‌بنابرین‏ در این پژوهش به بررسی رابطه ی بین شخصیت به عنوان یک عامل مؤثر بر رفتارهای کاریابی بر راهبردهای کاریابی پرداخته شده است. اگرچه پژوهش های فراوانی ‌در مورد هر نظریه ی شخصیت و عوامل، وابسته ها و پیش‌بینی کننده های آن انجام شده است اما می توان به صراحت گفت که در بین این پژوهش ها جایی سخنی از نظریه ی اینوگرام نیست به ویژه در پژوهش های داخلی و این مسئله لزوم انجام پژوهش را بیشتر آشکار می کند. همچنین ‌در مورد کاریابی و مسائل مربوط به آن نیز تحقیقی که جوابگوی نیاز فعلی جامعه باشد به چشم نمی خورد. ‌بنابرین‏ در این پژوهش بیشتر ‌به این مسائل پرداخته می شود.

 

فصل سوم

 

روش پژوهش

 

۳-۱ روش پژوهش

 

این تحقیق از نوع تحقیقات کمی و همبستگی است که در آن میزان ارتباط بین راهبردهایی که افراد برای کاریابی استفاده می‌کنند و تیپ شخصیتی بررسی می شود. پژوهش طی یک مرحله با انتخاب نمونه از بین جامعه مورد نظر پژوهشگر که همان دانشجویان دانشگاه اصفهان هستند انجام گرفت. با بهره گرفتن از اجرای پرسشنامه روی نمونه ، اطلاعات مورد نظر ‌در مورد تیپ های شخصیتی و روشی که آن ها برای کاریابی در پیش خواهند گرفت، جمع‌ آوری گردید. داده ها صرفا به صورت کمی هستند. پس از جمع‌ آوری داده ها، تجزیه وتحلیل نتایج با بهره گرفتن از نرم افزارspss19 انجام شد. شدت ارتباط بین پاسخ ها در دو پرسشنامه بیانگر توانایی پیش‌بینی این است که چه تیپ‌های شخصیتی منجر به استفاده از چه روشی برای کاریابی می‌گردد.

 

۳-۲ جامعه آماری

 

جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان می‌باشند که در سال تحصیلی ۹۱-۹۲ مشغول به تحصیل بودند و نمونه مورد نظر از بین آن ها تعیین گردیده اند. با توجه به اهمیت اشتغال برای جوانان و دانشجویان به نظر می‌رسد که این جامعه مورد خوبی برای انجام تحقیق هستند چون می توان از آن به عنوان یک نمونه از کل جوانان ایران که در سن اشتغال هستند، نام برد. در جدول ۳-۱ اطلاعات مربوط به حجم جامعه و نمونه توصیف شده است.

 

جدول ۳-۱- حجم جامعه و حجم نمونه در هر دانشکده به تناسب جنسیت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانشکده جنسیت جامعه نمونه فراوانی درصد فراوانی درصد ادبیات و علوم انسانی دختر ۱۰۱۹ ۳/۸ ۳۳ ۳/۸ پسر ۴۶۶ ۸/۳ ۱۵ ۸/۳ تربیت بدنی و علوم ورزشی دختر ۲۲۶ ۹/۱ ۷ ۹/۱ پسر ۲۳۲ ۹/۱ ۷ ۹/۱ روانشناسی و علوم تربیتی دختر ۱۱۹۶ ۸ ۳۹ ۸ پسر ۳۳۷ ۸/۲ ۱۲ ۸/۲ زبان خارجی دختر ۸۷۹ ۲/۷ ۲۹ ۲/۷ پسر ۳۴۱ ۸/۲ ۱۲ ۸/۲ علوم پایه دختر ۱۷۱۱ ۱۴ ۵۵ ۱۴ پسر ۶۴۵ ۳/۵ ۲۱ ۳/۵ علوم اداری و اقتصاد دختر ۹۵۳ ۷/۷ ۳۱ ۷/۷ پسر ۸۴۷ ۹/۶ ۲۲ ۹/۶ فنی مهندسی دختر ۸۴۵ ۹/۶ ۲۸ ۹/۶ پسر ۱۴۱۲ ۵/۱۱ ۴۶ ۵/۱۱ علوم جغرافیا و برنامه ریزی دختر ۳۳۱ ۷/۲ ۱۱ ۷/۲ پسر ۱۶۲ ۳/۱ ۵ ۳/۱ معارف اهل بیت دختر ۲۲۱ ۸/۱ ۲ ۸/۱ پسر ۱۴۶ ۹/۱ ۱ ۹/۱ علوم و فناوری نوین دختر ۱۷۱ ۴/۱ ۴ ۴/۱ پسر ۱۶۶ ۴/۱ ۴ ۴/۱ جمع کل همه ۱۲۳۰۷ ۱۰۰% ۳۸۴ ۱۰۰%

