخه مدیریت دانش یکپارچه…………………………………………………………………………………………… 41

 

شکل(2-5) مدل عمومی مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………….. 46

 

شکل(2-6) زیرسیستم های مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………… 47

 

شکل(2-7) مدل پایه های ساختمان مدیریت دانش………………………………………………………………………………. 49

 

شکل(2-8) مراحل مدیریت دانش از دیدگاه گوشتاک…………………………………………………………………………… 53

 

شکل(2-9) مدل مبتنی بر فرایندهای دانش…………………………………………………………………………………………… 54

 

شکل(2-10) مدل مدیریت دانش فیل پری و الیکاتومی………………………………………………………………………….. 55

 

شکل(2-11) مدل ساختاری مدیریت دانش………………………………………………………………………………………….. 57

 

شکل(2-12) مدلKAFRA ……………………………………………………………………………………………………………. 58

 

شکل(2-13) مدل حلزونی نوناکا و تاکه اوچی……………………………………………………………………………………… 59

 

شکل(2-14) مدل مدیریت دانش میلتون……………………………………………………………………………………………… 63

 

شکل(2-15) الگوی فرایند مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………. 65

 

شکل(2-16) مدل بویست…………………………………………………………………………………………………………………. 66

 

شکل(2-17) مدل دانش بنیادی…………………………………………………………………………………………………………… 67

 

شکل(2-18) مدل مبتنی بر فرایندها و فراهم کننده های مدیریت…………………………………………………………….. 69

 

شکل(2-19) مدل هفت سی……………………………………………………………………………………………………………….. 71

 

شکل(2-20) انواع کارآفرینی……………………………………………………………………………………………………………… 81

 

شکل(2-21) عوامل موثر بر کارآفرینی………………………………………………………………………………………………… 91

 

شکل(2-22) مدل کارآفرینی سازمانی کورنوال و پرلمن…………………………………………………………………………. 97

 

شکل(2-23) مدل کوراتکو و هاتجس………………………………………………………………………………………………….. 98

 

شکل(2-24) مدل کارآفرینی سازمانی4Eزاویر مندوزا…………………………………………………………………………… 101

 

شکل(2-25) کارآفرینی سازمانی آنتونیک و هیسریچ……………………………………………………………………………… 104

 

شکل(2-26) مدل تکاملی کارآفرینی سازمانی کوراتکو و همکارانش………………………………………………………. 109

 

شکل(2-27) مدل کارافرینی سازمانی اکهس و نک……………………………………………………………………………….. 110

 

شکل(2-28) مدل کارآفرینی سازمانی تامپسون…………………………………………………………………………………….. 111

 

فهرست جداول

 

عنوان                                                                                                                    صفحه

 

جدول(2-1) نخستین تلاش ها در راستای مدیریت دانش……………………………………………………………………… 21

 

جدول(2-2) عوامل اصلی موفقیت مدیریت دانش از دیدگاه محققین………………………………………………………. 36

 

جدول(2-3) استراتژی های مدیریت دانش………………………………………………………………………………………….. 37

 

جدول(2-4) چرخه های مدیریت دانش از دیدگاه صاحب نظران…………………………………………………………… 42

 

جدول(2-5) ابزار استفاده از فرایند دانش……………………………………………………………………………………………… 51

 

جدول (3-1) گویه های مدیریت دانش ……………………………………………………………………………………………… 129

 

جدول (3-2) گویه های کارآفرینی سازمانی ………………………………………………………………………………………. 129

 

جدول (3-3) پرسش نامه مدیریت دانش …………………………………………………………………………………………… 130

 

جدول (3-4) پرسش نامه کارآفرینی سازمانی ……………………………………………………………………………………… 130

 

جدول(3-5) میزان آلفای کرونباخ محاسبه شده برای پرسش نامه……………………………………………………………. 132

 

جدول(4-1) فراوانی و درصد فراوانی جنسیت افراد شرکت کننده…………………………………………………………… 136

 

جدول(4-2) نتایج مربوط به متغییر سن افراد شرکت کننده…………………………………………………………………….. 137

 

جدول(4-3) نتایج مربوط به متغییر وضعیت تاهل افراد شرکت کننده………………………………………………………. 138

 

جدول(4-4) نتایج مربوط به متغییر مدرک تحصیلی در افراد شرکت کننده……………………………………………….. 139

 

جدول(4-5) نتایج مربوط به متغییر رشته تحصیلی در افردا شرکت کننده………………………………………………… 140

 

جدول(4-6) نتایج مربوط به متغییر سابقه خدمت در افراد شرکت کننده………………………………………………… 141

 

جدول(4-7) شاخص های توصیفی مدیریت دانش و مولفه های آن……………………………………………………… 142

 

جدول(4-8) شاخص های توصیفی کارآفرینی سازمانی و مولفه های آن……………………………………………….. 143

 

جدول(4-9) نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف………………………………………………………………………………… 145

 

جدول(4-10) ارتباط بین خلق دانش با کارافرینی سازمانی…………………………………………………………………… 146

 

جدول(4-11) ارتباط بین ذخیره و نگهداری دانش با کارافرینی سازمانی…………………………………………………. 146

 

 

 

عنوان                                                                                                                    صفحه

 

جدول(4-12) ارتباط بین انتقال دانش با کارآفرینی سازمانی………………………………………………………………….. 147

 

جدول(4-13) ارتباط بین بکارگیری دانش با کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………. 148

 

جدول(4-14) بررسی مطلوبیت  مدیریت دانش و ابعاد آن ……………………………………………………………………148

 

جدول(4-15) بررسی مطلوبیت کارآفرینی سازمانی و ابعاد آن…………………………………………………………………149

 

جدول(4-16) جدول نتایج ضریب رگرسیون بین کارآفرینی سازمانی و مولفه های مدیریت دانش……………… 151

 

جدول(4-17) همبستگی چندگانه بین مدیریت دانش و کارافرینی سازمانی……………………………………………… 151

 

فهرست نمودارها

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...