2-1-3 گفتار سوم:مفهوم و جایگاه حقوق مالکیت فکری از نظر علمای دینی و فقهی………………………………..16

 

2-1-3-1 دیدگاه موافقان مالکیت فکری……………………………………………………………………………………………..16

 

الف- دیدگاههای کلی نگر………………………………………………………………………………………………………………….17

 

ب- دیدگاههای جزئی نگر…………………………………………………………………………………………………………………17

 

2-1-3-2 نظرات مقام معظم رهبری……………………………………………………………………………………………………18

 

2-1-3-3 آیت‌الله مكارم شیرازی………………………………………………………………………………………………………..20

 

2-1-3-4 دیدگاه مخالفان مالکیت فکری…………………………………………………………………………………………….21

 

2-1-4 گفتارچهارم: تعریف مالکیت صنعتی…………………………………………………………………………………………23

 

2-1-5 گفتارپنجم: اهمیت مالکیت صنعتی…………………………………………………………………………………………..24

 

2-2 مبحث دوم: انواع مالکیت صنعتی…………………………………………………………………………………………………25

 

2-2-1 شاخه های مالکیت صنعتی……………………………………………………………………………………………………..25

 

2-2-1-1 علامت تجاری و صنعتی…………………………………………………………………………………………………….26

 

2-2-1-2 طرح و مدل های صنعتی……………………………………………………………………………………………………26

 

2-2-1-3 نام تجاری………………………………………………………………………………………………………………………..27

 

2-2-1-4 نشانه های مبداء (جغرافیایی)………………………………………………………………………………………………27

 

2-2-1-5 اسرار تجارتی…………………………………………………………………………………………………………………….28

 

2-2-1-6 طرح ساخت مدارهای یکپارچه……………………………………………………………………………………………29

 

2-2-1-7 نمونه اشیاء مصرفی…………………………………………………………………………………………………………….29

 

2-2-1-7 گونه های جدید گیاهی ……………………………………………………………………………………………………..29

 

2-2-1-8 نرم افزارهای رایانه ای……………………………………………………………………………………………………….30

 

2-3 مبحث سوم: علامت تجاری………………………………………………………………………………………………………..30

 

2-3-1 گفتار اول: بررسی لغوی و اصطلاحی علامت تجاری………………………………………………………………..31

 

2-3-2 گفتار دوم: تعریف علامت تجاری…………………………………………………………………………………………..31

 

2-3-3 گفتار سوم: تاریخچه علامت تجاری………………………………………………………………………………………..32

 

2-3-3-1 علامت تجاری در قرون وسطی…………………………………………………………………………………………..32

 

2-3-3-2 علامت تجاری در عصر جدید …………………………………………………………………………………………..35

 

2-3-4 گفتار چهارم: انتخاب یک علامت تجاری…………………………………………………………………………………36

 

2-3-4-1 علائم خیالی و ابداعی ………………………………………………………………………………………………………36

 

2-3-4-2 علائم خودسرانه و دلبخواه ی ……………………………………………………………………………………………37

 

2-3-4-3 علائم وسوسه آمیز……………………………………………………………………………………………………………37

 

2-3-4-4 علائم توصیف………………………………………………………………………………………………………………….37

 

2-3-5 گفتار پنجم: ویژگیهای علامت تجاری……………………………………………………………………………………..39

 

2-3-5-1 وجه تمایز………………………………………………………………………………………………………………………..37

 

2-3-5-2 جدید بودن علامت……………………………………………………………………………………………………………38

 

2-3-5-3 عدم مخالفت علامت با نظم عمومی یا اخلاق حسنه……………………………………………………………..38

 

2-3-5-4 عدم اختصاص علامت مورد استفاده کشور، موسسات عمومی و سازمانهای بین المللی………………39

 

2-3-6 گفتار ششم: اهداف و کاربردهای علامت تجاری……………………………………………………………………….40

 

2-3-6-1 تمایز کردن کالاها و منشاء آن …………………………………………………………………………………………….40

 

