از سوی دیگر بهره گیری پلیس از منابع ومخبرین یکی دیگر از روش هایی است که برای ردیابی قاتلین متواری ودستگیری آنان مفید وموثر می‌باشد و می‌تواند فاصله زمانی میان وقوع قتل ودستگیری قاتل را کمتر سازد. هر چه قدر توان پلیس در بهره برداری از این امکان بیشتر باشد احتمال موفقیتش بیشتر خواهد بود. اما بهره گیری از رسانه های گروهی جهت معرفی جنایتکاران متواری به مردم ودستگیری آنان رویکردی است که در کشور ما مورد توجه پلیس قرار گرفته است وتهیه سازو کاری مناسب برای استفاده از این امکان بالقوه می‌تواند پلیس را در دستگیری جنایتکاران وبهره گیری از اطلاعات وسیع مردمی در همان راستا یاری کند.

 

عضویت کشور ما در سازمان پلیس جنایی بین‌المللی وامکان صدور اعلامیه تحت تعقیب به منظور دستگیری قاتلین متواری به خارج از کشوربرای دستگیری مجرمینی که به امید فرار از چنگال عدالتکشور را ترک کرده‌اند هموارتر می‌سازد. (خلعتبری،۱۳۸۸،ص۴۰-۴۱).

 

۲-۶-۱۸-۱- شناسایی هویت جسد در قتل:

 

در پیگیری پرونده های قتل برای شناسایی قاتل اولین گام شناسایی هویت جسد می‌باشد.البته در بسیاری از صحنه ها ی قتل جسد مورد شناسایی است ‌و اولیاء دم وهمسایگان مقتول را می شناسند وخود به خود گام اول برداشته شده است ولی همیشه اینطور نیست. در خیلی از صحنه های قتل که تعداد آن هم قابل توجه است هویت جسد معلوم نیست وجسد ناشناس است. اگر هویت جسد شناسایی نشود نمی توان تحقیقات را آغاز کرد واز آن طریق به شناسایی قاتل دست یافت ، بدون شناخت هویت تحقیقات را از کجا باید آغاز کرد؟

 

جسد ساکن کدام شهر بوده؟

 

خانواده او در کجا زندگی می‌کنند؟

 

دوستان او چه کسانی هستند؟

 

از کجا باید فهمید چه کسی می توانسته وانگیزه آن را داشته که آن شخص را به قتل برساند؟

 

این ها سئوالاتی هستند که بدون شناسایی جسد بی پاسخ می ماند ونمی توان قاتل را مورد شناسایی قرار داد از این رو است که بعضی از قاتلین این را به خوبی می دانند که اگر هویت مقتول را به طریقی از بین ببرند که امکان شناسایی او وجود نداشته باشد، امکان شناسایی قاتل نیز وجود نخواهد داشت ومی توانند از چنگ قانون وعدالت بگریزند. یا لااقل تا زمانی که جسد کشف نشده از جهت شناسایی شدن آسوده خاطر خواهند بود از این رو سعی می نمایند به هر طریقی هویت جسد را از بین ببرند. پس اولین وظیفه کارشناس، مأمورو بازپرس شناسایی هویت جسد می‌باشد(جشان،۱۳۸۴، ص۲۹).

 

شناسایی هویت متوفی ممکن است سر نخی برای شناسایی قاتل باشد، همچنین حتی در قتل های غریبانه، شناسایی هویت قربانی موجب به دست آوردن اطلاعاتی در باره کارهای متوفی می شود که ممکن است نشان دهنده زمان وقوع حادثه یا اطلاعات دیگری در باره جرم باشد. شناسایی هویت جسد باعث می شود که مأمور یا کارآگاه به اطلاعاتی در خصوص موارد زیر دست پیدا کند.

 

۱٫خانواده همسر و بستگان متوفی.

 

۲٫محل اقامت متوفی، شخصیت متوفی، محل هایی که مجرم مرتباً به آن جا رفت وآمد داشته است .

 

۳٫ارتباطات شغلی متوفی، دوستان وهمسایگان متوفی.

 

۴٫عادات ‌و کارهای روزمره متوفی وغیره(گیبرث،۱۳۷۷،ص۱۷۸).