۳-۳ روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه

 

در این پژوهش برای انتخاب نمونه از نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم استفاده گردیده است. تعداد افراد باید متناسب با حجم جامعه باشد و افت آزمودنی ها و مواردی که در طول پژوهش منجر به کاهش حجم نمونه می‌شوند را نیز در نظر گرفته می شد. با توجه ‌به این که حجم جامعه ۱۲۳۰۷نفر بود؛ حجم نمونه با بهره گرفتن از جدول تعیین حجم نمونه۳۸۴ نفر محاسبه شد(بیابانگرد،۱۳۸۹). از بین ده دانشکده ی دانشگاه اصفهان این تعداد انتخاب شدند بدین صورت که از هر دانشکده به تناسب سهم آن در نمونه تعداد مورد نظر انتخاب گردید. در مجموع ۴۰۰پرسشنامه توزیع گردید که۳۸۴ پرسشنامه قابل استفاده بود. از این تعداد پاسخ دهنده، ۱۴۴ نفر مرد و ۲۴۰ نفر زن بودند. ویژگی های نمونه در جداول۳-۲، ۳-۳ و۳-۴ آمده است. توزیع فراوانی آزمودنی ها به تفکیک دانشکده در جدول ۳-۲ آورده شده است.

 

جدول ۳-۲: توزیع فراوانی آزمودنی ها به تفکیک دانشکده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانشکده درصد فراوانی دانشکده ۵/۱۲ ۴۸ ادبیات و علوم انسانی ۹/۳ ۱۵ تربیت بدنی و علوم ورزشی ۳/۱۳ ۵۱ روانشناسی و علوم تربیتی ۴/۱۰ ۴۰ زبان خارجی ۸/۱۹ ۷۶ علوم پایه ۸/۱۳ ۵۳ علوم اداری و اقتصاد ۱/۱۹ ۷۳ فنی مهندسی ۱/۴ ۱۶ علوم جغرافیا و برنامه ریزی ۸/۰ ۳ معارف اهل بیت ۳/۲ ۹ علوم و فناوری نوین ۱۰۰% ۳۸۴ جمع کل

چنانچه در جدول ۳-۲ مشاهده می شود ۸/۰% دانشجویان شرکت کننده در این پژوهش از دانشکده ی معارف اهل بیت، ۵/۱۲%از دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی، ۸/۱۹%دانشکده ی علوم پایه، ۳/۲% دانشکده ی علوم و فناوی های نوین، ۴/۱۰% دانشکده ی زبان،۱/۴% دانشکده ی علوم جغرافیا و برنامه ریزی، ۸/۱۳% دانشکده ی علوم اداری و اقتصاد، ۹/۳% دانشکده ی تربیت بدنی و علوم ورزشی، ۱/۱۹% دانشکده ی فنی-مهندسی، ۳/۱۳% دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی بوده اند.

 

توزیع نمونه برحسب سن در جدول ۳-۳ آورده شده است.

 

جدول ۳-۳: جدول توزیع نمونه برحسب سن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سن درصد فراوانی سن ۰/۱ ۳ ۱۸ ۳/۱۶ ۶۲ ۱۹ ۸/۲۰ ۷۹ ۲۰ ۱۶ ۶۱ ۲۱ ۶/۱۸ ۷۱ ۲۲ ۲/۶ ۲۳ ۲۳ ۲/۵ ۲۰ ۲۴ ۹/۲ ۱۱ ۲۵ ۳/۲ ۹ ۲۶ ۹/۲ ۱۱ ۲۷ ۷ ۲۶ ۲۸ ۳/۱ ۴ ۲۹ ۳/۱ ۴ ۳۰ ۰/۱۰۰ ۳۸۴ کل

همان طور که ملاحظه می شود، ۸/۲۰% دانشجویان بیست ساله ، ۶/۱۸% آنان بیست و دو ساله و ۳/۱۶% نوزده ساله بودند.

 

توزیع نمونه برحسب جنسیت در جدول ۳-۴ آورده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...