2-3-6-2 کاربرد صنعتی علامت تجاری……………………………………………………………………………………………..41

 

2-3-6-3 بیان کیفیت خاص کالاها یا خدمات…………………………………………………………………………………….41

 

2-3-6-4 افزایش بازاریابی……………………………………………………………………………………………………………….42

پایان نامه

 

 

2-3-7 گفتار هفتم: انواع علامت تجاری……………………………………………………………………………………………..43

 

2-3-7-1 علائم ازحیث موضوع حمایت……………………………………………………………………………………………..43

 

الف: علامت صنعتی و تولیدی…………………………………………………………………………………………………………….44

 

ب: علائم تجار و بازرگانان و توزیعی………………………………………………………………………………………………….44

 

ج: علائم خدماتی……………………………………………………………………………………………………………………………..44

 

2-3-7-2 علائم قابل ثبت…………………………………………………………………………………………………………………45

 

الف: کلمه یا کلمات و علائم بیانی……………………………………………………………………………………………………..45 

 

ب: اعداد، حروف و حروف اختصاری……………………………………………………………………………………………….46

 

ج: علائم رنگی……………………………………………………………………………………………………………………………….46

 

د: علائم جنبشی و متحرک……………………………………………………………………………………………………………….47

 

2-3-7-3 علائم نامرئی- غیرمادی……………………………………………………………………………………………………48

 

الف: بند اول: علائم صوتی………………………………………………………………………………………………………………48

 

ب: بند دوم: علائم بویایی………………………………………………………………………………………………………………..49

 

ج: بند سوم: سایر علائم نامرئی………………………………………………………………………………………………………..49

 

2-3-7-4 علائم جمعی و تایید کننده……………………………………………………………………………………………….50

 

الف: بند اول: تعریف علامت جمعی…………………………………………………………………………………………………50

 

ب: بند دوم: تعریف علامت تایید کننده…………………………………………………………………………………………….50

 

ج: بند سوم: حمایت کنوانسیون پاریس از علائم جمعی………………………………………………………………………50

 

2-3-7-5 علائم مشهور و دامنه اینترنتی……………………………………………………………………………………………51

 

الف: بند اول: تعریف علائم مشهور…………………………………………………………………………………………………..51

 

ب: بند دوم: مفهوم دامنه اینترنتی………………………………………………………………………………………………………51

 

ج: بند سوم: تفاوت علائم تجاری با دامنه اینترنتی………………………………………………………………………………….52

 

2-3-7-6 برند………………………………………………………………………………………………………………………………….52

 

الف: بند اول: تعریف برند………………………………………………………………………………………………………………….52

 

ب: بند دوم: تفاوت برند و علائم تجاری……………………………………………………………………………………………..53

 

2-3-7-7 اسم و نام تجاری………………………………………………………………………………………………………………53

 

الف: بند اول: مفهوم اسم تجاری…………………………………………………………………………………………………………53

 

ب: بند دوم : تفاوت علامت تجاری با اسم تجاری……………………………………………………………………………….53   

 

مرجع ثبت ……………………………………………………………………………………………………………………………………..53

 

مدت اعتبار……………………………………………………………………………………………………………………………………..54

 

تعدد اختیار علامت یا نام تجاری……………………………………………………………………………………………………….55

 

ثبت بین‌المللی…………………………………………………………………………………………………………………………………55

 

انتقال حقوق……………………………………………………………………………………………………………………………………55

 

الزامی یا اختیاری بودن ثبت………………………………………………………………………………………………………………56

 

جواز استفاده از كلمات و اعداد…………………………………………………………………………………………………………56

 

طبقه بندی كالاها و خدمات……………………………………………………………………………………………………………..56

 

نشان جغرافیایی………………………………………………………………………………………………………………………………56

 

الف: بند اول: مفهوم نشان جغرافیایی…………………………………………………………………………………………………56

 

ب: بند دوم: تفاوت علامت تجاری با نشان جغرافیایی…………………………………………………………………………57

 