 

۲-۶-۱۸-۲- راه های شناسایی هویت اجساد مجهول الهویه:

 

۲/۱)عکسبرداری از چهره:

 

اگر چهره جسد سالم باشد عکسبرداری شده و در روزنامه ووسایل ارتباط جمعی منتشر می شود تا کسانی که او را می شناسند اطلاعی دهند.

 

۲/۲)انگشت نگاری:

 

با انگشت نگاری از جسد در صورتی که اثر انگشت او در بانک اطلاعات موجود باشد می توان هویت اورا معلوم نمود وهمچنین با تطبیق دادن آثار انگشت جسد با آثار انگشت به دست آمده در صحنه جنایت معلوم گردد که آثار انگشت به دست آمده متعلق به مقتول است یا قاتل.در واقع آنچه قضات ‌و مامورین تحقیق را وا می‌دارد که در مقام کشف اثر انگشت در زوایای پنهان صحنه بر آیند آن است که اگر به فردی مظنون شدند، این اثر انگشت مکشوفه را با آثار انگشت وی تطبیق داده وثابت کنند که وی در صحنه جنایت حاضر بوده است.

 

۲/۳)شناسایی از روی علایم مخصوص در بدن:

 

علایمی چون خالک،خالکوبی، سوختگی، اثرجراحی، سالک، اثرزخم ها وبریدگی ها که دربدن جسد کشف شود و نتوان ‌از صورت جسد رامورد شناسایی قرار داد، خانواده ها بادیدن بدن جنازه و ازروی علایم مشخصه می‌توانند جسدرا مورد شناسایی قراردهند. خالکوبی ها نقش ارزنده ای رادر شناسایی جسدبه عمل می آورند چرا که مشاهده نوشته ویا اشکال خالکوبی شده روی بدن اشخاص می‌تواند قرینه ای قوی دال بر سابقه محکومیت وزندان رفتن آن ها باشدچون اکثر خالکوبی ها درزندان انجام می گیردویا می‌تواند مربوط به وابستگی قومی یا گروهی آن ها باشد.

 

به تجربه ثابت شده است که به لحاظ طبع وروحیه متفاوت اشخاص، نقوش انتخاب شده برای خالکوبی نیز متفاوت است. بدین معنی که افراد دارای طبع زورمدار وتفوق طلب به سمبل های قدرت هم چون شیر ورستمو… تمایل دارند ‌و آن‌هایی که شاعر مسلک وعاشق پیشه اند از شمع وگل وقلب تیر خورده استفاده می‌کنند ‌و آن‌هایی که منحرف جنسی اند از اشکال sexومستهجن بهره می‌برند. وبین شکل خالکوبی ، می‌تواند تا حدودی ما را به شناساندن مقتول راهنمایی کند(جشان،۱۳۸۴، ص۴۰-۷۵).

 

۲/۴) شناسایی از روی اشیاء وجواهرات همراه ومحتویات جیب های جسد:

 

جنازه مجهول الهویه را می توان از روی اشیاء همراهش مانند ساعت، گردنبند، کیف، انگشتر، کلید، عکس و…..با کمک افراد ‌خانواده ها ی افراد مفقود مورد شناسایی قرار داد.

 

۲/۵) شناسایی از روی فرمول ‌و نقشه دندان ها:

 

طرز قرار گرفتن دندان ها ی جسد در روی کارت های مخصوص دندان پزشکی ونیز به وسیله عکسبرداری با اشعه ایکس حجم، شکل وتعداد ها دندان ها، دندان های سالم، پوسیده ها یا پرشده یا اضافی معلوم می‌گردد چنانچه نقشه دندان بیماری در پرونده دندان پزشکی موجود باشد می توان با فرمول ‌و نقشه به دست آمده از دندان ها ی جسد مطابقت ‌و او را مورد شناسایی قرار داد.

 

۲/۶) شناسایی از طریق بقایای استخوانی:

 

می توان از طریق آزمایش نمودن بقایای استخوانی اطلاعاتی را از جسد به دست آورد از جمله: تعیین علت مرگ، جنسیت جسد، نژاد، قد، سن تقریبی.

 

۲/۷) شناسایی از طریق چهره پردازی:

 

با در اختیار قرار دادن مجسمه جسد به هنرمندان مجسمه ساز وبا اطلاعات به دست آمده آن ها می‌توانند تصویر چهره فرضی مقتول را درست نموده و در شناسایی جسد به پلیسومقامات قضایی کمک نمایند.

 

۲/۸) شناسایی از طریق DNA:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...