2-3-7-8 علائم غیر قابل ثبت…………………………………………………………………………………………………………57

 

الف: مستثنیات از ثبت بدلیل فقدان وجه تمایز…………………………………………………………………………………….57

 

ب: واژه های عام یا غیر اختصاصی……………………………………………………………………………………………………..58

 

ج: نشانه های توصیفی ……………………………………………………………………………………………………………………..58

 

د: مغایر بودن علامت تجاری با نظم عمومی و اخلاق حسنه…………………………………………………………………..58

 

ه: علامت های تجاری فریبنده…………………………………………………………………………………………………………….58

 

2-3-8 گفتار هشتم: زیبایی شناسی وعناصر تشکیل دهنده علامت تجاری………………………………………………..59

 

2-4 مبحث چهارم: وضع مقررات داخلی و بین المللی برای علامت تجاری……………………………………………. 60

 

2-4-1 وضع مقررات در ایران…………………………………………………………………………………………………………….60

 

2-4-2وضع مقررات در ایالات متحده امریکا………………………………………………………………………………………..61

 

2-4-3وضع مقررات در کنوانسیون های بین المللی……………………………………………………………………………….62

 

2-4-3-1 کنوانسیون پاریس (برای حمایت از مالکیت صنعتی)……………………………………………………………….62

 

2-4-3-2 کنوانسیون سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو)…………………………………………………………………….63

 

2-4-3-3 موافقت نامه مادرید (راجع به ثبت بین المللی علائم تجاری) ………………………………………………….64

 

2-4-3-4 موافقت نامه جنبه های تجاری حقوق مالکیت فکری (تریپس)…………………………………………………65

 

فصل سوم: بررسی شرایط شکلی و ماهوی علامت تجاری در قوانین ایران و آمریکا و کنوانسی.ونهای بین المللی

 

3-1 مبحث اول: بررسی شرایط شکلی……………………………………………………………………………………………….. 67

 

3-1-1 گفتار اول: نظام شکلی ثبت علائم تجاری………………………………………………………………………………….67

 

3-1-1-1 بند اول: مراجع ثبت علامت…………………………………………………………………………………………………68

 

الف: ایران…………………………………………………………………………………………………………………………………………68

 

ب: ایالات متحده امریکا……………………………………………………………………………………………………………………..69

 

ج: کنوانسیون……………………………………………………………………………………………………………………………………70

 

د: موافقت نامه مادرید……………………………………………………………………………………………………………………..71 

 

ه: بررسی تطبیقی…………………………………………………………………………………………………………………………….72

 

3-1-1-2 بند دوم: شرایط لازم برای ثبت علائم…………………………………………………………………………………73

 

الف: ایران………………………………………………………………………………………………………………………………………73

 

ب: ایالات متحده امریکا………………………………………………………………………………………………………………….74

 

ج: کنوانسیون…………………………………………………………………………………………………………………………………76

 

د: موافقت نامه مادرید…………………………………………………………………………………………………………………….76

 

ه: بررسی تطبیقی……………………………………………………………………………………………………………………………77

 

3-1-1-3 بند سوم: مدارک مورد نیاز برای ثبت…………………………………………………………………………………78

 

الف: ایران…………………………………………………………………………………………………………………………………….78

 

ب: ایالات متحده امریکا…………………………………………………………………………………………………………………80

 

ج: کنوانسیون………………………………………………………………………………………………………………………………..81

 

د: موافقت نامه مادرید…………………………………………………………………………………………………………………….81

 

ه: بررسی تطبیقی……………………………………………………………………………………………………………………………82

 

3-1-2 گفتار دوم: ثبت علائم تجاری……………………………………………………………………………………………….83

 

3-1-2-1 بند اول: ثبت علائم            ………………………………………………………………………………………………………..83

 

الف: ایران………………………………………………………………………………………………………………………………………83

 

ب: ایالات متحده امریکا…………………………………………………………………………………………………………………..86

 

ج: کنوانسیون………………………………………………………………………………………………………………………………….91

 

د: موافقت نامه مادرید……………………………………………………………………………………………………………………..91

 

ه: بررسی تطبیقی……………………………………………………………………………………………………………………………….92

 

3-1-2-2 بند دوم: ثبت تغییرات درعلائم تجاری………………………………………………………………………………….92

 

الف: ایران…………………………………………………………………………………………………………………………………………92

 

ب: ایالات متحده امریکا……………………………………………………………………………………………………………………..93

 

ج: کنوانسیون…………………………………………………………………………………………………………………………………….94

 

د: موافقت نامه مادرید………………………………………………………………………………………………………………………..94

 

ه: بررسی تطبیقی……………………………………………………………………………………………………………………………….95

 

3-1-2-3 بند سوم: مدت اعتبار ثبت علامت………………………………………………………………………………………..96

 

الف: ایران…………………………………………………………………………………………………………………………………………96

 

ب: ایالات متحده امریکا……………………………………………………………………………………………………………………..96

 

ج: کنوانسیون…………………………………………………………………………………………………………………………………….97

 

د: موافقت نامه مادرید………………………………………………………………………………………………………………………..98

 

ه: بررسی تطبیقی……………………………………………………………………………………………………………………………….98

 

3-1-3 گفتار سوم: نقل و انتقالات علامت تجاری…………………………………………………………………………………98

 

الف: ایران…………………………………………………………………………………………………………………………………………98

 

ب: ایالات متحده امریکا……………………………………………………………………………………………………………………..99

 

ج: کنوانسیون………………………………………………………………………………………………………………………………….101

 

د: موافقت نامه مادرید……………………………………………………………………………………………………………………..102

 

ه: بررسی تطبیقی…………………………………………………………………………………………………………………………….103

 

3-2 مبحث دوم: بررسی شرایط ماهوی……………………………………………………………………………………………..103

 

3-2-1 گفتار اول: زمینه های مطلق امتناع از ثبت علائم تجاری…………………………………………………………….103

 

3-2-1-1 علائم عاری از تمایز بخشی………………………………………………………………………………………………103

 

الف: ایران……………………………………………………………………………………………………………………………………..103

 

ب: ایالات متحده امریکا…………………………………………………………………………………………………………………..104

 

ج: کنوانسیون………………………………………………………………………………………………………………………………….104

 

3-2-1-2 علائمی که مشابه و یا با سوء نیت داده باشند………………………………………………………………………105

 

الف: ایران………………………………………………………………………………………………………………………………………105

 

ب: ایالات متحده امریکا…………………………………………………………………………………………………………………..105

 

ج: کنوانسیون………………………………………………………………………………………………………………………………….105

 

3-2-1-3 علائم توصیفی و جغرافیایی……………………………………………………………………………………………….107

 

الف: ایران………………………………………………………………………………………………………………………………………107

 

ب: ایالات متحده امریکا…………………………………………………………………………………………………………………..107

 

ج: کنوانسیون………………………………………………………………………………………………………………………………….108

 

3-2-1-4 علائم مرسوم و معروف…………………………………………………………………………………………………….108

 

 الف: ایران……………………………………………………………………………………………………………………………………..108

 

ب: ایالات متحده امریکا…………………………………………………………………………………………………………………..109

 

ج: کنوانسیون…………………………………………………………………………………………………………………………………110

 

3-2-1-5 علائم خلاف نظم عمومی و اصول اخلاقی…………………………………………………………………………112

 

الف: ایران……………………………………………………………………………………………………………………………………..112

 

ب: ایالات متحده امریکا………………………………………………………………………………………………………………….112

 

ج: کنوانسیون………………………………………………………………………………………………………………………………….113

 

2-2-1-6 نشانها و نمادهای حمایت شده…………………………………………………………………………………………..113

 

الف: ایران………………………………………………………………………………………………………………………………………113

 

ب: ایالات متحده امریکا…………………………………………………………………………………………………………………..113

 

ج: کنوانسیون…………………………………………………………………………………………………………………………………114

 

د: بررسی تطبیقی……………………………………………………………………………………………………………………………114

 

3-2-2 گفتار دوم: زمینه های نسبی امتناع از ثبت علامت…………………………………………………………………….115

 

الف: ایران……………………………………………………………………………………………………………………………………..115

 

ب: ایالات متحده امریکا………………………………………………………………………………………………………………….117

 

ج: کنوانسیون………………………………………………………………………………………………………………………………..118

 

د: بررسی تطبیقی…………………………………………………………………………………………………………………………..119

 

3-2-3 گفتار سوم: الزامی یا اختیاری بودن ثبت علامت……………………………………………………………………..120

 

الف: ایران…………………………………………………………………………………………………………………………………….120

 

ب: ایالات متحده امریکا…………………………………………………………………………………………………………………120

 

ج: کنوانسیون………………………………………………………………………………………………………………………………..121

 

د: موافقت نامه مادرید……………………………………………………………………………………………………………………121

 

3-2-3-1 شرح یک پرونده……………………………………………………………………………………………………………122

 

فصل چهارم: رقابت غیرمنصفانه و سوء استفاده از علائم تجاری و ضمانت اجراهای حقوقی آن در قوانین داخلی ایران و ایالات متحده امریکا و مقررات کنوانسیون های بین المللی

 

4-1 مبحث اول: سوء استفاده و رقابت غیرمنصفانه در علائم تجاری…………………………………………………… 126

 

الف: ایران………………………………………………………………………………………………………………………………………126

 

ب: ایالات متحده امریکا…………………………………………………………………………………………………………………..127

 

ج: کنوانسیون ها……………………………………………………………………………………………………………………………..128

 

د: بررسی تطبیقی…………………………………………………………………………………………………………………………….130

 

4-2 مبحث دوم: انواع خسارت و ضمانت اجراهای حقوقی در رقابت غیرمنصفانه و سوء استفاده از علائم تجاری……………………………………………………………………………………………………………………………………………130

 

الف: ایران………………………………………………………………………………………………………………………………………130

 

ب: ایالات متحده امریکا…………………………………………………………………………………………………………………..132

 

ج: کنوانسیون………………………………………………………………………………………………………………………………….133

 

د: بررسی تطبیقی…………………………………………………………………………………………………………………………….134

 

4-3 مبحث سوم: دیگر ضمانتهای اجرایی…………………………………………………………………………………………..134

 

4-3-1 گفتار اول : ابطال علامت……………………………………………………………………………………………………….134

 

الف: ایران………………………………………………………………………………………………………………………………………135

 

ب: ایالات متحده امریکا…………………………………………………………………………………………………………………..135

 

ج: کنوانسیون …………………………………………………………………………………………………………………………………135

 

د: موافقت نامه مادرید……………………………………………………………………………………………………………………..136

 

ه: بررسی تطبیقی…………………………………………………………………………………………………………………………….137

 

4-3-2 گفتار دوم: صدور قرار مبنی برتوقیف محصول………………………………………………………………………..137

 

الف: ایران……………………………………………………………………………………………………………………………………..137

 

ب: ایالات متحده امریکا………………………………………………………………………………………………………………….138

 

ج: کنوانسیون ……………………………………………………………………………………………………………………………….139

 

4-3-3 گفتار سوم: ضمانت اجرای کیفری در خصوص سوء استفاده از علائم تجاری……………………………..139

 

الف: ایران………………………………………………………………………………………………………………………………………141

 

ب: ایالات متحده امریکا…………………………………………………………………………………………………………………..141

 

ج: کنوانسیون ………………………………………………………………………………………………………………………………..142

 

ه: بررسی تطبیقی…………………………………………………………………………………………………………………………….143

 

فصل پنجم : نتیجه گیری

 

نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………….144

 

منابع……………………………………………………………………………………………………………………………………………..147

 

فهرست

 

شکل                                                                                                                    صفحه

 

شکل 2-1 علامت تجاری روی درب لمبورگینی……………………………………………………..48

 

چکیده:

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...